رواية مجنونه الليث الفصل الحادي عشر 11 بقلم أسماء حبيب
رواية مجنونه الليث الجزء الحادي عشر
رواية مجنونه الليث البارت الحادي عشر
رواية مجنونه الليث الحلقة الحادية عشر
قاضي مسك بنته…. نجمه ن نجمه بدفوو فووقي يا بت نجمااااا.
عاصي مسك موبيله بسرعه…..
يزن و بيرد ونعسان…. الـ…
عاصي بصراخ…. تكووون عندي فوووراً.
يزن بخضه…. في اي يااا عاصي.
عاصي….. نجمه اغمي عليها وبتنزف…
يزن… قطن وكتم الجرح وابعتلي حد انا جاهز اهو.
عاصي….. يااااا خضر.
خضر جه جري واتصدم من المنظر…. في اي يا كبرنا.
عاصي…. بسرررعه قطن وعربيه توصل لزين فووراً.
عدا نص ساعه وعاصي حاطط قطن علي الجرح وبيبص عليها ونظراته حزينه…. لي عملتي كدااا يا نجمه لييي بس.
يزن دخل بسرعه وفتح شنطته وبدأ يقيس الضغط….. زي ما توقعت الدخط واطي شيل القطن دااا.
عاصي شال القطن…. الجرح شكله فتح.
يزن…. اه وخصوصاً هي مش بتسكت هعيد عليه.
عاصي…. يعني هتكون كويسه.
قاضي…. اي بنتي هتمووت ولا اي.
يزن… فال الله ولا فالك اي الشؤم دااا ولا حاجه الموضوع هيتلم بس عايزين نقل دم علشان نزفت كتير.
عاصي…. موافق يلا اسحب.
يزن….. انت فصيلت دمك اي!
عاصي… او سلبي.
يزن طلع جهاز وحط نقطه دم من نجمه في الجهاز….. كويس لاااا ارتاخ كدا علشان نعرف ننقل الدم وخلي خضر يجهز عصير لانه هتتعب.
عاصي… ملكش دعوه ركز انت في شغلك وبس.
يزن….. انا غلطان الي بخاف عليك.
قاضي….. وانا مش هنقل معاكوا دم.
يزن…. اقعم يا عم الحج الله يسترك انت توفر شويه الدم الي حلتك وتقعد ساكت.
قاضي…. علي فكره دي بنتي انا.
عاصي…. مش عاااايز نفس مفهوووم.
الكل سكت وبدأ يزن يعالج جرح نجمه وبعد ما خلص بدأ نقل الدم.
عاصي بدأ يدوخ…… اي الي بيحصلي داا.
يزن…. خضر لو سمحت هات عصير منجا او جوافه بسرعه.
خضر….. حاضر.
قاضي….. وانا شاي بلبن علشان تعبت.
يزن…. الصبر من عندك يااارب.
مر ساعتين وكان الفجر.
قاضي…. يلا نصلي يا جماعه.
يزن بص لعاصي….. احم انا جاي وراك يا حج بس عاصي مش عارف! ه…
قاضي…. ماله يعني عليه عذر ولا حاجه.
يزن…. ههههه لا لاء.
عاصي….. انا جي معاكم.
قاضي….. بس مش هينفع تصلي با الي انت حطه علي وشك دا.
عاصي…. انا هصلي وراكم بس الي هيلتفت زنبه علي جنبه.
قاضي خرج يتوضي…
يزن…. هتعرف تصلي؟!
عاصي…. اه هو حد قال ليك اني كافر.
يزن…. بس عمري ما شفتك صليت لمؤخذه يعني.
عاصي….. فعلا انا مكنتش بصلي بس عارف بصلي ازاي بابا علمني.
يزن…. مش هنصيع علي بعض الماسي عمره ما ركعها.
عاصي….. ابويا الحقيقي يا يزن.
يزن…… لا معلش احب اسمع الجمله من اولها علشان انا الي، شكلي واقع علي وداني قولت اي بقي اطرب أذاني.
عاصي… اناااا مش ابن الماسي ياااا يزن مش ابنه.
يزن….. ازاي مش ابنه! يعني طول السنين دي وانت مغفلني.
عاصي….. انت والوحيد الي تعرف واخر واحد لان الموضوع لو اتعرف والمافيا شمت خبر هنضييع كلنا.
يزن….. ا اه ماشي! بس ازاااااي انا هتجنن.
عاصي…. انا بقول يلااا نصلي.
______ عند أحمد….
كان احمد بجهز علشان يروح السغل.
نسمه دخلت….. صباح لاناناس علي اشيك ناس.
احمد…. صباح المربه علي الناس الي عايزه تتربه.
نسمه…. كدااا اخص عليك.
احمد….. لما تبقي تخبطي ابقي احترمك.
نسمه… المهم جاهز للي ليث باشا كلمك في يا عريس.
احمد…. اولا متقوليش عااااريس علشان انا مش طايق نفسي ثانيا انا اصلا خايف ادخل الشركه.
نسمه… اجي معاك.
احمد…. انتي بالذات تتحبسي هنا حبس انفرادي ومش تطلعي ابداً….
نسمه….. اي يا حموكشه ارش ملحتي من امبارح لي.
احمد….. بعد الي عملتيه وعايزاني اكلمك زي البنأدمين..
نسمه بتمثل الزعل….. شكراً وعلي العموم كنت حبه اساعدك انا مشيه.
احمد…. يكون احسن.
نسمه رجعتله….. هو انتاااا مش اتأثرت لي.
احمد….. علشان ادائك مفن وانا كشفه.
نسمه… طيب خلاص خدني معاك وانا مش هتعبك.
احمد بصلها بنظره شك….
نسمه…. والله.
احمد….. نسمه دا موضوع كبير وفي غايه الخطوره.
نسمه…. في ضهرك رجاله يا عم ولاااا بنخااف.
احمد… حاسبي يا نسمه صورصااار.
نسمه بتجري في الاوضه ونطط علي السرير….. راااح فين هااا ف في هدومي ولا اي!
احمد…. مفيش حاجه بنكشك بس يا قلبي.
نسمه…. نكشتك وليا قرعه يا بعيد كله الي موضوع الصرثاار يا عم مفهوش هزار.
احمد…. يلا يلا علسان ننزل.
نسمه….. يلا بينا يا حموكشه ياااا عريااااس.
احمد مسك نسمه من هدمها….. قولتي اي!
نسمه….. حموكشه ميت مره اقولك بلاااش مسكه حرامي الغاااسيل علشان اناا بنت ناس.
احمد زقها…. ما المشكله ان انا عارف قدااامي.
نزل احمد ونسمه بس وقع علي احمد هدوم….. دي ملك صح.
نسمه…. احسنت قولاً هي صح.
احمد مسك الحدوم وراح حادفها جت في وش ملك ….. اه مااااشي.
احمد…. لاااا راكب.
نسمه كانت بتشاول لملك وفجأه يجي في راس احمد.
نسمه…. جووول.
ملك…. اي دا انا بعرف انشن.
احمد مسك المشبك وجه يحدفه جه في ازاز البلكونه.
ملك بصدمه….. الازاااز.
احمد…. اجري يا نسمه اركبي بسرعه.
نسمه….. ههههه وجب موعد الهروب الان.
احمد ركب العربيه ونسمه وتحركوا…
نسمه…. وربنا انتم عسل.
احمد….. قصدك عسل اسمر.
نسمه….. تعرف ان العسل الاسمر احلا والله جميل.
احمد…. لا طبعاً عسل النحل.
نسمه…. اممم تعرف ان عسل النحل بدخل في وصفات كتر وان العسل الاسمر ملك ليه كدا اكلات معينه فريد يعني.
احمد…. قصره عايزه تقولي ايه.
نسمه….. ملك بتحبك من زمان يا احمد من زمااان اوي.
احمد استغرب…. ازاي يعني.
نسمه…. فاكر لما كنت في ابتدائي وكانت بتحدفك بالطوب.
احمد….. اي الحب القزر دااا.
نسمه….. ولا لما في اعدادي وترمي عليك قشر اللب وربنا كرمها في الثانويه وبقت تكب عليك اكل بايت.
احمد….. اااه فاكر بس دا يا اختي مش حب داااا اشبه بي باسكت زباله عايز اعاده تدوير.
نسمه…. انا بنت وفهماها وحركات الصياعه دي عدت عليااا اشكال وألوان هي بتحاول تجزب انتباهك وانت في الطراوه.
احمد….. بس دا مش اسلوب دي خلتني اكره ابصلهااا اصلا.
نسمه…. علشااان هي لسه علي نياتها ومش فاهمه حاجه والي عمرها ما بصت الي لواحد دا يبقي هو المحظوظ يا احمد.
احمد….. دا حب من طرف واحد وهي حره بقي.
نسمه….. طيب تدي يا اخي لنفسك فرصه مش يمكن تقع في الغرام.
احمد…. بطلي احلام بقي يا نسمه انا لو اتجوزتها اكؤد هتجوز عليها او تطلب الطلاق ودا الحل للورطه الي حطيتوني فيها.
نسمه….. علشان انت اناني يا احمد.
احمد بغضب ووقف العربيه…. اناااا مش اناني انتم الي انانييين علشان عاوزين مصلحتكم علي حساب حبي انااا.
نسمه….. وانت مفكر ان حبك دا لو كان صح كنا هنمنعك.
احمد شغل العربيه وتحرك…
نسمه حتط اديها علي كتفه…. بعيد عن الي انا كنت بتمله فيك الي اني مقدرش اشولك زعلان كدا يا احمد انت اخويا وابويا وحبيبي وسندي ومش احب ليك ابداً الخساره والبنت الي انت بتحبها دي خساره فيك لانك تستاهل الي تصونك وتحافظ عليك الي ترجع من الشغل تلاقي اكلك وبيتك نضيف وعيالك حوليك مش وحده بتاعت رااحه النادي لااا راحه الكوافير وحده وانت بره البيت راجل متعرفش غيرك وجوه البيت الست السندرالااا مش وحده عرفت ميت راجل قبلك مش دي الي تمشي معاك احنا ناس بتوع عادات وتقاليد ممكن تكون قديمه اه وفيها شويه غلطات إلي ان فيها كتير اوي صح.
احمد….. تفتكري العادات والتقاليد دي هتنفعني لما اختار وحده مش بحبها.
نسمه…. ماما حكتلي زمان ان هي مشفتش بابا غير يوم كتب الكتاب تخيل وصبحان الله بابا مكنش شفها غير مرتين وحبها وعاشووو حياه فله ولا تقولش قصه حب قصيره مش خدوها سرمحه وفي الاخر طلاق وش يامعلم.
احمد…. طيب اسكتي بقي علشان دخلين.
احمد نزل من العربيه ونسمه نزلت….
نسمه…. المكتب فين.
احمد…. الي علي ايدك الشمال ماشي ده.
نسمه…. كلمت عز.
احمد…. ثواني…. الووو ايوه يا عز.
عز…. كله وي السكينه في الحلاوه.
نسمه وقفه علي اوصه المكتب واحمد دخل بسرعه وبدأ يخرج ملفات ويصورها..
الخديوي كان داخل وعز كان جاي لأحمد…. يا نهارد ابيض دااا جه.
نسمه…. سوري يا عز علي الي هعمله فيك.
عز…. هتعنلي ا…
نسمه ضربته بالقلم….. انت انسااان مش محترم انااا ازاي جيت علسان اعمل بزنس في الشركه البيئه دي.
الخديوي…. اي الي بيحصل هنا داا.
نسمه… وانت مين انت كمااان صايع ضايع زي البيه دااا.
الخديوي…. مش اسمحلك اناااا صاحب الشركه.
نسمه…. اسكيوز مي بس لو انتم شركه محترمه مش تشغله واحد زي دا.
عز… انااااا.
نسمه… اومال طنط يا وقح.
الخديوي…. هو اي الي حصل طيب يا فندم!
نسمه…. البيه دوت بيبصلي بنظرات ذئب مفترس وانا مسمحش بكدااا فين الاخلااق فين التربيه العريقه.
الخديوي بيكلم نفسيه….. ودي مالها دي شكلها خرجه من فلم عربي.. طيب حضرتك تقدري تتفضلي معايه المكتب ونشوف طلباتك.
نسمه اتصدمت اول ما شافت الخديوي فتح المكتب…
_____ عند عاصي…
يزن مبحلق في عاصي…..
عاصي باستغراب….. في اي يا يزن مااالك.
يزن…. لا لاء مفيش خالص انا تمام تمام.
قاضي بفرحه….. نجمه ن نجمه فاااقت اهي يا دكتور.
عاصي…. نجمه انتي كويسه.
نجمه…. ان ت.. شا يف.. ا ي.
عاصي وبيحط ايده علي كتفها …. خلااص ارتاحي اوعي تتعبي نفسك.
نجمه… ابـ بعد ايدك.
عاصي…. من النهارده مش هبعد عنك يا نجمه…. ياااا خضر.
نجمه…. ما هو ب بعد يا خضر ا انا مش بت بتفائل.
خضر دخل ومعاه شخص…. جبته يا كبرنا بس كان معصلج حبتين.
نجمه…. مين دا ي يا عاصي.
عاصي….. المأذون.
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجنونه الليث)