روايات

رواية متمردة احتلت قلب صعيدي الفصل الرابع 4 بقلم إسراء ابراهيم

رواية متمردة احتلت قلب صعيدي الفصل الرابع 4 بقلم إسراء ابراهيم

رواية متمردة احتلت قلب صعيدي الجزء الرابع

رواية متمردة احتلت قلب صعيدي البارت الرابع

رواية متمردة احتلت قلب صعيدي الحلقة الرابعة

غزل بصت لمالك بدموع وقهر وفجأة مسحت دموعها جامد وهيا بتقؤله بقوة :
منكو لله اشوف فيكو يوم كلكم
مالك بسخريه: انتي بتدعي علينا كمان مش كفايه اننا سترناكي بعد اللي عملتيه انتي والكل*ب فؤاد
غزل بصتله بحزن ومردتش فكمل مالك كلامه :
انتي اهنه فترة مؤقته يعني تعديها علي خير وملكيش حديت معايا واصل ولا بخير ولا بش*ر ولو كنا تحت تتعاملي عادي ومجولش كلمه واكررها مرتين كلمتي تتنفذ ومن مره واحده فاهمه ولا لاه
غزل مش بترد هيا سامعه كلامه وساكته
مالك بزعيق:
ماتنطجي مش بكلم نفسي انا
غزل بغضب : انت بتتحدت اكده ليه عمال تشخط وتنطر فيا ليه انت ملكش كلمه عليا

 

 

مالك بحد*ة : خلي ليلتك تعدي علي خير وحطي لسانك في خشمك ، ويكون في معلومك اني ليا كلام عليكي وغصب عنك لانك مرتي وانا هبيت النهاردة اهنه وبعد اكده هنام مع مرتي
غزل بسخرية: كمان متچوز ،، طب روح احكم علي مرتك وملكش صالح بيا انت فاهم
مالك بغيظ: انتي معي*بوبه وكمان بتبج*حي
غزل حست بو*جع في قلبها وقالت بدموع : منو لله اخوك حسبي الله ونعم الوكيل فيكم ربنا هيوريني فيكو يوم ويبرد نار*ي
مالك ببرود متصنع : ان شاءالله ويلا اتخمدي بجي
وخد هدومه ودخل يغير
غزل نامت بفستانها ودموعها في عيونها
………………
راويه : الا جولي يا عبد الرحمن هي غزل كان باين عليها انها حزينه ليه يابني
عبد الرحمن : عشان الجوازة چت بسرعه وهي كانت متعلجه باختها وامها بزياده بحكم انهم مبيفترجوش واصل
اميرة بتدخل : بس عمك كيف يچوز بنته لابن عيلة الصواف ،،هما مش فين بينهم تار بردك
عبد الرحمن بص لاخته وبعدين اتجاهلها وقال لامه :
انا هطلع اريح فوج مش جادر من صباحية رَبنا وانا واجف علي رچلي
اميره : ماانت اللي عامل نفسك مد*اس لعمك وبناته

 

 

عبد الرحمن: امااا جولي لبتك تلم لسانها المره الجاية مش هسكتلها وسابهم وطلع
راويه زغد*ت بنتها وقالت: لمي نفسك يامجصو*فة الرجبه و المره الچايه هچيبك من شعرك و مش هيهمني سنك انتي فاهمه ولا لع
اميرة : انا غلطانه اني بفوجو
راويه: خليكي في نفسك بدل ما اجوملك
اميرة: حاضر ياما حاضر
…………
فريده: انا هصحي من النچمه اروح لغزل واخد معايا احلي صباحيه
سعد : اعملي اللي رايداه
فريده : انا بس عايزة الامور تبجي طبيعيه
سعد: ربنا يسترها انا كل اللي مضايجني انهم هربو ابنهم ويمين بالله لفرج عيلة الصواف دي من كبيرهم لصغيرهم
فريده بقلق : اعمل اللي تعمله ياحاج بس لما بنتي تبجي في حضني
سعد : اومال انا ايه اللي مخليني صابر عليهم لحد دلوك غير غزل
فريده: انت هتطلجها امتي ياحاج
سعد : من اربع لست شهور اكده
فريدة بحزن: جلب امك ياغزل هتجعدي كل ده عنديهم
سعد: انتي خابره غزل كويس هي هتعرف هتسلك مع العيله دي بتي وانا خابرها
فريدة : ما ده اللي مخوفني عليها ياحاچ دي مكنتش بيعجبها العچب
سعد: ربنا يسترها معاها

 

 

………..
مالك: جومي كل ده نوووم
غزل وهيا بتفتح عيونها بتقل : في حد يصحي حد اكده
مالك بسخرية : رايداني اغنيلك اياك
ق*طع كلامهم خبط علي الباب
مالك: مين
وفاء: انا ياجلب امك صباحيه مباركه
مالك: ادخلي ياما
وفاء دخلت وقفلت الباب وراها ومالك دخل الحمام
وفاء : يا مري انتي لسه بفستان الفرح يابتي
غزل مردتش
وفاء: جومي يابنيتي غيري خلجاتك والبسي زمان عيلتك علي وصول
غزل : حاضر لما ابنك ينزل
وفاء بتردد : بجولك يابنيتي انا عايزاكي تعتبريني كيف امك تمام
غزل: امي!! ،، لا صحيح عرفتي تربي ياام مالك
وفاء: انا مجدره يابتي اللي انتي فيه بس يعلم ربنا ان فؤاد ده كان زين الرجال جبل ما يسافر بلاد بره ويعرف طريج الشرب والجر*ف
غزل بغضب : متنطجيش اسمو جدامي
وفاء: حاضر يابتي بس عايزة اجولك لما تعاشرينا كويس هتعرفي ان احنا غير ماانتي فاكره خالص
غزل ببرود : ماهيش فارجه معايا
وفاء :بصي يابتي انا هعاملك كيف بتي اللي مجبتهاش انا بس عايزاكي تعتبريني كيف امك وهتشوفي هبجي في ضهرك كيف ومش هسمح لحد يمسك بكلمه واحده
غزل بجمود : ان شاءالله…….
وق*طع كلامهم خروج مالك :
انا نازل لابوي
………..

 

 

فريده كانت بتحضر الصباحيه اللي تليق بعيلة الرضوان
وعشان الامور تمشي طبيعي
وفي نفس الوقت كانت قمر نازله من فوق
قمر: ماما انا هروح معاكو صح
فريده: لا ياجلب امك انتي هتجعدي اهنه
قمر بزعل: والنبي ياماما خديني معاكي
فريده: جولت لا ويلا چمعي معايا الحاچه
قمر بحزن : حاضر
دخل عبد الرحمن وقال: السلام عليكم
فريده وقمر: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
عبد الرحمن: كيفك يامرت عمي
فريده : نحمد ربنا يا ولدي اومال امك فين ومجتش ليه لحد دلوك
عبد الرحمن: چايه ورايا انا سابجتها
عبد الرحمن باصص لقمر بابتسامة : كيفك ياجمر ومكشره ليه اكده
قمر بزعل: مفيش اني زينة الحمد لله
عبد الرحمن: هو فين عمي
فريده: في الارض راح يجابل المهندس
عبد الرحمن: بدري اكده

 

 

فريده: اه اتصل بيه وجالو انه وصل
عبد الرحمن: طيب انا هروحلو
وسابهم وخرج
قمر فكرت شوية بتردد وسابت امها وخرجت وراه
قمر: عبد الرحمن
عبد الرحمن بفرحه :
خير يا جمر في حاجه
قمر : انت مش جولتلي لو عوزت حاچة اجولك وهتقنع ابوي
عبد الرحمن: اه وانا جد جولي طبعا ها رايدة ايه؟
قمر: انا رايداك تقنع امي مش ابوي اني اروح معاها لغزل عشان مش راضيه واصل
عبد الرحمن بحب : من عيوني ياجمري
قمر اتكسفت ودخلت علي جوه بسرعة ووقفت تساعد امها وهيا عنيها علي عبد الرحمن اللي داخل من الباب وهو في قمة سعادته ان قمر طلبت منه حاجة فوقف قدام فريدة وقال :
بجولك يامرت عمي
فريده: جول ياولدي
عبد الرحمن شاور علي قمر وقال : ما تاخدي جمر معاكي لغزل اهي تفك عن اختها شويه وانتي خابرة انهم مكنوش بيفترجو عن بعض
فريده بغيظ: هي اشتكتلك
عبدالرحمن: بضحكه لا خالص هيا بس جالتلي اجولك بس صدجيني غزل هترتاح لما تشوفكو چنبها
فريده بابتسامة : ماشي ياسيدي هاخدها
عبدالرحمن: تسلمي يامرت عمي ،وبص لقمر اللي كانت بتبصله بابتسامة خطفت بيها قلبه وبعدين بصت للارض بخجل
وق*طع اللحظة دخول راويه : السلام عليكم
فريده: وعليكم السلام ما بدري يا خيتي
راويه : حجك عليا ياخيتي شوفي هتحضري ايه واعملو معاكي
فريده: انا خلصت الحمدلله غطي الحاچه بس عجبال ما البس
راويه: من عنيا

 

 

………
مالك دخل علي ابوه المكتب
مالك: صباح الخير يا بوي
حماد: صباح النور ياولدي صباحية مباركه
مالك بستهزاء: الله يبارك فيك يابوي عقبالك
حماد: الله يحظك يا ولدي
كنت رايد اجولك علي حاچة ياولدي ،،غزل دلوك مرتك زيها زي بدور وهي ضيفه عندينا يعني مجرد وجت رايدينها تبجي معززه مكرمه عندينا ياولدي
مالك: حاضر يابا
حماد : ربنا يباركلك ياولدي
وق*طع كلامهم صوت زغاريد عيلة الرضوان
وفاء باستقبال: يامرحب يامرحب نورتو الدار
فريده: منور بأهلو يا ام مالك
بدور وهي نازله من فوق : اهلا اهلا بأهل ضرتي
فريده اتجاهلت بدور ووجهت كلامها لوفاء: فين بتي غزل
وفاء: فوج يا اام الغاليه تعالي نطلعلها وخرج حماد ومالك يرحبو بالموجودين
وفاء خبطت علي غزل ودخلت وغزل اول ما شافت امها جريت في حضنها:
امي وحشتيني جوي ياما
وفاء بهزار: يبكاشه دي هي ليله
فريده: والله يابتي اليوم عدي عليا كانه سنه

 

 

وفاء: طيب هسيبكم تجعدو مع بعض وهنزل اچيب شربات
وخرجت وقفلت الباب وراها
فريده : جوليلي يابتي ايه اللي حوصل
غزل: مفيش ياما هو نام في الأرض وانا علي السرير
وام مالك بتعاملني زين تحسيها غير العيلة دي
فريده براحة: الحمدلله يابتي ريحتي جلبي عموما ،، ابوكي جال كلها اربع شهور ان شاءالله وترچعي في حضني تاني ياجلب امك
غزل وعيونها مدمعه: كتير اوي ياماما
فريدة معلش ياجلب امك هيعدو ان شاءالله ومش عايزة اللي حوصل ده يكسر*ك يابتي انا رايدة اللي حصل ده يجويكي اكتر من الاول ومهيروحش اكتر من اللي راح وابوكي وعيلتك كلتها في ضهرك
غزل بقوة: عندك حج يا اما
والله لاوريهم مين هي غزل بت سعد الصواف وخصوصي مالك ده اللي فاكر نفسه ياما هنا وياما هناك
وقط*ع كلامهم خبط علي الباب
غزل :ادخل
دخلت عليهم قمر
قمر: بجي اكده يا اما تسبيني وتطلعي لغزل لوحدك
فريده: بطلي لماضه يابت انتي اديكي طلعتي اهو
قمر حضنت غزل وقالت:
البيت معتم من غيرك والله ياغزل
غزل بدموع: والله انا اللي معتمه من غيركو ياجمر
………….
حماد: نورتو الدار
سعد : منور ببتي يا حماد
حماد : وزاد نور بيكو يا حاچ

 

 

مالك بتدخل: منور باهلو
سعد بصلو باحتقا*ر وقال : بص ياحماد انا بتي تجعد اهنه معززه مكرمه بعد شهر هتبدأ تيجي كل اسبوعين اسبوع كانها غضبانه ومحدش يمس طرفها ولا يجولها كلمه متعچبهاش
حماد: دي في عيونا ياحاچ متجلجش عليها واصل
مالك بتدخل: وبعدين تروح تجعد عنديك اسبوع ليه ومين اللي يسمحلها باكده اني چوزها واني اللي اجول تروح ميتا
سعد بغضب: بجولك ايه انا عديت حوار امبارح بمزاچي وعشان سمعت بتي لكن متزيدش عن حدك انت فاهم واوعاك تكون فاكر انها جوازة بحج وحجيجي
مالك ببرود : انا مش هرد عليك عشان انت في دارنا
حماد بتدخل: عمك سعد مش ضيف يامالك
سعد: انا مش عم حد
عبد الرحمن بتدخل: واحنا ميشرفناش ان ده يبجي دارنا
مالك بحد*ة:لما الرچال تتحدت العيال الصغيره تتكتم
بص عبد الرحمن لمالك بغضب وكان لسة هيرد بس اتفاجأو كلهم بصوت غزل اللي سمعت الحوار كله وردت علي مالك وخليته اتصدم وبصلها بغضب و :……..

يتبع…

لقراءة الفص التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية متمردة احتلت قلب صعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى