رواية مجنونة كبير الصعيد الفصل السادس عشر 16 بقلم رنا أحمد
رواية مجنونة كبير الصعيد الجزء السادس عشر
رواية مجنونة كبير الصعيد البارت السادس عشر
رواية مجنونة كبير الصعيد الحلقة السادسة عشر
في دوار الكبير….
كان يجلس سليم بغيظ شديد من ذلك المجنونه واشتياق جنونيا لها .
/كده ي نور كده هونتي عليكي واضح أن دلعتك جوي مليكي حق ما الكبير بقا خاتم في صباعك ماشي بس ماشي ي نور هو عند في عند بقا .
ذياد بابتسامه /ايه مالك عاد بتكلم حالك ي كبير ده كلام .
سليم بغيظ شديد/ذياد ابعد عن السعادي عفاريت مصر كلها بتطنط قدامي .
ذياد بابتسامه/خلاص ي عم بس شكلك متوحشها جوي جوي.
سليم بابتسامه اشتياق /جوي ي ي ذياد كانت الهواء والنفس ليا اول مره احس اني ضايع كده نور هي نور حياتي كلها.
ذياد بابتسامه/طب وسايبها كده ليه ده بقالها عشر ايام انتوا لحقتوا اصلا ي سليم .
سليم بغيظ شديد/اعمل ايه عاد دماغها ناشفه جوي انا اتعصبت وغيرت عليها جوي كانت المفروض تستنا لما اهدا مش تعمل كده وتنزل ولا كان فيه حمار متجوزها وكمان ساجد زعل الي أخته وشعللها اكتر وخاد فيروز وعاود معاهم .
ذياد باستغراب /ايه واه عاد طب وانت مش خايف علي فيروز ساجد ممكن يفش غله فيها .
سليم بسخرية /لا ي شيخ ده علي اساس انك مش خابر فيروز دي زمانها قرفاهم في عيشتهم .
ذياد بضحك /ههههه علي رايك بس حاول ي سليم اوعا تتضيعيها من ايديك .
سليم بابتسامه/ربك يسهل قولي ساره مرائتك عامله ايه.
ذياد بخبث ومكر/اسكت مش طلعت مش مشلوله ظلمتها والله مش كده ولا ايه.
سليم بابتسامه/هي اعترفت الهبله بس متنكرش عاد أنه كان ملعوب في الجون خلاك عرفت قيمتها صوح.
ذياد بابتسامه/كل اللاعيبك معايا كانت في الجون ي سليم غيرتني وخلتني بنادم تاني بعد مكنت تايه انت فعلا كبير الصعيد ي سليم .
سليم وهو يربت علي كتفه بحنان/المهم انك رجعت ل عقلك وربك قبل فوات الاوان .
ذياد بابتسامه وهو يسير للخارج /المهم انت كمان ارجع لعقلك ورجع نور لأن كبير الصعيد مينفعش يعيش من غير نوره سلام ي سليم ..
***************.
في جناح يوسف وشهد…..
كان تقف شهد وهي تنظر بعشق ل يوسف وهو يساعد فارس علي ارتداء ملابسه للذهاب الي المدرسه .
يوسف بابتسامه حب /كده كله تمام ي بطل انزل أفطر علشان نروح المدرسه تمام .
فارس بسعاده /تمام بس انا عايز اخ او اخت كل اصحابي في المدرسه عندهم اخوات اشمعنا .
يوسف بابتسامه/أن شاء الله ي حبيبي يلا بقا أفطر.
شهد بخجل وارتباك/شوف الواد .
يوسف بابتسامه وهمس /انتي عارفه أن فارس غالي عندي جوي جوي مقدرش ارفضله طلب .
شهد بابتسامه ودلع /ي سلام كده وانا ماليش راي .
يوسف وهو يقبلها بعشق /القرار خلاص صدر ي روحي والأمر انتهاء .
****************.
في جناح زين ورحمه…
كانت رحمه تقف أمام المراه وهي ترتدي فستانا بسيطا ليقبلها زين بعشق .
/ايه الحلاوه دي علي الصبح انا قدك كده برضك .
رحمه بعشق /انت قده وقدود ي مالك قلبي.
زين وهو يقبل يدها بعشق /حبيبه قلبي ربنا يخليكي يا قمر.
رحمه بحزن /للاسف ي زين الي حصل مع سليم ونور مش محاسسنا باي فرحه سليم هو السبب في أننا اتجمعنا انا وانت وذياد وساره حتي يوسف وشهد وكمان ساجد وفيروز كلنا قصه حبنا كملت بتوقيع سليم ونور احنا لازم نتصرف ي زين لازم نرجعاهم لبعض .
******************.
في القاهره …
في شقه نور وساجد .
كانت تجلس نور بحزن شديد وهي تحدث ذاتها بصوت عالي .
/بقا كده ي سليم خلاص مصدقت كده ولا تكلمني ولا تسال فيا بس انا عارفه انك اكيد هتجنن عليا انا عارفه .
فيروز بابتسامه/كيفك ي نور.
نور بكدب /مالي انا زي الفل .
فيروز بابتسامه/لا ي شيخه عليا انا برضك الحديد ده ي عني سليم موحشكيش .
نور بغرور وثقه مصتنعه /ها لا مش لدرجه دي ده زمانه هو الي هيموت من غيري بيبكي بدل الدموع دم انا متاكده .
فيروز بابتسامه/واه عاد ي نور مش شايفه انك مزودها شوي .
نور بثقه /ها طب كلميه كده وافتحي الاسبيكر وانتي تعرفي أنه كاره الحياه من غيري شوفي .
فيروز بابتسامه/وماله نجرب لتقوم بالرن علي سليم لياتيه الرد سريعا.
/ايوه ب بت ي فيروز عامله ايه.
نور بغرور وهمس /شوفتي سمعه صوته ي حول الله يارب ده قرب ينتحر من فراقي .
فيروز بابتسامه/عامل ايه ي اخوي .
سليم بخبث ومكر بعدما استمع لصوت نور ليتعمد استفزازها .
/هكون عامل ايه عاد ي فيروز عايش اخر روقان ومتمزج علي الاخر من ساعه البومه دي ممشيت وألواحد قاعد في روقان .
نور بغيظ /بومه .
فيروز وهي تمتم ضحكاتها بصعوبه /جرا ايه عاد ايه الي بتقوله ده ي سليم دي نور حبيبتك مش كده .
سليم باستفزاز /حبها برص ي اختي ده كنت مغشوش ي بت ي فيروز عارفه لما مشت من شرم قاعدت واتمزجت علي الاخر شوفت الحريم الي بجد ي بت ي فيروز مش الي عامله زي خلت السنان دي حريم بجد يفتحوا النفس كده تحسيهم منقوعين في سمنه بلدي مش دي بتاعه زيت التموين .
نور بغيظ وهي تمسك الهاتف /انا بتاعه زيت التموين ي عمرو دياب ماشي ماشي ي سليم انتي الي طلعت المجنونه الي جوايا هرفع عليك قضيه خلع وافضحك في كل البلد ماشي ي سليم لتغلق الهاتف للتحدث بغيظ وجنون .
/ماشي ي سليم ماشي شايفه اخوكي ولا علي باله بس ده بسببي انا الي اخدته عليا امسكي بقا دبلته اهيه مش هلبسها همشي في الشارع كده من غيرها خالي الشباب يعكسوني ويقوللولي ي مزه ي قنبله واصورهم فيديو وانزلهم علي التيك توك واخلي فضيحه اخوكي بجلاجل سلام .
فيروز بصدمه /اه ي بنت المجنونه .
*********************.
في المزرعه الي بتشتغل فيها نور .
كانت تسير الي الداخل بغيظ شديد وهي تمتم بكلمات غير مفهومه .
سيد بغيظ /لسه بدري ي اختي حمد لله على السلامه.
نور بغيظ /بقولك ايه ي سيد والنبي ابعد عني انا عفاريت الدنيا بطنتط في وشي البيه بيقولي اني معموله من زيت التموين.
سيد باستغراب /قصدك ايه.
نور بغيظ /مش وقته ي سيد الملفات فين .
سيد بجديه /الدكتور عزت جوه .
نور بغيظ شديد/تاني دكتور عزت انت عارف ده بيسبلي في الرايحه والجايه دمه تقيل اوي يلا الأمر الله .
في الداخل ….
كان يجلس الدكتور عزت الذي ينظر دايما ل نور بإعجاب شديد.
نور بغيظ /خير ي دكتور عزت .
عزت بإعجاب /مساء عليكي ي دكتوراه بجد مرتين بس ومشاء الله عليكي في الشغل .
نور بضيق /شكرا عن اذنك اوووف.
عزت بجديه/انت مستني ايه ي عزت مانت خلاص عرفت عنها كل حاجه واهي مش لبسه دبله لازم اروح اقابل دكتور ساجد اخوها واطلبها منه .
******************.
من امام عماره نور وساجد .
كان يركب ساجد السياره لتسير السياره للذهاب الي الصعيد لتحدث مع سليم .
عزت بصراخ /دكتور ساجد دكتور ساجد انا لازم الحقه النهارده لازم اخلص الموضوع ده ليسرع عزت وراءه .
*****************.
في دوار الكبير….
في الجنينه ….
ساجد بضيق /كده برضه ي سليم خلاص نسيت نور ولا كأنها مرائتك .
سليم بغيظ شديد/اولا انت عاد مش عايزك تتكلم واصل مش انت الي شعللتها وخدتها وسافرت كان المفروض تكلمها بهدوء وتعقلها وتفهما اني ده كله من غيرتي عليها بس انت عملت ايه صعبت الموضوع اكتر ي ساجد انا صحيح بموت في نور بس كرامتي فوق أي حاجه.
يوسف بابتسامه/خلاص بقا ي كبير دي مرائتك وحبيبتك برضك .
عوض بجديه/دكتور ساجد فيه حد عاوز حضرتك بره .
ساجد باستغراب /حد عاوزني انا مين ده .
سليم بحده /جرا ايه ي عوض الضيف الي جاي ل دكتور ساجد يدخل علطول .
في غرفه الضيوف ….
كانوا يجلسون سليم وساجد ويوسف وعزت .
ساجد بغيظ /دكتور عزت ي ياريت اعرف انت جاي ورايا لحد هنا ليه .
عزت بابتسامه /بصراحه الموضوع يخص الدكتوره نور .
سليم بفزع /نور نور جرالها حاجه إتكلم .
عزت باستغراب من قلق سليم عليها /لا حضرتك الموضوع مش كده خالص دكتوراه نور كويسه .
يوسف بقلق وهمس /استرها يارب ميكونش الي فبالي .
عزت بخجل وارتباك/اصل بصراحه كده الموضوع محرج ي دكتور ساجد أنا من ساعه مشوفتك الدكتوراه نور وانا ناويت اني استقر بقا علشان كده انا طالب من حضرتك ايد الانسه نور .
يوسف بصراخ وفزع /الله واكبر .
ساجد وهو يمسك يد سليم بخوف /يمين بالله ماعرف حاجه انا عايز اعيش مش عايز اموت دلوقتي .
سليم بغضب جحيمي /عوض خود الاستاذ عزت معاك .
عزت بقلق بالغ/علي فين .
سليم بحده وتوعد /هخليك تكمل نص دينك بس علي طريقتي الخاصه .
في المخزن الخاص ب سليم …
كان يصرخ عزت بخوف وشديد وهو معلق من قدميه .
سليم بغضب /بقا عايز تتجوز الانسه نور والنطع ده مش مالي عينك مش كده ده انا هنفخك النهارده .
عزت بصراخ /يلههههوي والله ي باشا انا معرفش أنها متجوزه انا شوفتها لطيفه كده وبعدين مفيش في ايديها دبله .
سليم بغيظ شديد/هي كمان قلعت الدبله طبعا ماهي متجوزه خروف ماشي ي نور ماشي .
عزت بصراخ وخوف /نزلني والنبي والله انا مش هكلمها تاني ابدا .
سليم بحده /بقولك ايه يالا انت تسيب الشغل معاها خالص والا قسما بالله هنشوف الي عمرك مشوفته .
يوسف وهو يكتم ضحكاته بصعوبه/خلاص عاد اهدا ي سليم .
سليم بغيظ شديد /اهدا ازي والبؤمه خلت نطع زي ده يطلبها مني بس انا هربيها عوض عوض .
ساجد بقلق /أهدا بس ي سليم .
سليم بغيظ شديد/عوض جهز بنتك رمانه علشان هكتب عليها دلوقتي حالا …
******************.
في شقه نور .
نور بصدمه وفزع/انت بتقول ايه ي ساجد سليم هيتجوز بجد .
ساجد بجدية /هو ده الي هيحصل ي نور .
نور وهي تعد شنطتها بغيظ شديد/بقا كده ماشي ي سليم عامل كده علشان يغيظني أنا عارفه بكره الصبح هروحله هو اكيد عامل كده علشان يخرق دمي ماشي ي سليم ماشي انا هوريك نور المجنونه ي سليم
***************.
في الصباح الباكر …
في الصعيد .
في دوار الكبير….
كانت تسير نور بغيظ شديد وتوعد الي الداخل لتطرق علي الباب بغيظ شديد لتفتح إليها فتاه في غايه الجمال.
رمانه باستغراب /نعمين انتي مين .
نور بغيظ شديد/انا الدكتوراه نور انتي الي مين .
رمانه بابتسامه /اه انتي عاد دكتوراه البهايم مش كده انا نواره مرات الكبير ي حلوه .
نور بغيظ شديد وصراخ /نعم ي اختي .
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجنونة كبير الصعيد)