روايات

رواية ماسة النوح الفصل الثلاثون 30 بقلم ريتاج محمد

رواية ماسة النوح الفصل الثلاثون 30 بقلم ريتاج محمد

رواية ماسة النوح الجزء الثلاثون

رواية ماسة النوح البارت الثلاثون

ماسة النوح
ماسة النوح

رواية ماسة النوح الحلقة الثلاثون

نوح بغموض:لا شرطة اي …..اتقل عليا
الحوار شخصي وعايزينة يخلص من خير دوشة
سليم بقلق:بس منضمنش بردك …اضمنلنا ناخد معانا شرطة
نوح:اسمع منى ..
سليم:ناوي على ايه ؟!
نوح :ناوي على كتير ،المهم بس يلا عشان نلحق
سليم:طب استني نلبس طب
نوح:لا زي منتوا احنا محتاجين الوقت لصالحنا
…يلا
عبد الرحمن وسليم ايدوا فكرتة وبالفعل نزلوا وركبوا كلهم ف عربية نوح
وسليم كان مشغل الموقع عشان يتتبعوا المكان
☆☆☆☆☆☆☆☆
عند فهد
بقى والعيال الي احنا نسيناهم خالص دول
كان فهد متجاهل مهرة خالص
بس مانع اي حد يجي جنبها زي عمها وكدة والي كان بيتكلم كان بيعرف ازاي يسكتة كويس
ويوقفة عند حدة
وكان بيتعامل مع فريدة بس والتعامل مكنش في أي نوع من الهزار
…..عند فهد وهو قاعد ف اوضتة وممدد عالسرير
وحاطط ايدة ورا راسة وباصص للسقف
دخلت علية مهرة وهي حاطة راسها ف الارض
فهد من غير ما يبص عالشخص الي واقف قال:روحي يافريدة انا مش جعان ..!!!
مهرة مردتش
فهد وهو بينزل راسة وهو بيكلمها:امشي خلاص مش عا………سكت لما اكتشف ان الواقعة دي مهرة مش فريدة..
فهد بجفاء:خير ؟!
مهرة بصتلة بدموع وقربت علية وقعدت جنبة عالسرير ومتكلمتش،فبصلها بمعنى عايزة اي انجزي
فرمت نفسها فحضنة
وانفجرت ف العياط
كان هاين علية ياخدها فحضنة بس افتكر الي هي عملتة فضغط على ايدة وهو مكورها ورا راسة
فبصلها بجفاء وقال بعد حوالي ربع ساعة على نفس القعدة :خلصتي!!!
مهرة مردتش ولفت ايدها حوالية ودفنت راسها فحضنة اكتر….. عدة حوالي خمس ظقايق
وحرفيا مكنتش عارفة تاخد نفسها من كتر العياط
كانت عمالة تشهق جامد ومكنتش عارفة تاخد نفسها
فكر انة عادي
لحد ما هي رفعت وشها لية وكان احمر دم
وكانت فاتحة بقها بتحاول تاخد نفسها
اتخض جامد ونزل ايدة من ورا راسة
وهو بيحاوط وشها بلهفة وبيقول:في أيه .؟!!
وهي مكنتش عارفة تاخد نفسها وبتحاول تتكلم بشهقات:م هئ ..مش ع عار هئ عارفة .اااخخد نففسيي
اتخض جامد وهو بيقولها:اهدي طيب اهدي
بس هي كانت بردك مش عارفة تاخد نفسها
مد ايدة بسرعة وخد كوباية الماية بتاعتة
وبدأ يشربها براحة وهو بيطبطب على ضهرها
واستني لما شربت وخس انها عارفة تاخد نفسها شوية
فبتلقائية منه حط ايدة حوالين راسها وخدها فحضنة
وهو بيلف ايدة التانية على ضهرها بخوف
هو مهما كان زعلان ومتدايق منها ويمكن كمان مش طايقها …بس مش هيتمنالها الم*وت!!!
بعد ثواني قال وهو بيرفع راسها من حضنة:احسن.
هزت راسها وهي بتمسح وشها بايدها الاتنين
فقالت :شكرا،شكرا انك حضنتني !!…كنت محتاجة الحضن دا اوي ..
وقامت وكانت لسة هتمشي
مسك ايدها وشدها قعدها عالسرير
وبصلها وهو ساكت
مهرة بامل
_في حا..
=عملتي لية كدة؟!!
_……
=ميعملش كدة الا حد ف حالتين اتنين بس ملهمش تالت !!
ياواحدة أبوها او اخوها ميت ومش لاقية حنان
فتدور علية برة
ياواحدة بتتعامل بقسوة من الي حواليها فبتدور عالحنان برة …
انتي بقى عملتي كدة لية ؟!!
لقيتي مني قسوة ..جفاء …برود ..!!؟
انا محبتش غيرك انتي وفريدة
وكنت بعاملكوا بحب
وحنان كأنكوا عيالي
مش اخواتي
عملتي كدة لية؟!!
انتي عمرك لقيتي مني رد. فعل معجبكيش
او اتباردت عليكي فحاجة
طب فضلت عليكي فريدة فحاجة
حسستها اني بحبها ونتي لأ،!!؟
ودت وشها الناحية التانية وأطلقت لدموعها العنان
مسك وشها وخلاة فاتجاهة وقال:ردي عليا،عرفيني
مهرة بدموع :بص …لو هتيجي من الناحية دي ف انا اوقات كتير بحس انك بتفضل فريدة عني
بتحبها اكتر مني …بس والله انا عمري بردك ما حسيت بنقص ف حنانك …و واصلا انا معملتش كدة عشان الحنية !!
فهد :طب يستي انا بحب فريدة اكتر منك وبفضلها عليكي …مسألتيش نفسك لية ؟!!
مسألتيش نفسك ما دام انتي بقى حسيتي اني بفضلها عليكي….بفضلها عليكي لية …
طب ما سألتيش نفسك بردو لية هي بتشتغل اكتر من شغلانة من وهي أصغر منك
ونتي لأ …مسألتيش نفسك كل دول
اتا يا ستي هجاوب عليكي
بفضلها عليكي عشان هي مش أنانية…
عشان هي قررت تشتغل كذا شغلانة وتكون هي راجل البيت عشان تجمع فلوس عمليتي وفلوس جامعتك
وفلوس اكلنا وشربنا ولبسنا ،انتي فاكرة ان في حد بيساعدها بجنية……تبقى غلطانة …اختك شايلة هم تلاتة واحد أكبر منها والتانية أصغر منها
شايلة هم فلوس علاجي وعمليتي الي يعدوا الخمسُميت الف جنية
،شايلة هم مصاريفك
الي يعدوا ال١٠ تلاف جنية لييية عشان تدخلك احسن الجامعات عشان متبقيش اقل من صحابك
دا غير بقى هدومك واكلك وشربك ودروسك وكورساتك
مسألتيش نفسك لية هي بتعمل كل دا مع انها مش مجبرة اصلا
ها ….عارفة انا ببقى مكسوف منها لما بتشتريلي اي حاجة بحس …بحس اني عالة عليها
المفروض انا اكون مكانها..
هي عايزة تخلينا احسن حد ونتي روحي هديتيلها تلت تربع الي هي كانت بتعملة
ومع ذلك ملاقيتيش منها غير الحنان
لما كنتي ف المستشفى محدش جالك ولا حد كان هيجيلك لكن هي الي كانت معاكي
لما بتعب انا ولا انتي
بتكون سهرانالنا
عليها ديون من الشركة الي بتشتغل فيها وعمرها ما قالتلنا
وكل دة ومش عايزاني احبها اكتر منك
عالاقل هي بتعمل الي عليها وبتاحول تجمع ف فلوس ليا انا ونتي من هنا ومن هنا
ومبتشتكيش
وعمرها ما حسستني بعجزي
او عايرتني بية ..زي مانتي ما عملتي
او حتى لما عرفتي انها قربت تجمع الفلوس بتاعة العملية الي بقالها كتيييييير بتجمع فيهم روحتي قولتي انا وبس وقولتيلها هاتي ادفع مصاريفي واشتري الي ناقصني ما اصل دة مشلول…
كل دة ومش عايزاني احبها اكتر منك …
كان بيتكلم وهو بيعيط
كمل
_انتي عارفة والله العظيم حتى العلاج ببقى مكسوف اقولها دا خلص هاتيلي ونتي جاية
انتي عارفة انا علاجي لوحدة ف الشهر بكام !!؟
لما كل خمس ايام بتشتريلي علاج بسبعمية جنية عشان نعوض لحد مت اعمل العملية
يبقى ف الشهر بتصرف على علاجي لوحدة اكتر من اربع تلاف جنية
وعمرها…عمرها ما اشتكت وجت قالتلك او قالتلي معيش …
بتضحك فوشنا وبس
وتدعي فكل صلا ليها ليا انا ونتي
وان ربنا يدبرلها أمرها وتعرف تجمع الفلوس على خير
او ان مديرها يرضي يديها سلفة ويخصمها من مرتبها
او. إن هي تتقبل ف الشغل الجديد الإضافي فوق الي هي بتشتغلة
كل دة وعايزانيي مفضلهاش عنك
دنتي يوم ما كان خلاص فاض بيها قالت براحة منزلي تشتغلي معايا
رفعتها حاجبك وقولتلها وصحابي ؟!!
يشوفوني بشتغل لية انا كش اقل منهم انا يجيلي حاجتي لحد عندي
وهي سكتت ورضت
ومعترضتش
ونتي رايحة جاية تقوليلها هاتي يافريدة كذا عشان الشنطة دي نازلة موضة وعجباني وعايزة اشتريها
وتدييكي
هاتي يا فريدة كذا عشان في كذا عاجبني وعايزة اشترية وتديكي
مع العلم ان بتمن شنطة واحدة من الي عندك هي ممكن تشتري بفلوسها هدوم ليها
بس بتستخسر ف نفسها عشانا
مهرة كانت بتسمع وهي بجد نفسها تروح لفريدة وتحضنها حضن تدخلها جوا ضلوعها على الي بتعملة معاهم
قال فهد:على كدة بقى فريدة اولي منك انها تروح تتجوز من ورانا بقى
مهرة بعياط :ا انا آسفة
فهد:انا مش بقولك كدة عشان تقوليلي آسفة…انا بفوقك …عارفة انتى لو كان ليكي اخ تاني غيري …عمرة ،عمرة مكان زمانة قاعدة وبيكلمك زبيتفاهم معاكي بالهدوء والعقل
كان زمانة قام كسرلك عضمك ومسابش فيكي حتة سليمة بس انا لا يمكن سبب من الأسباب الي تخليني مكسرش عضمك هو اني عاجز بس انا لو عايز اقوملك هقوملك بس للاسف انا واخد عهد على نفسي اني ممدش ايدي عليكي انتي وفريدة بذات. ..عشان كنت فاكرك هتصوني ثقتي فيكي …بس انتي خذلتيني
مهرة حضنتة جامد وقالت:انا آسفة والله العظيم آسفة…والله انا ندمت والله ندمت سامحنى واوعدك هرجع ثقتك تاني
فعد بكسرة:ازاي …هترجعى ثقتي تاني ازاي …هترجعى بالزمن وتكوني لسة بنت، البنت البريئة الي عمرها ما خذلتني ف حياتها برغم انها فيها كل العبر
مهرة:انا. آسفة هو قالي اننا هنتجوز بالسر بس عقبال ما يكون نفسة ويعلن جوازنا
فهد:قوليلي ازاي اقنعك …ازاي اقنعك تهدي ثقتي
مهرة:قالي انه انه ممعهوش اي حاجة يجي يتقدملي بيها وان انت مش هتوافق علية ورسم عليا الحب
فهد:وانتي عارفة عن اخوكي كدة …لية شايفانه اغنيا
احنا كلنا فقرا …وهو لو كان فعلا شاريكي كان جة واتقدملك وانا واقسملك بالله ما مكنت هقصر…كنت هعمل كل الي اقدر علية لمجرد اني اسعدك …بس اتأكد انة بيحبك بجد مش بيحبك بالكلام
لو كان جة واكدلي انة بيحبك وشاريكي…وميكونش معاة مليم احمر كنت انا هساعدة يبني نفسة
انا عمري مقف فطريق سعادتك يامهرة انتي وفريدة وبعدين بعيد عن كل دة انتي اصلا صغيرة و……
‘خلاص بقى احنا بقالنا كتير معاهم
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عند ماسة
بعد تلت ساعات ونص
كانت قاعدة ف الاوضة الي كانت فيها وهي لسة بتعيط
لقت الراجل المعفن دة دخل عليها وقال بخبث:والله ياحلوة واخواتك طلعوا نُصحة اويي وبيفكروا
لا واي كمان ف الطريق وفاضلهم شوية ويوصلوا
ماسة ابتسمت بأطمئنان بس اختفت ابتسامتها وحلت مكانها نظرة رعب لما قال

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ماسة النوح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى