روايات

رواية متعة الحياة الفصل الحادي عشر 11 بقلم عادل عبدالله

رواية متعة الحياة الفصل الحادي عشر 11 بقلم عادل عبدالله

رواية متعة الحياة البارت الحادي عشر

رواية متعة الحياة الجزء الحادي عشر

رواية متعة الحياة
رواية متعة الحياة

رواية متعة الحياة الحلقة الحادية عشر

صحيت الصبح حوالي الساعة ٩ وصحيت سهام من النوم وقولتلها : صباحية مباركة يا حبيبتي .
: صباحية اية يا مجنون دا احنا متجوزين من عشرين سنة .
: لكن انتي في عينيا كأنك عروسة جديدة لسه متجوزين البارح .
: صحيح كويس انك جبت سيرة العروسة الجديدة يلا اتفضل روح افطر معاها زي ما بتعمل كل يوم .
: لا يا قلبي هنفطر كلنا مع بعض .
: نعم ياخويا !!! مين دي اللي هنفطر معاها ؟؟
: هنفطر كلنا انا وانتي ويارا والولاد .
: لا طبعا مش هقعد معاها علي سفرة واحدة ابدا .
: ما انا فهمتك بقي اللي فيها وان جوازي منها مصلحة مش اكتر .
: لا يا طارق مش هقدر .
: ولو قولتلك علشان خاطري ؟
: انا عاوزة اعرف لما جوازك منها مصلحة ليه مش اخدتلها شقة بعيد عني وعن عيالي ولا انت عاوز تذلني ؟؟!!!
: قعدتها هنا معاكي علشان مقدرش ابعد عنك يا قلبي .
: نفسي اصدقك بس انا متأكدة انك بتضحك عليا .
: صدقيني لا ، انتي الوحيدة اللي بكلمك من قلبي .
خرجت وجهزت فطور لينا كلنا ودخلت صحيت يارا من النوم وقولتلها هنفطر علي السفرة بره . قالتلي : ازاي مش هينفع . قولتلها : هينفع انا اتكلمت مع سهام وخلاص تقبلت الوضع الجديد ، واخدت يارا من ايديها وخرجنا نفطر بره .
وناديت علي سهام والولاد وقعدنا كلنا نفطر وسط اندهاشهم كلهم . وبعدين قولتلهم : النهاردة انا جهزت الفطور بنفسي لينا كلنا بعد كده كل واحدة هتجهز الفطور والغدا والعشا يوم والتانية اليوم اللي بعده لحد لما ننقل الفيلا واجيب شغالة تقوم بشغل البيت .
رد هادي وقالي : يا بابا بعد بكره اول رمضان يعني هنفطر ونتسحر بس .
قولتلهم : كل سنة وانتم طيبين فرصة في ايام الخير دي اننا نقرب كلنا من بعض ونبقي اسرة واحدة .
ردت سهام وهي بتضحك : خليك فاكر يا طارق احنا معزومين عند بابا اول يوم رمضان زي كل سنة .
قولتلها : ايوه طبعا .
يارا ( بعصبية ) : وانا كمان متعودة افطر مع ماما واخواتي ولازم افطر معاهم اول يوم رمضان .
قولتلها : هنرتب مع بعض ان شاء الله .
وبعد ساعتين اتصلت بيا مامت يارا وعزمتني علي الفطار اول يوم رمضان !!!!!
كنت مش عارف اعمل ايه !! أهل سهام وأهل يارا عزموني في نفس اليوم وفي نفس الوقت !!! وعلشان اخرج من الموقف ده عزمتهم كلهم عندي اول يوم رمضان !!!!!
كان الموقف غريب اوي انا قاعد في النص وسهام واهلها والولاد علي جانب وعلي الجانب التاني يارا واهلها !! وعملتلهم عزومة ملوكي فيها من خيرات ربنا كتير وجهزت لهم كلهم هدايا علشان اسيطر علي الموقف من غير ما يحصل اي موقف مش حلو من اي حد من الطرفين .
بعد ما مشيوا اتصل بيا ايوب صحبي وهناني برمضان ووعدته اننا نتقابل ونسهر مع بعض سهرة من بتوع زمان لحد السحور .
لكن كنت كل يوم بعد الفطار كانت يارا تاخدني ونخرج نتفسح . يارا كانت بتحب ليالي رمضان وكانت بتاخدني ونروح القاهرة القديمة شارع المعز او الحسين والاماكن دي . ولما نرجع تقعد معايا في اوضتنا لحد السحور ، وسهام كانت بتغير فكانت بتعمل نفس اللي بتعمله يارا في ايام تانية .
بدأت في رمضان ارتب شغلي وشركتي الجديدة وعينت سكرتيرة ومدير انتاج ومدير مالي ومدير مبيعات وبعدها اشتريت الماكينات اللازمة للشغل و عينت مجموعة كبيرة من العمال .
كل ده حصل في وقت قياسي علشان الشركة والمصنع يشتغلوا بعد العيد مباشرة .
عدا رمضان من غير ما اتقابل مع ايوب !!!!
اخر يوم في رمضان اتصل بيا ايوب وقالي : كل سنة وانت طيب يا صحبي ، بقيت تنساني !! معلش انا مقدر مشغولياتك !!
قولتله : لا يا ايوب متقولش كده ، مقدرش انشغل عنك ده انت اقرب حد ليا ، دا انت صحبي واخويا بالمناسبة بقي انا نسيت اقولك اني اتجوزت .
ايوب : يا راجل اتجوزت علي ام هادي ؟ ولا طلقتها ؟
: لا لسه مراتي زي ماهي .
: يا رجل تتجوز علي ام عيالك ؟؟ دي استحملتك وانت فقير !!!
: لا يا ايوب محصلش ، قصدك ذلتني وانا فقير وكانت بتعايرني بفقري . واللي خلاها تكمل معايا علشان ابوها كمان فقير فقعدت علشان تربي الاولاد .
: انت ادري يا صحبي انت اللي عايش معاها وتعرفها كويس .
: عارف يا ايوب لو كانت وقفت جنبي في فقري كانت هتبقي عندي في مكانة تانية خالص وعمري ما كنت قدرت ازعلها ولا اتجوز عليها .
: المهم يا طارق العروسة الجديدة مرتاح معاها ؟
: مرتاح اوي معاها يا ايوب .
وام هادي عرفت انك اتجوزت عليها ؟
: ايوه عرفت طبعا ، اصل انا جبت العروسة الجديدة معانا في نفس الشقة .
ايوب ( بتعجب ممزوج بضحك ) : يخربينك !! ده انت فاجر !!
: لا يا صحبي مش فاجر ، بس الفلوس بتعمل اي حاجة .
: لا يا طارق بيتهيألك ، في حاجات الفلوس بتعجز قدامها .
: لا مفيش .
: مسير الايام هتثبتلك ، المهم بقي عملت حاجة لله في رمضان ؟
: يااااه ، نسيت .
: بقيت تنسي كتير يا طارق !! ربنا يصلح حالك .
: هو انا ممكن ألحق اعمل حاجة لله قبل العيد ؟؟
: عمل الخير في اي وقت يا طارق بس في رمضان بيكون ثوابه اكبر . تتعوض ان شاء الله .
: هنتقابل امتي يا ايوب ؟
: لما تبقي فاضي يا صحبي اتصل بيا هتلاقيني جنبك علطول .
وبعد ما فطرنا اخر يوم في رمضان يارا قالتلي : جهز نفسك علشان هنقضي سهرة ليلة العيد برة .
قولتلها : برة فين ؟
: في سهرات وحفلات بتبقي حلوة اوي .
: لا يا حبيبتي حفلتنا هنقضيها هنا .
: طيب نخرج نسهر بره ونرجع نكمل سهرتنا انا و انت يا حبيبي .
سهام كانت بتسمعنا دخلت وقاطعت كلامنا و قالت : طارق انا لسه منزلة الولاد عند ماما علشان تسهر معايا زي كل سنة وجهزت اللب والسوداني والفاكهة والعصاير زي كل سنة .
قولتلها : ماشي احنا نقسم السهرة بينكم انتو الاتنين . هسهر مع سهام لحد نص الليلة وبعدين اكمل الليلة وانام عند يارا !!!
سهام ويارا في نفس واحد : لا ، هتسهر وتنام معايا انا .
بصيت عليهم هما الاتنين وضحكت وقولتلهم : خلاص نسهر كلنا مع بعض .
سهام : اسهر زي ما تحب المهم هتنام عندي الليلادي .
قولتلها : حاضر .
يارا قالت ( بعصبية ) : يعني اول ليلة عيد يا حبيبي واحنا متجوزين هتسيبني انام لوحدي وتنام بعيد عني ؟!!
قولتلها : لأ طبعا .
سهام : يعني ايه ؟
قولتلهم : يعني السرير كبير هنام احنا التلاتة مع بعض !!!!!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية متعة الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى