روايات

رواية ما وراء النقاب الفصل السادس 6 بقلم مرام عبد الفتاح

رواية ما وراء النقاب الفصل السادس 6 بقلم مرام عبد الفتاح

رواية ما وراء النقاب الجزء السادس

رواية ما وراء النقاب البارت السادس

رواية ما وراء النقاب
رواية ما وراء النقاب

رواية ما وراء النقاب الحلقة السادسة

-‏”بصدمه”.. فارس
-‏مرام
-‏”مرام رمت التليفون “.. نوح صدقني هو اللي رن انا مكنتش عارفه صدقني والله هو اللي رن من رقم غريب والله
-‏اهدي بس انا مصدقك” وشال التليفون من علي الارض ” قفل الجبان “بص لمرام” يا بنتي اهدي بتترعشي ليه
-‏مكنتش اعرف انك هتصدقني
-‏لا يا ستي حطي في بطنك بطيخه صيفي انا هصدقك طول عمري المهم بابا صحي
-‏لا لسه هو نايم
-‏ فين ماما
-‏بره
-‏تمام انا هخرج ليها
-“وعدى اسبوع علي حالهم دَ مرام بدات تروح الكليه و نوح كذلك و ياسين بدا يروح شغله”
-ماما انا جيت
-‏تمام يا حبيبي خش رايح علي ما اعمل الاكل
-‏”ودخل المطبخ”.. اريح ايه بس دَ انا ناوي علي طمع عايز اساعدك يا مزتي
-‏لا روح علشان انتَ تعبان
-‏محدش اشتكَ تمام يلا بقى اعمل الاكل و هاتي اقطع السلطه
-‏”ابتسمت”.. ماشي يا رخم

 

 

-‏حبيبتي
-“نوح بدا يعمل الاكل تحت ابتسامه إسراء ،نروح لمرام كانت قاعده في الكليه لوحدها ”
-لو سمحت
-‏نعم في حاجه يا سكر
-‏لا بس لقيتك قاعده لوحدك قولت اجي اتعرف عليكِ اصل انا كمان قاعده لوحدي
-‏اكيد طبعاً ليا الشرف انا اسمي مرام وانتِ
-‏وانا أيات
-‏اسمك حلو
-‏انتِ الاحلى قوليلي انتِ في سنه كام
-‏تانيه
-‏طب الحمدلله انا كمان كدَ هنبقى صحاب وش
-‏حبيبتي حقيقي تشرفت بمعرفتك
-‏شرّفك اللّٰه بالنظر لوجه الكريم و جنه النعيم
-‏وانتِ كمان يلا بقى نقوم نمشي علشان مفيش محاضرات تاني
-‏حاضر يلا هو انتِ بيتك فين
-‏انا في سبك
-‏بجد وانا كمان
-‏يعني هنركب القطر مع بعض
-الله طب يلا
-“ايات اخد مرام و رحوا القطر بعدها ركبوا و وصلوا للقريه اللي عايشين فيها ”
-ايه رايك تيجي معايا درس في المسجد انا عليا دلوقتي
-‏طب ممكن اتصل باخويا اقوله
-‏تمام تفضلي
-رن رن رن

 

 

-‏الو يا نوح
-‏……..
-‏انا هروح المسجد تمام
-‏……
-‏حاضر هخلي بالي من نفسي في امان الله “وقفلت و بصت لأيات” يلا
_”ودخلوا المسجد و الدرس كان عباره عن الخمار ”
-ها يا بنات جاهزبن
-‏جاهزين يا معلمتي
-‏”المعلمه بدات تتكلم بهدوء”.. باذن الله انهاردة هنتكلم عن الخمار و ان ربنا فرضه علي ايه مسلمه و طبعاً زي ما انتم عارفين ان بحب ابدا بدليل الاول بس عايزين الاول بنت تكون صوتها حلو في القران
-“كذا بنت رفعت ايدها و المعلمه اخترت ايات”.. معاكِ مصحفك يا ايات
-‏ايوة يا معلمتي
-‏طب كويس طالعي سورة النور و اقرائي اول آيه و آيه 31
-‏”ايات بدات تقرا بصوتها حقيقي كان صوتها حلو اوي ”
-‏بسم الله الرحمن الرحيم
” سُورَةٌ أَنزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنزَلْنَا فِيهَا آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ لَّعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ”
-“المعلمه اتكلمت و قالت”.. اقفي هنا ، ربنا بدا السورة بِ ﴿سُورَةٌ أَنزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا﴾ يعني ايه حاجه هتتقال في السورة دِ فرض اللي ربنا امرنا بيها كملي يا ايات آيه 31
-‏”ايات بدات تقرا”..” وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ”
-‏ يعني لازم تغضي بصرك ومتبينيش زينتك و الخمار دَ فرض مش تشدد مني او من ايه حد يقولك فرض ربنا بيحفظكم يا بنات الاسلام مش اكتر والله ، ربنا بيحفظكم للجنه و انتِ بدوري علي الدنيا في ناس بدور علي الجنه و تسعي في الدنيا علشانها وتسمع كلام ربنا في كل حرف و لو عرفوا انهم كانوا بيعملوا غلط بيقفوا ومش بيعملوها ثاني الدين مش تشدد زي ما الكل فاكر ابدا والله الدين بيحفظكم
-بيحفظنا ازاي يا معلمتي
-‏بيحفظكم من كل حاجه وحشه في الدنيا زي

 

 

“الهدوم الواسعه”علشان جسم المره زينه ولازم تخفي الزينه دِ مش اللي رايح واللي جاي يبص عليها وغير كدَ ان البس الواسع مريح وهيريحك
“غض البصر” ربنا بيامركم بغض البصر علشان متحبيش او مش تتعلقي بحد بمجرد بس تشوفي شكله علشان معظم البنات بتتعلق بشخص اللي قدمها بمجرد شكله بس
“انك متحطيش عطر” علشان لو رجل شم عطرك هتبقى زنيا ودَ اللاسف
ربنا امرنا بحاجات كتير اوي يا بنات الاسلام ولازم نسمع الكلام بس زمنا دَ اللي يكلم في الدين يبقى متشدد مع ان الكلمه دِ الدكتور محمد الغليظ لو عارفينه علق عليها وقال “مش انا اللي متشدد انتَ اللي خرابها” وهو عنده حق متجيش انتِ تعملي الغلط وتقولي متشدد انا معاكِم والله زي ما الطاعه ليها لذه المعصيه ليها لذه بس الاحسن الطاعه جربوا بس تعملوا طاعه من اللي ربنا امرنا بيهم والله هتستريحي ولاه اقولكم قوموا اتوضوا و نصلي ركعه واحده بس مع بعض والله لهتلاقي راحه في قلبك و روحك يلا قوموا نتوضى ونصلي مع بعض
-“الكل قام يتوضى و صلنا مع بعض و انا بقت في حته تانيه خالص يعني المفروض لبسي يكون اوسع من ڪدَ والبس خِمار وانه دَ اسمه تبرج ايوة ڪنت بسمع الكلمه دِ بس مكنتش بهتم و دلوقتي عرفت هما قصدهم ايه خلصنا صلى و الكل مشي و انا مقدرتش امشي الصراحه خليت ايات تمشي و روحت للمعلمه كانت اسمها اماني ”
-تعالي يا جميل عايزه حاجه
-‏”بتوتر”.. ايوة عايزة البس الخِمار بس خايفه
-‏خايفه من ايه طيب
-‏اني اقعله
-‏بس هسالك سؤال
-‏تفضلي
-‏انتِ عايزة تلبسي الخِمار ليه
-‏علشان ربنا
-‏”ابتسمت”.. ودَ المطلوب
-‏يعني ايه
-‏يعني انتِ هتلبسي الخِمار علشان ربنا نيتك لله و دَ بسبب كافي علشان طول ما انتِ بتعملي ايه طاعه علشان ربنا فَ ربنا بيوفقك

 

 

-‏طب انا عايزة البسوا ممكن ابقى اجي بكره ومعايا الخِمار و البسوا هنا
-‏”اماني ابتسمت و هي بتقوم و اتجهت ناحيه دولاب صغير “.. لا يا حبيبتي الواحد مش ضمن عمره اكيد احنا عندنا هنا في المسجد خِمارات و نِقَابات علشان اللي تبقى عايزه تلبسوا متخرجش من المسجد غير و هي لبسه
-” وجابت خمار و جت ناحيتي و لبستوا ليا حقيقي قلبي كان بيدق جامد و عيوني دمعت لمجرد اني البس الخِمار مكنتش متوقعه ان اوصل للمرحله القمر دِ ”
-مبارك يا ذات الخِمار
-‏الله يبارك فيكِ معلمتي
-طق طق طق
-‏حاضر يلي علي الباب “وراحت ناحيه الباب و فتحت” يا نصبتي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية ما وراء النقاب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!