رواية مجنونة كبير الصعيد الفصل الثامن 8 بقلم رنا أحمد
رواية مجنونة كبير الصعيد الجزء الثامن
رواية مجنونة كبير الصعيد البارت الثامن
رواية مجنونة كبير الصعيد الحلقة الثامنة
في دوار الكبير…..
كانت تسير نور بحيره شديده بعدما أعدت كل اغراضها للسفر لتكتشف غياب البطاقه .
وداد بجديه /اهدي ي ضنايا هتكون راحت فين بس مفيش حاجه بتضيع هنه.
نور بقلق شديد/انا خايفه تكون وقعت مني بره ب حاجه وداد .
فيروز بجديه /طب منقول عاد ل سليم يخلي الغفر يدورا عليها .
نور بغيظ شديد/استغفر الله العظيم اخويا علي وصول هرجع القاهره ازي من غير بطاقه بس.
وداد باستغراب /واه عاد اخوكي مش انتي قولتي خطيبك ي ضنايا .
نور بابتسامه وضحك /ههههه بصراحه ي حاجه وداد انا مش مخطوبه ولا حاجه الي كنت بكلمه ده اخويا الكبير وهو الي جاي ياخدني بس انا قصد أن أقول كده ل سليم علشان يعرف أن ليا أهل ويبطل يحس أني عيله صغيره هو مسؤول عنها اهو اخويا بعت رساله وقال إنه قدام شويه لحد مايوصل .
فيروز بابتسامه/خلاص عاد تعالي نتمشي شويه لحد مايوصل هوديكي الأرض بتاعتنا فيها شجر فاكهه ترد الروح يلا بينا .
نور بابتسامه/يلا .
*********************.
من امام ذلك الكوخ …
كان يقف عوض ليسير اليه سليم بابتسامه.
/عفارم عليك ي عوض أكده الرجاله ولا بلاش .
عوض بطاعه/انت تومر ي كبير انا خدت منه التلفون وبعت رساله ل دكتوراه نور زي مامرت .
سليم وهو يسير للداخل بابتسامه خبيثه /جدع ي عوض تعال بقا عاد نشوف حكايه سي روميو ده ايه.
*************.
من داخل الكوخ .
كان يجلس ساجد بغضب شديد فهو لم يعلم من هم ولماذا أتوا به الي هنه والأهم من كل ذلك اين نور ؟.
سليم بغيظ شديد/اهلا ي سي روميو اهلا ي اخويا ولا جيت في عرين الاسد .
ساجد بحده وغيظ /اسد ايه وفرخه ايه وفين نور .
سليم بغيظ شديد/هو ده مربط الفرس ي أمور نور اسمع عاد اسم نور ده ميجيش علي لسانك واصل بدل ماقطع عليك النور والكهرباء كلها واخليك فاصل شحن .
عوض وهو يمسك الطبنجه أمام ساجد /اطخه ي كبير .
سليم بخبث ومكر/لا لا ي عوض احنا مش كده هو الحلو هيسمع الحديد علطول مش كده برضك ي أمور واسمع عاد ظابط مظابطش انا ميهمنيش الحديد ده انا رئيس الجمهوريه بذاته بيعملي حساب .
عوض بجديه /طبعا ي كبير .
سليم بخبث ومكر/المهم ي عوض جبت للضيف واكل .
عوض بجديه /ايوه ي كبير جبتله المحشي والحمام والبط وبيبسي دايت .
سليم بغيظ شديد/هو احنا خطفينه ولا رايحين نزوره يوم الصباحيه ي غبي وبعدين دايت ايه ده عامل زي البرص الجعان اها انا عارف بتحب فيه ايه ده .
ساجد بضحك شديد /هههههههه .
سليم بغيظ شديد/ايه الي بيضحكك كده ي عم روميو .
ساجد بضحك /اصل بصراحه انتوا عاملين زي الكبير اوي وفزاع هههههههه شكلكم مسخره ههههه.
سليم بغيظ شديد/أكده طيب جهز حالك ي أمور علشان هنمسكك السلك عريان عوض حط الوكل للضيف مينفعش نقتله علي معده فاضيه .
ساجد بغيظ شديد/انا مش عايز حاجه وخصوصا البيبسي ده بيعمل كرش .
عوض وهو يجلس جانبه بجديه /ايوه والله ي استاذ شكلك واعي كده الوليه مراتي بتبلبع بالصندوق ليل ونهار أما بقت عامله زي فنطاس المياه معندكش وصفه كده .
ساجد بجدية/لا الموضوع خطير لازم تنصحها أنها تبطل ده مضر جدا .
عوض بغيظ شديد/انصح مين ده وليه شديده لو كلمتها تتضربني بالبلغه علي دماغي .
سليم بغيظ شديد/جرا ايه ي اخويا مجبلكم اتنين ليمون وتحلوا مشاكل بعض اسمع يالا انت انت تبعد عن نور نهائي بدل ماوريك الوش التاني .
*********************.
علي الطريق الزراعي ….
كانت تسير نور وفيروز وهم يتحدثون باندماج .
نور بابتسامه/تسلمي ي فيروز انا بجد كنت محتاجه اشم شويه هواء اوي .
فيروز بابتسامه ومرح /انت تؤمر ي عسل بس بصراحه زعلانه جوي انك هتسافري احنا خدنا عليكي جوي ي نور وربنا الي عالم حبناكي في اليومين دول .
نور بابتسامه باهته /وانا كمان حبيتكم اوي والله كفايه الي عملتوه معايا من ساعه مجيت البلد هنا بجد العيشه هنا في البلد دي حلوه اوي .
فيروز بخبث ومكر/اها شكلك كده هتعيش هنه علطول.
نور باستغراب /قصدك ايه.
فيروز بابتسامه ومرح /ي ستي متاخديش في بالك كده تعالي ده الكوخ منور يبقا سليم جوه تعالي نروح .
في الكوخ *********.
كانوا يسيرون نور وفيروز الي الداخل ليصعقوا سويا ممايحدث .
نور بصدمه وفزع /ساجد اخويا.
فيروز بصدمه ورعب /دكتور ساجد هي وصلت تيجي ورايا علشان نتقم مني .
نور بغيظ وحده /ايه الي بيحصل ده ازي تعمل كده في اخويا ي سليم .
سليم بسعاده لم يستطيع اخفاءها /اخوكي بجد .
عوض بغيظ شديد/لا ي شيخه اخوكي وتتحددي معاه بالمياعه دي صحيح نسوان عايزه الحرق.
سليم بغيظ شديد/متيجي تتديها قلمين احسن يالا وانا واقف .
ساجد وهو يحتضن نور براحه واشتياق /نور حبيبتي كنت هتجنن عليكي.
نور بابتسامه وحنان /هو انت مش عارف اختك ولا ايه وبعدين متزعلش من سليم هو كده متهور لكن طيب.
ساجد بغيظ شديد/ممكن افهم بقا ايه الي عملته فيا ده .
سليم بابتسامه وسعاده/حقك عليا متزعلش مني بس بصراحه كنت خايف علي نور قدام الكل هي امانه في بيت الكبير وانا كان لازما اتاكد من الي هياخد الامانه دي .
فيروز برعب شديد وهمس /يارب مايفتكرني يارب .
ساجد بصدمه وغضب /هو انتي .
فيروز بقلق وارتباك وهي تمسك يد سليم /بقولك ايه عاد انا مش لوحدي هنه انا في حما اخويا وعائلتي كلها .
سليم باستغراب /قصدك ايه انت تعرف اختي منين ي ساجد وبعدين هي عملتلك ايه عاد دي عامله زي العيله الصغيره زي النسمه بالظبط .
فيروز بارتباك وهمس /متاخدكش الجلاله اوي ي اخويا وتتمعظم اوي انت لو عرفت الي عملته في الراجل ده هنحط كلنا وشنا في الأرض واولهم انت.
ساجد وهو يضغط على يده بغيظ /لا في دي عندك حق هي فعلا نسمه اوي .
نور بابتسامه/اه انا كده فهمت يبقا ساجد هو الدكتور الي عملتي معاه المشكله في الجامعه خلاص بقا ي ساجد علشان خاطري فيروز زي اختي .
ساجد بابتسامه/علشان خاطرك ي نور عيني يلا بقا علشان نرجع الوقت اتاخر .
سليم بابتسامه باهته /والله ماهتتحركوه من هنه الا لما نأكل مع بعض عيش وملح وعلشان نتعزرلك عن الي موصل من غير قصد ده.
********************.
في سرايا العزايزي…..
كان يسير ذياد وهو في قمه جاذبيته .
ربيع بخبث /رايح فين ي ولد ربيع .
ذياد بنظره خبيثه /رايح انفذ الي نفسي فيه من زمان اني لحرق دم ابن الصياد وبصراحه عرفت عاد أن الدكتوراه دي حلوه جوي قولت ليه لا نضرب عصفورين بحجر واحد نفتح المزرعه واخد الحلوه دي من ابن الصياد واموته بحسرته سلام ي ابوي .
ربيع بنظره خبيثه /سلام ي ابن العزايزي …
****************.
علي الطريق …
كا يسير زين متجها العريش كانت تقف رحمه في نفس المكان التي تقبل به زين ليسير من سيارته بابتسامه عاشقه .
/حبيبتي وحشتيني اوي ليه عرضت نفسك للخطر .
رحمه بدموع واشتياق/واعمل اكتر من كده مائه مره علشان اشوافك ولا حتي خمس دقائق خالي بالك من نفسك ي زين انت لو جرالك حاجه انا هموت .
زين وهو ينظر في عيناها بدقه وهمس /مدام شفتك يبقا خلاص خدت الدافع الي يخليني اقف قدام اي حاجه ومفيش حاجه تقدر تكسرني بحبك ي رحمه بحبك جوي.
رحمه بعشق واشتياق /وانا بحبك جوي ي زين الرجال.
*******************.
في غرفه …
كانت تقف شهد بغيظ من شديد من ابنها فارس .
/كده برضه ي فارس بتزعل ماما كده قولتلك خالك سليم هو الي هيوديك الحضانه .
فارس بطفوله وبراءه /لا انا عايز اونكل يوسف وعلي فكره انا مش هروح المدرسه غير مع عمي يوسف تصبحي علي خير ي امي .
شهد بتنهيده عاليه وهي تحدث ذاتها /اعمل فيك ايه بس ي يوسف كل ماببعد عنك مليون حاجه بتقربنا للبعض اعمل ايه بس يارب.
***************.
علي طاوله الطعام ….
كمال بابتسامه/نورتنا ي دكتور ساجد مشاء الله واضح أن والده حضرتك عرفت تربي زين جوي سواء انت ولا الدكتوره نور .
ساجد بابتسامه/شكرا ي جناب العمده يلا ي نور .
سليم بحزن شديد/علطول كده .
ساجد بابتسامه/علشان نلحق نوصل قبل الليل.
نور بقلق شديد/بصراحه ي ساجد فيه مشكله مش لاقيه البطاقه بتاعتي .
ساجد بغيظ شديد/انتي بتقويلي ايه ي نور دي مصيبه ده البلد مقلوبه هنا علشان الحادثه دي كده مش هتعرفي تسافري .
نور بطفوله وحزن شديد/بس ماما وحشتني اوي وانا عايزه اشوافها هطلع ادور عليها تاني فوق .
لتسير الي الاعلي ليلحقها سليم تحت نظرات كمال الماكره أما ساجد فكان ينظر لتلك المجنونه نظراتا توحي بهلاكها .
فيروز بغيظ وهمس /استغفر الله العظيم ده لو النظرات بتحرج كانت زماني مرميه في المشرحه ماشي ي دكتور ساجد وأصح أن اللعب بينا هيكون كبير جوي ..
كمال بابتسامه/تعال ي ساجد ي ولدي نشرب الشاي في المندره لحد ما نور تنزل .
ساجد بابتسامه/اتفضل حضرتك.
في غرفه نور ….
كانت تسير بضيق وهي تبحث في جميع الأركان ليقف سليم أمامها وهو يشهر البطاقه بيده .
/الي بتدوري عليها اهيه.
نور باستغراب شديد /البطاقه لقتها فين .
سليم بثقه وثبات/كانت معاكي كنت حايشها عنك علشان متبعديش عني .
نور بصدمه شديده /انت بتقول ايه ي سليم .
سليم بعشق قد استحوز علي قلبه /بقول الي الكل حاسس بيه ي نور الا انتي الي مش حاسه بقلبي الي نبض نبضه عشق من اول مره شوفتك فيها نور انتي خليت كبير الصعيد زي العيل الصغير بين ايديكي انا مش عارف ايه الي حصلي بقيت ماسك فيكي زي العيل الصغير .
نور باستغراب شديد /معقول ي سليم تكون حبتني اوي بالسرعه دي .
سليم بابتسامه عاشق /وهو الحب بالمواعيد ولا ايه انتي استوليتي علي قلب كبير الصعيد بقا عامل في ايدك زي حته العجينه الي بتكشيليها علي ايديكي بقيتي الدفا بالنسبه ليا تتتجوزيني ي نور ..
نور /سليم انا …..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجنونة كبير الصعيد)
كملى