رواية ماسة النوح الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم ريتاج محمد
رواية ماسة النوح الجزء الثاني والأربعون
رواية ماسة النوح البارت الثاني والأربعون
رواية ماسة النوح الحلقة الثانية والأربعون
نوح مشي وراح على مكتبة وخالد ورا
خالد باستغراب:هو انت في يانوح مالك
نوح بعصبية: مالي ازاي يعني
خالد:انت مش شايف نفسك
عمال متعصب علينا
واتعصبت عالبت جامد
وبعدين انت مالك واقف اتكلم معاها ولا مش واقف اتكلم معاها
نوح:خالد بالله فوكك مني عشان شياطين جهنم كلهم بيتنططوا قدامي
خالد :ونا مالي الله ..وكمل بغمزة:بس انا قفشتك خلاص
انت شكلك بتحبها صح …قول متتكسفش سرك ف بير اخوك بير أسرار
نوح بسخرية:انت هتقولي …وبعدين لا مبحبهاش
خالد :كداب …والله كداب عنيك فضحاك يهبل
نوح بعند:لا مش بتزفت
خالد:طب عيني فعينك كدة …علي الطلاق بتحبها
نوح بزهق:اوووووف ايوة ياسيدي. بتلفت في مانع
خالد:نو يبيبي
يلا انا ماشي بقى ومتنساش تبقى تعدي عليا انا وابنك الي رامية دا وجري
نوح :يابن ال….
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عند ماسة بعد مانوح مشي
قعدت عالكرسي وهي بتهز رجليها جامد وبتقول :بقى انا انا يحرجني كدة قدام مستر خالد ويقولي ‘وكملت وهي بتقلد صوتة’
اسمي مستر نوح
اي نوح دي هو انا بلعب معاكي
الله يرحم ،الله يرحم جدة لما كان يشرب العصير بخرطوم الغسالة
….ولا أمة..خلينا ساكتين
يارب يتزحلق وهي ماشي بدلتة تتقطع
بس ها
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عند فهد وفريدة ومهرة
كان فهد قاعد عالسرير ف المستشفى وهو ملان لانة
ف المهم الدكتور دخل
عشان يطمن على فهد.
الدكتور: عامل اي دلوقت يابو الفهود
فهد : الحمد لله يادكتور بخير
،دكتور هو انا هبدأ علاج طبيعي امتى نفسي امشي بقى
الدكتور بضحكة
الدكتور:متقلقش مفضلش كتير
يدوب هتخرج من هنا عالبيت تقعدلك اسبوعين تلاتة ونبتدي بقى علاج طبيعي
فهد ابتسملة وهو جواة امل انة يرجع يمشي. من تاني
قاطع تفكيرة صوت فريدة وهي بتقول
فريدة:- مش جعان؟
فهد: دنا هموت من الجوع
مهرة:︎ونا كمان
فريدة ضحكت وقالت :طيب نازلة اجيب اكل اهو
وخدت شنطتها ونزلت ….
ووهي فطريقها الموبايل بتاعها رن
فريدة لما شافت الاسم تعبير وشها اتغيرت ورد بوجوم:الو
زعفر بزعيق:الو اي وزفت اي
انهاردة تالت يوم ليكي تغيبي من الزفت على دماغك
فريدة وهي بتحاول تهدي نفسها:انا آسفة جدا يا استاذ زعفر بس صدقني انا فحالة طارقة والله اخويا امبارح كان بيعمل عملية و..
زعفر بزعيق:اي انتي هتحكيلي قصة حياتك …ثم انا مالي اصلا انا ميخصنيش
يا تيجي وتشتغلي
يمالكيش عندي حتى فلوس شغلك الفترة الي فاتت
فريدة بتعب من طريقتة وهدوء:حاضر يا استاذ زعفر هاجي الشغل بس مش النهاردة بكرة
زعفر:يكون احسن لان انا مش عايز تعكير مزاج
وقفل فوشها
فريدة بثت للموبايل وهي هتولع هي مبتحبش حد يكلمها وهو بيزعق
راحت اشترت الاكل ورجعت لفهد ومهرة
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عند غزل كانت قاعدة بتعمل حمام بخار لوشها
وهي بتغني مع الاغاني
خلصت ودخلت تغسل وشها بس حت بصداع جامد هيفرتك دماغها مسكت دماغها وهي بتسند على حوض الحمام
غمضت عنيها بتعب
شافت طشاش لاشخاص ومواقف هي حاسة انها عاشتها
وفوسط دة شافت طشاش شخص عايز يموتها وهي كانت بتجري بتجري لحد ما وقفت عند واحد
هي مش فاكرة اي حاجة اتقالت بس فاكرة انهت شافت مسدس
فقعدت تجري وتجري وفجاءة مبقتش شايفة حاجة
الدنيا اسودت
فتحت عنيها وهي بتمسك فدماغها باديها الانين وبتضغط عليها جامد عل الوجع دة يخف
بس لقتة بيذيد
راحت اوضتها ومنها على درج الكمبود
لقت علبة مسكن فتحتة بسرعة وخدت حباية من غير ماية يمكن الألم يزول بسرعة انتظرت ساعة
بس. اشتد عليها فبصت على علبة دوا كانت قدامها وخدت منها حباية وراحت قعدت على السرير. ومفيش لحظات الا وكانت نامت
ايدة دي مش المرة الاولي الي تاخد فيها منوم
هي اصلا اشترتة بسبب وجع راسها .
مبتعرفش تعمل اي فبتقرر تنام.
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عند نوح كان عندة مقابلة شغل مع ناس مهمين من بلاد برة وكات لازم
ماسة تحضر
فرن عليها وهي جت
ماسة بعملية وجدية:نعم مستر نوح ؟
نوح بصلها لثواني واتنهمد واتكلم:روحي بيتك دلوقتي وجهزي نفسك ساعة وهاجي اخدك عشان في
مقابلة شغل مهمة جدا
ولازم تكوني موجودة
ماسة:تمام
ومشيت
ولسة هتفتح الباب
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ماسة النوح)