رواية مالك الجميلة الفصل الرابع 4 بقلم مريم حجاج مصطفى
رواية مالك الجميلة الجزء الرابع
رواية مالك الجميلة البارت الرابع
رواية مالك الجميلة الحلقة الرابعة
زياد قعد قدامها وقال:انا فعلا تعبا*ن وقوي
هطلب منك طلب
جميلة هزت راسها وهو قال:مش عايز مالك يعرف اني
جيتلك هنا او انك بتساعديني
جميلة ابتسمت وقالت:من غير ما تقولي يا استاذ زياد
زياد:خليها زياد احسن
هزت راسها وقالت:اتفضل اتكلم وعملت تليفونها سيلنت
في بيت سليم
سليم بر**ق وهو شايف ابوه واقف فوق وبص لزينب اللي
راسها بتنز**ف
سليم هز راسه وقرب من زينب وحاول يشيلها وطلع بيها لعربيته
وطلع علي المستشفي
سليم بقي يتصل بجميلة بس هي مكانتش بترد
عند جميلة
زياد:كانت زميلتي في الكلية احنا كنا في كلية هندسة
وبعد ما خلصنا اشتغلت في شركة بابا الله ير*حمه اللي مالك بيدرها
معايا وجبت معايا نور وقتها بقيت بشوفها ديما
قريبة من مالك لحد ما مالك
زياد سكت وغمض عيونه وخد نفس وقال:طلب ايدها في يوم
زياد بحز”ن:اتجوزها وانا حاولت اشيلها من قلبي صدقيني
من يومها معتبرتهاش غير مرات اخويا بس هي فضلت جوايا
جميلة بحز*ن:انت غل*طت لما معترفتلهاش لو كنت اعترفتلها حتي
وقالتلك لا مكنتش هتفضل تحبها علي الاقل يا زياد
زياد بصلها وقال:المشك*لة ان فيه وقت بيجي عليا بحس اني وسكت
جميلة بتلقائية:بتحس انك مد*ايق من وجود اخوك مالك
زياد بصلها وهز راسه وهي قالت:بص يا زياد احنا ك بشر زي ما
جوانا الخير جوانا بردوا ش*ر وانت الش*ر اللي جواك بيحاول يكون الأقوى
زياد:طب اعمل ايه
جميلة بابتسامة:حاول تبعد عن مالك شوية واعمل حاجة انت بتحبها انت بتحب ايه؟
زياد:بحب ارسم
جميلة ابتسمت وقالت:ارسم يا زياد ولما تنجح في حاجة بتحبها هتبقي فخور
بنفسك حتي لو نجاحك بسيط ووقتها شعورك ده هيخ*تفي
زياد ابتسم وقال:شكرا
جميلة هزت راسها وخدت بالها من تليفونها اللي كان منور مسكته و لقيت اكتر من ١٥ مكالمه من سليم
جميلة رنت عليه
سليم بز”عيق:مبترديش ليه
جميلة:سليم متعليش صوتك فيه ايه
سليم:خالتي زينب في المستشفي
جميلة بقلق وخو*ف:مستشفي ايه انا جايه وبقت تلم حاجتها بسرعة
زياد بقلق:فيه ايه
جميلة:ماما في المستشفي
في بيت مالك
مالك كان بيشتغل علي اللاب توب بتاعه بس لفت انتباهه نفس النوته
قام ومسك النوته وفتحها
“عمري ما هسامحه علي اللي عمله معانا اه انا كنت اتمني وجوده جنبي بس مش مسامحاه وولا هسامحه في يوم”
مالك بص للصفحه اللي قصادها ولقي
كان اول يوم ليا في الكلية مفهمتش ليه سليم ضر”ب الشاب كده وقتها خو*فت منه كان شخص غريب بالنسبة لي لاول مره”
مالك فضل يقرا لحد ما وصل لصفحه معينه
“مكنتش مصدقه اخيرا اتخرجت بس مكنتش متخيلة كده سليم طلع بيحبني وطلب ايدي اول مره احس بشعور غريب بس اللي متاكده منه انه مش حب”
مالك قفل النوته ومكملش وقام خد شاور عشان ينام
في المستشفي
جميلة كانت بتعيط وسليم قرب منها وقال:هتبقي كويسة
جميلة بعياط:لو حصلها حاجة همو**ت
زياد :متقلقيش هتكون بخير
جميلة:شكرا يا زياد تع*بتك معايا لو سمحت روح انت
زياد كان هيتكلم بس قاطعه سليم اللي قال بغير”ه:قالتلك روح
زياد مشي وسليم مسك دراعها بقوة وقال:مين ده
جميلة بز”عيق:سليم سيب ايدي
سليم بز”عيق وغض*ب اعم*ي:هو ده اللي كنتي بايته عنده يومها
جميلة ف*لتت ايدها وضر*بته بالقلم وقالت بز”عيق ودموع:اخر*س انت اتجن*نت
متتكلمش ورجعت لورا ودموعها نازله لحد وقعت من طولها وسليم مسكها
تاني يوم
جميلة صحيت ولقيت سليم واقف
سليم براحه:جميلة انتي كويسة
جميلة قامت وبعدت عنه وهو قال:انا اسف
جميلة قربت منه ومقلعت خاتم الخطوبة من ايدها ومسكت ايده وحطته
وقالت وهي بتبصله بغ”ضب:الشخص اللي يش*ك فيا وفي اخلاقي ميلز*منيش
يا ابن عمي وطلعت من الاوضة وراحت لاوضة مامتها
بعد شهر كامل
زياد كل يوم يروح لجميلة العيادة ومالك
ديما بيفكر في جميلة وهمس لسه مخت*فية ومحدش لاقيها
وسليم كان بيحاول يراضي جميلة باي طريقة وفي يوم
بالليل
دخل العيادة وقفل الباب وقرب منها وهي قالت بخ*ضة:ايه اللي جابك هنا
مالك بت*عب وز*عيق:انتي عملتي فيا ايه
جميلة كانت هتتكلم بس هو قال:اخرجي من دماغي انا بفكر فيكي بشكل كبير
انا مش عايزك ومسكها وقال:اعمل ايه انا مكنتش عايز كده مكنتش عايز احب تاني
زياد وقف مصد”وم قدام الباب لما سمع كده و……..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مالك الجميلة)