رواية لي انا الفصل الرابع 4 بقلم مي الحسيني
رواية لي انا الجزء الرابع
رواية لي انا البارت الرابع
رواية لي انا الحلقة الرابعة
حور/لا مش بخاف بس مش بحبها
يونس وزين/هههههههه
حور/بعد اذنكم أنا دخله
زين/طيب ايه الدنيا لسه مفاجأة صح
يونس/ايوه
زين/ماشي يا غالي تصبح على خير
يونس/وأنت من اهل الخير يا حبيبي
_____
فى اليوم التالي بتحديد فى الكلية
حور/ياربي دي محاضره دكتور فهد أنا مش بحب أحضرها ومش برتاح للدكتور ده صراحه
مريم/ولا أنا صراحه تعالى ما نحضرش
حور/أنتي عاوزه يونس يقتلني صح
مريم/هههههههه
حور/بصى احنا ندخل و نخليه هو اللى يطردنا
مريم/صح أحنا نرغي في المحاضرة
حور/اشطا
وفي أثناء المحاضرة فعل الفتيات ما نوه عليه
فهد/انسه حور
حور بصوت همس/ايوه كده حلو أوى
فهد/يا انسه حور
حور وهي تقف ونظرها على الأرض/نعم يا دكتور
فهد/بصلى و انتي تتكلمي
حور/بسم لله الرحمن الرحيم (وَقُل لِّلْمُؤْمِنٰتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَٰرِهِنَّ ) صدق الله العظيم
فهد/طيب ممكن تعرفيني أنا كنت بقول ايه
حور/لا أنا ماكنتش مركز كنت بتكلم أنا ومريم مش كده يا مريم
مريم/ايوه يا دكتور
فهد/طيب اتفضلى ٠٠٠
حور بهمس/ايوه قولها انطقها
فهد/اتفضلى اقعدي
حور/اللى هو اذاي يعني
فهد/نعم
حور/لا مافيش حاجه
انتهت المحاضرة وتوجهت حور الى مكتب شقيقها ولكن قبل ان تدلف الى المكتب أوقفها صوت الدكتور فهد وهو يقول:
انسه حور
حور/نعم يا دكتور
فهد/ممكن اعرف حضرتك بتتجهليني ليه
حور/نعم اللى هو اذاي يعني مش فاهمه
فهد/كده بتعملي نفسك مش فاهمه يعني مثلا النهارده لو حد غيرك عمل اللى أنتي عملتيه ده أنا كان ممكن افصله
حور/تفصله
فهد/اه
حور وهي تهم لفتح الباب /طيب بعد اذن حضرتك
فهد/يعني انتي عامله الشيخه معايا علشان الشيخ يونس
حور/عامله شيخه لا حضرتك أنا مش شيخه ولا يونس كمان احنا ناس عاديه خالص
فهد/يونس كده حاف
حور/المره اللى جايه هحطها فى سندوتش من عيني
فهد/لا وتتخفي دم كمان
حور/حضرتك يونس اخويا الكبير
فهد/اه ماهى تبدأ كده
حور/هى ايه اللي تبدأ كده هو فعلاً اخويا
وقبل أن يرد عليها جاء زين
زين/السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حور وفهد/وعليكم السلام
لاحظ زين تعبير وجه حور الذي كانت على الحافه
زين/فى مشكله ولا حاجه
فهد/لا ولا حاجه بس كانت بتسالني عن حاجه
حور/بسألك
فهد وهو يحاول تغيير الحديث/اه صحيح يا زين مش يونس طلع اخو حور
زين/اه ما أنا عارف ماهما جيراني من زمان وأنت عارف علاقتي بيونس
حور/أنا هدخل لدكتور يونس بعد اذنكم
زين/اتفضلى
فهد/تصدق أنا أول مرة اعرف
زين/اه وتنساش بكره أن شاء الله تشرفنا في افتتاح المطعم
فهد/أن شاء الله
___
عند حور ويونس
حور/يلا يا يونس نروح ولا اروح وحدي
يونس/ايه يا بنتي اهدي مالك في ايه
حور/مافيش حاجه عاوزه أنام بس
يونس/طيب بس من امتا حوار اروح وحدي ده
حور/عادى يا يونس يلا بقي
يونس/حاضر يلا
____
بعد وصول حور ويونس المنزل
يونس/أنا هنزل يا حور خلي بالك من نفسك
حور/متخافش أنا هنام
يونس/فيه ايه النهارده يا حور حاسك مش كويسه
حور/مافيش حاجه يا حبيبي عادي بس احنا سهرنا امبارح وصحينا بدري وأنا مش متعوده
يونس/ماشي هعمل نفسي مصدق
حور/أنت بتخرج كتير ليه الفترة دي
يونس/بكره تعرفي السلام عليكم
حور/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
وبعد ساعة تقريباً لم تستطع حور النوم وهى تفكر في كلام الدكتور فهد وتشكيكه في اخلاقها بهذا الطريقة ولكن أوقفها عن التفكير صوت جرس الباب
ارتدت أسدل الصلاة لتذهب لفتح الباب
*السلام عليكم انتي حور صح
حور/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ايوه مين حضرتك
*أنا عائشه اخت زين الكبيرة اكيد مش فكرني احنا لما سفرنا انتي كنتي صغيره خالص
حور/أهلا وسهلا اتفضلى
عائشه/شكرا يا قمر بس معلش ممكن اطلب منك طلب
حور/اكيد طبعا اتفضلى
عائشه/أنا كانت بظبط شويه حاجات في الشقه بس حصل ظرف كده ولازم امشي دلوقتي ممكن اسبيب المفتاح لزين معاكي
حور/عادي ولا يهمك عادي
عائشه/تمام اتفضلي شكرا جدا بجد
حور/ولا يهمك يا قمر ربنا ييسرلك الحال يارب
عائشه/يارب يا قلبي السلام عليكم
حور/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
_______
فى المساء كانت تجلس حور تشاهد الكرتون ودخل يونس
يونس/السلام عليكم
حور/وعليكم السلام
يونس/هاتي المفتاح بتاع زين يا حور
اخذ يونس المفتاح من حور وأعطاه لزين
حور/ايه أنتو جين مع بعض ولا ايه
يونس/اه لا ليه
حور/عادي احضرك الأكل
يونس/لا كلت أنا هنام تصبحي على خير
حور/وأنت من اهل الجنه
يونس/اه صحيح بكره متروحيش الكليه يا حور
حور/ليه
يونس/هنروح مشوار مهم كده
حور/حاضر
_____
في اليوم التالي على الغداء
يونس/بعد الاكل تلبسي على طول يا حور علشان نخرج
حور/طيب أنا خلصت اصلا بس هشيل السفره والبس
يونس/لا روحي انتي هشيلها أنا
حور/مش عارفه مشوار ايه المهم لدرجه دي صراحه
يونس/مفاجأة وهي اللى بتخليني اخرج كتير الفترة دي
حور/لا لو مفاجأة ألبس فى خمس دقايق
يونس/طيب يا غاليه بسرعه بقي
فى الطريق
حور/ايه هى المفاجأة يا يونس
يونس/هتعرفى لما نوصل
حور/لا قول دلوقتي بالله علشان اكون عارفه ومستعده
يونس/اممم ماشى يا ستي فكره لما قولتلك أن أنا عاوز افتح مشروع
حور/بجد اللى فهمته صح
يونس/اه صح أنا ليا فتره بجهز للموضوع أنا وزين وفتحنا مع بعض مطعم
حور/مبارك يا غالي متصورش الخبر ده فرحني اد ايه ربنا يباركلكم فيه يارب ويجعله فتحت خير
يونس/الله يبارك في عمرك يارب
حور بفرح/شكله ايه بقي كبير
يونس/اه كبير دورين تحت مطعم وفوق كافيه
حور/الله هو مطعم وكافيه دي مفكره حلوه جدا
يونس/هي فكرة زين صراحه
حور/يعني زين شريكك
يونس/اه ويلا انزلى وصلانا
دلف يونس وحور الى المطعم وكان زين في استقبالهم
زين/ايه يا يونس كل ده تأخير الناس وصلت
يونس/معلش حور كانت بتجهز
حور/اسفه أنا السبب
زين/لا أن كان كده ماشي بس فى ناس فى المكتب جوه لازم تقعد معاهم سيب حور خمس دقايق وارجعلها تاني
يونس/ماشي خليكي هنا يا حور متتحاركيش وأنا هرجع على طول يلا يا زين
حور/حاضر
جلست حور على احد الطاولات لتنتظر يونس وكانت السعاده تملأ قلبها لتحقيق حلم شقيقها
ولكن تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن وجاء صوت ليعكر صفوها وهو يقول:
-أنا جاي علشانك مخصوص النهارده
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لي انا)