روايات

رواية مجرد حلم الفصل الثاني 2 بقلم آلاء الواقع

رواية مجرد حلم الفصل الثاني 2 بقلم آلاء الواقع

رواية مجرد حلم الجزء الثاني

رواية مجرد حلم البارت الثاني

مجرد حلم
مجرد حلم

رواية مجرد حلم الحلقة الثانية

-انا كنت فاكر في الأول زيك بس الظاهر أنها حكاية كبيرة انا مش فاهمها ……
-وانتي اي اخبارك يا مريم
-الحمد الله
_كويسة يعني
مريم بضيق:الحمد الله يا مصطفي
مصطفي:يارب دايما
-مش ناوية تفرحينا يبتت
-افرحي ياخالتوا حد قالك تحزني
كريمة بجمود:مريم
-مريم داخلة تنام بعد اذنكوا
-انتي لحقتي تصحي !!!!
دخلت الاوضة اترمت علي سرير وحضنت المخدة وابتسمت
-خلاص هنام بطل فرك …..
جليلة:اومال فين اخوكي
جميلة:رجع من الشغل نام وقال محدش يدخل يصحية …….
-وبس مصطفي وامة جم عندنا قعدت شوية معاهم ودخلت علي طول
-اممم مصطفي
-ايوا ما انا قولتك علية قبل كدا فاكر
-فاكر ،وانا مش قولتك متقعديش معاة ولا انتي ماشية بدماغك ومش مهم انا اولع
ابتسمت
-كوتي كوتي غوتي انت بتغير ؟؟؟
محمد. بجمود:مريم مش بهزر انا دلوقتي
-لا انا يعيون مريم
-اثبت انا كدا
-والله المفروض يعيوني
-ماشي
-تعرفي النهارده حكيت لواحد صحبي اني بشوفك كل يوم وبحس بيكي قعد يقولي اني مجنون ولازم اروح لدكتور
-زي رحمة والله ،انا مش عارفة لية مش مصدقة انك موجود معايا واننا بنتقابل
محمد بتوتر:ما يمكن عندهم حق وانتي مجرد وهم في خيالي
مريم بدموع:وانت وهم وحبنا وهم طب احساسنا كمان وهم ،انت سامع نفسك بتقول اي ؟؟
محمد :مش عارف ،مش عارف حاجة إزاي دا بيحصل طيب ؟؟؟دا طبيعي ردي عليا دا طبيعي بقالنا سنة كدا ؟؟
-عارفة انة مش طبيعي بس انا مش وهم في خيالك انا موجودة والله موجودة صدق إحساسك بيا
-طب بلاش تعيطي احنا بنكلم
-انت وجعتلي قلبي بكلمك دا
-سلامة قلبك يعيوني ،انا بس محتاج افهم انا تعبت
-دور عليا انا موجود يا محمد ،مستنيك دور عليا
-فين ؟؟موجودة فين؟؟؟موجودة فين يا مريم
-دور عليا يا محمد
-فين يا مريم ؟؟ مريم ……..
جميلة: أبية ،ابية فوق انت بتحلم ،ابية
محمد بخضة:فين ؟؟؟؟
جميلة باستغراب: فين أي يا أبية ؟؟؟؟
فضل ساكت
جميلة:مين مريم دي يا ابية؟؟؟
محمد بزعيق:امشي اطلعي برا واقفلي الباب…….
-صحيتي ياختي
-ونبي سبيني علشان مش طايقة نفسي
-بتعيطي لية يبتت؟؟؟
-مفيش مخنوقة شوية ،حلمت حلم وحش أوي
-طب تعالي نامي جنبي ولا اقعدي تعالي……
-فين جميلة ؟؟
-دخلت اوضتها بعد ما زعقت فيها
-طيب
-جميلة افتحي
-هنام يا ابية
-افتحي يبتت بدل ما اكسر الباب دا
فتحت الباب ونامت علي سرير وغطت وشها بالحاف
-حقك عليا متزعليش ،انا عارف اني اتعصبت عليكي من غير سبب
شال من عليها للحاف
-متعيطيش بس
-مش بعيط ،اطلع برا انا عايزة انام
-دراما جميلة ،خلاص بقا
جميلةبدموع:بترعب منك لما بتزعقلي يا ابية وانت عارف
محمد بحنية:حقك علي قلبي خلاص
جميلة:طيب
محمد:صافي يلبن
جميلة:حليب يا قشطة،بس توصلني الجامعه بكرة
محمد:استغلال !!!بس ماشي هو انا عندي كام جميلة يعني …..
«إلي متي سيظل اللقاء بيننا في المنام أريدك بجواري ،لدي رغبة ملحة في لمس يدك باناملي الصغيرة لكي اشعر بالامان، لا اعلم اين سنلتقي ؟؟ومتي؟؟ولكن عندي يقين اننا سنلتقي في الحياة الصاخبة لكن بجوراك يسصبح كل شئ هادئ حتي انا .
عزيزي محمد💗»
-عزيزك !!
بصلتها بضيق
-رحمة انا مش طايقة نفسي لو سمحتي
-مزعلك ولا أي ؟؟
-تصدقي انة قالي اني ممكن اكون وهم في خيالة وان مفيش اي حاجة اصلا
-ابتدي يعقل اهو
-رحمة!!!
-اي مريم ،ما هو فعلا عندة حق ونفس الكلام للي قالوا عليكي ينطبق علية بردوا
-طب واحساسي ببية!!!طب السنة دي كلها وهم ،يارحمة والله انا حاسة انة موجود في حقيقة وقريب مني كمان بس مش عارفة فين
-اديكي قولتي إحساس مجرد احساس بس خد اكبر من حجمة ومع عقلك الباطن سواحك في الدوامة دي ،صدقيني انا بحاول اساعدك يا مريم مش عايزكي تعيشي في الوهم دا اكتر من كدا
مريم بلهفة: رحمة ،رحمة بصي ،للي واقف مع جميلة دا
-مالوا
مريم بدموع:هو يا رحمة هو ،انا رايحالوا
رحمة ماسكتها من ايدها
-بيتهالك بس يا مريم احنا في كلية
مريم بعياط: والله هو هو والله انا مش مجنونة انتي لية مش مصدقاني هو يا رحمة
جميلة:مالك يبنتي بتعيطي لية ؟؟؟
رحمة: مفيش راسها بتوجعها شوية
جميلة: ألف سلامة عليكي
مريم بدموع:الله يسلمك ،انا همشي انا
-طب والمحاضرات
-مش قادرة بجد سلام ……..
-محمد خلص الورق دا ضروري
-طيب
-انت تمام ؟
-اة تمام متقلقش …..
-انا اديت كلمة للناس بلاش تكسفيني
-بتحطيني قدام الامر الواقع ،حرام والله
-حرام اي يبتت في اي دا جواز
-مش عايزة يا ماما مش بفكر في الخطوبة والجواز دلوقتي وانتي عارفه تقومي تحطيني في موقف زي دا
-دي قعدة وهو انا هغصبك علي الجواز بردوا
-ماشي يا ماما بس يكون في علمك هو مفروض من قبل ما اشوفة
-استغفر الله العظيم ،رايحة فين؟؟؟
-دخلة انام تصبحي علي خير………
محمد:واقفة بضهرك لية؟؟؟
مريم:ملكش فية انا اصلا مش طايقك ،ازاي تكون قريب مني وماخدتش بالك مني
-طب بصيلي وفاهميني ازاي كنت قريب منك
-لاوافهم لوحدك ومن غير سلام …….
نادر:محمد ،يبني محمد
محمد بنوم: اي
نادر:انت اي للي منيمك علي المكتب كدا
محمد بزهق :مش عارف ،الملف اهو خلص
نادر:تمام
-وبعدين في للي بيحصل دا نهايتة أي وياتري يست مريم أنتي موجودة بجد ولا لا …….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجرد حلم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى