رواية ما بين الحب والانتقام الفصل الرابع عشر 14 بقلم ليل مراد
رواية ما بين الحب والانتقام البارت الرابع عشر
رواية ما بين الحب والانتقام الجزء الرابع عشر
رواية ما بين الحب والانتقام الحلقة الرابعة عشر
سميرة : يابت قومي عمار برا علشان يردك.. منك لله قطعتي نفسي قومي بقي
ملك وهي غارقة في النوم : مش قدرة يا ماما قوليلي مش موجوده ولا اقولك خلي يجي بكرة
سمرة : طب انا اعمل ايه معها دلوقتي يارب وهي نايمة زي الميتين كده
لمعت عيون سميرة عندما وقع نظرها علي زجاجة ماء وامسكتها.. تنهض ملك وهي تقفز في مكان وتقول : البيت بغرق يا سميرة.. البيت بغرق
سميرة بغضب : قومي قامت قيامتك بقالي ساعة بصحي فيكي لحد ماصوتي اتنبح
ملك : في ايه بس يا سميرة
سميرة : سميرة في عينك يا قليلة الادب ياللي متربتيش.. قدامك خمس دقائق تغيري هدومك وتحصليني علي الطبخ والا هاجي اجيبك بالشبشب
خرجت سميرة و قالت ملك بعدم فهم : انا بردوك مفهمتش هي متضايقة ليه
بدلت ملك ملابسها لتخرج وتجد عمار جالس مع عصام فتلقي عليهم التحية وتذهب إلى المطبخ لتساعد ولدتها
___________________٠٠٠
عمار : انا جاي انهاردة يا عمي علشان ارد ملك و ارجعها معيا
عصام : بص يا ابني انت راجل والدين حلل انك تتجوز اتنين و تلاتة و اربعة ودي حاجة مليش علاقة بيها لكن زي ما انت عارف ملك بنتي الوحيدة وسعادتها عندي بالدنيا وما فيها انا و مقدرش اجبارها علي حاجة هي مش عايزها انا هسبها تقعد معاك شوية اتفقتم كان بها متفقتوش يبقي كل واحد يروح لحالو وعلي فكرة لو وافقت انها ترجع معاك ورجعتلي زعلانة انا مش هخليك تشوفها تاني حتي لو هي اللي عايزة ترجعلك
عمار : اللي انت تشوفه يا عمي
نادي عصام علي ملك واخبرها ان تجلس
عصام لملك بحب : انا هاسيبكم تتكلموا شوية شوفي انت عايزة ايه يا ملك وانا معاكي في اي حاجة انت عايزها
عناقة ملك عصام و امتلأت عينها بالدموع
عصام : بتعيطي ليه يا بنت انت صغيرة علشان تعيطي وبعدين الدموع دي مش لائقة عليكي يلا اضحكي
ابتسمت ملك ومسح عصام دموعها وذهب
_________________٠٠٠
عمار :انت موافقة
ملك : علي ايه
عمار : علي انك ترجع معيا بس المرة دي لما ترجعي مش هيكون جوازنا سوري لاني بحبك ومش عايز حد غيرك
ملك : بس انت لسه مقولتليش ازاي بتحبني وازي بتحب رهف
عمار : لو وافقتي ترجعي معيا هقولك علي كل حاجة زي ما وعدتك بس سيبك من ده كله دلوقتي انا قولتلك كتير اوي اني بحبك بس عمري ما سمعتها منك وعايز اعرف دلوقتي انت بتحبني ولا لاء
شعرت ملك بتوتر وبدات نبضها بالتسارع لم تكن تعلم كيف ترد علي عمار . دخل عصام ببسمة بشوشة وقال : ملك.. سميرة عايزاكي جوا علشان تحطو العشاء
شعرت ملك بان هناك حبل النجاة من الاجابة علي هذا السوال وذهبت بسرعة
عمار : طيب امشي انا وابقي ارجع بعد شوية
عصام : لا خلي انت هتتعشا معنا
عمار : لا.. لا.. يا عمي كده كتير
عصام بمزاح : طب ولهي لو ما اتعشيت معنا ما هخللي ملك تروح معاك في اي حته
عمار ببسمة : علي ايه ده كله
جلس عمار و عصام و سميرة وملك علي العشاء وبعد ان انتهوا جلسوا يتحدثون قليلا
عمار : طب بعد اذنكم بقي لان الوقت اتاخر
نظر عصام لملك وقال : اللي انت عايزة يا بنتي
نظر عمار لها بنظر حب كان معنا انا احتاجك بجانبي
ملك : انا هروح مع عمار يا بابا
ابتسم عصام و عناقها وقبل راسها وكان عيون سمير فيها الدموع
ملك بمزاح وهي تعانق سميرة : انا عايزة اعرف انت بتعيطي ليه كلها كام يوم ورجعالك تاني اطمني
سميرة : عارف لو عمار اشكتي منك ولهي لكون نفخاكي
ملك بغضب مصطنع : في ايه بقي انا حاسة ان هو اللي ابنك مش انا.. خلاص لو ده اللي هيريحك روح ياعمار وانت طلاق بالتلاتة علشان سميرة تستريح
عمار وهو يتابع مزاح ملك ببسمة : كده يا عمتي انت جاية علي خراب بيتي
__________________٠٠٠
سارة بفرح وهي تعانق ملك : وحشتني اوي يا ملك
ملك : وانت اكتر امال فين عمر
عمر من خلف ملك : انا هنا يا مرات عمو
ملك : ايه مرات عمو دي قولي يا لوكا وبعدين انا شكلي هخلع عمك واتجوزك انت ايه رايك
عمر ببراءة : بس انا مش هوافق
ملك : ليه بقي ان شاء الله.. هو انا مش حلو
عمر بنفس البراءة الطفولية : لا طنط لوكا شكلها جميلة بس انا مش هوافق لان عمو عمار بحب لوكا اوي
شعرت ملك بالخجل واتاي عمار وحمل عمر وقال له وهو ينظر لملك بحب : ايوا.. بحبها وبحبها اوي كمان بس هو مش بتحب عمو
ملك : لا ولهي ماتصدقهوش
عمار بخبث : يعني انت بتحبيني
ملك بغضب : لا بكرهك
سارة : تعالي بقي يا عمر لان اكيد عمو و لوكا عايزين يرتاحوا شوية
اخذت سارة عمر وذهبت. صعدت ملك وعمار الي غرفتهم لتقابلهم رهف وهي ترتدي قميص نوم شفاف ضيق ويوضح معالم جسدها.تجري رهف علي عمار وتعانقه فيشعر عمار بالضيق ثم تقف علي اطرف اصبعها و تقبل برفق علي شفاه شعر عمار بالصدمة ثم ابعدها وأشار الي ملك
رهف : ايه ده انت ردت ملك انا اسفة جدا ياملك انا اسفة ماختش بالي ان ملك موجودة. انا اسفة يا ملك
ملك ببسمة : لا عادي وبعدين حاجة طبيعية ان الوحدة تبوس جوزها
رهف ببسمة : انا فراحة ان انت مازعلتيش. اكيد انتم محتاجين ترتاحوا شوية . انا هبقي استناك بكرة يا عمار
ذهبت رهف الي غرفتها وكان يرد عمار التحدث الي ملك التي ذهبت الي غرفتهم بدون ان تقول اي شيء
______________٠٠٠٠٠
في غرفة عمار
عمار : انا اسف عل اللي حصل من شوية
ملك : وانت بتعتذر لان مراتك باستك مفيش حاجة تتاسف عليها يا عمار طبيعي ان الحاجة دي تحصل بين اي حد ومراته
عمار : يعني انت مش زعلانة ولا غيرنة
ملك : وهزعل من ايه
عمار بغضب : ولا حاجة ممكن لاني بحبك مثلا وكل شوية بكتشف ان انا مش فارق معاكي
ملك : انا مقولتش كده
عمار :ومعني كلامك ايه
ملك :ما انت كده كده بتحبها ف انا ادخل ليه
عمار : قولتلك مليون مرة ان انا بحبك انت انا مش عارف انت ليه مش عايزة تصدقي
ملك : احنا فيها ممكن تقولي انت ازاي بتحبني وازاي بتحبها
عمار وهو يتنهد : انا ممكن اكون كنت بحب رهف بس مش دي رهف الي انا حبتها حتي لو كانت هي هي نفس الشخص انا بالنسبالي رهف اللي انا حبتها ماتت يوم الحادثة وبعد كده جيتي انت ومش عارف ازاي او امتي حبيتك ولقتني بنجذب لكي اكتر واكتر وعارف و متاكد اني بحبك انت ومش بحب حد غيرك.. دلوقتي بعد ما عرفتي انا كمان من حقي اعرف انت بتحبني ولا لاء
ذعرت ملك بصدمة من كلام عمار الذي ياكد انه لا يفكر يا حد غير وظلت صامت ولم ترد
عمار : انت ساكته ليه رودي عليا يا ملك انت بتحبني ولا لاء
ملك هي تغمض عينها وتلقي بالكلام دفهة واحدة : ايوه بحبك وكنت فاكرة انك بتحب رهف علشان كده كنت بقنع نفسي ان اللي انا فيه ده مش حب.. وبالنسبة للي حصل برا من شواية ايوه غيرت عليك بس محبتش اظهر كده
فتح عينها لتجد عمار يبتسم وكان شكله ابتسامته جذابا وامسكها وحملها واستدار بها في الهواء ثم انزلها و عنقها بقوة
عمار : قوليها تاني
ملك باحراج : انا بحبك
عمار : وانا بموت فيكي..لمت رهف باستني انت قولتي ان دي حاجة عادية بين المتجاوزين صح
ماك وهي تفهم الام يرمي عمار بكلامه : انت…
ولكن قد طبع عمار قبلة رقيقة علي راسها قبل ان تكمل كلامها فكانت ملك في حالة صدمة واحمر وجهها بالكامل
عمار بسخرية : انت كنت فاكرة ايه
ملك بخجل : ولا حاجة
عمار : بس عاجبتني فكرت صحبتك لما قالت نجيب اياد بس انا مش عايز اياد بس انت عايز بنت كمان وعايز اسميها ملك علي اسمك
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ما بين الحب والانتقام)