روايات

رواية مأساة حورية الفصل السادس عشر 16 بقلم فريدة أحمد

رواية مأساة حورية الفصل السادس عشر 16 بقلم فريدة أحمد

رواية مأساة حورية البارت السادس عشر

رواية مأساة حورية الجزء السادس عشر

رواية مأساة حورية
رواية مأساة حورية

رواية مأساة حورية الحلقة السادسة عشر

: انا عارفة انك بتحب حورية و عاوزها بأي طريقة. وعارفة انك عاوز تنتقم من محمد علشان خدها منك زمان..
اتنهدت بغل وقالت…. انا هساعدك في الموضوع ده. هخليك تطولها زي مابتتمني
وقبل ما عاصم يتكلم كملت وقالت بخبث…. حورية طالبة الطلاق..
عاصم بفرحة … انتي بتتكلمي بجد.. هي عاوزة تطلق
رشا…. امم. بس المشكلة انه رافض يطلقها..وهي من يوم ماعرفت بخيا، نته راسها والف سيف تطلق.
في اللحظة دي عاصم اتوقع ان حورية عرفت باللي هو عرفو واللي كان ناوي يعرفها بيه
انتبه ل رشا اللي قالت…. مش طلع بيخو، نها
عاصم ابتسم بسخرية وقال…. تحبي اقولك هو بايت مع مين الليلادي
رشا رفعت حاجبها وقالت … دا انتا مراقبه بقا
عاصم…. انا عارف كل وسا،، خته
كمل بمكر وهو بيحاول يتأكد اكتر اذا كانت حورية عرفت هو بيخو،، نها بالتحديد مع مين ولا طالبة الطلاق علشان بيخو،، نها عموما
وقال … بس اشمعنا يعني طلبت الطلاق دلوقتي. ماهي عارفة انو بيخو،، نها ايه الجديد
بس رد رشا اكدلو ان حورية متعرفش لسه مين هي الست اللي محمد بيخو،، نها معاها لما ردت بارتباك بس هو ملاحظوش اصلا وقالت ….. ااه. هي عارفة من زمان انه بيعك كتير
( طبعا رشا ارتبكت علشان هي نفسها اللي محمد بيخو، ن حورية معاها وكانت خايفة ان عاصم يكون شك فيها بس الحقيقة ان عاصم ميعرفش انها علي علاقة بمحمد
ولا شك فيها اساسا
اما الست اللي عاصم عرف ان محمد بيخو،، ن حورية معاها واحدة تانية خااالص غير رشا وهي دي المفاحأة اللي هتعرفوها )
رشا بعد ماكانت مرتبكة طمنت نفسها ان عاصم ميعرفش اللي بينها وبين محمد وكملت بخبث وقالتلو .. بس هي بقا اليومين دول متغيرة كده من يوم ما اشتغلت. شكلها شايفلها شوفة علشان كده عاوزة تسيبو
عاصم … انتي بتقولي ايه.
رشا… زي ما بقولك… حورية مبقتش بتحب محمد وعاوزة تتطلق علشان حاطة عينها علي حد تاني.
كملت بمكر.. يعني هتضيع منك للمرة التانية
عاصم بغضب … دا انا اقتـ لها ولا تروح لغيري .. مش كفاية مستحمل انها اتجوزته وعايشه معاه..دا لما بتخيل انو بيلـ مسها ببقي هتتجنن..
اتنهد وقال بشرود…. بتمني اليوم اللي هعرف اخدها منو وارجعها ليا تاني
رشا ابتسمت من جواها وقالتلو.. لو عاوزها بجد وعاوز تنتقم منه. لازم تاخد منها اللي انت عايزه. وانا لو عليا ممكن اسهلك الموضوع ده
عاصم بصلها … قصدك ايه
رشا…. تنا، م معاها
عاصم بزهول … انتي اتجننتي.
رشا… مفيش حل تاني. انت لازم تكسرها. قبل ما تروح لغيرك.. اسمع ياعاصم حورية مبقتش عايزاك. يعني حتي لو اتطلقت عمرها ما هتوافق تتجوزك. ف احسلك اكسر، ها وخد اللي انت عايزه دلوقتي
كملت بسخرية وقالت… وبعدين انا متأكدة انك عاوزها ر،، غبة وانتقا،، م. مش حب و استقرار.. اصل اكيد يعني مش هتحب تكمل حياتك معاها وهي مبتخلفش.. انا واثقة انك عاوز تطولها وخلاص ميفرقش بقا معاك جواز او غيره
عاصم…. لا انا بحب حورية. محبتش غيرها في حياتي.. وعندي استعداد اعمل ايه حاجة علشان ارجعها ليا واتجوزها
رشا…. وانت مش في دماغها يا عاصم.. زي ما قولتلك هي في دماغها حد تاني
عاصم بجنون… حد زي مين يعني
رشا… زي امجد مثلا
عاصم بصدمة….انتي بتقولي ايه
رشا…. حورية اليومين دول مبقتش حورية بتاعت زمان. حورية اتغيرت. وشكلها عاوزة تنتـ قم من محمد وعاوزة تكسر،، ه.. انا ملاحظة من فترة انها بتحاول تقرب من امجد. وانا اكيد مش هسيبها تخطف مني جوزي
ولان رشا كانت متاكدة ان عاصم هيسألها هي ليه عاوزة تعمل كده في حورية وايه مصلحتها انو يقرب منها لا ومستعدة تساعدو كمان ف مكانش قدامها غير انها تقولو انها شاكة ان حورية عينها علي امجد ولانها كانت متأكده ان عاصم اول مايسمع كده هيتجنن ويحاول فعلا ينـ تقم من حورية ويكسرها وقد كان
عاصم رد عليها بجنون وقال.. يعني ايه. عاوزة تفهميني ان في بينها وبين امجد حاجة دانا اق، تلها
رشا زودت جنونه اكتر لما قالت… بشوفها وهي عمالة بتتسهوك عليه…حورية بتلف علي امجد عاوزة توقعه في حبها علشان تتجوزه وتكسر محمد..واللي بقيت ملاحظاه امجد هو كمان بقيت بحس انو بيبصلها بنظرات مختلفة عن الاول. نظرات حب واعجاب….حورية محمد عذ، بها كتير. دايما بيعاملها وحش غير انو دايما بيعرف عليها ستات. وهي اكيد بتقارن بينه وبين امجد. محمد الهمجي اللي علطول ايده سبقاه ولا امجد الجينتل مان اللي معروف باخلاقه العالية.
بصت لدارعها المتجبس وقالت… بس شكلو اتعدي من اخوه
عاصم ابتسم بسخرية وهي بصتله بغيظ وكملت وقالت…
غير بقا انو ناجح في شغله عن محمد..من الاخر حورية بتحب امجد ياعاصم وانا متأكدة انها عاوزة تطلق علشان تتجوزه وبالمرة تكون انتقمت من محمد علي كل اللي عملو فيها .لكن انا بقا مش هستني لحد ما تخطف جوزي مني
عاصم وهو بيحاول يقنع نفسه ان كل كلام رشا غلط قال… انتي عاوزة تفهميني ان امجد هيبص لمرات اخوه او حورية هتبص لاخو جوزها.. تؤ استحالة. امجد مايعملش كده ولا حورية. وبعدين مفيش واحد هيفكر في مرات اخوه.. وحتي لو اتطلقت عمره ما هيتجوزها. مستحيل مبتحصلش.
رشا…. مبقاش في حاجة مستحيلة اليومين دول.. واللي بقولهولك ده حقيقة.. حورية بتحب امجد
كملت بسخرية… وبعدين ما انت عاوز تاخد حورية من ابن عمك وابن عمك زي اخوك. ايه الفرق
عاصم بمدافعة…. لا تفرق لان حورية من حقي انا. انا اللي كنت بحبها الاول. وهو اللي خدها مني.. انا برجعها ليا
رشا… ماعلينا. المهم
كملت بغل… اسمع ياعاصم انت لو عاوزها فعلا لازم تعمل اللي قولتلك عليه.
كملت بتفكير وقالت…. بص انا اعرف ادخلك الشقة ومحمد مش موجود واعمل فيها اللي انت عاوزه بقا
كملت وهي بتحاول تأثر عليه وقالت… خليك فاكر ان في دماغها حد تاني يعني مش هتعرف تطولها في الحلال
عاصم كلام رشا كان بيغلي في دماغه لكن كان بيحاول ميصدقوش ورد عليها وقال .. انا استحالة اعمل كده في حورية وكل الكلام الاهبل اللي قولتيه ده معداش علي دماغي. لان حورية عمرها ماتعمل كده
رشا اتضايقت لما حست ان كل اللي بتعمله مش هيجيب نتيجة لكن قالت باستهزاء… بكرة تشوف ست الحسن لما تسيبك وتلاقيها بتطلق علشان تتجوز غيرك. اذا كان امجد بقا ولا المحامي اللي اشتغلت معاه. اصلي سامعة انه معجب بيها هو كمان .
وبعد مارشا نزلت فضل واقف وكلامها بيدور في دماغه وافكار كتير بتدور في راسه ومية سؤال وسؤال
مسح علي وشه وهو مش قادر يصدق كده في حورية لانه عارفها كويس وواثق فيها . نفض الافكار دي من دماغه وهو بيقنع نفسه ان حورية ماتعملش كده وتفكر في حد وهي علي ذمة راجل واتجاهل كل كلام رشا. لكن كان قلقان من انها تتطلق وتكون من نصيب حد غيره. وده اللي مستحيل يقبل بيه
بس بردو كان مبسوط انها هتتطلق. يعني هتبقي حرة وقال في نفسه بإصرار لازم تكون ليا اناا. هعمل المستحيل علشان تبقي معايا. حورية دي بتاعتي ومش من حق حد غيري. لازم اخدها منو واعلم عليه
………………
عند محمد اللي بعد ما وقف قدام شقة معينة وفتحتله ست شيك جدا علطول حضنته وهي بتقول… وحشتني
دخل وكان باين عليه انه مهموم وهي لاحظت ده
كانت واقفة بتبص عليه راحت قالت بسخرية …. للدراجادي بتحبها..
كملت وقالت بحيرة… هو اللي مش فاهماه لو انت بتحبها حقيقي. بتخو،، نها ليه!!
كان سحب سيجارة وبيولعها بعد ماقعد علي الكنبة بصلها شوية وقال…. انا جاي اتبسط.. هتعرفي ولا ارجع
قربت ليه بسرعة وقالت…. طبعا اعرف..
كملت بدلع… وانسيك اسمك لو عاوز
محمد…. وريني
قعدت علي ركبتها قدامه وقالت بغمزة… هتشوف
وابتدت تفتح في زراير قمصيه و
……..
صباحا
كانت حورية بتجهز علشان تنزل شغلها
في الوقت ده محمد فتح باب الشقة ودخل بهدوء
كانت حورية خارجة من اوضتها اتفاجات بيه في وشها
ولانه كان بايت بره طبعا حورية اول ماشافته قالت.. اهلا
وكملت بسخرية…. ياتري السهرة كانت مع مين الليلة
محمد…. يخصك في ايه
بصلها وقال بعد مارفع ايده وبدا يحركها علي خدها… مش منعتي نفسك عني.. لو عليا عايزك. بس انتي اللي مانعاني اقربلك ياحورية
برغم ان حورية عارفه ان ديلو نجس بس كانت فاكرة انه بعد ماتكشف قدامها يمكن يحاول يبطل اللي بيعملو.بس يظهر فعلا زي مابيقولو ديل الكلب عمره مابيتعدل
نزلت ايده بغضب وقالت بقرف….عاوز بعد ماشوفت وسا،، ختك بعيني مع النجـ سة اللي زيك فاكر اني هخليك تلـمسـني تاني
محمد…. انا قولتلك مستعد ماقربش من واحدة غيرك.. انا مستعد ياحورية. سامحيني وهتشوفي. من النهاردة مش هلمس اي واحدة.. بس ارجعيلي وانسي اللي حصل
كمل بتعب… اديني فرصة اتغير.. انتي اتجوزتيني وانتي عارفة اني كده.. بس مساعدتنيش ياحورية
حورية…. انا عمري ماقصرت معاك في حاجة.. واه كنت عارفة انك بتاع ستات. كنت بقول مع الوقت هيتغير.. بس انت مبتتغيرش. فضلت كتير مستحملة. بنام جنبك وانا عارفة انك كنت بتبقي مع غيري قبلها بساعات… متعرفش الوجع اللي كان بيبقي جوايا كان بيبقي عامل ازاي متعرفش كنت بحس بإيه.. ساعات كنت بقرف من نفسي اني بحبك.. سامحتك كتير وكنت بعدي كتير.. بس توصل تخو، ني مع مرات اخوك.. لا مش هقبلها ومش هقبل بيك تاني. ومش هكمل معاك.
خدت نفس وقالت…. طلقني
محمد… احنا اتفقنا مفيش طلاق
حورية بعصبية…. وانا مش هعيش معاك تاني.. طلقني عشان بقيت بستحقر نفسي اني لسه موجودة معاك بنفس المكان.
مسك ايدها وقال… حورية انا هتغير بجد. صدقيني. انا مقدرش اعيش من غيرك اصلا. اديني فرصة اخيرة
حورية سحبت ايدها منه بجمود وقالت …. انت عمرك ماهتتغير..
اتنهدت وقالت…. طلقني يامحمد قبل ما اخلعك.
محمد… انتي بتقولي ايه
حورية…. هعمل كده بجد لو مطلقتنيش بهدوء
مسك دراعها وقال بغضب شديد …. لو عملتي كده هتبقي جنيتي علي نفسك. وانتي عارفاني
بصت ل دراعها اللي ماسكه بغضب وقالت بيأس… ماهو علشان عارفاك. بقولك عمرك ماهتتغير.
ساب دارعها ومسح علي وشه وهي كملت وقالت…. وحتي لو حصل واتغيرت انا خلاص مش هقدر اعيش معاك تاني. انت واخد خو. نت اخوك. هعيش معاك ازاي.. انا حتي مش لاقية مبرر انك تخو. نه. انت عملت فيه كده لمجرد بتغير منه بس.. انت احقر بني ادم في الدنيا يامحمد
اتنهدت وقالت….لاخر مرة. لو مش عاوز يتقل منك طلقني بهدوء
محمد… مفيش طلاق ياحورية.. وابقي فكري اعملي كده. هيبقي اخر يوم في عمرك
وراح يدخل لكن وقف مكانه لما قالت… انا مش بس هخلعك كمان هبعت لـ أمجد الفيديو
لف وبصلها وقبل مايتكلم قالت….لو مش عاوز ا، فضحك قدام اخوك طلقني.علشان اقسم بالله لو ماطلقتني لانفذ اللي بقولك عليه
محمد …. لو مستغنية عن عمرك اعملي كده لان صدقيني هقـ، تلك
……….
عند عاصم
خرج من اوضته كانو متجمعين والده ووالدته و هنا وكريم اللي كان قاعد مع عمه بيتكلمو في الشغل
عاصم… صباح الخير
كلهم … صباح النور
قرب باس راس هنا وهو بيقولها…. عاملة ايه
هنا بصتله وقالت…. كويسة بس زعلانة منك
عقد حواجبه باستغراب وقال…. زعلانه منى انا
هنا..امم
عاصم… وانا نيلت ايه بقا ياست هنا
هنا بزعل…. عشان مش بتفتكر ان ليك اخت تسأل عليها. انا اصلا مش بشوفك يا عاصم
ابوها ( زكريا ) قال بسخرية… وهتشوفيه ازاي. هو البيه فاضي. دا حتي معندوش وقت يبات في البيت. كتر خيره والله ان جي يبات امبارح معانا
كريم ضحك وقال…. معذور مش فاضي ربنا يعينه
بص لعمه وقال… انت متعرفش ابنك ياعمي بالنسبة للستات ايه. كلهم بيحبو ماشاء الله. والحقيقة هو مش بيقصر معاهم
زكريا…. انت هتقولي
عاصم بصلهم بضيق وقال لكريم… قصر وعدي يومك ياكريم مش ناقصك
وبص لابوه وقاله…. في ايه يا حاج..دانا حتي صاحي بدري نازل المعرض
زكريا.. طب والله كويس انك افتكرت ان وراك شغل
( بهيرة ) والدته…. خلاص ياحاج ملوش لازمة الكلام ده علي الصبح
وبصت ل عاصم…هاجبلك تفطر ياحبيبي
وراحت تقوم
لكن عاصم قال… خليكي ياما. هفطر بره
وخرج
بصت بهيرة ل زكريا بضيق وقالت… عاجبك كده اهو خرج من غير ما يفطر
..
خرج عاصم وبمجرد خرج اتفاجأ بحورية واللي اول ماشافته اتجاهلته وكملت طريقها لانها كانت مستعجلة وغير كده هي دايما بتحاول تتلاشاه لكن هو وقف قدامها وقال… علي فين
حورية…. نعمم!!.. وانت مالك. ابعد كده
وراحت تمشي لكن وقفت مكانها لما قال.. عرفت انك عاوزة تتطلقي من المحروس
كمل وهو بيبصلها بحب وبيقول… امتا بقا علشان ترجعيلي
حورية استغربت هو عرف منين لكن قالت… بس انا مش هتطلق.
عاصم بسخرية… امال عاجبك حياتك معاه وهو كل يوم مع واحدة واخرهم امبارح كان بايت مع واحدة عزيزة عليكي اوي بصراحة
حورية بصتله…مش فاهمه.. تقصد ايه
فتح تليفونه علي صورة معينه ورفعه قدام عينيها وقال.. ايه رايك….. ليلة امبارح كانت من نصيبها
كانت بتبص للصورة بصدمة وبتقول بزهول… بيري

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مأساة حورية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى