روايات

رواية ماسه الاركان الفصل الرابع عشر 14 بقلم ميفو السلطان

رواية ماسه الاركان الفصل الرابع عشر 14 بقلم ميفو السلطان

رواية ماسه الاركان الجزء الرابع عشر

رواية ماسه الاركان البارت الرابع عشر

ماسه الاركان
ماسه الاركان

رواية ماسه الاركان الحلقة الرابعة عشر

….ما ان سقطت في احضانه حتي ارتعب وحملها مسرعا همس…….. ايه الرعب ده الله يخربيته عمل فيكي ايه. اراحها عالفراش وافاقها فتحت عيونها وجدت نفسها في احضانه اجهشت بالبكاء..
همس….. اهدي اهدي مفيش حاجه. انت كويسه عمل فيكي ايه خلاكي تنهاري كده..
فهمت انه لم يعرف شيئا تنفست واحست بالراحه واستكانت بسكون… شدد عليها وهمس… ِ. انا جوزك حتي لو بينا ايه جوزك وسندك واقدر اقف لاي حد انا اركان السيوفي تقدري تتسندي عليا.
رفعت نظرها ودموعها تتلألأ….. اتسند وبعد سنه هتسند علي مين. ابتعدت وهمست….. ماتشغلش بالك انا اتعودت ماتسندش علي حد. انكمشت ونامت.
احس بوجع فهيا وحيده وحزينه وتخفي شيئا يقهرها اقترب والتصق بها يحتضنها.. حتي لو سنه اركان مابيتخلاش عن حد بيلجأله.
همست…… من فضلك انا عايزه ابقي في حالي.
شدد عليها….. هتعمليها ازاي وانا مش عايز اسيبك في حالك.
ارتجفت وهتفت.. من فضلك بقه بطل ايه ده الله هو عافيه عيب كده وخليك اد كلمتك.
قال…. .. مالها كلمتي أنا ماقولتش اني مش هعوزك واهو حصل وانا لما بعوز حاجه مابسيبهاش.
استدارت تدفعه.. انا مش حاجه ولم ايدك بقه والله اجبلك جدو.
ضحك والتصق بها.. هيعملي ايه هينبسط بيحبك لما يلاقي اركان بجلاله قادره عايزك هيفرح.
نظرت اليه غاضبه…. انت مالك مغرور كده ايه اركان يعني.. ولا ابصله وانا اساسا مش عايزه حد انا خلاص وابعد بقه.
هتف…. والله ولا تبصيلي امال تبصي للبرص ده.
نظرت اليه غاضبه قالت كاذبه… اه هبصله مالك بيا ابن عمي وبيدور عليا وبيحبني.
اشتعل عن اخره ضغط عليها احست بانفاسها ستزهق هتف بغضب.. سمعيني كده بت ايه ياختي ليه متجوزه سوسن دانا اطلع روحك بت انت اتعدلي ويمين بالله اكون شقك نصين.
صرخت….. ليك عندي ايه انت كلها سنه واغور من وشك عايز ايه انت دا ايه المصائب دي.
هتف….. بقي مش راضيه تتلمي طب قابلي بقه.. اندفع وانحني عليها ينهال عليها وهيا تضربه بقوه ظل تائها فيها اشتعلت من تجاوزه كان يتلمسها بجنون وكلامها حرق صدره كان لا يتخيلها الا معه فتاه وتاه احس بانه تخصه لا غيره… ابتعد اخيرا وشدها لاحضانه وهمس.. كلمه زياده هتبقي حرم اركان السيوفي لمي نفسك ولمي لسانك. كان بكلبش فبها ويغرز اصابعه في جسدها.
ارتعبت واستكانت رعبا من تجاوزه .. تنهد وشدها يعتصرها.. الله يحرق جسمك يا شيخه ولعتي فيا طيب انا هعرفك بعد كده الكلام بحساب.
همست خوفا.. مالك بيا انت.
خبطها علي راسها….. انكتمي ونامي انا علي اخري في ليلتك السوده. تزمرت وهمهمت تشتمه مد يده يداعب جسدها انكمشت تحاول ان تبتعد هتف….. قولت انكتمي وماتتحركيش شدها اكثر الي احضانه تنهدت اجبرت نفسها علي الصمت فهيا متعبه نامت اخيرا ليحس بارتخائها.
همس…… انا ماعتش عارف حاجه بتحبيه والا بتكرهيه وبينكو ايه راعبك ومخبيه ايه يخليكي تنهاري كده.. تنهد واحس بجسدها وحرارته علي جسده تحرقه تلمسها بحنان همس…. هتزفت انام ازاي انا دلوقتي يخربيتك والع انا هفطس… شدد عليها وظل فتره محترقا بها حتي نام اخيرا..
استيقظت في الصباح احست به مكلبشا فيها تنهدت بغلب.. و همست.. ايه قراضه قافش فيا ههرب.. انسحبت من بين يديه وذهبت تاخذ حمامها وتخرج تلبس وتتجه الي الجد.
اقتربت تقبله فقال… لابسه علي فين كده انت تعبان
هتفت… .. لا يا جدو معلش انا كويسه وزهقت.
قال… طب يا حبيبتي كلمي بهاء..صفحه حكايات ميفو .
قالت بوجع…. حسام كلمني وطالب اتنين مليون يا جدو كتير قوي.
تنهد……… مش مهم المهم يجيب الصور وينخرس انا مش هضيع اركان والشركه عشان ملاليم لو حد عرف هتبقي نصيبه ومش بعيد يرفعو عليا حجر ويسوؤو سمعتك واركان ساعتها هيتفضح برضه مانت مراته.
قالت بغلب.. طب ماتخليه يطلقني يا جدو ونخلص انا خلاص مش عايزه.
سمعا اركان غاضبا.. لا والله وهو هيخليني اطلقك ازاي يا ست ماسه عيل صغير انا. بتجاب وبتاخد دا حاجه مسخره.
قال الجد.. اهدي يا حبيبي مفيش حاجه.
قال اركان غاضبا.. الهانم محسسانا انها بتتجبي علينا ومتنازله قوي انها متجوزاني هو فيه ايه بالضبط .. اقترب ولوي ذراعها ماتتلمي انت هتمسكيلي صاجات وتقولي مش عايزاه. انا اللي عايزك قوي دانا عندي منك الوفات تحت رجلي تكوني فاكره اني واقع فيكي لا فوقي.
نظرت اليه غاضبه…… وانا مالي بيك ايه النصايب دي ماتروحلهم.
اعتصر يدها وقال غاضبا.. انا اللي اقول اروح و انا اقول مروحش واعوز ايه… نظر اليها بسخريه ….وامتي اتسلي بحاجه موجوده قدامي.
دفعته……. العب بعيد يا شاطر روح للهوانم اللي هيموتو عليك يريحوك بلا وجع دماغ …دفعت يده وتركته يقف مشتعلا ينظر لجده….قال غاضبا شوف قله ادبها تلمها والله همد ايدي عليها.
ضحك الجد.. يابني مالك بيها البت قالت ايه غلط مانت عندك لميس وساندي بيلفو وراك فعلا مالك بالغلبانه دي.
صرخ.. دي غلبانه دي قادره ولسانها مبرد.
ضحك الجد…….. لا و الله اغلب من الغلب واهو مسيرها تطلق واشوف هعملها ايه.
صرخ …هيا غنيوه يا جدي تنهد وصمت…هتف اركان.. جدو انت تعرف حاجه عن ماسه زمان.. علاقتها بحسام.
ارتبك الجد…… هاه.. علاقتها.. لا هعرف ايه.
نظر اليه.. جدو البت دي مخبيه حاجه وبينها وبين الواد ده حاجه.
تنهد الجد.. طيب واحنا مالنا يابني بينهم ايه.. كلها سنه وتروح لحالها تصطفل معاه.
هتف اركان بانفعال.. هو انت ما وراكش الا النغمه دي ايه سنه هو فيه ايه..
نظر الجد اليه بخبث.. مفيش.. انت اللي فيه ايه شايفك متغير انت مش اركان تكون طبيت يا وحش في البت.
قطب جبينه……. طبيت مين ده انت بتقول اي كلام يا جدي انا اركان السيوفي ابص لدي لا شكل ولا منظر ولا سمعه عدله.
رفع الجد حاجبيه.. هيا مين اللي لا شكل ولا منظر انت اهبل بس عموما خير كت اخاف تبصلها يحصل مشاكل بعد كده.
قطب جبينه.. مشاكل مشاكل ايه.
هتف.. لا مانا كلمت بهاء وقولتله ان جوازتكو فشنك وكده وكده والواد فهم وفرح وعشان بعد كده لما اخطبهاله ماتبصش لمرات ابن عمك.هتبقي من العيله يابني ،نسترها والواد بهاء ماهيقوليش لا .اخطبها وبيني وبينك لزقتها فيه وقولتله رجلك علي رجلها مايسبهاش واهو عرف قلبه بقه يدق واخطبهاله ربنا يسعده.
اشتعل اركان.. نهار اسود قلت لبهاء انها مش مراتي يا جدي انت اتجننت انت بتفضحني ..ربنا يسعده بايه ربنا ياخده وتخطب ايه انت بتخطب مراتي وانا واقف.. اشتعل و صمت قليلا وقف يغلي ….هيا راحت في انهي نصيبه.
هتف الجد سعيدا.. راحت مع بهاء الشغل نفسي يطب فيها ربنا يسعده بيها. البت لهطه قشطه والواد حنين وطيب ياخد ويفرح .
صرخ اركان …..انت بتقول ايه ربنا ياخده والله لاموتها راحه فين دي ويطب في مين طب عليه عزرائيل استدار مشتعلا و انفجر الجد في الضحك.. والله عسل يا واد دا انت مش طبيت دانت وقعت علي بوزك.
كانت ماسه مع بهاء وصلا الي العمل صعتد معه اخذها مكتبه خشي يا ماسه.. خجلت منه عندما قال .. علي فكره جدي قالي كل حاجه وعمل ايه.. بهتت ابتسم.. ماتخافيش أنا مش عيل صغير ولا طماع وراضي باللي هيحصل انا الحمد لله شبعان ومتربي كويس ولا ابص في حاجه مش من حقي وجدي عارف ده وعشان كده قالي ومن هنا ورايح اي حاجه تحبي تحكيلي هتلاقيني جنبك وفي ضهرك وهقفلك في وش الطخين.
دخل اركان مشتعلا وهتف غاضبا.. وتقفلها ليه مالهاش راجل يقفلها هو فيه ايه بالضبط.
تنهد بهاء.. مالك داخل شايط كده.
هتف اركان….. مالك بماسه انت وتقف وتهبب احنا جايبنها لمهمه تنفذها وتغور.
بهتت من غضبه.. و هتفت ماتحفظ ادبك ايه اغور دي.
اقترب غاضبا …..لمي لسانك ومن سكات قدامي بدل ما افلقك نصين.
نظرت اليه غاضبه.. فلقه لما تفلق دماغك ايه انت طايح ليه حد جه جنبك.
اندفع اليها اسرعت تقف خلف بهاء وتهتف بخوف.. حوشه عشان خاطري..
وقف بهاء بينهم اشتعل انها تحتمي فيه صرخ….. هو فيه ايه انتو كمان.. اوعي من وشي هزعلك يا زفت.
هتف بهاء.. اهدي طيب فيه ايه براحه. سمعا خبطا ..انفتح الباب وجدا لميس تدخل .. ايه يا بيبي لفيت عليك الشركه. اغمض عينه بغضب فهو لم يعد يحتملها .
اقتربت منه وتحتضنه …..وحشتني..
هتف بهاء.. علي مكتبك بقه و خد السنيوره حبو في بعض براحتكو اهو تروقلك اعصابك الشايطه غمز لماسه …انسيه بقه يومين تلاته هيحبو في بعض .
نظرت اليهم ماسه غاضبه التفتت لبهاء.. بهاء انا ماشيه …خرجت تتجاهل اركان الذي يحترق من تجاهلها نظر اليه اركان غاضبا.. انت مالك احب واتزفت بتقول ليه انت دا حاجه تحرق الدم ليستدير ولميس وراءه .
وقف بهاء مبهوتا…….. ماله ده انهبل…
دخل اركان مشتعلا يغلي من داخله دخلت لميس تحتضنه ابعدها و يهتف بغضب.. تخرجي من سكات انا والع ومش طايق حد.
هتفت….. ايه يا بيبي هو فيه ايه ماعتش عارفه اتلم عليك.
قال بغضب ….. طب حسي بقه تعرفي تحسي.
قالت.. اركان انا بحبك ارحمني بقه.
قال بقرف…. وانا مابحبكيش اظن كده كفايه بقه ونفضها الا خلاص اتخنقت.
قالت غاضبه عايز تسيبني بعد السنين دي.
هتف ساخرا….اسيبك انا كت رجعتلك عشان اسيبك واظن كده كفايه ماعادش ليه لزوم.
اقتربت بدلع.. اهون عليك ماهقدرش.
احس بخنقه وقال…… لميس امشي دلوقتي بجد مخنوق.. اقتربت منه تقبله وتخرج ….ظل واقفا يغلي.. البت ولا كاني قدامها طلقني يا جدو والتاني يقول لبهاء علي أصل الجوازه والبت بقت فاضيه قدامه واخش الاقيه واقف يضبط وضهرك وزفتك.. حسام من ناحيه وبهاء من ناحيه لا وخد لميس يا اركان حب فيها في مكتبك.. حبها برص احب في دي ايه و التانيه تخرج ولا الهوا تلاجه فريزر . استغفر الله انا عارف سنه هتجلطني.. تنهد….. ماتهمد بقه حته بت هتولعك اهمد دي مين دي ….انصرف يحاول ان يعمل واعصابه أصبحت علي شفا الهاويه.
دخلت ماسه عملها وهيا غاضبه.. ماله جه يزعق كل شويه ماله بيا ماعنده السحليه بتاعته قافشه فيه بتحضن وتبوس قليل الادب قوي ايه ده ايه حرقه الدم دي مايحترم نفسه انا مراته شكلي عره قوي.. وقفت تفكر.. هو بيحبها قوي كده ماتجوزهاش ليه.. تنهدت.. انت مالك يتجوز ويتزفت اتنيلي اشتغلي. استدعاها اركان …تنهدت بغلب دخلت عليه ..اقترب وهتف ..زفته مشت ولا حبيت ولا طين اما اشوف سي بهاء هيسكت امتي .
صمتت ولم ترد ..صرخ فيها …بقولك مشت .
نظرت اليه بغضب …الله اعملك ايه ماتمشي ايه ده .
اقترب وشدها من يدها اصطدمت بصدره …..بت انت مالك جبله كده انت ايه مش مراتي وقولنا قدام الناس تبقي مراتي .
صرخت …وانا عملت حاجه .
هتف حانقا …مش زفته جت والمفروض تحسي شويه .
هتفت بانفعال ..،احس بمين مابهاء عارف الحكايه والشركه ماتعرفش اننا متجوزين .
ارتبك قليلا فهتف …برضه الكلام هيوصل لمحمود بيستقصي اخبارنا تغلي عندك دم وتحسي شويه فيه واحده جوزخا يتباس قدمها عادي .
قالت حانقه …اه عادي لاني مابحبكش لو بحبك كنت موتك وسودت عيشتك .
قال ..طب من هنا ورايح ماتسكتيش عشان انا علي اخري ولميس هتقول لعمتي و..
سمعا خبطا دخلت السكرتيره اعطته ملفا هتفت …محمود بيه بيقولك بص فيه عشان جايلك ورايا اشار اليها فخرجت تنهدت ماسه واستدارت انا ماشيه اتجهت للباب فشهقت فقد شدها اركان وادارها والصقها بالباب ..نظرت اليه برعب …ايه فيه ايه .
نظر اليها ساخرا …لا محمود بيه جاي لازم نوريله ان مزاجنا عالي .
قالت حانقه.. اركان سيبني امشي .
التصق بها وغمز لها ….بس اركان اللي طالعه من هنا ولمس شفتيها ..،طالعه قمر كده مش عايز .
تململت ..ابعد بقه هنتفضح .
ضحك ..دانا هموت وانفضح يمسكونا تحرش في المكتب .رفع نظرها ونظر اليها برغبه …ويقولو عاشق مراتي ومش قادر ابعد عنها …
ارتجفت من نظراته وبدا قلبها يصرخ من قربه احنت راسها وهمست ..من فضلك عيب بقه .
كان يداعب وجهها بحنان …بصيلي وانا ابعد .
ابتلعت ريقها ورفعت وجهها احست انها ستموت خجلا من نظراته ابتسم وهتف ..وشك احمر ليه وقمر كده .
همست ..عيب بقه الله .
ضحك ..ماهو لو وشك احمر يبقي القمر بيحس وقلبه بيدق .
هتفت باندفاع ..مافيش حاجه كده اوعي بقه .
وضع يده علي صدرها ونظر اليها اشاحت وجهها فمسك وجهها ونظر في عيونها لا بيدق بس ليه عموما هنعرف ظل واضعا يده علي صدرها ويقترب من وجهها وضربات صدرها تزداد مدت يدها تضع يدها علي فمها الصق شفتيه علي اصابعها يملس عليهم بشفتيه ودقات قلبها تحت يديه تصرخ همس قلبك هيخرج من مكانه شد يدها بقوه واندفع عليها فقد اثارته دقات قلبها ظل تائها معها بقوه ليبتعد اخيرا ويركن عليها وهمس ..اركان عايزك يا ماسه خلاص كده .
ارتعبت ودفعته تنهج ووجهها احمر وشفتيها متورمه كانت تشع جمالا …انت تحترم نفسك وعايزني قله ادب تتلم بقولك اهوه انا استحاله اخلف اللي بينا لو انطبقت السما واستدارت اندفع وحاصرها من الخلف هتف ..مش بكيفك .
دفعته لا بكيفي ايه حس بقه يا اخي ودفعته ورحلت ليقف هو مشتعلا انها ترفضه …
دخلت ليلي علي محمود وسالم قالت.. انتو هتفضلو ساكتين كده للبيه لما يكوش علي كل حاجه.
هتف سالم….. هنعمل ايه ما الحاج جلال كتب ليه ولمراته.
اكمل محمود…… وحطنا تحت رقبته.
هتفت.. لا لازم حل ابن صفاء مايكوش وياخد كل حاجه اسمع يا محمود الواد حسام ابن عم ماسه بينه وبينها حاجه جامده انا سمعته بيهددها وهيا بتترجاه وطالب منها فلوس يبقي نشووف بيهددها بايه.
وقف محمود …… وماقولتيش ليه انت.. لا انا كده لازم اخطط واشوف فيه ايه..
تقالت ليلي….. الواد ده اخره فلوس اوصله واديله اللي عاوزه..
قال محمود….. تمام كده وساعتها هنعرف الهانم وراها ايه مرات البيه صاحب الشركات.
دخلت ماسه علي جدها …… انا كتبتلك الشيك ماشي شوفي هتودهوله امتي.
اخذته منه.. هروح دلوقتي يا جدي عشان نخلص.. اخذت الشك وذهبت الي حسام دخلت عليه .
هتف مهللا….اهلا ببنت عمي نورتي تشربي ايه
هتفت ساخره.. لا شربت كتر خيرك…..ونظرت إليه بقرف …..جبتلك الفلوس.
رفع حاجبيه….. ايه ده دانت واصله بقه..
قالت.. لا جدي اللي دفعهم انا قولتلك الفلوس دي مش بتاعتي .
نظر اليها غاضبا.. جدك انت قولتي ليه.
قالت….. جدي عارف كل حاجه.
بهت هو وهتف …..كل حاجه كل حاجه..
هتفت . …..ايوه يا حسام عارف اللي عملته.
صرخ فيها.. انت مابتخجليش تفضحي نفسك .
ضحكت بسخريه.. لا يا راجل بتتكلم عن الفضايح وانت منقوع فيها.. تنهدت…. عموما دا مش مجالنا فين الصور والنيجاتيف .
ذهب الي احد الادراج واخرج مظروفا واعطاها اياه اخرجتها لتغمض عينها بوجع وتهتف دي كلها.
هتف.. ايه قصدك اني عامل نسخ.. يضحك.. لا اطمني انا كده خدت منك كتير كفايه عليكي كده مني اسيبك بقه للمصاعير اللي معاكي مش عارف هتقفيلهم ازاي اصلا.
تنهد…..ت ربنا معايا واقفلهم ليه انا مالي بيهم.
يضحك هو وهتف….. انت هبله يا ماسه انت واحده وقعتي في عش الدبابير وصعبانه عليا بجد ايه اللي وقعك الواقعه دى صحيح انا عملت فيكي بس هما هياذوكي.
هتفت بوجع……. وانت ماذتنيش.
هز اكتافه.. …..والله الاذه في دماغك وهتنزاح يوم.. عموما كده خلصت قصتك من حياتي ولو في يوم جرالك منهم حاجه اهوه تعالي انا موجود ساعتها اقف جنبك انت في الاخر بنت عمي بيقولك انا وابن عمي عالغريب.
هتفت….. اجيلك.. اجيلك انت يا حسام.. دانت السبب في كل اللي انا فيه انت اللي دخلتني عش الدبابير يا حسام يابن عمي يا سندي لتستدير وتخرج ومعها الصور التي كانت ستدمر حياتها.
كان محمود قد عزم ان يذهب اليه بهت عندما وجد ماسه تخرج من شركته.. البت دي بتعمل ايه هنا لا كده فيه حاجه نظر الي الشركه وهتف.. لا كده نشوف الهانم الاول كت بتعمل ايه وبعدين نتصرف. وصعد لحسام ليعرض عليه مالا كي يفشي اسرارها.
ظلت ماسه تهيم علي وجهها في الشوارع وجلست علي احد الكراسي ومسكت الصور وظلت تمزقها وتبكي بشده أحست انها وحيده ليس لها احد يقف لها… ظلت تبكي لتقوم وترمي كل شئ في الزباله وتشعر ببعض الراحه ان سرها اندفن ولن يهددها احد ويفضحها .
عادت الي البيت ودخلت علي البيت تجد الجد جالسا ومعه اركان اقتربت تهتف…… ازيك يا حبيبي .
همست له……. خلاص خدت كل حاجه.. ابتسم الجد وربت علي كتفها سمعت صوته غاضبا ….الهانم. كت فين لحد دلوقتي..
هتف الجد.. ايه يا اركان.. فيه ايه هتكون فين كت في الشغل.
صرخ ركان… ليه مفكرني مختوم علي قفايا الهانم سايبه الشغل من ساعات …اقترب يشدها يعتصر يدها.. انطقي كتي فين لاطين عيشتك.
قامت صفاء.. ايه يا أركان سيبها اتجننت.
قام الجد.. ايدك بعيد انت ايه طايح فاكر اني هسيبهالك تتحكم فيها
هتف أركان بغضب …..ايوه هتحكم مراتي وانا حر فيها مش بلتني بيها مالكش صالح بقه وانا هعرف المها ازاي.
صرخ الجد.. انت اتجننت بتكلمني كده لا انت تحفظ ادبك.
شدها يعصر يدها….. لو فاكره ان ليكي حد يحوشني عنك تنسي كتي فين لاما هصور قتيل.
هتفت….. مفيش اوعي ابعد ماكتش كت بتمشي..
.صرخ…. بتتمشي ساعات ليه اهبل انا بت انت انطقي بدل ماهرسك قدامي .
صرخت…… مالك انت بيا الله ماتسيبني في حالي.
هتف غاضبا….. ليه اسيبك في حالك ليه مش متجوزة راجل والا رجل كنبة هتتصرمحي علي كيفك.
هتف الجد ……لا انت تحترم نفسك .
هتف اركان….لا مش هحترم نفسي انا مراتي ماتمشيش علي حل شعرها انطقي كتي فين ….نزلت دموعها ونظرت لجدها .
اقترب الجد وهتف.. اتلم بقه انت احترم وجودي..
صرخ….. احترم ايه وطين ايه ……
هنا تجمع الكل هتفت ليلي……. فيه ايه يا سي أركان بتكلم جدك كده ليه والا عشان كوشت انت والهانم علي كل حاجه.
صرخ اركان ……ماحدش يتدخل ..
صدح صوت محمود.. ايه يا اركان مالك والع كده امال ماتهدي علي روحك فيه ايه .
هتف.. انتو مالكو واحد بيكلم جده ومراته مالكو بقه.
هتف محمود …..لا مايصحش تزعق كده مراتك ليها عيله تروح تشتكيك واكيد كت هناك انهاردة عشان كده في شركه حسام..
هنا تحول اركان الي غضب عارم يستدير لماسه ويهتف بفحيح…
يا سواد الحلل يابا يامه ….النطحه هتبقي في المعاميع والبت هتبقي فرافيت …ياختاااي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ماسه الاركان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى