رواية مجنونه الليث الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء حبيب
رواية مجنونه الليث الجزء الثالث عشر
رواية مجنونه الليث البارت الثالث عشر
رواية مجنونه الليث الحلقة الثالثة عشر
فجأه دخل عاصي وكان دراعه بينزف.
يزن جري عليه بخضه…. ع عاصييييي.
نجمه بشهقه…. عاااصي قتلوووك ياااا ابو العيااال.
خضر… مالك يا كبرنااا.
عاصي… يزن خرج الرصاثه دي بسرعه.
يزن…. خضر بسرعه هات قطن وجهاز التعقيم.
نجمه…… عاصي انت كويس.
عاصي….. مش تقلقي انا تمام.
نجمه… طيب اي الي عورك كد!
عاصي… كنت بلعب فتعورت.
نجمه…. ايوه انت بتلعب وانا لاء لي كدا احسن علشان تبقي تاخدني معاك.
يزن خيط الجرح… تمام كدا يا معلم.
عاصي… فين المأذون.
خضر…. مكتفه جوه يا معلم.
عاصي… هاته بسرعه.
نجمه…. لي بس السرعه دي ما الطريق طويل يا ابو الاجرام.
عاصي…. يلا يا خضر.
جه المأزون بخوف وقعد وبدأ يعمل مراسم كتب الكتاب…. معلش لو مفيهاش غلاسه من حضرتك يعني البطاقه وتشيل الي علي وشك دا.
عاصي…. وانت شايف مش ينفع غير بكدا.
النأذون… ا اه.
عاصي… تمام.
نجمه…. بتعمل اي يا عاصي.
عاصي….. هشيل القناع.
نجمه…. كدا بالسهوله دي.
عاصي… انا مبقتش فهمه يا نجمه.
نجمه….. بس انا خت عليك بالقناع معرفش لي ههههه اخلع اخلع.
اول ما شال القناع كانت صدمه لكل الموجودين….
نجمه…. ممكن تسبونه علي انفراد لو سمحتم.
____ في مكتب جمال…
جمال اخد الموبيل من احمد. وحمل الصور علي الجهاز….. ليييث باشاااا.
ليث… هاااا..!
جمال….. مبروووك الي انت عايزه تم.
نسمه…. مبروووك نبل الشربااات بقي يا باشا
احمد…. انتي عرفه مبروك علي اي!
نسمه… هو الباشا مش نجح!؟
ليث…. اجري يا نسمه روحي بالذوق احسن ما اتصرف تصرف مش هيعجبك.
نسمه… اخص مكنش العشم اختونا لحم ورمتونا عضم اااه منك يااا زمن ياااا غضارين.
ليث… استغفر الله العظيم ياااربي.
نسمه…. ممكن سؤال يا ليث باشا.
ليث… ها اتكلمي.
نسمه…. اي الخطوه الي هنعملها بعد كظا.
ليث… قصدك الخطوه الي اناا هعملها مش كدا!
نسمه… والله العظيم ابداً رجلي علي رجلك لازم اعرف مكان صحبتي اه وعلي فكره انا بركه وشطره كدا في المهمات.
ليث… هههه ولي هو ازاي دا يا فلحوسه.
نسمه… تضليل العدو تهذيئ العدو تكتيف العدو لا مش تخاف انا هنفعك اوي صدقني.
ليث… أذا كان كدا يلا بينا.
احمد….. علي فين يا باشا دي مشكله.
نسمه… ايوه انت غيران علشان انا اشطر منك مش كدا.
احمد… لي هو انتي مفكره هيخدك وهيسبني.
نسمه…. اي دا هو انت جاي معانه.
احمد مسك اخته من هدمها…. بس انتي هو انتي مفكره هسيبك تمشي علي حل شعرك.
نسمه…. قلبك ابيص يا حموكشه مش قدااام اباشا طيب..
احمد… ايوه كدا اتعدلي لديكي كف خماسي يطير الجبها خالص.
نسمه…. ها يا باشا اي المهمه الجايه.
ليث… خلااص خلصتوا.
احمد…. اه الحمد الله.
ليث…. عيااال مجانين.
نسمه… شكراً شكراً.
ليث… جمال بسرعه اعمل استدعال للخديوي.
نسمه… يا خساره يعني مش هيكون في هجوم عليه وحركات.. اي رئيك اقولك علي خطه حلوه يا ليث.
ليث…. قولي بس اكيد مش هنفذها.
نسمه… يا عم اسمعها الاول وابقي قرر برحتك.
ليث…. ها اي هيه!
نسمه… انك تهجم عليه في بيتو وتهدده بالمستندات ولو لقيت ليه نقطه دعه دا هيكون احسن من انك تجيبه اكيد الشرير هيعرف انه جه هنا وممكن يأذي نجمه او علي الاقل لو عرفنه مكانه هو ممكن يغيره فاهمني.
ليث…. خطه فشله.
نسمه… علييي فكره مش فشله انت الي مش بتعرف تخطط يلااا يا احمد.
احمد…. هههه عن اذنك يا باشااا.
نسمه خرجت بغيظ… قال فشله قال وهو اصلا تفكيره ميدخلش في زمتي بربع جنيه مخروم حتي.
احمد…. خلاص يا نسمه مش تتزرزري اعصابك يا اختي بس.
نسمه…. والله تعبت هاتلي عصير قصب بقي علشان نفسيتي ادمرت واتجرحت اوي.
احمد…. طيب اي رئيك كمان نطلع علي محل الحلويات.
نسمه…. شهم والله العظيم شهم يا حموكشه والشهامه معموله علي مقاسك عموله حبيبي..
احمد… وربنا مصلحجيه.
نسمه… اخص عليك تعرف عني كدااا.
بعد ساعات كان احمد و نسمه نزليين من العربيه ولاحظ احمد ان ملك في البلكونه.
احمد… مش ترمي هدوم عندكم اكل اي!
ملك… كفته فرن.
احمد…. تعرفي اني بموت فيها.
ملك… ثواني هحضرلك صحن استناني علي السلم.
نسمه… مسم يخربيت الحب وسنينه انا هبقي اطلع علشان مش اكون عزول.
احمد…. كولك نظر يا اختي والله.
كانت ملك مستنيه احمد علي السلم ومسكه علبه حفظ طعام….
احمد… احممم اي يا نسمه.
نسمه طلعت… اه هطلع ماشي بس متنسااش اختك طيب هااا.
احمد… سيبك منها المهم جبتلك دا.
ملك بفرحه… مشبك متعرفش قديه انا بحبه شكراً يا احمد.
احمد… علي اي انا فعلا كنت مش فاهم ان سعات الواحد ببقي بين اديه جوهره وهو مش مقدر قيمتها.
ملك… افهم من كلامك انك خلاص قدرت الجوهره دي يا احمد.
احمد…. اوييي يا ملك.
ملم بكسوف…. طيب شكراً علي المشبك.
نسمه… ايييح اوعدنااا يارب.
احمد… نسمه انتي مطلعتيش.
نسمه… ا ا هو انا بصراحه قولت انزل ابقي محرم ميصحش تقفوا لوحدكم الجيران يقولو علينا اييي
احمد… خدي يا نسمه تعالي اقولك.
نسمه… يكش تكون مفكرني هبله وهاجي دااا اكيد كمين وهتروح رازعني كف خماسي الابعاد.
احمد… برافو ما انتي عارفه نفسك اهو.
نسمه… اومااال حد قالك اني غبيه.
احمد…. تعاااليلي بقي علشان انا مبقووق منك.
احمد بيجري وراها علي السلم…. خدييي بس.
نسمه… خلااااص بالله عليك دا حتي انا اختك الوحيده.
احمد… ما هي دي المشكله ان مفيش منك قطع غيراار.
نسمه بتعب وقفت…. استوب وهنعيد الماتش.
احمد حضنها…. شكراً يا احسن اخت في الدنيا.
نسمه… انت شارب حاجه ياض..
احمد…. قولي الي تقوليه بس انا مبسوط اوي.
نسمه… يارب دايماً كدا يا احمد وعلشان تعرف ان انا دايماً ص… ااااااه اعععععع.
احمد… ايييي في اي.
نسمه بتحت اديها علي بؤها…. اه يااااا سنااانااااي.
احمد… ما انتي مش عتقه شكولاته يلا بينا علي الدكتور.
نسمه…. هو هيديني حقنه طيب.
احمد… لا هيلعب معاكي استغمايه ويشيل الدرس بالحب كداااا… انتي بتهظري يا نسمه يلااا بسرعه.
نسمه… انت السبب لييي بتضعف لرغباتي وبتجبلي شكولاته كنت اقسو علياااا زي ما بقسو عليك علشان مصلحتك انت اطلعت اخ خاين ومش مسمحاك.
احمد شالهم علي كتفه زي العيال…. انا مفروض ارميكي في اقرب سله زباله بسبب لسانك الطويل دا.
في بيت الخديوي….
ليث فتح باب شقه الخديوي ودخل بحظر…..
ليث غطا وشه واديه علي زناد المسدس…
الخديوي خارج من الحمام…. اننن ان انننننن.
ليث قعد علي الكرسي…. خلصت دشك.
الخديوي… الكبير.
ليث…. امممم.
الخديوي…. ا انااا والله مليش يد في الي حصلك و الي عمل كدا فكتو علشان ياخد الشحنه ابجايه منك.
ليث كشف وشه… واي كماان!
الخديوي بصدمه….. ل ليث باشاااا.
ليث… شااااطر ليث باشا القرشي الي غفلته في تسلم الشحنه وحطيت في السفيته التابعه للشركه اثار مهربه صح..
