رواية متى ينتهي عذابي الفصل الحادي عشر 11 بقلم آية المهدي
رواية متى ينتهي عذابي الجزء الحادي عشر
رواية متى ينتهي عذابي البارت الحادي عشر
رواية متى ينتهي عذابي الحلقة الحادية عشر
البارت الحادي عشر
تجمعت البنات في غرفة فجر لقضاء السهرة معا ولاحظت فجر شرود ريم
فجر : ريم مالك سرحانه في ايه
ريم بحزن : كنا بنعمل كده انا وليليان على طول وابيه كان بيضايق مني جدا وكان بيبقى غيران على ليليان قوي
ندى بآسف:: ربنا يرحمها يا رب ادعيلها يا ريم هي مش محتاجة غير اننا نذكرها بالخير وندعيلها وبعدين احنا معاكي اهو ولا مش عاجبك
ريم : لا طبعا عاجبني ونص يا سلام وظلت الفتيات تمرح كثيرا
في غرفة الشباب
ظل عمرو وباسم يأخذون الغرفة ذهابا وإيابا
ريان : ما تقعد يا ابني انت وهو انا جالي صداع
عمرو بتفكير: يا ترى بيعملوا ايه
آمير : هما مين دول اللي بيعملوا
باسم : قصده البنات يا اخويا
آنس : وانت مالك يا ابني انت وهو احنا جايين نسهر ولا نفكر البنات بتعمل ايه
عمرو : ايه رأيكو نروح نشوفهم بيعملوا ايه
سيف : لا انت اتجننت خالص اقعد هنا
عمرو بخوف قليلا منه : خلاص خلاص هاقعد
على الجهة الأخرى في كندا
حاولت هنا الخروج من غرفتها فأمها لا تخرجها منذ ذلك اليوم مر كريم شقيقها بجانب غرفتها
كريم بالخارج : هنا محدش هنا بلاش صوت عالي وكل شوية تنادي على ماما انا عايز اذاكر
هنا بخبث:: كيمو طيب ما تخرج اختك حبيبتك من هنا انا زهقت من الحبسة
كريم : لا انتي عايزة م ان ماما تزعل مني وكمان هيحصل مشكلة لو خرجتك
هنا بهدوء : كريم انا مش هخرج من البيت بس عايزة اطلع من الاوضة دي ارجوك يا كريم خرجني
كريم بطيبة: طيب بس اول ما تشوفي ماما تدخلي الاوضة تاني علشان متزعقليش
هنا : تمام ماشي وفتح لها كريم الغرفة ذهبت هنا لغرفة والدتها وأخذت بعض الأموال وحاولت الهروب من المنزل قبل أن يراها كريم وأخذت هاتفها وتحدثت لصديقتها
هنا : ألوو ايوة يا سلمى انا اخيرا خرجت من البيت
سلمي : هنا فينك بقالك فترة مختفية بقولك جاسي عاملة حفلة بيتها ما تيجي كلنا رايحين نتقابل هناك
هنا بحماس : ok جاية اغلقت هنا الهاتف وهي تبتسم فهي أصبحت حرة الان وذهبت لوجهة لا تعلم أن كانت خيرا لها ام لا
على الناحية الاخري في احد الأماكن السرية
مجهول 1 بغضب : ازاي اتحبسوا كلهم الشرطة عرفت ازاي فهمني
مجهول 2 بشر: معرفش بس دول تقريبا كانوا مخططين بس المشكلة انهم كانوا مقنعين معرفش مين اللي قدر يعمل كده والا كان زمانه مش عايش دلوقتي
مجهول 1: اسمع تعرفلي مين الشخصين دول وتخلص عليهم وانا هشوف خطة جديدة لعيلة الصاوي تحرك المجهول لوجهته كما آمر رئيسه
مجهول بشر :: طيب يا ضياء انت وعيلتك انهاردة خرجتوا من تحت ايدي بكرة لا والايام بينا بس الصبر وظل يبتسم بشر وحقد
في القصر كانت العائلة مجتمعة في الاسفل
آسما : بقولك ايه يا بابا احنا مش هنجوز معاذ ومروان ولا ايه
الجد : وهما بنات يا آسما هنجوزهم عافية الولاد مش عايزين براحتهم انا اه نفسي افرح بيهم كلهم بس هما اللي هيعيشوا مش انا
ليلى : معاك حق يا بابا بس احنا عايزين نفرح بيهم ونشوف ولادهم ولا ايه رايك يا مروان انت ومعاذ
مروان بهدوء : كنت عايز اتكلم معاكوا في الموضوع ده انا بصراحة معجب ببنت اتعرفت عليها وقت سفري
صفية بفرح :: بجد يا مروان طيب هي حلوة اسمها ايه عندها كام سنة
باسم بمرح : اهدي يا ماما انتي هتعملي ليها كشف ولا بطاقة هنعرف دلوقتي
ليلى :: بس يا واد يا باسم قول يا مروان هي مين معاك صورة ليها هات نشوفها وانت يا معاذ مش هتفرحني مافيش بنت معجب بيها
معاذ : لا بس انا بقول اني معنديش مانع اتجوز بس العروسة عليكوا شوفوا البنت المناسبة ليا
شمس : ايه ده هو لسه في حد بيخلي اهله يختاروا العروسة مش لازم تختارها انت وتحبها
معاذ :: لا انا واثق في اختيارات اهلي ثم الحب مش كل حاجة اكيد هحبها بعد الجواز
ليلى بفرح : ده انا عندي عروسة ليك قمر يا معاذ انت عارفها طبعا يا عمي
الجد بخبث: ايه يا ليلي دي متنفعش معاذ دي اجن من شمس اخته عايزة الواد يحصله حاجة بدال ما كانت واحدة يبقوا اتنين
شمس بزعل طفولي::قصدك اني مجنونة يا جدي
الجد بضحك : لا يا حبيبتي انت ست العاقلين
معاذ :: ماما مش عايز اتجوز خلاص انا ناقص جنان في حياتي اكتر من كده مش بعيد اقتلها واخلص ونظرة لشمس بنظرة ما
شمس بقلق : انت مالك بتبصلي كده ليه
ليلى ::احنا كنا بنهزر معاك يا حبيبي معقول برضو مش واثق فيا وفي اختياري وبعدين مش تخوف اختك كده
شمس بتسرع : والله يا لولو انتي عسل ومافيش منك اتنين
نظر لها الجميع بصدمة وبعد قليل انفجر الجميع بالضحك على تعابير وجهها الطفولية والعابسة
الجد : تعالي يا شمس جمب جدك انا حاسس انه كارما اعقل منك
شمس بغيظ :: كده يا جدو شايف بيضحكوا ازاي عليا
على الناحية الأخرى
وصلت هنا لمنزل صديقتها للاحتفال معهم
سلمي بفرح : هنا كويس انك جيتي تعالي
هنا : بقولك ايه يا سلمى ما تيجي نروح احسن او نخرج في مكان تاني
سلمي : هنا بطلي عبط بقا احنا ما بنصدق نخرج نفك شوية من أهلنا اللي في البيت رغم اننا في دولة أوربية لسه متمسكين بالعادات الشرقية هنا انا وانتي وسط أصحابنا اللي مصريين انا تعبت جامد لحد ما خليتهم يتقبولنا ويحسوا اننا منهم اقعدي بقا خلينا نتبسط شوية
مايكل : اوه هنا الجميلة هنا مرحبا يا حلوة لقد اشتقت لكي
هنا بقرف::مايكل بقولك ايه ابعد عني احسنلك انا بحذرك اهو ذهب مايكل ولكن توعد لها ولاهانته
جاسي : هنا حبيبتي اتبسطت انك قبلتي الدعوة علشان كده عندي حاجة حلوة ليكي قوي
هنا : حاجة ايه دي وانتظرت اجابتها بفضول فاخرجت جاسي زجاجة صغيرة بها شئ ابيض
جاسي بخبث: ده نوع جديد نزل السوق قلت مافيش حد هيجربه الأول قبل هنا
هنا برفض : لا مش عايزة
جاسي : ما بكي يا فتاة
هنا : انا قررت مخدش الحاجات دي تاني ماما بدأت تشك فيا وفي تصرفاتي
سلمي بتآفف : اوف يا هنا يعني مش عارفة تخبي عليها وتخليها تصدقك طب اقولك دي اخر مرة علشان خاطر جاسي طيب
هنا : هاتي يا جاسي وعلى رآيك مرة مش هتخسر وأخذت الزجاجة منها وبدأت تتعاطى المخدرات واصدقائها ينظرون لها بخبث ودهاء حاولت هنا الوقوف لم تقدر تشوشت الرؤية لديها واحست بخفقان قلبها الشديد وفقدت الوعي سريعا ولم تدري بشئ بعدها صرخت سلمي بخوف فهي خائفة على نفسها كثيرا
سلمي : يا خرابي دي شكلها ماتت روحنا في داهية
جاسي باستغراب: الم تحزني على صديقتك
سلمي بكره : انها ليست صديقتي انا بكرهها ومش كرهت قدها في حياتي انا بس خايفة على نفسي ومش عايزة اروح في داهية ويلا قومي ساعديني هناخدها نحطها جمب اي مستشفى تحركت الفتيات وهما يحملوا هنا وادخلوها السيارة وتحركوا لوجهتهم
في منزل والداي هنا
الام بغضب : ازاي يا كريم تفتحلها انا مش منبه عليك ليه عملت كده
كريم بدموع : والله يا ماما قالتلي مش هتخرج من البيت وانا صدقتها وفتحت
الام : اروح فين بس يا ربي اعمل ايه وجاء اتصال هاتفي لها
الام : الووووو
احد الاشخاص:…………………
الام بصدمة : لا مش ممكن
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية متى ينتهي عذابي)