رواية مجنونة كبير الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد
رواية مجنونة كبير الصعيد الجزء الثاني
رواية مجنونة كبير الصعيد البارت الثاني
رواية مجنونة كبير الصعيد الحلقة الثانية
في غرفه سليم ….
كانوا ينظرون الجميع لها باستغراب شديد من هذه الذي تتحدث بكل تلك الجراءه .
سليم بالم شديد وغيظ /مين ده الي عجل ي بت انتي .
نور باستغراب وهمس /يمكن الكلمه دي عيب عندهم هنا يمكن بيقولوا عليه حاجه تانيه احممم طب البقره أو الجاموسه اي حيوان .
سليم بغيظ شديد/اه ي أما مين البت دي ي عوض الكلب .
عوض بخوف /والله ي كبير الصعيد الي لقيتها دلوقتي انا لقيتها واقفه في الشارع مفهماش حاجه جيبتها معايا .
نور بغيظ شديد/ايه مش فاهمه حاجه دي متحترم نفسك وبعدين مين ده الي كبير الصعيد العمده المفروض يكون كبير كده ووقور ايه حته العيل الي مش بيناله وش من قفا ده .
كمال بعصبية/ي بتي انتي دكتوره صح .
نور بغرور وثقه/ايوه اني الدكتوره نور .
وداد بدموع وضيق /طب ومستنيه ايه متتصرفي عاد مش شيفاه هيموت قدامك .
نور بانتباه /اه هو انتوا قصدكم اعالج ابنكم ده طيب ماشي مش تقولوه كده وسعوا كده وسعوه اقلع .
سليم بصدمه وغيظ/مين ده الي يقلع ي وليه انتي اتجننتي ولا ايه اتلمي بدل ماطخك عيرين .
نور بغيظ شديد/بقولك ايه وانت عملي زي هارون في سلسال الدم كده وانا مش فاهمه منك حاجه اخلص ورايا شغل كتير اقلع بسرعه .
كمال بعصبية /جرا ايه ي بتي متتحشمي شويه مش كده .
نور وهي ترمي الشنطه بغيظ علي سليم ليصرخ الما /الله يخربيتك ي بعيده كسرتيني اكتر من متكسر .
نور بغيظ شديد/هو فيه ايه بقا متيجيبوا دكتور حشمه احسن هو انا هشم علي ضهر ايدي ولا ايه مش لازم اكشف ولا معايا العصايا السحريه.
كمال بقلق /هو عنده المراره ي بتي دايما الماه كده .
نور وهي تفتح الشنطه وتمسك بيدها حقنه كبيره /تمام العلاج عندي ثانيه واحده وكله هيبقى زي الفل .
سليم وهو ينظر المعدات الي في شنطتها بفزع شديد /لا قسما بالله دي مش ممكن تكون دكتوره دي سباكه .
نور بابتسامه ومرح /خلاص بقا ي سولي الحقنه الحلوه دي رايحه علي دراع مين علي دراع سولي العسول .
سليم بغيظ شديد/هو انتي بدلعي ابن اختك ولا ايه انا ليمكن اخد الحقنه دي واصل .
نور بغيظ شديد/استغفر الله العظيم يارب بص مش هتحس بحاجه واقف كوعك كده .
سليم بغيظ وصراخ /مش بقولكم سباكه .
كمال بغيظ شديد/ماخلاص عاد ي سليم انت صغير ولا ايه.
نور وهي تمسك ذراعه بأحكام /تعال معايا ي عوض امسك دراعه كويس حلال الله واكبر ..
بعد فتره ……
كان ينام سليم وهو يفتح عيناه بالفعل الالم قد زال لكنه لا يستطيع الحركه .
كمال بابتسامه /حمد لله على سلامتك ي كبير الصعيد مشاء الله الدكتوره ايديها فيها العافيه الحمد .
سليم وهو يشعر بأنه لا يستطيع الحركه/الحمد لله ي ابويا بس انا عامل زي المضروب علي دماغه .
نور بجديه /ده من تأثير الحقنه كمان ساعتين وهتبقا زي الفل متقلقش .
وداد بابتسامه/تسلمي ي بنتي .
كمال بجديه /هي الحقنه اسمها ايه ي بنتي لحسن الحاله دي بتجيله كتير جوي .
نور بابتسامه/حضرتك هتروح الصيدليه تقولهم حقنه جنون البقر بنديها للبقر لما يبقا هايج .
كمال بصدمه /جنون البقر.
سليم بغيظ وصراخ/وانا مالي بقول عامل زي العجل المسلوخ كده ليه منك الله ي بعيده ي دكتوره البهائم انتي .
كمال بجديه/هو انتي الدكتوره نور السيد الي جايه البلد هنه علشان موضوع البهائم .
نور بابتسامه بريئه /ايوه انا .
كمال بابتسامه /اهلا وسهلا ي بتي نورتي وشرفتي البلد المندره جاهزه .
وداد بابتسامه وحنان /لا والله العظيم ميحصل واصل بعد اذنك طبعا ي حاج نور هتقعد معانا هنه في الدوار الدوار كبير جوي ويسيع الحبايب كلهم وبعدين دي زي بناتي انا مش هسيبها واصل .
كمال بابتسامه /خلاص الي تأمري بيه ي حاجه .
وداد وهي تحتضن نور /تعالي ي بت تأكلي لقمه تعالي .
ليخرجوا ثويا الي الخارج لينظر إليهم سليم بغيظ .
/اشكوا اليك يارب ماشي ي نور مبقاش انا سليم لو مخليت الفتره الي هتقعدي فيها هنه فتره سوده في حياتك كلها .
*****************.
في الطريق ….
في سياره يوسف …
كانت تجلس شهد بجانبه بضيق وتجاهل كبير .
يوسف بحزن شديد/شهد ممكن اعرف انتي واخده مني موقف كده ليه .
شهد بدموع وضيق /علشان انت مصمم تتضغط عليا ي يوسف انا مش عايزه اتجوز بعد علي الله يرحمه ليه انت مش فاهم ده .
يوسف بحزن/لانك عارفه زين اني بحبك من زمان جوي ي شهد وصدقيني أنا عايز اكونلك سند انتي وفارس ده مهما كان ابن اخويا محدش هيخاف عليه قدي واصل ولا يحبه زي .
شهد بدموع /بس انا بقا مش عايز اتجوز ي يوسف مش عايزه انا قلبي لسه محروق علي روحي الي راحت مني وجوايا عقد الدنيا كلها دور علي واحده بنت صغيره تسعدك وتكون انت اول بختها ي ابن عمي.
يوسف بعشق /بس انا بقا مش عايز غيرك ي شهد .
شهد بغيظ شديد/خلاص ي يوسف براحتك انا عملت الي عليا .
فارس بطفوله وبراءه /عمو يوسف عايز شيكولاته .
يوسف بابتسامه باهته /من عنيا ي قلب عمك .
*********************.
في الجامعه …
كانت تجلس فيروز وهي تتدون ملاحظتها وهي تعدل نظارتها الطبيه لتقترب منها صديقتها ندا .
ندا بغيظ شديد/ايه ي بنتي بقالي ساعه بدور عليكي .
فيروز بابتسامه/وانا روحت فين ي اختي مانا قاعده اهو .
ندا بغيظ /عجبك الي عملتيه انبارح ده احرجتي الولد قدام الناس .
فيروز بضحك /ههههه واه عاد هو الي يستاهل وبعدين سبحان الله ي شيخه لما بحرق دم راجل وخصوصا لو كان شاب من العيال المايعه دي بيستفزوني جوي جوي .
ندا بابتسامه/ي سلام ليه ي عني مهم شباب زيهم زي سليم وزين ويوسف مثلا.
فيروز بغيظ شديد /امشي ي بت ده انا اخواتي رجاله بجد مش ورق زي العيال دي .
ندا بابتسامه/طب يلا يا اختي عندنا محاضره والنهارده جايلنا دكتور جديد مش عايزين ناخدلنا كلمتين من اول المحاضره .
فيروز وفي تمسك كتبها /والله يبقا هو الي جابه ل روحه وهطلع عليه جناني كله النهارده .
في القاعه …..
كان يسير ساجد بابتسامه.
/صباح الخير انا الدكتور ساجد السيد الي هدرسلكم شريعه وقانون الشباب يعتبرون زي اخوهم والبنات كمان اي حد يحب يستفسر عن حاجه يكلمني في أي وقت احنا اتفقنا هتكون اخوات .
فيروز بغيظ شديد /ايوه ماهي بتبدي كده البنات يعتبروني زي اخوهم وبعدين زي صاحبهم وبعدين جوز أنهم وبعدين تعالي معايا الشقه وامي بتولد وبعد كام شهر تلاقيها في الي قربت تولد مش كده ي دكتور ي محترم .
الجميع بضحك/هههههه .
ساجد بعصبية/بس اسكتوا ايه الي بتقوله ده ي بتاعه انتي .
فيروز بغرور وثقه /اولا اسمي فيروز كمال الصياد عمده الدباح ثانيا الي قولته ده هو الي بيحصل علشان توقع البنات مش كده .
ساجد باستفزاز وخبث/وانت ايه علاقتك انت بالبنات .
/هههههههه.
فيروز بغضب شديد/نعم قصدك ايه.
ندا بقلق شديد/معلش ي دكتور هي بس فرفوشه كده وبتحب تهزر .
ساجد بعصبية/تمام يبقا مش هتحضر اي محضرات غير لما تعتزر .
فيروز بغيظ شديد/ي سلام مناقص تقولي هاتي ولسا امرك بالمره انا مش هتعتزر .
ساجد بغضب شديد/تمام يبقا اتفضلي بره المحاضره .
فيروز بغيظ شديد وهي تسير للخارج /ماشي والله لستناك بره .
لينظر ساجد الي أثرها باستغراب شديد من ذلك الفتاه ….
****************.
في دوار الكبير…
كان يجلس زين بضحك شديد وهو يستمع إلي حديث سليم.
سليم بغيظ شديد/انت بتضحك ي وين وانا دمي محروق كده .
زين بضحك /بصراحه نفس اشوافها البت دي الي عمله كده في كبير الصعيد.
سليم بغيظ شديد/دلوقتي تشوفها ي اخويا شافها عفريت لسانها نايمه ماهي تكيه ابوها وابوك وامك بدل ميعلقوها علي الي عملته معايا رحلوا بيها اخر ترحيب وهيخلوها قاعده هنه كمان .
في غرفه نور ….
كانت تفتح عيناها بنعاس لتنظر الي المكان باستغراب شديد لتتذكر .
/ايوه صح ده انا في الصعيد في بيت الحاج كامل ابو سليم الحمار .
لتنظر من الشرفه بسعاده كالاطفال فهي تعشق اللاسماك الملونه التي تملأ ذلك الحوض لتسرع اليه بفرحه كالاطفال ..
*******************.
من امام حوض السمك …
كانت تقف نور بسعاده وهي تمسك هاتفها .
/الله اتصور بقا سيلفي .
لتمسك هاتفها لما تعابر بمن يقف خلفها بخبث ليدفعها داخل الحوض .
سليم بضحك /هههههههه تعيشي وتاخدي غيرها أكده السيلفي هيكون حلو جوي جوي ههههه.
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجنونة كبير الصعيد)