روايات

رواية لي انا الفصل السادس 6 بقلم مي الحسيني

رواية لي انا الفصل السادس 6 بقلم مي الحسيني

رواية لي انا الجزء السادس

رواية لي انا البارت السادس

لي انا
لي انا

رواية لي انا الحلقة السادسة

يونس/طيب ليه حصلها كده
الممرضة/عادي بس حصلها هبوط وضغطها واطي تقريبا هى مش اكله من فتره
يونس/طيب ممكن أدخلها
الممرضة/ايوه طبعا
دلف يونس الى الغرفه
يونس/كده يا حور تقلقيني عليكي
حور/محصلش حاجه يا حبيبي أنا كويسه
يونس/اذاي بس ورجلك دى وبعدين انتي مكلتيش امبارح ليه
حور/عادي مكنش ليه منفس أكل
يونس/أنا أسف أنا السبب علشان عارف انك مبتعرفش تاكلى واحدك وسبتك واحدك
قطعت طرقات الباب حديثهم
يونس/اتفضل
زين وهو يغض البصر/السلام عليكم
يونس وحور/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
زين/الف سلامه على حضرتك يا انسه حور
حور/الله يسلمك شكرا
زين/مش قولتلك ماتخفش حاجه بسيطه
يونس/الحمد لله الاستاذه طلعت مش اكله من امبارح شايف الاستهتار
حور/خلاص بقى يا يونس
يونس/اه صحيح يا زين أنت هنا ليه
زين/مافيش كنت بزور والدة واحد صاحبي هنا
يونس/شكرا على وقفتك دى يا زين
زين/أنا ماعملتش حاجة يا يونس أنت اخويا وحمد الله على سلامتها مره كمان السلام عليكم
يونس/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
خرج يونس مع زين وتلقى اتصال من والدته وبعدها دلف مره اخرى الى حور
يونس/ايه يا غاليه عامله ايه دلوقت
حور/الحمد لله يا حبيبي
يونس/ماما رجعت واتصلت عليا
حور/بجد قولتلها ايه
يونس/اتخضت لما شافت الد-م في البيت افتكرتني
اقتل-تك وكانت عاوزه تيجي بس أنا قولتلها أن احنا مروحين خلاص
حور/بجد انا اسف انا تعبتك جدا وقلقتك
يونس/انتي تعملي اللى عاوزة بس كله إلا كده
اخذ يونس حور الى المنزل وكانت والدتهم في استقبالهم في غرفة حور
الأم/بقي كده يا يونس اسبلك البت يومين تعمل فيها كده
يونس/ههههه أنا كنت متأكد انك هتعملى كده والله مش قولتلك يا حور
حور/ههههه البس يا بطل
يونس/ما هى ذي الفل اهه يا ماما مالها
الأم/دى ذي الفل دي وشها اصفر يا حبت عيني ورجلها متعوره عاوز ايه تاني
حور/انتي قلتيها يا ماما متعوره مش مقطوعة يا حبيبتي وبعدين يونس مالوش دعوه
الام ويونس/بعد الشر عنك متقوليش كده
الام/لا كان المفروض ياخد باله منك
يونس/بنتك هى اللى بتستعبط وعاميلها سوده
الام/عميلها سوده عملت ايه
يونس وهو ينظر الى حور/عملت ما عملتش حاجه يا امي
حور/جدع يسطا روح شغلك بقى بدل ما تفضحنا
يونس/يسطا وبعدين اروح فين دلوقتي خلاص الوقت اتاخر انتي مش دريانه بدنيا يا اختي أنا داخل أنام سلام
حور/سلام يا غالي
الام/وانتي كمان يا حور نامي شويه
حور/حاضر يا ماما تصبحي على خير
الأم/وانتي من اهل الجنه يا قلبي
_____
اليوم التالي في مكتب يونس داخل الجامعة
كان يجلس يونس في مكتبه ودلف اليه فهد بدون أن يلقى السلام
يونس بسخرية/وعليكم السلام
فهد/احم اذيك يا يونس
يونس/الحمد لله وأنت
فهد/كويس أنا كنت عاوزك فى موضوع كده
يونس/موضوع ايه
فهد/أنا طالب أيد حور اخ
قطع حديثهم زين الذي كان يدلف الى المكتب واستمع الحديث بدون قصد وهو فى قمة غضبه ثم امسكه من ياقه قميصه قائلاً : حور خطبتي يا فهد خطبتي
يونس/ايه العبس ده
زين/استنا أنت يا يونس
فهد/إذاي يعني أنت بتقول ايه
زين /على أعتقد أن أنا قولتلك قبل كده حور ليا أنا مش لغيري سامع مش لغيري اطلع بره
يونس وهو بغضب شديد وصوت عالي/ممكن بقى اعرف ايه الكلام ده
زين/ اهدى يا يونس وافهمني
يونس/افهم ايه افهم أن فى حوار داير وراى ضهر على اختي وأنا مش عارف
زين/يونس اسمعني لو سمحت
يونس/ما فيش كلام تاني بنا وقول الحمدلله انك صحبي لولا كده كان ليا تصرف تاني معاك
ترك يونس زين فى المكتب وذهب متوجه الى المنزل وهو فى قمة غضبه
___
وصل الى المنزل ودلف الى غرفة حور فور وصوله
يونس/حور أنا عاوز اتكلم معاكي
حور/ماشي بس مالك في ايه
يونس/انتي اليومين دول متغيرة ليه ومش عاوزه تروحي الكليه فهمني ومتقولش ارهاق او تعب
حور وهي متوترة/طيب هقولك بس توعدني انك متعملش حاجه ولا تعصب لو سمحت
يونس/اتكلمي يا حور اخلصى
قصت حور كل ما حدث على يونس بكل صدق كيف تكذب عليه وهو كل ما تملك فى هذا الحياة وهو الاخ والصديق ولاب
يونس/مقولتش ليه يا حور قبل كده
حور/خايفه عليك والله خايف تعمل فيه حاجه وأنت عصبي وبعدين الموضوع مش مستاهل وزين اتكلم معاها وخالص
يونس/زين اه زين
قطع حديثهم صوت جرس الباب
حور/روح شوف مين علشان ماما نزلت مشوار
يونس/حاضر
ذهب يونس لفتح الباب
زين/السلام عليكم
يونس/وعليكم السلام اتفضل
دلف زين الى غرفة الصالون
زين/يونس أنا عاوزك تفهم أنا عمري ما أضرك و خبيت عليك موضوع فهد علشان خايف عليك والله أنت اخويا يا يونس
يونس/عارف يا زين وحور حكتلى على كل حاجه بس أنت ازاي تقول إن هى خطبتك وأن هى ليك
زين/ايوه يا يونس هى ليا أنا ومن الاخر أنا حبيت حور من اول مره شفتها وعارف انه حرام بس والله عمري ما فى مره بصتلها ولا اتكلم معاها بعيد عنك غير فى المطعم دى المره الوحيد اللى اتكلم معاها وكمان أنا اصلا بغض البصر وشفتها اول مره فى المكتب لان هي دخلت على طول
يونس/وأنت عاوزني اقولك ايه بقى وأنت بتقولي انك بتحب اختي اه
زين/أنا طالب أيد حور يا يونس
يونس/اه طالب أيدها
زين/ ايوه يا يونس ومافيش حد هيحب حور ولا هيحافظ عليها زيي طيب أنت فاكر لما كانت بتبكي فى البلكونه وأنت اتخرت عليها أنا والله كنت بموت وأنا بسمعها بتبكي وكان نفسي اخدها في حضني ومقدرتش والله ما بصيت عليها حتي علشان مش عاوز اخون ثقتك فيا وقبل كله ده علشان حرام وأول مره فهد ديقها فيها بعت ليها عائشه قصد علشان تطمن عليها والله يا يونس بحبها جدا أنا عارف أن اللى بقوله حرام علشان هى مش مراتي دلوقت بس والله ماقادر ابطل تفكير وأنا على فكره بقولك الكلام ده علشان أنت اخويا وصحبى ومعنديش حد غيرك اتكلم معاها يا يونس أنا أسف والله
عم الصمت المكان لعدت دقائق ولكن هذا الصمت كان بنسبة لزين فقط لان يونس كان في حوار بينه وبين نفسه وهو يردد : وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وهو يفسر معنها في داخله نعم لن ينسى الله سكوتك عن الكلام ولا عتباً كتمته ولا قهرًا لجمته ولا ألماً تحملته فـثق بالله وأطمئن صبراً يا يونس صبراً
قطع زين تفكير يونس قائلاً : يونس يونس أنت راحت فين
يونس/سبنى دلوقتي وامشي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لي انا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى