رواية متيم بقدر الفصل الثامن 8 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية متيم بقدر الجزء الثامن
رواية متيم بقدر البارت الثامن
رواية متيم بقدر الحلقة الثامنة
قدر بسخريه انت بتكدب صح كذبت عشان تمشيه بس مش كده
فهد ….
قدر انطج ساكت ليه سلطان ابوي مش هيعمل ببته كده
فهد سلطان مغلطش جوزك على سنة الله ورسوله..
قدر جوزني ده ايه انت واعي للي عتجوله..اني اني بجيت مراتك..
فهد ببرود والله ده اللي حصل ..
قدر لااا لااا كدب انت بتكدب..
منى قدر اسكتي..
قدر مش ساكته يامنى ..لتنظر اليه انت طلعتلي منين من انهي داهيه كيف كيف لفيت دماغ ابوي ووافج عالجوازه دي كيف..
فهد ببرود وتجاهل خلصووو لموا حاجتكم وحصلوني عالعربيه..
اجف هنيه بكلمك ..اجف بجولك …انت ايه منك لله …ربنا يسمحك يابوي ربنا يسامحك ترميني الرميه دي..
غادر فهد وتركها تندب حضها..
منى اسكتي ياقدر كفايه بجى ده بجي جوزك متغلطيش اكتر من كده
جوزي انتي كنتي عارفه بده..
منى……
قدر يعني اني الهبله الوحيده هنيه..
منى ابوكي عاوزي يحافظ عليكي لو مكنش فهد اتحوزك كانو ولاد عمك علي يجدروا ياخدوكي عافيه كيف ماعملوا معايا
جومي ياقدر خلينا نمشي من هنيه بدل مايعملولنا مشاكل ابوكي وصاني نسمع كلام فهد هو الوحيد اللي عيحمينا ويحافظ علينا لو بتحبي ابوكي صح اسمعي الكللام….ربنا يرحمه حتى وهو تعبان كان شايل همنا…
مسحت قدر دموعها بقهر حاضر يابوي مش ده اللي انت راييده يبجى يتحمل اللي اسمه فهد ده اللي هيجراله..
بتفكري بايه ياقدر..
هتعرفي جريب يابت ابوي…
****************
وصلو منزل فهد لتستقبلهم والدته التي شهقت فور رؤيتها لقدر ونادت جميله..
لكن فهد تدخل بسرعه دي قدر يمه بت سلطان ومراتي اللي كلمتك عليها..
احتضنتها بود وشك فهي نسخة عن جميله يالف مبروك ياحبيبتي..ده يوم اامنى لما تبجى. مرات ابني بت سلطان..
ابتسمت قدر فوالدت فهد طيبه وملامحه مريحه وهادئه ولدها قبول كبير..
فهد ودي منى اختها الكبير..
والده فهد نورتي ياحبيبتي البيت نور بيكم تعالووو تعالووو ا
فهد يمه كلمتي معتز عشان تحضيرات الفرحه..
ايوه يابني وجهز كل حاجه وان شاء الله معتز من النجمه يكون عندك..
فهد بتعب ان شاء الله طلعي البنات اوضتهم واني هروح اريح شويه..
ماشي يابنى ربنا يجويك يانيني عين امك..
قبل رأسها وطلع اوضته واترمى على سريره بتعب…
*************
في صباح اليوم التالي
دخل معتز المنزل ومعه بعض الاغراض..
منى بانفعال انت يااخينا كيف تدخل كده من غير اذن..
معتز التفت ليجد فتاه ملامحها لطيفه هادئه..
منى هتفضل باصصلي كده كتير امشي اطلع برااا..
معتز..انتي مين..
منى لاحول الله يارب انت اللي مين وايه اللي جابك هنيه..
والدت فهد تدخلت ده معتز ابن اختي ياحبيبتي..
منى بحرج ابن اختك اني اسفه مكنتش اعرف ..لكن دخلته علينا كده..خضتني..
معتز وهو ينظر اليها بانجذاب معتز اسمي معتز وحضرتك…
منى بتجاهل وضيق من نظراته بعد اذنك ياخالتي هطلع اشوف قدر.ومشيت من قدامهم..
معتز مين دي ياخالتي..
اخت العروسه الكبيره..
معتز دي جميله جووي..
والدة فهد متفكرش بيه عشان متطلجه وامك مش هترضي بمطلجه لابنها..
معتز …..
والدة فهد انت هتفضل كده كتير دخل الحجات يابني مفيش وجت..
حاضر حاضر متندهيلها تساعدنا..
بتحذير معتز البت امانه عندنا …وانت عارف فهد زين
معتز واني جولت ايه طيب..
خلاص اشتغل من سكات.
حاضر اهه..
مر اليوم سريعا وقد اقيما حفل زفاف كبيرا لقدر لم تتصوره ابدا وكانت السعاده تملأ قلب والدة فهد ..
اما فهد.فملامحه جامده لا احد يستطيع فهمه..
قدر تحاول التظاهر بالهدوء..
معتز يراقب منى التي تتنقل وتتعرف على المعازيم وتهتم بهم..
انتهى الزفاف ودخلا العريسان غرفتهما كان فهد يعلم بعد هذه الليليه سيكون مرتبط بقدر طوال العمر وبأنه منذ اليوم ستبدأ معانته معاها…لكنه…
************
كانت منى تساعد ام فهد والشغاليين بترتيب البيت والجنينه لحد ماحست بحد.كتم بقها وخدها مكان ظلمه..
همس لها متصرخيش عشان خاطر انا نصر وحشتيني..وووو
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية متيم بقدر)