روايات

رواية مجنونة كبير الصعيد الفصل التاسع 9 بقلم رنا أحمد

رواية مجنونة كبير الصعيد الفصل التاسع 9 بقلم رنا أحمد

رواية مجنونة كبير الصعيد الجزء التاسع

رواية مجنونة كبير الصعيد البارت التاسع

رواية مجنونة كبير الصعيد
رواية مجنونة كبير الصعيد

رواية مجنونة كبير الصعيد الحلقة التاسعة

في دوار الكبير…..

في غرفه نور …

كانت تقف بصدمه وارتباك مماسمعت هل بالفعل ما قال الان هل بالفعل بات يعشقها الي ليخرجها من شرودها صوته المرتبك من رده فعلها .

/ساكته ليه عاد ي نور .

نور بابتسامه/سليم الي جواك ده مستحيل يكون حب يمكن اعجاب تعود لكن مش حب ابدا انا وانت اول مره شوفنا بعض فيها كنا عاملين زي الديوك ازي حبتني بالسرعه دي انا مش عيله صغيره ي سليم ولا واخده علي حياه الصعيد احنا كنا نلعب لعبه بلاس تقلب بجد .

سليم بابتسامه باهته /عندك حق اولا الحب مش بأيدينا ي نور ولا له قوانين بس علي العموم انا وصلي ردك وفهمته زين جوي بس الحق مش عليكي انا الي دماغي مش عارف مالها يلا علشان منتاخروش علي ساجد اكتر من كده .

عوض بغيظ شديد/ي كبير الشيطان الي اسمه ذياد مستنيك تحت في الجنينه .

سليم بحده /وده جاي ليه عاد .

عوض بغيظ/بيقول أنه عايز الدكتوره نور .

نور باستغراب /هو مين ده ي سليم .

سليم بضيق شديد/ده ذياد العزايزي الي حكتلك عنه بس عايزك في ايه عاد .

نور بغيظ شديد/اكيد بسبب التقرير الي قدمته عن مزارعهم الي كلها بهايم عيانه وبيدبحوها وبيوكلوها للناس واكيد صدر قرار بقفل المزارع دي بس هو بقا عايز مني ايه.

سليم بحده /انا الي هعرف هو عايز منك ايه خليكي هنه .

نور بغيظ شديد/ي سليم .

سليم بنبره غير قابله للنقاش /قولتلك عليكي هنه فاهمه ولا لا يلا ي عوض .

*****************.

في حنينه الدوار ….

كان يجلس ذياد وهو ينفخ سيجاره ووجهه يحمل نبره خبيثه لياتي إليه سليم بحده .

/ايه الي جابك هنه ي ذياد .

ذياد بخبث ومكر/اتوحشتك جوي ي سليم قولت اجي اشوفك ايه عاد هتطردني من هنه .

سليم بثقه وثبات/دي مش اخلاق كبير الصعيد ي ذياد .

ذياد بغيظ وسخرية/انت خابر زين ي سليم انك كبير الصعيد علي اي حد الا اني .

سليم بغضب /ده عليك انت بالذات ي ذياد وقصر في حديدك جاي ليه .

ذياد بحده/انا قولت للغفير بتاعك اني عايز نور .

سليم بغضب جحيمي /اسمها الدكتوره نور وبعدين عايزها في ايه .

ذياد بنظره خبيثه /حاجه متخصكش ي سليم .

سليم بحده وغيظ/لا تخصني ي ذياد نور تعتبر من حريم دوار الكبير وانت عارف أن معندناش حريم يتحددوا مع رجاله.

ذياد بوقاحه وهمس /واه عاد دي شكلها بقيت من حريم الكبير صح شكلها كده بسططك علي الاخر والدنيا معاها حلوه مش كده برضك .

سليم بغضب جحيمي وهو يدفعها علي تلك الشجره/قسما بالله العظيم ي ذياد لو اتكلمت عنها نص كلمه هرمي جددتك للكلاب ينهشوا فيها .

ذياد وهو يدفع يده بحده /مش هتقدر ي كبير ده انا ذياد العزايزي .

نور بحده وغيظ /افندم حضرتك عاوزني في ايه .

سليم بحده /نور ايه الي نزلك عاد .

نور بحده /من فضلك ي سليم انا مش عيله صغيره من حقي افهم فيه ايه ويريت تسبني انا والاستاذ ذياد شويه من فضلك .

ذياد بنظره استفزاز /انا بقول كده ي سليم .

سليم بغيظ شديد/أوعاك تفتكر اني مش شايفك انت طول الوقت تحت عيني ويويلك مني ي ذياد لو عملت حركه غدر كده ولا كده .

ليسير سليم وهو ينظر إليها بغيظ شديد لكنه عينه عليهم .

ذياد بإعجاب شديد/قالولي أنها زي القمر بس انا مصدقتش واصل .

نور بحده /من فضلك ادخل في الموضوع .

ذياد بابتسامه خبيثه /من الاخر كده تاخدي كام وتغييري التقرير الي بعتيه عن مزارعنا .

نور باستحقار شديد /فعلا وانا منتظره ايه من ناس زيكم مش كل الناس معندهاش ذمه زيكم .

ذياد بخبث ومكر/توتو ليه الغلط كده ي حلوه المبلغ الي تتطلبيه هتاخديه .

نور بغضب شديد/ولا كنوز الدنيا كلها واتفضل من هنا واوعا اشوف وشك تاني والا والله هبلغ عنك واحبسك .

ذياد بحده /أكده طب اسمعي بقا ي حلوه علشان انا خلقي ضيق جوي لو منفذتيش الي قولته يبقا اترحمي عليكي انتي وامك واخوكي كل حياتك بالتفصيل بقيت تحت ايديا ي دكتوراه وأسالي عليا زين خلي الكل يقولك من هو ذياد العزايزي ويقدر يعمل ايه انا حزرتك انتي حره .

نور بغيظ شديد لكنها تشعر بداخلها بخوف شديد/أعلا مافي خيلك اركبه انا مبتهددش .

ذياد وهو يسير للخارج /البادي اظلم ي دكتوره واستني من تحيه سلام .

ليقترب منها سليم بحده /كان بيقولك ايه الزفت ده .

نور بدمع يتلألأ في عيناها وخوف أصبح يملأ قلبها/انا خايفه اوي ي سليم .

سليم بعشق /ل عشت ولا كنت لما تعيشي في خوف وانا موجود ايه الي حوصل ي نور قوليلي الكلب ده قالك ايه .

نور وهي تمسح دموعها سريعا /مفيش ي سليم من فضلك انده ساجد خلينا نمشي لو سمحت .

سليم بحزن شديد/حاضر ي نور حاضر .

**********************.

من امام غرفه يوسف ….

كانت تقف شهد بارتباك شديد لتزعم الأمر لتتطرق بيديها ليقابلها يوسف بابتسامه ساحره .

/شهد مش مصدق نفسي .

شهد بابتسامه وارتباك /انا كنت جايه اقولك أن فارس مصمم انك انت بكره الي توديه المدرسه مع اني قولتله أن خالوا سليم بذاته هو الي هيوديه بس بصراحه هو مش عايز يروح مع حد غيرك .

يوسف بعشق وهمس /وانا تحت امره هو وأمه هو انا عندي اغلا منكم في حياتي .

شهد بارتباك شديد/تسلم يارب تصبح علي خير.

يوسف بعشق وهمس/وانتي من أهله ي شهد حياتي كلها مش هياس ي شهد هعمل المستحيل علشان تكوني ليا .

******************.

في سرايا العزايزي..

في جناح ذياد ….

كانت تجلس ساره وهي تمسك الهاتف لتحدث صديقتها لتتحدث بغيظ شديد.

/اباي عليكي ي ساره كام لازما تسجل رقمها اهو الرقم اتمسح اها احاول اخمنه كده من دماغي ان شاء الله هيطلع صح لتتصل بالرقم ليرد عليها اسلام .

/الو .

ساره بارتباك شديد/انا اسفه جوي جوي شكلي اتلخطبت في النمره .

اسلام بخبث /ساره مش كده .

ساره بصدمه /وحضرتك عرفت اسمي منين .

اسلام بخبث/انا اسلام اخو سمر رقم هو هو رقمها باختلاف اخر رقم واضح انك ضربتيه غلط اما بقا عرفتك منين من لهجتك ومن سمر مبتتكلمش غير عنك عامله ايه.

ساره بإحراج شديد /انا زينه الحمد لله.

اسلام بخبث /لسا بردو عايشه في عذاب مع جوزك ي ساره انا عارف كل حاجه من سمر ده حيوان ميستهلكيش انتي تستهلي واحد يحبك ليل ونهار .

ساره بارتباك /قدر ربنا بقا هنعملوه ايه سلاموا عليكم.

اسلام بخبث ومكر/سجلي رقمي لاني هكلمك بليل اطمن عليكي خالي بالك من نفسك.

ساره باحتياج شديد لذلك المشاعر /حاضر سلاموا عليكم.

لتحدث ذاتها بخوف .

/انتي اتجننتي ي ساره ايه الي عملتيه ده ده ذياد لو عرف هيقتلك ذياد هو فين ذياد ده بس اي ان كمان انا مش هعمل في نفسي كده واصل انا اول ميتصل هقوله متكلمنيش واصل .

شهد باستغراب /مالك ي ساره بتكلمي حالك ولا ايه.

ساره بانتباه /ها مفيش حاجه ي شهد شوفتي زين .

شهد بوجع ومراره/شوفته ي ساره مش عارفه ليه قلبي مقبوض عليه جوي المره دي .

ساره وهي تربت على يدها بحنان /أن شاء الله هيرجعلك زي الفل ويجمعكم ربنا في حلاله.

شهد بدعاء وتمني/امين ياربي امين .

***************.

في دوار الكبير…..

كان الجميع يسلم علي نور بحزنا شديد لريحلها .

وداد بحزن شديد/هتوحشينا جوي ي نور تبقا زورينا ي بتي .

نور بابتسامه وهي تقبل يدها /من عنيا ي حاجه وداد .

فيروز وهي تحتضنها بحنان ومرح /هتوحشينا ي مزه .

نور بابتسامه وهمس / وانتي كمان من بكره تكوني في الجامعه خلاص ساجد نسي كل الي حصل ي مجنونه.

شهد بابتسامه/توصلي بالسلامه ي نور .

في الخارج ….

كان يقف سليم مع ساجد .

سليم بابتسامه حزينه /المهم متكونش زعلان من الي حوصل ي ساجد .

ساجد بابتسامه ومرح /خلاص عاد ي كبير محصلش حاجه واصل .

سليم بابتسامه ساحره /مشاء الله عليك اتعملت الصعيدي بسرعه أها مش هوصيك علي فيروز اختي ي ساجد خالي بالك منها في الجامعه انا خلاص بقيت بعتبرك زي اخويا وربنا الي عالم .

ساجد بابتسامه/وانا والله ي سليم سبحان الله ارتحتلك من اول مشوفتك .

نور بابتسامه ترسمها بصعوبه فقلبها يخبرها أن القادم مؤلم /مشاء الله بقيتوا سمنه علي عسل مش كده.

سليم بحزنا شديد/خلاص عاد .

نور بابتسامه/خلاص ي سليم هترتاح مني وربنا يسعدك ي سليم .

سليم بابتسامه باهته/ويسعدك ي دكتوراه.

لتركب نور مع ساجد وعيناها تنظر إليه باحتياج شديد شعر به حقا تتمنا وجوده بجوارها لكن ليس بذلك الشكل ليست بذلك السرعه .

سليم وعيناه يتلألأ بها الدموع /هتوحشيني جوي ي نور جوي .

كمال وهو يربت علي كتفه بابتسامه/لو ليكم نصيب في بعض هتشوفوه وهترجعلك ي ولدي سلمها الله .

سليم بابتسامه حزينه /ونعم بالله ي ابوي .

*******************.

في سرايا العزايزي…..

كان يجلس ذياد وعلي وجهه نظرات الشر.

ربيع بحده /ي نهار اسود تقتلها علطول كده .

ذياد بغضب /ايوه ي ابوي البت دي لازما تموت علشان اشفي غليلي منها مش بس علشان موضوع الزارع لا بس شكلها كده مقضيها هي وسليم ووقفت وبجحت فيا انا ذياد العزايزي حته بت زي دي متسواش تصدني كده وتعاندني بس متخفش ي ابوي انا مختارلها احسن قناص في الصعيد رصاصه هتخلصنا منبها ولا من شاف ولا مدري .

*******************.

في سياره ساجد …

كانت تجلس نور بشرود ليتحدث ساجد بقلق .

/مالك ي نور فيه ايه شكلك مش مظبوط .

نور بارتباك شديد/مفيش حاجه ي ساجد تعبانه شويه بس .

ساجد بابتسامه/لطيف سليم صعيدي مختلف كده .

نور بابتسامه وتذكر لكلماته/عندك حق وفيروز كمان لطيفه ولا ايه.

ساجد بغيظ شديد/فيروز دي انثي الغراب انا مش فاهم دي مجنونه بجد .

لتتوقف السياره في ذلك الممر لعبور القطار يتحط عينان ساجد وهو يرا تلك الذي يصوب باتجاه شقيقته ليصرخ بفزع .

/حاسبي ي نور .

لياخد ساجد الرصاصه بدلا منها لتصرخ هي بفزع .

/ساجد .

*****************.

في المستشفي …

من امام غرفه العمليات.

كانت تجلس نور أرضا بدموع وقهره ليسرع إليها سليم بفزع من هيياتها .

/نور ايه الي حوصل .

نور بدموع ووجع/اخويا ساجد بيموت ي سليم خد الرصاصه مكاني .

ليخرج الطبيب ليسرعوا إليه.

نور بدموع ووجع/اخويا عامل ايه ي دكتور .

الدكتور بابتسامه/اطمني الحمد لله احنا خرجنا الرصاصه والحاله استقرت وهيتنقل اوضه تانيه عن اذنكم .

سليم بجديه /عوض انزل الحسابات اتصرف .

عوض بطاعه /تحت امرك ي كبير .

سليم بحده /مين الي عمل كده ي نور مين .

نور بحده وكره /مفيش غيره الزفت الي اسمه ذياد هددتني أنه هينتقم مني أنا واهلي لو مغيرتش التقرير بس مكنتش اعرف انه حقير كده وهيمعمل الي عمله بالسرعه دي انا خايفه اوي ي سليم انا ماليش غير امي وساجد واحنا علي قدنا ملناش حد .

سليم بغيظ شديد/انا هتجوزك بالزوق بالعافيه هتجوزك سواء رضيتي وانا بنفسي الي هحميكم .

نور وهي تمسح دموعها كالاطفال بغيظ شديد/نعم عيله صغيره انا ازي ي عني .

سليم وهو يسحبها بغيظ بعيدا عن الغرف ليثبتها علي الحائط ليقبلها قبله مختلفه في كل شي أطاحت بحصونها بث بها كل مايود قوله ليبتعد عنها وهو يهمس بتصميم عاشق .

/عرفت بقا كيف انتي خلاص بقيتي من ممتلكات كبير الصعيد 🤭🤭🤭🤭🤭🤭🤭

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجنونة كبير الصعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى