روايات

رواية مجنونه الفهد الفصل الأول 1 بقلم نورا اسماعيل

رواية مجنونه الفهد الفصل الأول 1 بقلم نورا اسماعيل

رواية مجنونه الفهد الجزء الأول

رواية مجنونه الفهد البارت الأول

مجنونه الفهد
مجنونه الفهد

رواية مجنونه الفهد الحلقة الأولى

: نعم انت عايزني اتجوز صعيدي ي بابا
الاب..: ومالو الصعيدي يا بنتي راجل بجد
..: بابا انت عارف يعني اي اتجوز صعيدي يعني اقعد في البيت يعني اقف جمب جوزي وهو بياكل بص من الاخر كدا بيقيد حريتي وانا كلو الا حريتي مستحيل
الاب..: والله طب ما تنسيش ان انا صعيدي وانتي كمان وبعدين اي بيقيد حريتي دي هو انا حابسك
قربت منه وقعدت علي رجلو
..: عشان انت بابتي حبيبي انما دا شخص عايش حياتو كلها في الصعيد يعني اكيد معقد
الاب..: لا مش معقد وبعدين دا ابن عمك يعني اولي من الغريب واحنا عاداتنا البنت لابن عمها
…: لا يعني لا ومين ابن عمي دا كمان دا انا اخر مره الصعيد كان وانا في الابتدائي فمش هتجوزو يا بابا
الاب بغضب..: هتتجوزي يعني هتتجوزي وانا اديت كلمه للراجل ومش راجع في كلامي يا نور ويلا جهزي هدومك عشان هننزل البلد بكرا
نور بهدوء مصطنع وابتسامه صفرا..: حاضر يا بابا اللي تشوفو
الاب..: مش مطمن
دخلت نور اوضتها وجهزت هدومها
(نور سعيد 22سنه خريجه هندسة كومبيوتر عايشه مع امها وابوها وحيده عيونها زرقه بلون البحر بشره بيضه شفاه ممتلئه بلون الكرز وجسد ممشوق وجميل متوسطه الطول)
خلصت تجهيز شنطه هدومها ومسكت الفون وفتحت مكالمه جماعيه للشله بتاعتها
نور..: مسا مسا ي عيال
ملك..: باشا
نور..: مصيبة
رحمه..: البيت ولع
نور..: فال الله ولا فالك
رهام..: في اي مصيبه اي ياست نور
نور..: عريس
ملك..: عريس؟
نور..: ايوا وبابا موافق ومصر انو هيجوزهولي مش عرفه اعمل اي
رحمه..: وهتعملي اي
نور..: امال انا مكلماكو ليه تخيلو بقا انو العريس صعيدي
ملك بضحك..: احسن خليه يعلمك الادب
نور بغضب..: اسكتي يازفته انتي
ريهام..: انانتو بجد تفهين وبعدين انا من رأي تقعدي معاه الاول
نور..: مش عيزه رأيك قال اقعدي معاه الاول قال
رحمه..: الله صعيدي يا بختك اكيد حلو كدا وبعضلات
نور بسخريه..: حلو وبعضلات جتك خيبه قولي بجلبيه وبعمه بقا جوز نور يلبس جلبيه مستحيل بقولكوا فكروا معيا كدا ازاي اطفشو
ملك بسخريه..: لا دا انتي مش محتاجه خطه دا هو لو قعد معاكي خمس دقائق هيطفش لوحدوا
نور بغضب..: ابو شكلك بت بارده هو انا مش قلتلكوا دا طلع ابن عمي الي مش عرفاه وخدوا الكبيره بقا انتو هتيجوا معيا كدا بربطه المعلم علشان تساعدوني اطفشوا فجهزوا نفسكوا بكره الساعه تسعه الصبح تكونوا عندي عشان هننزل البلد باي….. قفلت علشان ميكونش عندهم حجه
تاني يوم على السفر
الاب..: هي نور لسه مش صحيت
الام..: لا لسه نايمه
الاب..: صحيها تفطر علشان منتأخرش
الام..: انا مش عرفه انت عايز تجوزها في الصعيد ليه بنتك مش هتمشي معاهم ولو هي ساكته دلوقتي اعرف انو دا هدوء ماقبل العاصفة وهي مش هتجبها لبر انا بقلك اهوه الاب..: انا عارف انا بعمل ايه انا دلعتها اوي ومش هيقدر عليها غير فهد الصعيدي روحي صحيها يلا
الام..: حاضر
وراحت علي اوضت نور لقتها نايمه في العسل
الام..: نور يا نور نوري انتي يابت نوااااااااار يالهوي عليكي اي البت دي واقتربت منها لقتها حاطه حاجه في ودنها
الام..: اه يا جزمه
وشالت البتاع الي في ودنها
: نور يا نور لا انتي مش بينفع معاكي الادب…… وراحت علي الحمام وجابت جردل ميه ودخلت عليها
الام..: انا هخليكي تقومي ازاي
وراحت قلبه فوقها الميه نور بفزع
نور..: عااااااا بغرق الحقوني البت ولع
الام بضحك..: ههههههههه علشان تصحي بالادب
نور بغضب..: منك لله وليه قاسيه انا مش عرفه بابا متجوزك لي انتي يا وليه انتي لقياني عند الجامع قوليلي علشان لوكدا اروح اقعد يمكن اللاقي اهلي
الام بغضب..: قومي يابت انتي وبطلي رغي يلا علشان منتأخرش……
روحت قايمه وانا متعصبه دخلت الحمام خلاص مش محتاجه اخد شاور ماما ادتني احلي شاور خلصت وطلعت لبست بجامه بيتي وطلعت قعدت معاهم علي السفره
نور..: صباح الخير ياعرب
الاب والام..: صباح النور
نور وهي تنظر لأبوها..: بقولك ايه يا بابا ماتسيبك من الوليه دي وتعالي هجوزك وحده حلو
الام بشهقه وغضب..: بقا كدا يا جزمه يا بنت الجزمه طب وربنا لاضربك يابنت سعيد وقلعت الي في رجليها وجريت ورايا
نور وهي بتجري..: اهدى اهدى يا كبير بهزر والله الام بغضب وهي ماسكه الشبشب..:بقا عايزه اتجوزي ابوكي
نور..: ما حصلش مين قال كده
الام وهي ترفع الشبشب وبوم اصابت الهدف
نور..: اه هو انت كنت بتشتغلي ايه قبل ما تجيبيني ها……..
قاطع قاطع كلامهم صوت الجرس وهو بيرن
الاب باستغراب..: مين اللي جاي دلوقتي
نور..: تلاقيهم الشله هروح افتح
الاب..: مش مطمن بدل جايبه اصحابها معاها يبقى ناويه على حاجه
راحت فتحت الباب وكما توقعت الشله الفاشله هههههه
ملك..: هلا
نور بضحك..: يلا ادخلو عندنا اجتماع علشان عريس
رحمه بضحك..: عريس الغفله
اتكلمت ريهام العاقله والهاديه اللي في الشله
ريهام..: هنفضل وقفين يا مصيبه انتي وهي
ام نور من جوه..: تتعالو افطروا
ودخلو كلهم
ملك..: في الوقت المناسب والله انا جايه علي لحم بطني وراحت قعدت
وخلصو فطار ودخلت على اوضتها علشان تجهز نفسها لبست بلوزه فوق الركبه وبنطلون وحجاب يا لهوي قمر ياناس
طلعت من اوضتها ومعاها الشنطه بتاعتها
ملك بتصفير..: ايوه بقا على الجمدان
نور بضحك..: صاحبي اللي بيطبلي
ام نور بضحك..: ربنا يهديكم رحمه بمرح..: ما خلاص يا وليه انت وهي
ريهام بهدوء..: ربنا يهديكم
ام نور بضحك وهي بتطبطب على ريهام..: ربنا يحفظك يا بنت ويبعد عنك الفشله دول
نور برفعه حاجب..: والله انا بحسها بنتك مش انا
الاب..: يلا بقا انزلوا العربيه وصلت نزلوا كلهم وركبوا العربيه وتوجهوا الى الصعيد وطبعا نور وملك الغيبوبه خدوا الطريق كله نوم ورحمه ماسكه الفون وريهام ماسكه المصحف بتقرا فيه بنت مجتهده بصحيح (ريهام بنت جميله ملامحها هاديه ومختمره)

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجنونه الفهد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى