رواية مأساة حورية الفصل الخامس 5 بقلم فريدة أحمد
رواية مأساة حورية البارت الخامس
رواية مأساة حورية الجزء الخامس
رواية مأساة حورية الحلقة الخامسة
قولي ياحبيبي انت شوفت ماما لما طلعت تبات عند عمو ولا عرفت ازاي
: ايوا يابابا شوفتها
امجد… ازاي. اتكلم يامروان
مروان بلع ريقه وقال ببراءة…. هي ماما قالتلي انها هتطلع الاكل لعمو محمد وهتنزل علطول. وقالتلي ادخل اوضتك نام علشان الحضانة
امجد باهتمام وهو مش قادر يتحكم في اعصابه بس بيحاول يكون هادي علشان الولد ميخافش ويحكي
كمل مراون وقال …. بس يابابا. بعدين بقا انا قعدت استناها بس ماما مش نزلت بسرعة. ف قولت بقا اكيد هتبات عندو
امجد مسك ايد ابنه وهو بيحاول يفهم منو وقال…. ليه قولت كده ياحبيبي. انت شوفتها طلعت تبات عندو قبل كده
مروان… اه
امجد كان الد، م بيغلي في عروقه لكن حاول يهدي اعصابة وقال بهدوء … امتا
مروان… في يوم عمو محمد اتخانق مع طنط حورية وطنط حورية مشيت من البيت.
امجد … كمل. كمل يامروان
مروان… بليل بقا ماما كانت نايمة جمبي بس انا صحيت ملقتهاش ف قومت اشوفها في الشقة مش لاقيتها خالص فتحت الباب علشان انزل اشوفها عند تيتا لاقيتها طلعت عند عمو
امجد.. عرفت ازاي
مروان… انا لما فتحت الباب ولسه هخرج سمعت ماما بتخبط علي شقة عمو وبعدها دخلت. وانا دخلت الشقة تاني وفضلت استناها تنزل بس هي اتاخرت و منزلتش. ولما اتاخرت دخلت الاوضة علشان انام كنت نعسان ومش قادر استناها. ف قولت بقا مادام مش نزلت تبقي باتت عندو.. بس كده يابا.. بس انا كنت خايف اوي انام لوحدي
امجد اتنهد بتعب وحيرة وغضب… لانو برغم كل اللي ابنه قاله للاسف مش متأكد ومفيش في ايدو اي دليل انهم خا،، نوه
خد نفس وهو بيفرك جبهته بتعب وهو مغمض عينه، بعدين اتنهد بعنف وهو بيحاول يكون طبيعي ومسك ابنه من كتافه وقالو… اسمع يامروان مش عاوزك تقول الكلام ده لماما ماشي. متقولش ليها ان انا سالتك علي اي حاجة فاهم
الولد مكانش فاهم لكن هز راسه بطاعة وقال… حاضر يابابا
امجد باسو علي راسه وقال…. يلا ادخل اوضتك ذاكر
مروان بسرعة … انا عملت الهووم وورك كلو يابابا.
كمل باحترام… ممكن انزل تحت العب بالعجلة شوية
امجد… بس ما تروحش بعيد. قدام البيت بس
قام مروان اتجه للباب وهو بيفتحو باستعجال وقال… حاضر يابابا
ونزل يجري علي تحت
اما امجد قام فضل يروح وييجي في الشقة وهو حرفيا في دوامة دماغي عمالة بتودي وتجيب وهو هيتجنن
خرج البلكونة وفضل يدخن بشراهة وهو الغضب مسيطر عليه
تحت في صالة البيت
رشا قاعدة مع قدرية شايلة بنتها الصغيرة اللي تقريبا سنها سنتين وبتاكلها
لمحت مروان بيجري متجه ل بره
نادت عليه بصوت عالي…. مروااان. علي فين يلا
مروان بدون مايبصلها…. هلعب بالعجلة ياماما
قدرية…. متروحش بعيد ياحبيبي
مروان وهو خارج….حاضر ياتيتا
رشا… استني يلا
لكن كان الولد خرج بسرعة من غير مايرد عليها
رشا بغيظ…. شوف الواد بنادي عليه ولا بيعبرني
قدرية… متعرفيش اللي ماتتسمي حورية راحت فين
رشا…. لا معرفش. انتي شايفاها صحبتي اوي ياخالتي
قدرية بحيرة… هتكون راحت فين من صباحية ربنا
رشا…. علمي علمك ياخالتي
قدرية بصتلها بغيظ وقالت… انتي هتنقطيني ياختي
هاتي البت وقومي يامعدولة شوفي جوزك ليكون محتاج حاجة.
كملت بحدة وقالت…. وبعد كده ياروح امك متنزليش من شقتك طول ما هو هنا
رشا بضيق… ما قولتلك ياخالتي من يوم مارجع مبيتكلمش معايا زي الاول و بيخرج يسهر مش عارفة هو بيروح فين ومش بيرجع غير الصبح ودلوقتي نايم هقعد جمبه اعمل ايه
قدرية…. نامي جمبه ياختي
كملت بتحذير…. واهتمي بيه.علشان لو حسيت ان انتي سبب تغييره ده.. هتشوفي مني معاملة تانية.هنسي انك بنت اختي.ماهو اكيد مش هتبقي اغلي عندي من ابني.فاهمة ياروح امك..
بصتلها بسخرية وكملت..وبعدين زي ماانتي مهتميه بنفسك طول الوقت ولبسك ومكياجك. اهتمي ياختي بيه وخليه يشوف الحجات دي. وقربي منو وشوفي ماله
كملت بصوت عالي… قومي انجري يلا
انتفضت رشا من مكانها وقالت… حاضر حاضر
ولسه هتتحرك اتفاجات ب امجد نازل بصت ل قدرية اللي قالت ببتسامة…. صباح النور ياحبيبي
امجد قرب باس ايدها وقال… صباح النور ياست الكل
قدرية بصت ل رشا وقالت… حضري لجوزك الفطار
رشا لسه هتتحرك لكن وقفت لما امجد قال… انا خارج
قدرية…. طب افطر الاول هتخرج كده علي لحم بطنك
امجد…. عندي معاد مهم ومستعجل.
ثم اكمل وهو بيحاول يبان طبيعي…. محتاجة حاجة ياست الكل
قدرية.. محتجاك سالم ياحبيبي
باسها علي راسها وخرج
ورشا واقفة تبص عليه بغيظ لانو معبرها وقدرية بصتلها بشك
اتجه لعربيته ولسه بيفتحها سمع مروان واقف مع ولد من جيرانهم ومن نفس سنه وبيقولو… ولااا تيجي نتسابق
الولد… اشطا يامعلم
امجد قفل باب العربية تاني واتقدم علي ابنه وقال بغضب… مروااان
مروان انتفض لانه مكانش واخد بالو من ابوه وقال… نعم يابابا
امجد بحدة…. انا مش قولت متروحش بعيد
كمل بتحذير… لو خرجت بعيد عن الشارع ده هتتعاقب. مش هتخرج من البيت تاني فاهم
مروان هز راسه وقال… مش هعدي الشارع يابابا. انا اصلا مش بمشي بعيد. دانا بقوله نتسابق هنا
امجد… طب ادخل يلا دلوقتي كفاية لعب
مروان باحترام… حاضر يابابا
امجد اتحرك ركب عربيته ومروان ميل علي الولد صاحبه وقال بصوت واطي.. ولااا خليك قدام بيتكو لما بابا يمشي هطلعلك
وسابه ودخل البيت بسرعة لحد ما امجد اتحرك بالعربية
……………………
عند حورية
مامتها قامت وهي بتقول باستغراب…حورية..تعالي ياحبيبتي
وحضنتها
و بعدين مسكت ايدها وقالت.. تعالي ياحورية
وقعدت علي الكنبة وحورية قعدت قدامها
لاحظت الحزن عليها ف سألتها ببعض القلق… مالك ياحبيبتي
بصتلها حورية بدموع وقالت… محتجالك ياماما
سهام…. ايه اللي حصل… يا وفاء يا وفااء
خرجت وفاء من المطبخ وقالت… نعم ياهانم
سهام….. هاتي لمون وبعدين حضري غدا كويس
وفاء…. حاضر ياهانم
ودخلت المطبخ
سهام بصت ل حورية… ها ايه اللي حصل
حورية بدموع… عاوزة اتطلق
سهام بصدمة…. اييه. يعني ايه تتطلقي
حورية بدموع….. انا مبقتش قادرة استحمل اكتر من كده. ذ، ل واها، نة طول الوقت منه ومن اهله. انا تعبت. ارجوكي ساعديني اتطلق
جابت وفاء اللمون وحطه قدامها وقالت… تؤمريني بحاجة تانية ياهانم
سهام… لا جهزي الغدا بس. بس انجزي
وفاء… حاضر
ودخلت تشوف هتحضر ايه
مسكت سهام كوب اللمون وقالت وهي بتديه لحورية… اشربي وهدي اعصابك
خدته حوريه منها لكن مشربتش حطه قدامها وبصت ل مامتها بترقب وقالت… قولتي ايه ياماما. هتساعديني
سهام خدت نفس وقالت …. اسمعي ياحبيبتي. انتي في حالتك دي الطلاق ليكي خسارة
حورية وقد فهمت اللي تقصده لكن قالت… ي يعني ايه
سهام… يعني انتي مش بتخلفي ياحورية . لو اتطلقتي اكيد مش هتعرفي تتجوزي تاني. ف انا شايفة تشيلي من دماغك الفكرة دي وتعيشي مع جوزك واهله وخلاص
…
في بيت اهل جوزها
محمد رجع وطلع علي شقته علطول اتفاجا ب رشا اللي قدام شقتها اللي اول ماشافته بصت حواليها تتاكد ان مفيش حد ورجعت بصتله وهي بتقرب عليه وقالت بحب… وحشتني
وقربت تحضنه
محمد وهو بيبعدها قال بغصب مكتوم… بتعملي ايه يامجنونة
رشا… بقالي كام يوم مش عارفة اتلم عليك وانت واحشني مووووت
وقربت تحضنه تاني وهي بتقول متخافش مفيش حد هنا
لكن قاطعها صوت حماتها لما قالت بغضب … رشاااا
رشا بعدت بصدمه هي ومحمد وووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مأساة حورية)