روايات

رواية مأساة طفولتي الفصل الأول 1 بقلم جيجي رمزي

رواية مأساة طفولتي الفصل الأول 1 بقلم جيجي رمزي

رواية مأساة طفولتي البارت الأول

رواية مأساة طفولتي الجزء الأول

رواية مأساة طفولتي
رواية مأساة طفولتي

رواية مأساة طفولتي الحلقة الأولى

تعالى ف العشةاللى فوق السطح عشان محدش يشوفك وانتى بتاكلى المصاصة ويقولك هاتى حتة
جنا بطفولية : حاضر ي حمو
محمد : تعالى اقعدى على رجلى وانتى بتاكلى المصاصة
جنا : حاضر
محمد بخبث : شاطرة ي جوجو بتسمعى الكلام بقولك يجوجو قولى لماما انا هبات عند عمتو النهاردة عشان لو ماما رضيت هجبلك مصاصة وشيبسى وشوكولاته كمان
جنا بفرحة : هيبيه بجد ي حمو هتجيبلى كل ده
محمد وهو يتحسس جسدها بقذ،ارة : ايوة ي جوجو بس اهم حاجة ماما توافق انك تباتى عندنا النهاردة
جنا بفرحة: خلاص هقولها
محمد بتحذير : بس اوعى تقوليلها انى قولتلك حاجة
جنا : ماشى هقولها عمتو هى اللى عاوزانى ابات معاها النهاردة
محمد : طيب يلا روحى بقا قوليلها وشوفيها هتقولك ايييه
جنا وهو تمص المصاصة ببراءة : ماشى ي حمو سلام

 

فى منزل الخاص بجنا
جنا بطفولة: ماما ماما ماما
امل والدة جنا بحنان : اي ي جوجو كل ده عند عمتو ومين جابلك المصاصة دى
جنا : دا حمو ي ماما حمو دا انا بحبه خالص ي مامى
امل بحنان : ماشى ي ست اللمضة يلا عشان تاخدى شاور وتنامى
جنا بتذكر : ايوة ي مامى هاخد شاور بس مش هبات معاكى النهاردة انا هبات عند عمتو
امل : ي جوجو م انتى طول النهار عندها وكمان عاوزة تباتى
جنا بالحاح : والنبى ي مامى والنبى النهاردة بس عشان خاطرى انتى عارفة انى بحب عمتو اووى
امل باستسلام : خلاص ي ستى خدى شاور وسرحى شعرك وروحى
قفزت جنا بفرح ثم قبلت خد والدتها بحب
جنا بحب : انا بحبك اوووى ي مامى
امل : وانا كمان بموت فيكي يا قلب مامى
فى منزل عمة جنا
تطرق جنا الباب بخفة
والدة محمد من الداخل بصوت عالى نسبيا : مين بيخبط
جنا بصوت طفولى : انا جنا ي عمتو افتحى

 

فتحت سميرة الباب وضمتها بحب : تعالى ي جوجو
جنا : اسكتى ي عمتو مش ماما وافقت انى ابات معاكم النهاردة
سميرة : والله طب ي حبيبتى تنورى
جنا بتساؤل : امال فين حمو ي عمتو
سميرة : ف اوضته بيلعب ع الكمبيوتر
جنا : طب عن اذنك ي عمتو هروح العب معاه ع الكمبيوتر شوية
سميرة بطيبة : ماشى ي قلب عمتو
ذهبت جنا الى غرفة محمد على اطراف اصابعها وهى تنوى افجاعه
كان محمد مندمج ف سماع المحرمات على الكمبيوتر
وفجأةسمع صوت جنا
جنا بصوت طفولى وعالى قليلا : ب بخخخخ هههههه اتفجعت صح
شد محمد كبل الكمبيوتر ظنا منه انها والدته
ولكن ابتلع ريقه بارتياح عندما وجدها جنا
محمد : اخص عليكى ي جنا بقا تخضينى كدا
جنا بفرح: ههههه شكلك كان يضحك اووى وانت بتنط من مكانك
محمد : بقا كده طب مفيش شوكلاته
جنا : لا خلاص ي حمو بهزر معاك
محمد وهو يقترب منها ويحملها ع اكتافه : طب يلا ننام دلوقتى وانا اوعدك الصبح هجبلك كل اللى نفسك فيه
جنا بتذمر : يعنى انت ضحكت عليا خلاص مش هنام معاك

 

محمد : والله ي جوجو نسيت بس والله هجبلك كل اللى انتى عاوزاه الصبح خلاص بقا يلا ننام
جنا: ماشى بس عارف لو طلعت بتضحك عليا ومجبتليش الصبح مش هاجى عندكم خالص
محمد : لا والله هجبلك تعالى بقا نامى
بعد قليل
ضمها محمد اليه بشدة وكان ملتصق بها بشدة وهى نائمة
دخلت سميرة فجأة لكى تطمئن عليهما ولكن وجدت محمد ملتصق بها للغاية
سميرة بخضة : انت بتعمل اى ي محمد انت لازق ف البت كدا ليه
محمد وهو يمثل النوم : ف اى ياما اطفى النور انا حاضنها عادى
سميرة : طيب هات البت دى هتنام معايا النهاردة ميفعش اصلا تنام معاك
محمد بحدة : خديها ياما وانا كنت عملت اى لكل ده
سميرة : معملتش حاجة نام ي محمد نام
اخذت سميرة جنا المستغرقة ف النوم الى غرفتها لتنام معها
…….
بعد مرور شهر
امل : ي جوجو دهما ٣ شهور هنروح نقعد عند بابا ف السعودية وبعد كده هنرجع تانى لعمتو ولصاحبك ولحمو كمان ي ستى
جنا بعياط : لا ي مامى انا مش عاوزة اسيب عمتو وصحباتى وحمو انا بحبهم اووى ومش هقدر ابعد عنهم
امل : يعنى امشى اروح لبابا واسيبك هنا

 

جنا : ايوة ي مامى سيبينى عند عمتو وانتى مشهتتأخرى عند بابا وتيجى صح
امل : صح بس انا مقدرش اسيبك لوحدك
جنا ببكاء مرة اخرى : ي مامى والنبى سيبينى عند عمتو وانا هسمع كلمها ومش هغلبها خالص
امل بحيرة : ماشى ي جنا بس هرن ع بابا واشوف هيقول اى
جنا وهى تجفف دموعها : ماشى ي مامى قوليلو يوافق والنبى
امل باستسلام: حاضر ي جوجو
بالفعل وافق والد جنا وذهبت جنا للعيش مع عمتها وهى تطير من السعادة

بعد مرور اسبوع
سميرة : الحقنى ي محمد شكل الضغط عالى عليه اووى ودينى يبنى المستشفى مش قادرة
محمد : حاضر حاضر طب وجنا هنسيبها لوحدها
سميرة بتعب شغلها يبنى الكمبيوتر تعلب عليه واحنا ان شاء الله مش هنتأخر
محمد : طيب
محمد : جوجو ي حبيتى انا هروح اكشف على عمتك سميرة عشان هى تعبانة شوية ومش هتأخر هفتحلك الكومبيوتر تلعبى عليه شوية لحد م نيجى
جنا بطاعة : حاضر ي حمو بس متتأخروش
قبل خدها وابتسم لها ثم قال: حاضر ي حبيبتى مش هنتأخر
….

 

ف المستشفى
الطبيب: الحاجة عاوزة تتحجز يومين كده ف المستشفى لحد م صحتها تتحسن عشان تكون تحت رعاية طبية بس
محمد : ماشى ي دكتور اهم حاجة صحتها تتحسن
الطبيب : ان شاء الله
دخل محمد ليطمئن ع والدته
محمد : الحمد لله ياما الدكتور طمنى عليكى وهو هيحطك بس يومين تحت الملاحظة عشان صحتك تتحسن عن كده
سميرة بتعب : ماشى يبنى روح انتى بقا عشان متسبش بنت خالك لوحدها في البيت وخلي بالك منها يا حمو دي امانه يا ابني عندنا
محمد ما تخافيش يا اما جنا في عنيا
سميره بحب: ماشي يا ابني ربنا يريح بالك
محمد : انا هروح دلوقتي ياما وهاجيلك العصر تاني ان شاء الله اطمن عليك
سميرة بحب : ماشى يحبيبى
رجع محمد الى المنزل طرق الباب ولكن لم يسمع اي رد اخذ المفاتيح من جيبه ثم فتح الباب ودخل ليطمئن على جن ولكنه سمع صوت ماء ياتي من الحمام فعلم انها تاخذ شاور
ففتح الباب عليها فجأة ثم …

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مأساة طفولتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى