روايات

رواية ماسه الاركان الفصل التاسع عشر 19 بقلم ميفو السلطان

موقع كتابك في سطور

رواية ماسه الاركان الفصل التاسع عشر 19 بقلم ميفو السلطان

رواية ماسه الاركان الجزء التاسع عشر

رواية ماسه الاركان البارت التاسع عشر

ماسه الاركان
ماسه الاركان

رواية ماسه الاركان الحلقة التاسعة عشر

كانت ماسه واركان في حاله من التوهان وادرك كل منهم كم هو يرغب الاخر وخاصتا اركان الذي ادرك ان رغبته في ماسه ليست جسديه فقط بل يريدها ويريد روحها ان تكون له وان هناك مشاعر تطحن بداخله …كان قربها وعي انها بداخله ويشعر بذلك وانكشف ان وراء الرغبه مشاعر جياشه …وبينما هما معا سمعا صوتا انثويا انتفضت ماسه وشعرت بالوجع مما هيا فيه وكيف كان سيمتلكها بسهوله عادت لروحها وابتعدت ترتجف …وجدا امامهم لميس تلبس مايوها وتندفع تحتضن أركان و تهتف.. بدور عليك من الصبح ايه رايك في المفاجاه دي يا قلبي… وحشتني موت …وماسه تنظر اليهم بحسره …اندفعت تقبله بهتت ماسه وشعر بالقهر واندفعت ترحل مبتعده .حاول اركان ان يذهب وراءها لعن تلك الحقيره التي قطعت عليه خلوته ..الا انها احتضنه….. كده يا روكي بقي جايه من اخر الدنيا عشان تسيبني.
هتف غاضبا.. وايه اللي جابك كت قولتلك تعالي.
احتضنته وقالت…. وحشتني اعمل ايه طيب بقالي كتير ماخرجتش معاك يا روكي ايه اللي حصل لينا ماكناش بنفارق بعض.احتضنته اكثر …ايه نسيت زمان لما كنا مع بعض كنت بتجري ورايا .
ضحك …..لا دا زمان وخلص هبله قال ساخرا….. دلوقتي انت مش انا انا عمري ماجريت وراكي.
هتفت…. اركان احنا ممكن نتجوز ونفرح ونعيش ايامنا.
دفع يدها….. انت اتخبلتي اتجوز اتجوزك انت.
قالت.. مالها انا فيه زيي جميله وبنت ناس وانت عايزني ماتنكرش.
هتف ساخرا…… انا عايزك.. والله ماحصل.
التصقت به وهتفت…… امال السنين اللي فاتت دي ايه داحنا كنا روحين.
هتف.. لا دا كان بس تسليه ويا ريت تشوفي حالك بقه عشان انا واحد متجوز ومش عايز اعرف حد علي مراتي.. دفعها وتركها تشعر بغل رهيب قتفت مغلوله….. لا وحياتك ماهتعرف الا انا وتركته تخطط لشئ تفسد عليهم يومهم.
دخل اركان وجد ماسه في الحمام كانت تشعر بالقهر جايه وراه الهانم وبتلف عليه ودا ماصدق طبعا ومبسوط ونازله بوس واحضان وقاعد معاها تحت وانت يقولك عايزك اه قرف في قرف.. سيبتيله نفسك زي الهبله اتلمي بقه كتي هتتفضحي بطلي عشان اخرتها فضيحه اركان مش سهل وانت غلبانه انت خلاص هتموتي في ايده عايزاه ماتكدبيش علي روحك وجواكي عايزه كانت خائفه ان تعترف بمشاعرها لتكبت روحها وتجهش بالبكاء….. منك لله يا حسام ليه عملت فيا كده ماليش نفس افرح يبقي ليا مشاعر ماقدرش اكون لحد.. او بالاخص اركان انا مككن اكون لاي حد الا اركان لو عرف ممكن يموتني فيها اني ضحكت عليه انا تعبت تعبت اعمل ايه مش هقدر اقفله جوايا جوايا..
نهرت نفسها.. بطلي انت ماجواكيش حاجه ماينفعش اعقلي بقه ولمي نفسك دا بس عشان غلبانه ولوحدك والبيه بيتسلي وجايبها وراه مابيستحملش بعدها ،،جت تاخده منك انت ولا حاجه انت فضيحه اعقلي …اركان لو كان كمل وخلاكي مراته كان قام خلص عليكي انك مقرطساه وضاحكه عليه وجايه تتلزقي في اسمه وانك شمال ظلت تبكي بقهر لفتره …هدات .. لتمسح دموعها وتخرج وجدته جالسا .
قام مسرعا لاحظ انها كانت تبكي اقترب يشدها .
دفعته بعنف.. من فضلك بقه كفايه كده..اندفعت تتركه وتخرج من الحجره..
وقف لا حيله له فيها هتف…. منك لله يا لميس الزفت كت في ايه وقلبتيها غم عليا.. ثم استدار ودخل الي الحمام.
نزلت ماسه الي الاسفل ودخلت وجلست علي البار كان هناك العديد من الشباب جلست وظلت تراقب الراقصين لياتيها النادل ويعطيها مشروب نظرت اليه باستغراب ابتسم.. لا دا تحيه من الفندق .
تنهدت وشربته كان لازعا بعض الشئ ولكنه كان منعشا شربته لياتي لها باخر لتتوالي الكؤوس ولم تكن الا توصيه من لميس حتي تفسد يوم اركان وماسه كانت قد اوصت ببعض الكحول تشربها ماسه ظلت تشرب ماسه والنادل يعطيها لتحس انها لم تعد تعي شيئا .ارسلت لها لميس احد الشباب يشدها الي المرقص ذهبت معه كانت مغيبه وتشعر انها هائمه في عالم اخر .بدا في الرقص احتضنها الشاب ورقص معها وتلمسها بوقاحه..
نزل اركان يبحث عنها فلم يجدها ليتافف.. راحت فين دي.. عارف هو يوم جاز …ذهب الي مكان الرقص لتقابله لميس …..حبيبي انت نزلت تعالي نرقص.
هتف ….لا انا بدور علي ماسه..
ضحكت لميس.. لا ماتدورش احسنلك.. هتفت.. والله يا روكي انت ماتستحق الا انا. مابعرفش اكون لحد غير ليك ..احتضنته.
هتف…. بطلي بقه اوعي قولتلك بدور علي مراتي.
ضحكت.. طب ماتزقش مراتك مرافقه يا بيبي.
اشتعل اركان.. اخرسي قطع لسانك.
هتفت….. طب بص كده عالستيدج..
قطب جبينه استدار لينشل مكانه فزوجته ملتصقه باحد الشباب وهو محتضنها ويضع يده علي جسدها ويتلمس جسدها بوقاحه .احس بالنار في قلبه هب واندفع وذهب اليها شدها ودفع الشاب وانهال عليه ضربا ليقوم مندهشا فزوجته لم تبالي به ومازالت ترقص مع نفسها شدها لتحتضنه وتشده ترقص امامه .حملها رغما عنها وخرج بها .صعد بها الي حجرته وقف وانزلها لترتمي عليه .اتعد يصرخ …انت مجنونه.. .
اقتربت منه تحتضنه.. روكي.. وحشتني..
احس ان بها شيئا.. تنهد…. انت فيكي ايه مالك..
همست تترنح .. عايزاك.. هات بوسه.. لتحاول ان تقبله..
مسكها…. انت فيكي ايه انهبلتي..
شهقت…. نظر اليها لتبتعد.. فيا.. انفجرت تضحك….. فيا كتير يا روكي كانت تترنح .
احست انها ستقع اقترب يحتضنها.. انت شاربه حاجه هو فيه ايه..
نظرت اليه.. شاربه.. دانا شاربه….. لتعد علي اصابعها …. شربت دول كانو حلوين قوي.. عايزه تاني والنبي.
هتف نهار…. اسود شربتي خمستاشر كاس.. انت ازاي تعملي كده شربتي خمره.
هتفت…… تؤتؤتؤ.. انا شربت عصير بس ايييه حكايه.. روكي انا شيفاك اتنين…. وظلت تحسس باصابعها علي وجهه .
تنهد…. بطلي هو لعبه يا رب ايه ده استغفر الله.
احتضنته تقبله…. بوسني بقه مش كت عايز تبوسني..
ابتعد بوجهه …..يا بنتي بقه اهدي..
هتفت…… ايه مش عايز اه عشان السحليه اللي بتحبها.. لا ماتحبهاش والنبي هزعل منك. قلبي هيوجعني .
احتضنها….. مابزفتهاش والله…. لا انت ماينفعش تقعدي كده .
كلبشت فيه لتهمس.. ماتسيبنيش وحاوطته بذراعيها .
تجلد وهتف …..انا حاسس بغلب الدنيا ….اخذها وحملها وذهب بها الي الفراش يريحها ويحتضنها..
هتفت…… ايه مش هتبوسني كتير..
ضحك …..بكره هعمل اللي تعوزيه نامي بقه..
مسكت يده تضعها علي قلبها وتهتف.. روكي انت عارف انا اتجوزتك ليه..
رجف قلبه.. صمت ولم ينطق لتهتف.. عشان انا مخبيه مصيبه ااااد كده ….ضحكت وقامت تجلس امامه علي قدميها وتنحني عليه لتهتف.. بس انا مش هقولك عشان هتبطل تحبني.. نزلت تقبل شفتيه.. روكي اوعي تسيبني..
تنهد وشدها لتسقط في احضانه …. نامي بقه انت هبدتي هبد سنين وانا جتتي مش خالصه .
مسكت يده تتفحصها.. ايه ده احنا مش لابسين دبل.. لا البس يا روكي لتستدير عشان تبقي بتاعي انا وبس ماستك وبس..
تنهد بغلب.. حاضر هلبس اسكتي بقه دا يوم ماهيعديش وانا لحم ودم..
اقتربت منه وهمست…. بتحبني قول.. قلبك دق قول..
تنهد هو….. بيصرخ مش بيدق لتنزل تقبله قبلات حانيه ….عشان انا قلبي دق يا روكي بس مش عايزه اعرف اركان اوعي تقوله بص انا هقولك علي كل حاجه سر يعني.. انا قلبي بيدق يدق واركان بيبقي قريب ببقي عايزه اترمي في حضنه عشان انا لوحدي ماليش الا اركان..
تنهد وشدد عليها لتهتف.. بص عايزه احبه يا روكي اعمل ايه خايفه.. جلست تفمكر هتف ….مالك بس.
لتقول…. خايفه احبه قوي بس قلبي بيدق ليه.. طب بص انا هحبه ومش هقول ماشي وانت كمان اوعي تقوله والنبي..
ابتسم …..حاضر يا قلبي..
اقتربت تقبله…. مش هتقوله صح.
ابتسم وهتف.. لا يا قلبي مش هقوله..
تنهدت …اه ماتقولوش عشان بيعمل حاجات عيب وانا مش بستحمل …وكمان هو بتسلي بيا وبيروح ليها بيحبها اكيد عشان انا ماينفعش يحبني …شعر بالوجع من كلامها ..
نظرت اليه وهمست ..هو انا ليه مانفعش اتحب ..طب انا عايزه احبه وخلاص مش مهم يحبني انا هخبي عليه كل الحاجات ماشي .
داعب وجهها بحنان ..تخبي ايه انا حاسس اني هموت اه لو فايقه .
نظرت اليه …انا بحب قربه انا عمر ماكان ليا حد خالص هو بحس اني ممكن انام في حضنه …ظلت تتلفت هو فين عايزه انام في حضنه ..تنهد وشدها راحه فين بس .
نظرت اليه …الله انت جيت طب احضني بقه وبوسني كتير …ابعدها لتهتف.. ايه مش عايزني ليه انا مش وحشه والله..ابتعدت وانكمشت بطفوليه ….هز راسه ليقترب منها …هتفت ….بطل اوعي بتحب السحليه عشان كده مش عايز تبوسني انا بوستي وحشه وهيا بوستها حلوه.
شدها بغلب …..اكن بوستك وحشه ارحمي امي قلبي هيقف ههجم عليكي وانفضح .
لتدفعه وتقوم تترنح لتقع ارضا قالت بحزن .. لا انا عارفه انا وحشه وحسام خلاني وحشه خلاص اوعي ماهكلمكش.
تنهد وقام وذهب اليها اقترب منها شدها ورفعها ليهتف.. طب خلاص بكره هعملك كل اللي تعوزيه.
هزت كتفها بطفوليه.. لا انا وحشه وحسام خلاني وحشه وانت اهوه بتقول.
هتف بغلب.. مين والله ماقولت انا قلبي هيقف دلوقتي من كتمتي .. انت وحشه انت مفيش زيك..
هتفت.. طب مش بتبوسني ليه..
تنهد …..دا غلب ايه ده.. طب هبوسك الصبح حاضر تعالي نامي بقه.. عدي الليله عشان والله ماعت قادر…
هتفت…. يعني هتحبني..
هز راسه ….اه يا قلبي بكره هحب فيكي لما تسورقي والله ماهعتقك بكره بس تفوقي.
هتفت…. طب استني بقه هنعمل عروسه وعريس مش كده.
ضحك.. يا ريت ياختي ..
هتفت….. ماينفعش نعمل عشان حسام قال مش هينفع..
تنهد ….الله يخربيته البعيد هو عاملك ايه بس.. لا هينفع وتبقي احلي عروسه…
فرحت وهتفت….. بجد يا روكي هتعملني عروسه وافرح..
تنهد …..بجد يا روح روكي.. البت انهبلت يا رب تعبت..
هتفت …..طب استني بقه عليا دقيقه ذهبت الي شنطتها واخذت شيئا ودخلت الحمام .
هتف.. قلبك هينط من مكانه البت هتهبلني شربت ايه دي يا مصيبتك قلبك بيدق يا زفت انت طبيت والا ايه وعايزه تحبني انا قلبي ولع هيا بتحبني والا ايه قلبي بيدق كلامها كلو يهبل .. جلس مبتسما يحس بمشاعره تنساب بداخله لينشل مره واحده عندما خرجت ماسه تلبس قميصا مكشوفا.. نهارك اسود ومطين لابسه ايه دي يا ليلتك الطين.. اقتربت منه وهيا تترنح لتسقط في احضانه تحتضنه خلاص عملت عروسه يلا بقه اعمل عريس..
هتف.. اعمل عريس انا هعمل محصور ركنت علي صدره وبدات ترتخي وتتوه احتضنها وحملها يريحها لتكلبش فيه تجلد وهمس ….لا كده كتير مش قادر .
همست…. يلا اعمل .
شدد عليها…. طب نامي بقه انا والع ماعتش قادر..
هتفت…… طب ارقصلك ليتصنم.. لتتحرك اندفع وكلبش فيها لتهتف بتوهان.. هرقصلك العروسه بترقص..
هتف ….ورحمه ابويا وامي ماعت هسيبك تتحركي واتخمدي بقه عشان ههجم عليكي وربنا يا رب ايه اللي بيجرالي ده..
رفعت وجهها ليسقط شعرها عليه ليختفي وجهه …هتفت…. روكي انت رحت فين..
هتف.. مستخبي نامي نامي..
هتفت…. طب هنام وهرقصلك بكره.. انت مستخبي فين اجيلك
ضحك .. لا ماتجيش.. خليكي عندك .
لتتوه وتهمس …..لا هاجي واحبك كتير لتسقط اخيرا علي صدره وتغوص في دنيا اخري وهو نائم مشلولا لا يقوي ان يتحرك
ابتلع ريقه ليزيح راسها من علي وجهه احتضنها وقلبه سيخرج من مكانه …..قلبي هيقف يا بنت الايه.. هتحبيني كتير.. طب اعمل ايه هنام ازاي.. انا خايف اصلها نار وانا والع قمر يخربيتك.. انا طبيت ايوه انا عارف اتنيلت طبيت يا طين مانت مش علي بعضك وهتموت عليها وترقصلي وهات بوسه.. دا قمر وكلها تخبل داعب جسدها هموت وابوسك يا بنت الايه محصور .. لينهر نفسه…. اتلم عشان انت مش حمل حاجه زياده.. طب اطفش فين طيب اقوم اقوم انام في حته تانيه.. تنهد وشدد عليها …..اقوم في انهي مصيبه انا اقدر اسيبها دانت هتموت وتاخدها دانا بكره هفرتك امك يا رب بغلي ….اتنيل نام ظل يتلمسها حتي نام مقهورا.صفحه حكايات ميفو .
استيقظ في الصباح وجدها مازالت كما هيا لتتململ في احضانه وتفتح عينيها لتجده ينظر اليها نظره هيام وعشق صارخ سهمت في نظراته وابتسمت…. ابتسم لها وهمس صباح الخير …
لتتململ وتهمس …..صباح النور..
تلمسها بحنان لتشعر بيده علي جلدها قطبت ونظرت لنفسها هوي قلبها فهي ترتدي قميصا مكشوفا هبت صارخه وابتعدت…. ايه فيه ايه حصل ايه..
هتف بسرعه….. مفيش مفيش اهدي اهدي كانت تنظر اليه برعب هتف…. والله ماحصل حاجه .
هبت تهرب بمنظرها الي الحمام.. نهارك اسود لتلطم علي وجهها يا نصيبتي يا مصيبتي اعمل ايه هتنفضحي اركان هيفضحك ويخليكي عبره انت ايه اللي جرالك انا مش فاكره حاجه..
لتسمع خبطا.. يا ماسه ماحصلش حاجه والله انت شربتي خمره امبارح ونزلت لقيتك كده ماحصلش والله حاجه..
هتفت…. خمرا.. استغفر الله يا رب ايه ده انا.. يا رب سامحني ازاي اعمل كده لتحاول ان تتذكر …. كان عصير اه.. لبست ملابسها وخرجت خجوله لا تنظر اليه .
اقترب….. ممكن تهدي ماحصلش حاجه مالك مرعوبه كده هو فيه ايه
هتفت.. مفيش مفيش سيبني في حالي بقه هيا وصلت لخمرا استغفر الله يا رب..
اقترب يحتضنها …..طب اهدي.
هتفت…… خلاص خلاص انا هديت ابعد بقه..
ضحك.. اكن ابعد دلوقتي دانت بهدلتي امي امبارح.قطبت جبينها.. ضحك …..بس انا وعدتك هنفذلك طلباتك اقترب وشدها..
هتفت…. طلبات ايه دي..
ضحك.. اولا كنت عاوزاني ابوسك كتير لتشهق …ضحك واكمل ….ونعمل عريس وعروسه واخرتها عايزه ترقصيلي.. هتف… ايه رايك نبتدي بانهي انا بقول عشان قلبي انهري امبارح وكنت هنجلط نخش واحده واحده اختاري بقه انفذ انهي طلب..
ارتعبت تنكمش.. طلب ايه قله ادبك دي.
ضحك ….والله اطفحها دانت اللي كت عايزه وانا ماهقلش لا لا وقلتي اللي مخبياه كله.. وانا بقه هنفذ اللي وعدت بيه مانا كبت نفسي لما الجلطه كت هتخلص عليا ونمت طول الليل والغلايه شغاله يبقي حقي بقه الا انا قلبي انهري وانت بتقوليلي ماتسيبنيش وانا مش هسيبك يا وحش …شدها اليه لتصرخ عندما..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ماسه الاركان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى