رواية ماسة الجاسر الفصل الرابع 4 بقلم هبة ابراهيم
رواية ماسة الجاسر الجزء الرابع
رواية ماسة الجاسر البارت الرابع
رواية ماسة الجاسر الحلقة الرابعة
في صباح يوم جديد نجد بطلتنا تستعد للذهاب الي الجامعه
سلوي (٠ مامت ماسة اوعوا تنسو) : حبيبتي انتي راحه النهارده الجامعه
ماسه: اه يا ماما
سلوي. طب خليكي النهارده علشان النهارده طنط صافي عزمانا عل الغدا
ماسه. لا انا لازم اروح علشان عندي محاضرة مهمه بس هخلص واجي علي هناك علطول
سلوي: ماشي يا حببتي متتأخريش سلام
ماسه: سلام ي ماما
وعند بطالنا كام يجلس يتناول الفطور مع والدته
صافي. انت رايح النهارده الجامعه ولا الشركه
جاسر. لا رايح الجامعه
صافي. طب متتأخرش علشان طنك سلوي جاية هيا وماسة وقالتها بخبث🙂
دق قلب جاسر عندما سمع اسم ماسه وسرح بها
صافي: جاااسر جاااسر يابني
جاسر: ها نعم
صافي بخبث. سرحت فين كده
جاسر: لا والله حاجه هقوم بقا علشان متأخرش
صافي: باي يا حبيبي واوعي تتأخر
جاسر: تمم ماشي
وذهب الي الجامعه
عند ابواب الجامعه كانت ماسه تتشاجر مع سائق التاكسي
السواق : اتي ي انسه ال 10 الي باقيه
ماسة: عشر عفريت يركبوك يا شيخ هيا 20 جنيه الي هتاخدها وانا مستكتراها اصلا
السواق: اتي خلصي العشره جنيه
ماسة: بس ياض لعمل معاك الجلاشه
السواق بذهول: تعملي معايا الجلاشه طب وريني هتعملي اي
ماسة: ولا اي حاجه هصوت والم الناس عليك واقولهم بتحمرش بيا
وطبعا كان هناك شخص يتابع الموقف نعععم انه جاسر
جاسر: في اي يا استاذ
السواق: الأنسه قايلها 30 جنيه ادتني 20 ومش راضيه تديني العشره الباقيه
جاسر: طب اتفضل العشره جنيه بتاعتك اهي ويلا من هنا
السواق بقرف لماسه: كتك قرف الي يشوف شكلك م يشوفش طبعك
جاسر قعد يضحك
ماسه: بتبرطم تقول ايي هاا سمعني وانتي بتضحك علي اي انت راخر
جاسر: ولا اي حاجه
ماسه ّ: اوعي تفتكر اني هديك ال 10 جنيه مش انتي الي عملت شهم فيها اشرب بقا
جاسر بذهول منها: عشرة جنيه اي يابنتي انا هدخل قبل اما اتجنن احسنلي
ماسه: نينينينيني
في كافيه الجامعه
رهف: الله يخربيتك يا ماسه اي الي اخرك ده كله
ماسه: جت من وراها. صبح صبح
رهف بخضه: ااه خضتيني وبعدين تعالي هنا اي الي اخرك ده كله ي هانم
ماسة: كنت بتخانق مع السواق
رهف: تاااني ويتري كام المره دي بقا
ماسه: كان عايز 10 زياده بس انا فضلت اتخانق بس دكتور جاسر جه دفعاله
رهف: دكتتور جاااسر مش تقولي الموضوع فيه دكتور جاسر 😉
ماسة: بارتباك قصدك اي😐
رهف: مش قصدي حاجه بس تعالي هنا قوليلي في بنكم
ماسه بتوتر: نا لا مفيش حاجه
رهف.. عليا انا الكلام ده ده انا ماما قولي بس سرك ف بير
ماسه بسخريه : قصدك البير الي بيشرب منه امة محمد كلها 🤡
رهف.. قولي بقا ده انا بيستك حبيبتك
ماسه: بصي هو انا الصراحه مش عارفه بس حسه اني معجبه بيه
رهف: ايوه بقااا يا سيييدييي
ماسه بكسوف: بس بقا انا غلطانه اني قولتلك……. اه صحيح مامت جاسر عزمانا النهارده اصل هيا طلعت صاحبة مامتي ف بقول م تيجي معايا
رهف: لا ياستي مينفعش
ماسه… اسكتي بقا انتي اختي يابت
رهف. حبيبي حبيبي والله
ماسه. روحي روحي يابت😩💖
ماسة: بس اي يابت مفيش حد كده ولا كده
رهف بجمود وحزن داخلي : لا ومتفكريش تاني في الموضوع ده
ماسة: بحزن انسي بقا يا رهف وانسي الي فات
رهف بعياط: مش قادره انسي ان هو كسرني بعد اما حبيته وكان بيخوني وفي شقتي الي كنا المفروض هنتجوز فيها بعد شهر 😭😭
ماسة بحزن على صديقتها * طب خلاص بلاش عياط
رهف بجمود عكس م بالداخل: خلاص ياقلبي انا كويسه يلا نقوم نحضر المحاضره
للكاتبه هبه ابراهيم
وبعد انتهاء اليوم عاد جاسر الي البيت وذهبوا رهف وماسه الي بيت ماسه
سلوي: اي ده انتي مش قلتي هتروحي هناك علطول
ماسة: لا م انا خلصت بدري فقلت اجي البيت سلوي طيب ماشي ادخلو يلا غيروا
ودخلوا ولبست ماسة بنطلون بوي فريند ابيض علي جاكيت ابيض وتشيرت تحته احمر ولبست طرحه حمراء وهيلز احمر
ووضعت مكياج قليل ف كانت في غاية الجمال
اما رهف ف لبست بلوزه بالون الموف قصيرة بس جميل جداً ولبست عليه جيبه بيضه وطرح ميكس بالونين وهيلز موف ووضعت ميكب خفيف وسمبل فكانت جميله هيا الأخري
سلوي. يلا يابنات عشان منتأخرش
رهف وماسة: يلا
وذهبوا الي فيلا جاسر واستقبلوهم جاسر وصافي
جاسر في الهاتف: اووف رد بثا يا زفت
اسر.. الوو
جاسر: انت فين
اسر.. انا داخل علي الفيلا اهو
جاسر: طب يلا عشان الضيوف جهم
اسر: حاضر
وفي الداخل
رن هاتف رهف ف استأذنت للخروج
رهف: الو يماما.. طب تمم. ماشي يماما.. سلام
وقد جاء اسر في هذه اللحظة ورأي رهف ونول من السياره
اسر:بصدمه رهههف
رهف بصدمه:؟!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية ماسة الجاسر)