رواية لي انا الفصل السابع 7 بقلم مي الحسيني
رواية لي انا الجزء السابع
رواية لي انا البارت السابع
رواية لي انا الحلقة السابعة
زين/يونس أنا أسف سامحني أنت عارف أنى مليش غيرك
يونس/بصى يا زين أنا مش عاوز اعمل حاجه اندم عليها بعدين سبنى فترة كده احسن
زين/ماشي يا يونس أنا هسيبك تهدا علشان تعرف تفكر ذي ما بتقولي السلام عليكم
يونس/وعليكم السلام
___
مر أكثر من شهر والأمور كما هي ولم يتحدث يونس وزين إلا في حدود العمل
وفي صباح يوم جديد
الأم /فى عريس متقدم لأختك يا يونس
يونس/طيب هى عرفت يا ماما
الأم/لا ياحبيبي أقعد معاه أنت الأول وان كان مناسب نقولها
يونس/هو مين يعني يا ماما
الأم/ابن اخت أم محمد جيرانا اسمه فهد
يونس/ماشي يا ماما خليه يجي باليل في المطعم
الأم/ماشي
يونس/هى حور فين لسه نايمه
الأم/لا جوه بتجهز الفطار
يونس/طيب
على الافطار
حور/يونس أنا عاوزه اروح المقراءة النهارده أحضر الحلقه هتوديني ولا اروح لوحدي
يونس/أنا مش فاضي النهارده يا حور
حور/طيب اروح وحدي عادي
يونس/لا أنتي شوفى المعلمه هتشرح ايه وأنا اشرحولك باليل لما ارجع
حور/طيب ليه البنات وحشتوني جدا ونفسى اشفهم
يونس/من غير ليه يا حور كلامى يتسمع
حور بضيق/حاضر
يونس/حضرك الخير يا غالتى
حور/ثبتني كده أنت
يونس/معلش أنا خايف عليكى بس اوعدك الحلقه اللى جاية هوديكي
حور/بجد
يونس/بجد وبعدين أنتي مش هتروحى الكليه ولا ايه يلا خلصي والبسى
حور/لا رايح هاكل والبس على طول
أنهت حور من تناول الطعام وجهزت نفسها لذهاب الى الكليه
حور/يلا يا يونس أنا خلصت
يونس بعد أن رفع عينها الذي كانت موجها على شاشة الهاتف: أنا مش قولتلك الخمار يطول شويه
حور/ ما هو لو طول اكتر من كده هيكون خفيف وشفاف
يونس/طيب الجونتي لبسه المفتوح ليه
حور/مش بعرف اتعامل مع الجونتي الكامل وبعدين ده مش مبين غير الأنامل بس
يونس/ البسي المفقول ولما تيجي تعملى حاجه ألبس المفتوح خلى الاتنين معاكي
حور/حاضر أنا كده كده مش بالبس المفتوح ده غير فى الكلية
يونس/طبعا أنتي حافظه التعليمات
حور/طبعا دى محفور في عقلى
يونس/طيب يلا
حور/يلا
___
فى مقهى الجامعة كانت تجلس حور مع صديقها
حور/هى نور اللى جاية علينا دي يا مريم
مريم/اه هى
نور/السلام عليكم
البنات/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
حور/ايه يا بنتي مجتيش تصلي معانا فى المسجد
نور/لما اروح اصلى الضهر مع العصر مش مشكله
حور/طيب ليه تجمعي الصلاة طالما عندك فرصة تصليها حاضر الصلاة بتتجمع عن الظروف القهرية مثلاً لو أنتي فى مكان متعرفيش تصلى فيه ولما تروحي تصلي على طول ربنا بيقول في كتابه الكريم لما كان بيوصف المتقين(وَيُقِيمُونَ اُلصَّلَوٰةَ) قال يقيمون مش يصلون يعني يصلون الصلاه في وقتها
نور/صح عندك حق أنا مختش بالى من كده
مريم/بس ربنا غفور رحيم يا حور
حور/طبعا غفور رحيم وغفار شوفى ربنا وصف نفسه بتلات صيغ مبالغة يعني رحمة واسعة واسعة اوى بس برضو شديد العقاب ودي لازم ناخد بالنا منها كويس يعني احنا عمالنا الغلط وعرفنا أن هو غلط وحرام بس بنتماته في وكل شويه نعمله طيب يا حبيبي أنت بتعمل كده ليه يقولك اصل ربنا غفور رحيم وينسى أن شديد العقاب اعتمد أن ربنا غفور رحيم ونسى عقابه ودى اصعب حاجه أن احنا ننسى عقاب ربنا لازم قبل ما نعمل الحاجة نفكر ونشوف أن كانت حرام ونفتكر عقاب ربنا مش نبقى عارفين ومتاكدين أن هو حرام وبرضو نعملها بحجت أن ربنا غفور رحيم
نور/بارك الله فيكي بجد والله أنتي لو محضرة مش هيكون كده
حور/حبيبتي تسلميلي وهو الكلام جاب بعضه بس
مريم/بس عارفه المشكلة بجد أن محدش بيسع بنصيحة أنا بقعد اتكلم معاها فى البيت وفي الاخر يقولوا ماخلاص يا ست الشيخه
نور/صح عندك حق
حور/قال عُمَرُ بنُ الخَطَّابِ رَضِيَ اللهُ عنهُ :
« لا خَيْرَ في قَوْمٍ ليْسُوْ بِنَاصِحِينَ ، ولا خَيْرَ في قَوْمٍ لا يُحِبُّونَ الَّنُصْحَ » يعني يا ستي أنتي اعملى اللى عليكي وكل واحد حر كمان الوقت ده بذات فى زمن كثرت فيه المعاصى لازم النصيحة حولى تدخليها في اي حاجه رسايل واتس انشري على الفيس كده يعني وعلى فكره ليكي اجر
قطع حديثهم صوت رنين الهاتف ليعلن عن المتصل يونس
حور/طيب معلش يا بنات أنا لازم امشى يونس بيتصل عليا
مريم/ماشي يا قلبي ولا يهمك
حور/السلام عليكم
البنات/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
___
حور/هو احنا رايحين فين يا يونس
يونس/هنروح نشترى خمارات اتقل واكبر من دي
حور/مافيش أنا دورت كتير دي اتقل حاجه
يونس/خلاص نفصل مافيش جاهزة نفصل
حور/ماشي
اشتروا الخمارات وتوجهوا الى المنزل
يونس وحور/السلام عليكم يا ماما
لأم/وعليكم السلام
حور/بصى يا ماما يونس جبي خمارات جديد
لأم/حلوين اوي يا حبيبتي ربنا يخليكم لبعض روحي تخليها بقي
حور/حاضر
الأم/أنت اتأخرت ليه يا حبيبي العريس مستنيك في المطعم وبتصل عليك مش بترد
يونس/معلش يا ماما مخدتش بالى والدنيا زحمه علشان كده اتأخرت أنا هروح اشوفه على طول
الأم/ماشي يا حبيبي
____
بعد أن ترك يونس والدته وتوجه إلى المطعم وجد شجار حاد يدور في المطعم بين زين وفهد وهنا ادرك أن العريس هو فهد نفسه الذى يعرفه ليس غيره
يونس/ممكن اعرف ايه اللى بيحصل هنا ده
زين/أنت بجد وافقت عليه ومديله معاد هنا يا يونس
يونس/فعلاً انا مديله معاد
فهد/على مااضن كده انك تروح تشوف شغلك يا زين
يونس/أنا اديتك معاد بس موافقتش ومش هوافق
فهد/ايه أنت بتقول ايه
يونس/ذي ما سمعت كده وأنا لو اعرف أن أنت مكنتش دخلتك اصلا اتفضل امشى لو سمحت
تركهم يونس ودلف الى المكتب وهو فى قمة غضبه ولا يريد فعل شيء يندم عليه فما بعد
ودلف خلفه زين ليحدث معه
زين/مش كفايه بقي يا يونس
يونس/زين اخرج بره
زين/لا مش هخرج أنت ليه بتعمل كده أنا عارف انك زعلت من اللى حصل بس أنا معملتش حاجه غلط بالعكس أنا كنت صاينك في كل حاجه وبفكر مليون مره قبل ما اعمل حاجه و حبتها من قلبي بجد أنت عارف أن القلب مش عليه سلطان وأنا كنت صريح معاك و قوتلك كل حاجه
يونس/أنت ليه شيفها سهله كده انك تشوف اتنين بيتخانقوا علشان اختك ولا صاحب عمرك يجي يقولك أنا بحب اختك
زين/أنا معملتش حاجه غلط واعتبري بتقدملها من غير الحوار اللى حصل ده وانسى
يونس/يمكن كنت ساعتها واقفت بس دلوقتي صعب
زين/ليه صعب انسى
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لي انا)