الخديوي… مش انااا د دا عاصي هو صاحب الشركه صدقني.
ليث…. امممم طيب انا عايز افهم بالتفصيل اي الشحنه الي هيسلمها ومكان ومعاد التسليم.
الخديوي…. ولو قلتلك هتسبني.
ليث… غصب عنك هتقول وانا معايه اوراق ومستندات توديك ورااا الشمس تحب تتكلم بالذوق ولاااا
الخديوي خرج مسدس بسرعه….. ولا دااا ولااا دااا.
جمال من وراه…. نزل سلااااحك يا خديوي ومشي من غير شوشره.
الخديوي….. م ماشي.
العساكر دخلو الشقه وقبضو عليه…
ليث…. كدا اثبت برأتي لسه عاصي دا بقي.
جمال…. بس طلع مش سهل يا باشا.
ليث…. مش علي ليث القراشي.
جمال…. ربنا يستر اصل انا قلبي واجعني اوي.
_____ في عياده دكتور الاسنان.
نسمه… لاااااااء مش دخله ياااا احمد دا ماسك حقنه شوف شوف كبيره قد اييي.
احمد….. عيب يا نسمه انتي مش صغيره.
نسمه….. اناااا عيله مش صغيره بس اوعي تخليه يديني الحقنه.
الدكتور…. والله ما هتحسي بحاجه.
نسمه… ليييي فكرني مغفله.
احمد…. اسف يا دكتور بس هي جبانه حبتين.
نسمه… اي انااا جبانه.
احمد…. امال الي انتي بتعمليه دا اي.
نسمه…. ما هو يا احمد هيوجعني.
احمد…. طيب هو قال هيديكي بنج موضعي ومش هتحسي بحاجه.
نسمه…. طيب غمي عنيا علشان خيفه.
احمد…. اهو يلااا.
الدكتور اداها الحقنه…..
احمد…. يلا يا ستي قومي.
نسمه… اي دا انا اخت الحقنه.
احمد… اه.
نسمه…. احلف.
احمد…. هههههه اه والله يا مجنونه اختيها.
نسمه… لا دكتور صنيعي.
الدكتور… صنيعي؟!
احمد….. دا مدح يا دكتور. شفتي علشان تعرفي انه مكنش ليه لزووم كل الدوشه الي عملتيها دي.
نسمه…. خلاااص بقي يا احمد الله.
الدكتور…. تقدري تتفضلي بره ربع ساعه البنج يشتغل ونكمل شغل.
نسمه…. يلا يا سي احمد قدامي علطول كاسفني كدااا.
قعدو في الانتظار بره…
نسمه قعده تحرك بؤها….لااعع لااا لياعع وااك واك.. بقولك يا احمد… انا مش حسه ببؤي لي.
احمد…. هههههههههههه.
نسمه….. اييي بتضحك علي اي.
احمد….. دا انتي طبعتي مجنونه بجد يا نسمه.
نسمه… انا دخله للدكتور دااا انا كدا هدني قعده ساعه.
نسمه دخلت تكمل كشف وموبيلها رن….
احمد… اللوووو.
روح وكانت خرجه من نادي…. اي دا مش دا موبيل نسمه هادي.
احمد…. اه هو بس هي بتكشف.
روح.. اه الف سلامه عليها.
احمد…. استني خليكي معايه شكلها كدا خلصت.
نسمه كانت خرجه من عند الدكتور بغرور…. خلصت يا عم اييي دا بتكلم مين من تلفوني يااا خاين.
احمد…. دي روح كانت عيزاكي.
نسمه بسرعه اخدت الموبيل….. رووووح ازيك.
روح… الله يسلمك ياا..اااه انتم مين ابعد تنيي.
نسمه بخضه….. رووح.
روح…. ابعددد بقولك.
نسمه…. انتي فين يااااا روح.
الناس الي قي العياده كلهم بصو لنسمه.
احمد…. وطي صوتك ميصحش.
نسمه… اللحق يا احمد روح حد بيخطفهاااا.
نسمه بسرعه اتصلت علي ليث…. رد رد يااا ليث…..
ليث… الـ
نسمه… الحق يا ليث روح اتخطفت.
_____ اما عند عاصي….
نجمه….. وانت مفكر الي عملته دا كله هيشفعلك.
عاصي…. اناااا اتبهدلت بعد دا كله برضو بترمي اللوم علياااا يا نجمه.
نجمه…. لييي كدا مش تعرف ان الي انت بتعمله دا يوصلك الاعدام.
عاصي… متخافيش انا هطلع بره البلد ومش حد هيقدر يوصلي.
نجمه….. وانا مش موافقه ياااا عاصي.
عاصي…. قولتلك انا مسميش عاصي انا ليث.
نجمه…. مش قدره استوعب.
عاصي… صدقيني يا نجمه اناااا ليث الحقيقي.
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجنونه الليث)