رواية متمردتي الصعيديه الفصل الثاني 2 بقلم نوران أحمد
رواية متمردتي الصعيديه الجزء الثاني
رواية متمردتي الصعيديه البارت الثاني
رواية متمردتي الصعيديه الحلقة الثانية
سمعت صوت صريخ وشد الشومه وسحبني وقربني جدا منه فجاه حد شغل النور اول ما شافته غزل اتصدمت
غزل : احيه هو انت انت بتعمل اي في البيت يا حرامي طبعا شكلك انسان مش محترم ما هو اللي يسيب الرقه والجمال ده كله في الشارع ويمشي ويسيبني لازم يبقا حرامي ومبيفهمش مع انو ميبنش عليك ولا علي عربيتك
مراد بغضب : عتجولي اي يا مخبوله انتي معتعرفيش بتتحدثي مع مين عاد ليلتك زي وشك ومهعدهاش ليكي يا بت البندر اي اللي جابك الدوار
اول ما دخل جدو سابني وقعت علي الارض
غزل : اااه ما تحاسب يا عم انت الله يخربيتك وبعدين ده بيت جدي خليك في حالك ية كابتن
فاروق بقلق : في اي يا ولاد مالكم بتزعقو كدا ليه مراد دماغك كويسه انت اتجرحت يا ولدي حوصل اي عاد
غزل بضيق : انت تعرف الحرامي قليل الذوق ده منين يا جدي ده لازم نبلغ عنه وفجاه سكتت شويه وبرقت عيونها بصدمه اوعي تقول لا لا اكيد مش هو ده عريس الغفله اللي انا المفروض اشوفه منظري قدامه زفت دلوقتي ابتسمت بخجل
فاروق بتوتر : اسكتي يا بتي مشايفاشي عيطالع دخان من غضبه ده خطيبك عملتي اي يا مخبوله عاد
غزل بصدمه : نعمم خطيب مين يا خويا لا طبعا مستحيل الجته الضخمه دي تكون كدا انا مش موافقه جيبولي غيره اتصرفو
مسكها مراد من دراعها بعصبيه : معايزش اسمع صوتك واصل انتي فاهمه صوتك لو علي مره تانيه في حضوري عتزعلي جوي جوي شكلك محتاجه تربايه من اول وجديد
اتجمعت الدموع في عيونها وهي بتبص لجدها
فاروق : سيبها يا ولدي ميصحش اكده دي بت عمك لسه جايه ومعتعرفش حاجه عن عاداتنا وتجاليدنا يا ولدي اي الي حوصل بس يا ولدي
غزل بضيق : وقع علي دماغه يا جدي ف قولت اطمن عليه بس هو كويس خلاص اطمنت عن اذنكم بقا وفي ثواني ضربته بكوعها في بطنه وجريت علي اوضتي مكسوفه رن الفون
غزل : جايه في وقتك يا فقر ده انا عملت حته حوار حرفيا مكسوفه من اللي حصل وبدأت تحكي
هنيه بضحك : لا متجوليش عملتي كل ده في الراجل يخربيتك مش ده يا بت كان حب الطفوله بردو ولا اي
غزل بضيق : كنت عيله صغيره دافع عني لما ولد كان بيضايقني وجابلي شوكولاته ومن وقتها بدأت احبه بس كنت صغيره بقا لما كبرت مبقاش في الكلام ده بس احلو اوي يا بت متوقعتش يكون بالحلاوة دي بس يا خساره الحلو ما يكملش شحط عامل زي الغوريلا وعصبي بس الحمدالله اطمنت دلوقتي باللي شافه مني مش هيتجوزني عمره هيتعقد من الصنف كله لو فكر يرتبط بيا
هنيه : عتصدجي صوح عاد الواد مروان فيه انوثه واغراء عنك عيحبك علي اي يا مجشفه ده الف واحده تتمناه ده بنات البلد كلياتهم يتمنو بس يبصلهم
غزل : ايوه ايوه اديني اكتر قال المرء يتعافه باصدقائه قال ما تخليكي محضر خير يا حجه في اي اسكتي بقا وخليني اتخمد عندي مدرسه بكرا ولما مروان يبقا فيه انوثه عني مين هيكون الراجل أنتي
هنيه : لع معسمحلكيش واصل تتحدثي أكده عن حبيبي الا مجولتيليش صحيح مدرسه اي اللي عتشتغلي فيها ومراد يعرف انك عتشتغلي ولا لع
غزل : وهو ماله ان شاء الله يعرف باماره اي يعني فكك منه ومتتكلميش عنه عشان مزعلكيش هروح مدرسه العلماء هييجي سواق ياخدني بكرا بس استغربت لما جدو عرف اني رايحه المدرسه دي كأنه قلق عليا كدا مش غريبه
هنيه بخوف : جدك كان جلجان بس جلبه جامد هو ابوكي عايز يخلص منك ولا اي ابجي احكيلي لو رجعتي سليمه سلام يا اختي لما تروحي هتفهمي كل حاجه هسيبهالك مفاجاه
غزل : هما مالهم الناس دي بتعمل كدا ليه كل ما بيسمعوا عن المدرسه دي مش مهم
تاني يوم الصبح
صحيت غزل متحمسه
غزل : صباح الخير يا حجوج يومك سعيد ان شاء الله
…. انا كدا كلت الحمدلله هلحق المدرسه بقا عايز حاجه
الجد : لع يا بتي خلي بالك علي نفسك زين واوعاكي تعملي مشاكل مع حد اهنه معتعرفيش ممكن يعملو فيكي اي عاد
غزل : متقلقش يا حج انا جامده اوي ومحدش يقدر عليا عن اذنك بقا باسته وطلعت ركبت العربيه
سواق العربيه : انتي اي اللي جايبك علي المر يا بنتي نصيحه مني معتروحيش تتعلمي في المدرسه دي مش مدرسه دي سوج خضار ومحدش بيهتم فيها بالطلاب افتكري اني حذرتك وانتي براحتك وصلنا يا بتي
غزل : تسلم يا عم جمال يا طيب ومتقلقش عليا هستناك تروحني بقا سلام
نزلت غزل واتصدمت واتصلت بابوها
غزل : جري اي يا حج اشحال ما كنتش بنتك تعمل فيا كدا ده الطلاب بيشربو سجاير وشبه البلطجيه جت تدخل لقت بوابه المدرسه متكسره وكمان البوابه متكسره وشكل المدرسه زباله والزباله في كل مكان والمدرسين علي الله حكايتهم الستات بتقور بتنجان والمدرسين بيشيشو اللي شايفاه ده بجد الولاد اي الهبل ده ده مقلب زباله مش مدرسه يا بابا بيعاكسوني يا بابا ميعرفوش اني لو كنت اتجوزت كنت خلفت قدهم اي الناس دي ده مش العيال لوحدهم اللي بيعاكسو والمدرسين كمان احيه اي ده مكنتش اعرف اني غاليه عندك اوي كدا يا حج
غانم : وريني إزاي بقا هتقدري تصلحي المدرسه دي ولو حصل هنفذلك اي طلب انتي عايزاه وقفل في وشها
غزل : اي ده انت بجد قفلت في وشي دي مش مدرسه اي يا رب الهم ده
غزل وهي داخله اوضه المدير
المدرس وائل : يا ابو عمو كبر دماغك عاد مش سجلنا حضور تعالا نشرب شاي علي اي جهوه
المدرسه مصلحي : لع اني ورايا شغل ومرتي عايزاني اني هروح بيتي احسن سلام
غزل : لو سمحتي يا استاذه فين اوضه المدير وهو انتم مبتعملوش طابور صباح ليه
حسنيه : وانتي مالك يا بت البندر معيخصكيش خليكي في حالك يا اختي اخر الطرجه دي شمال عتلاجي مكتبه بس استني مساعد المدير لسه موصلش متزهقينيش بقا واطلعي استنيه بره جال مفيش طابور جال ده علي اساس في مدرسين اصلا
طلعت غزل استنت كتير وموصلش لحد ما الوقت اتاخر
دخل مساعد المدير وهو بيتحرش بالبنات واول ما شافها ابتسم صبحي : بعدي أكده من جدامي يا بت
اتصدمت غزل : احيه دول فاكريني طالبه بجد تمام أما نشوف اخرتها دخلت وقالت انا طالبه جديده وعايزه اسجل في المدرسه
صبحي : توك ما افتكرتي عاد ان وراكي مدرسه الدراسه بدأت من شهر هاتي تلت الاف ونص عشان اسجلك في المدرسه
غزل : بس مصاريف المدرسه اقل من كدة بكتير ليه كل ده
صبحي : احمدي ربنا انتي لو في مدرسه خاصه كنتي دفعتي كد أكده علي جلبك ولو معتدفعيش معتدخليش المدرسه ده واصل ويلا غوري علي بره ولا اجولك تعالي يا حلوه اجعدي علي رجلي نتفاهم مع بعض
اتعصبت غزل وابتسمت وقربت منه وضربته بالرجل وقعته علي الارض وطلعت رنت جرس الفسحه وخدت ميكرفون وبدأت تتكلم
غزل : انا غزل المديره الجديده من بكرا تكونو موجودين الساعه 7 ونص اي تأخير مفيش دخول المدرسه ومفيش نط من فوق الصور ومحدش هيخالف القواعد والمدرسين اللي مدخلوش الفصول هياخدو انذار وكل مدرس ليه 3 انذارات وهيتوقف عن العمل أما بقا الي كتبو حضور ومش موجودين دول هيتحولو للتحقيق كل واحد علي فصله وهمر عليكم اشوف الوضع عامل ازاي
اتعصب صبحي وبص ليها بشر ومشي
بعد شويه طلعت غزل لقت شويه شباب بيشربو سجاير
غزل : اي القرف اللي بتعملوه ده يا شحط منك ليه كل واحد علي فصله حالا
الطالب سمير بغرور : انتي متجوليليش اعمل اي ومعملش اي اني بدرس اهنه عشان دي مدرسه اي كلام ملهاش لازمه يعني شكلك معتعرفيش اني ابن مين شوفي انتي رايحه فين ومتركزيش معايا واصل احسنلك وباشاره خلي كل الطلاب يلفو حواليها وابتسم بخبث وووو
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية متمردتي الصعيديه)