روايات

رواية متى ينتهي عذابي الفصل الثالث 3 بقلم آية المهدي

رواية متى ينتهي عذابي الفصل الثالث 3 بقلم آية المهدي

رواية متى ينتهي عذابي الجزء الثالث

رواية متى ينتهي عذابي البارت الثالث

متى ينتهي عذابي
متى ينتهي عذابي

رواية متى ينتهي عذابي الحلقة الثالثة

وصل سيف للمنزل ووجد والدته في انتظاره كالعادة
سيف : ايه اللي مقعدك كده يا ماما
سمية بهدوء: مستنياك لما ترجع وافهم منك
سيف بعدم فهم: تفهمي ايه يا ماما
سمية : ريم اختك شافتك وانت معاك بنتين مين دول يا سيف
سيف بغيظ: هي البت دي مش هتبطل كل شوية تشوف حاجة وتيجي تحكيلك
سمية بزعل : كده يا سيف يعني عايزاها تخبي عليا زي ما انت بتعمل
سيف : يا ماما الموضوع بسيط وسهل مش زي ما انتي فاكرة دي بنت حصل معاها مشكلة وانا عرضت عليها اوصلها
سمية بفضول : حلوة عندها كام سنة عرفت بيتها
سيف بضحك : يا ماما دي أصغر من ريم وبعدين انا اول ما شوفتها حسيتها ريم يعني ارتاحي مش وقعت في حبها ولا حاجة ده كلام افلام يا ماما
سمية باحباط: دايما كده يا سيف مبلحقش افرح ده انا قلت بدال وصلتها يبقى اكيد حسيت بحاجة ناحيتها ولا عجباك
سيف بتفهم: يا ماما انا فاهمك بس انا مش حاطط في بالي الجواز ارجوكي افهميني
سمية : يا ابني افهمني انا الحياة لازم تمشي وليليان الله يرحمها اكيد كلنا هنفضل فاكرينها بس بنتك محتاجة ام محتاجة عيلة كاملة كل لما تكبر هتحس بالنقص وانها مش زي أطفال كتير
سيف : انا اقدر اكون ابوها وامها
سمية بتنهيدة: طب فكر علشان خاطري
سيف بكذب: حاضر يا ماما هفكر
سمية بداخلها : ربنا يهديك يا ابني
في مكان آخر
مجهول 1 : يا فندم انا بحاول اوصل ليه مش عارف اوصله
المجهول 2 :اتصرف يا استاذ انا عايز الليلة يكون عندي المهمة مش بتستنا حد وهو مطلوب بالاسم
المجهول 1: تمام يا فندم وخرج هذا المجهول لوجهته وبداخله يتمنى ان تنجح هذه المهمة
ومر الليل بطوله على الجميع وجاء صباح جديد
في منزل فجر استيقظت فجر على آذان الفجر واستغربت عدم وجود جدتها فهي من تفيقها معها لصلاة الفجر فقلقت كثيرا فذهبت لغرفة جدتها والقت نظرة عليها وهي متسطحة على الفراش فذهبت لها وهي بداخلها بعض الخوف وحاولت ايفاقها
فجر : تيتا تيتا قومي
سلوى بتعب : فجر مالك يا بنتي انتي كويسة
فجر بخصة : مالك يا تيتا وشك اصفر ليه كده
سلوى : مافيش حاجة يا بنتي انا كويسة
فجر : لا مش كويسة انتي اول مرة متقوميش لصلاة الفجر انا هاخدك الصبح ونروح للدكتور
سلوى : يا بنتي قولتلك مافيش حاجة اطمني
فجر بعند: لا هنروح يعني هنروح لازم اطمن عليكي
سلوى بتنهيدة: طيب روحي صحي شمس وتعالي اسنديني بس لحد الحمام
فجر : تعالي ادخلك الأول وبعدين اصحى غيبوبة هانم وساعدت فجر جدتها بحنان وذهبت لتفيق شقيقتها الكسولة
في قصر الصاوي
كان الجميع يجلس على سفرة الطعام ويتناولوا الطعام بصمت
معاذ : مالكوا يا جماعة ساكتين ليه
مروان بجدية : ما بلاش كلام على الاكل احسن
محمد :: بابا بالنسبة للي حصل امبارح اللواء جلال كلمني وقال انه في ظابط هيجي يقعد كام يوم هنا ويحقق في اللي حصل
ليلى باستغراب: هو ايه اللي حصل انا مش فاهمة
صفية : ولا انا
سالم بتفكير: في حد حاول يقتل عز امبارح وكمان بيجلنا تهديدات كتير ليا ولمحمد وبابا وعز
معاذ ومروان بصدمة : ايه ازاي
ليلى بقلق : ليه عز مالوش اعداء مين ممكن يعمل كده
الجد بنظرة ثاقبة: يمكن عز عارف ومش عايز يقول
عز بتوتر: اقول ايه يا بابا مافيش حاجة
الجد بهمس : ربنا يستر انا مش مطمن
في مكان آخر في إحدى المراكز السرية
اللواء جلال : الأمر يتنفذ يا حضرة الظابط انت هتروح بيت الصاوي كضيف قريب ليهم وتعرف كل حاجة
المجهول : طيب يا فندم ممكن حد غيري يستلم المهمة دي
اللواء بغضب : انا قلت انت يعني انت مش عايز كلام كتير اتفضل على شغلك المطلوب
المجهول بكتم لغضبه : تمام يا فندم السفر امته
اللواء : بعدين يومين ومتوقع منك النجاح زي كل مرة
المجهول : اكيد يا فندم الصقر عمره ما يخسر
اللواء : تمام يا بطل بالتوفيق
في منزل فجر
فجر : تيتا انا نازلة اشتري شوية طلبات
سلوي: طيب يا بنتي خلي بالك من نفسك
ذهبت فجر لإحدى الأماكن للتسوق وهي في طريقها خبطت في احدي السيدات
فجر باسف : انا اسفة يا طنط والله مكنتش اقصد
سمية بطيبة: ولا يهمك يا بنتي حصل خير وحاولت سمية المشي ولكن احست بتعب في إحدى ركبتيها
فجر : حضرتك كويسة
سمية بألم : اه كويسة
فجر : لا شكلك مش كويس خالص تعالي انا هوصلك معاكي عربية ولا تاخدي تاكس
سمية : العربية معايا يا بنتي اسنديني بس لحد هناك
فجر : طيب تمام وذهبت فجر مع السيدة سمية للخارج وظلت تبحث سمية عن السائق والسيارة لم تجده
سمية باستغراب: ده عم حسن كان هنا راح فين
فجر : فين السواق حضرتك
سمية : معرفش يا بنتي كان هنا انا قولتله نص ساعة وهاخلص
فجر : طب خلاص هاطلبلك تاكس وهوصلك بنفسي مينفعش تقفي كتير على رجلك
سمية بحب : معلشي يا بنتي تعبتك معايا ابتسمت لها فجر ابتسامة جميلة ونظرت سمية لها بحب واعجاب بها وباخلاقها
سمية بفضول: انتي مخطوبة يا حبيبتي
فجر : لا يا طنط مش مخطوبة
سمية : طب ده انتي قمر اسمك ايه بقا يا حبيبتي
فجر : اسمي فجر
سمية : اسمك حلو زيك يا فجر وانا يا حبيبتي اسمي سمية وعندي بنت قمورة زيك كده اسمها ريم
فجر : ربنا يباركلك فيها يا رب وصل السائق لوجهته ونزلت فجر سريعا وساعدت سمية بالنزول ونظرت أمامها لتجد فيلا رائعة وبسيطة للغاية دقت فجر الجرس وفتحت لهم الدادة ونظرت باستغراب لهذه الفتاة الجميلة
الدادة : سمية هانم مالك انتي كويسة ومين دي
سمية بارهاق : دخليني بس يا دادة وبعدين هقولك اتفضلي يا فجر يا بنتي
فجر باحراج: لا حضرتك انا وصلتك لحد باب البيت لازم امشي انا بقا علشان اتاخرت
سمية بعند :: ابدا مش هتمشي قبل ما تشربي حاجة
فجر بخجل : حاضر ودخلت فجر باحراج فهي لم تدخل منزل احد غريب من قبل ثواني ونظرت للدرج ورأت فتاة جميلة تحمل طفلة رضيعة وتنزل بها
ريم : ماما رجعتي بدري يعني مالك
سمية : ابدا يا بنتي رجلي تعبتني والبنت القمر دي ساعدتني
ريم بقلق :: ماما اطلب الدكتور
سمية : لا ابدا ده شوية الم بسيط هاتي كارما حبيبه جدتها دي وحشاني وأخذت الطفلة من أحضان ريم وذهبت ريم باتجاه فجر وشكرتها كثيرا على ما فعلته مع والدتها وجاءت الدادة وهي تحمل اكواب العصير الطازج وظلوا يتحدثوا في بعض المواضيع وفجأة بكت كارما بشدة
سمية بقلق : بس يا حبيبتي مالك
ريم : مالها يا ماما بتعيط كده ليه
فجر : يمكن عندها مغص
سمية بخوف : طب يلا نروح المستشفي
فجر : لا مش محتاجة مستشفى ممكن اخدها لو سمحتي اعطتها لها سمية بحذر وقلق وأخذت تهدئها فجر وتمسد لها بطنها بخفة وطلبت من الدادة إحدى الوصفات للأطفال واعطتها الطريقة واعطت فجر كارما الأعشاب وبعد مدة هدأت الطفلة تمام ونامت بين احضانها بهدوء
ريم بفرحة : دي مبقتش تعيط خالص عملتيها ازاي دي يا فجر
فجر : تيتا كانت بتعملها لشمس اختي لما يجليها مغص وكانت بترتاح بعدها على طول
سمية : ربنا يباركلك يا بنتي مش عارفة كنت هتصرف ازاي مع اني مربية تلاته
ريم : بجد يا ماما رغم انه فجر مش متجوزة بس تحسي انها ماما كده في نفسها شوفتي كارما سكتت معاها ازاي مع انه كارما مبتحبش اي حد غريب
فجر: طب انا لازم امشي بقا اتاخرت وذهبت لريم لتعطيها كارما بحذر ولكن تشبست كارما بها وهي نائمة
سمية : شكلها حبتك يا فجر
فجر بحنان : وانا كمان حبيتها وبحب كل الأطفال عامة
ريم : انتي تتحبي اصلا يا فجر بقولك ايه هاتي رقمك
فجر : تمام ماشي بس تعالي كده بالراحة وخوديها ذهبت ريم وأخذت كارما بهدوء شديد واعطتها فجر رقمها واستأذنت بالذهاب فهي تأخرت كثيرا
في منزل فجر كانت الجدة قلقة للغاية على حفيدتها
حتى استمعت لفتح باب المنزل ذهبت بلهفة ورات فجر أمامها
سلوى بقلق : كنتي فين يا فجر كل ده تآخير
فجر :: معلشي يا تيتا اصل حصل معايا موقف كده هاحكيهولك بعدين دلوقتي عايزة بس ارتاح شوية وانام لاني مرهقة معرفش ليه
سلوى : طيب يا بنتي روحي
في قصر الصاوي
الجد ضياء: امال فين عز يا محمد
محمد :: جاي يا بابا في الطريق خير في حاجة
ضياء : لما يجي خليه يجيلي على مكتبي عايزه ضروري
محمد باستغراب: حاضر يا بابا وذهب ضياء لغرفة مكتبه وهو يفكر في عدة أشياء
في منزل فجر
فجر : تيتا احنا عايزين نسافر كده كام يوم
سلوى : نسافر فين يا بنتي
فجر :: اي حته يا تيتا المهم نخرج من الجو الممل ده
سلوى : طيب وشمس والجامعة
فجر : انا هتصرف بس وافقي
سلوى : طيب أمري لله
وبعد مرور عدة ايام سافرت فجر وجدتها وشقيقتها وحان موعد وصول الشخص المجهول لعائلة الصاوي
نكمل البارت الجاي…….
يا تري مين الشخص المجهول؟؟؟؟؟
وفجر هتظهر أمته لعيلتها؟؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية متى ينتهي عذابي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى