رواية مالك الجميلة الفصل الخامس 5 بقلم مريم حجاج مصطفى
رواية مالك الجميلة الجزء الخامس
رواية مالك الجميلة البارت الخامس
رواية مالك الجميلة الحلقة الخامسة
زياد دخل وقال:انت ليه بتأخد كل حاجة بحبها
مالك بعد عن جميلة وبصله باستغراب
وقال:انت ايه اللي جابك هنا
زياد بغ”ضب:انت ليه عايز كل حاجة ليك
جميلة جت تقرب من زياد مالك شدها وقال:انت اتجن*نت
زياد قرب منه وقال بز”عيق:الاول اخدت نور اللي حبيتها ودلوقت
ومكملش كلامه لما مالك ضر**به بالقلم
جميلة وقفت في النص وزياد كان حاطط ايده علي خده
وقال بو*جع ودموعه نزلت:كنت بحاول مشوفكش كده ابدا يا مالك
بس انت انا**ني وانا بكر**هك
جميلة لفت تكلم زياد بس هو خرج بسرعة
جميلة بصت لمالك اللي واقف مصدوم وعيونه مليا*نة دموع
جميلة قربت منه وقالت:هو نفس*يته تعبا*نه متخدش علي كلامه
مالك بصلها وقال بو*جع:اخويا بيكر**هني يا جميلة
اخويا اللي هو واختي بالنسبة لي كل حاجة في حياتي
وحضنها وهو بيعيط
اما هي فدموعها كانت نازله وهي واقفة
مالك بعد عنها وقال:قوليلي كل حاجة زياد قالها لك
جميلة بعدت عنه وقالت بدموع:مقدرش
مالك مسك دراعها بقوة وقال:لازم تقوليلي ده اخويا
ومفيش غيري هيساعده يا جميلة
جميلة بز”عيق ودموع:مينفعش اقولك
مالك قفل باب المكتب وقال:لا هتقولي هتقوليلي كل اللي زياد قالهولك
جميلة هزت راسها بلا اما هو فقال:متج*بر*نيش ا*ذي حد بتحبيه
جميلة……….
في مكان اخر
كان واقف قدام همس المر*بوطه وقال:دورك قرب يا حلوة
هزت راسها واللز*قه علي بوقها
في الفيلا
نهال بعيا*ط:طب رد عليا يا زياد واخد حاجتك ورايح فين
زياد بغ”ضب:هروح في ستين دا*هية
وكان هيخرج لقي مالك واقف علي باب اوضته
مالك لنهال:اطلعي بره
نهال طلعت ومالك قفل الباب بالمفتاح وشاله في جيبه
زياد بغ”ضب:افتح الباب يا مالك
مالك بحز”ن:مش هفتحه يا زياد
زياد قرب منه وقال بز”عيق:لا هتفتحه
مالك:هتضر*بني
زياد لف وقال:انت عايز ايه
مالك شده وضر*به بالقلم وقال:عارف انا ضر*بتك
القلم ده ليه عشان فضلت شايل كل الو*جع ده جواك ومقولتليش
زياد بصله بدموع ومالك حضنه وقال بدموع:حقك عليا انا عارف اني مهما اعتز*رلك
عمر ما الو*جع اللي جواك ما هيروح وبعد عنه ومسك وشه بين
ايديه وقال:حقك عليا اني اتجوزت البنت اللي قلبك حبها حقك عليا يا اخويا
زياد حضنه وهو بيعيط وقال بعيا*ط:انا اسف
مالك بعد عنه وقال:انت بتحب جميلة ومفيش حد هيتجوزها غيرك
يا زياد
زياد:وانت
مالك ابتسم غص*ب عنه وقال:انا محبتهاش ده مجرد اعجاب لكن انت
بتحبها
زياد ضحك وقال:بس تفتكر هي هترضي تتجوزني
مالك ابتسم لفرحه اخوه وقال:وهي تطول يا زياد
زياد حضنه ومالك خد نفس
تاني يوم
جميلة صحيت من النوم ولبست فستان اوف وايت ولفت شعرها
ودخلت تطمن علي مامتها
جميلة ابتسمت وقالت:صباح الخير يا امي
زينب:صباح النور رايحه فين
جميلة:رايحه الشغل
زينب:شغل ايه انتي مش لسه في ثانوي
جميلة ابتسمت وقالت:يا ماما ده انا خلصتها هي والكلية من زمان يا حبيبتي
زينب:ماشي بس هي اختك فين
جميلة بتوتر:مسافره في شغل
زينب :تروحي وترجعي بالسلامة (قولتلكم قبل كده ان زينب عندها زها**يمر)
في الليل
جميلة نزلت من العيادة وكانت واقفة مستنية تاكسي فجاة حد جه من وراها
وضر”بها بابر*ه في رقبتها
بعد ثلاث ساعات
بدات تفتح عيونها عيونها بس لقيت نفسها مر*بوطة في الكرسي وفيه لاز*قه علي بوقها
مالك قعد قدمها وشال الا*زقه وقال:انا اسف اني جبتك بالطريقة ديه
جميلة بخو”ف:انت عايز مني ايه
مالك :اهدي بس انا مش ها*ذيكي
جميلة بدموع:انت عايز مني ايه
مالك خد نفس وقال:تتجوزي زياد اخويا
جميلة بعيا”ط:انت اتجن*نت هو انا لعبة في ايدك
مالك:جميلة انتي هتعملي كده وفي المقابل هديكي الفلوس اللي انتي عايزاها
جميلة بعيا”ط:انت حق*ير بجد
مالك بز”عيق:حق”ير عشان بقولك اتجوزي زياد
جميلة بعيا”ط:لو سمحت فكني وسيبني امشي ومش هخليك تشوف وشي لا انت ولا اخوك
مالك هز راسه وقال:مش هتخرجي يا جميلة ولو خرجتي وانتي مش موافقة هتروحي تد**فني مامتك
جميلة بز”عيق ودموع:انا بكر”هك انت بجد حق*ير
مالك:القرار قرارك
جميلة عيطت ومالك ف*كها وقال:هتروحي هتلاقي زياد في بيتكم واخدها وخرجوا
في بيت سليم
دخلت ولقيت زياد قاعد مع عمها وسليم ومامتها
جميلة بصت لمامتها وزياد قال:اهي جميلة جت دلوقتي اقدر اتكلم
زياد:انا عايز اتجوز جميلة وبصلها
سليم كان هيتكلم ابوه مسك ايده وهز راسه بلا
زينب ابتسمت وقالت:ايه رايك يا جميلة
جميلة بصت لامها وقالت:موافقة
زياد ابتسم بفرحه وقال:الفرح بعد اسبوع
بعد اسبوع
زينب:ماشاء الله زي القمر يا جميلة
جميلة بصت لمامتها وابتسمت بحز”ن وقالت::ازاي بتفرقيني انا
وهمس واحنا زي بعض
زينب بحب:انتي طول عمرك هاديه همس لا وعشان شكلكم انتي
عيونك عسلي يا جميلة لكن همس عيونها لونها اسود
جميلة ابتسمت وامها سابتها وخرجت
جميلة بصت لفستان فرحها وقامت وقفت وكانت خارجه بس الباب
اتفتح وز*قها واحد وحط ايده علي بو*قها
هو :اخر*سي بقي هتبو*ظي كل حاجة
وطلع منديل عليه مخد*ر وحطه على وشها
زينب جت مع نهال وكانت هتدخل الاوضة
هي بتو*تر:انا اهو يا ماما
زينب لفت مع نهال ونهال قالت بابتسامة:يلا واخدتها ونزلت
زينب؛ديه همس اه مهو ده فرحها (جماعة الست عندها زها*يمر)
تحت
زياد قرب منهم وقعدوا كلهم ومالك بيبصلها بحز”ن
الماذؤن اخد بطاقة زياد وفجاة النور قطع
زياد:كمل يا شيخنا مش مشكله
الماذون:بطاقتك يا عروسه
ادتله بطاقتها وبدا يخلص كل حاجة
المأذون:امضي هنا يا ابني
زياد مضي
الماذون:امضي هنا يا بنتي
وهي مضت والشهود مضوا
المأذون:دلوقتي بعلنكم زوج وزوجة
مالك ونهال لزياد:مبروك
حازم :مبروك يا زياد
النور رجع وزياد ابتسم وحضنها بس فجاه نهال صر”خت لما حد ضر”ب رصا*صه و…….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مالك الجميلة)