روايات

رواية لي انا الفصل التاسع 9 بقلم مي الحسيني

رواية لي انا الفصل التاسع 9 بقلم مي الحسيني

رواية لي انا الجزء التاسع

رواية لي انا البارت التاسع

لي انا
لي انا

رواية لي انا الحلقة التاسعة

زين/اتكلمي يا حور اسألي على اي حاجه عاوزه تعرفيها
حور/أنا يونس بيسمعلى وبيشرحي فقه وبيحفظني احديث هتعمل كده
زين/طبعا
حور/يونس بيعرف يفرحني لما اكون زعلانه هتعرف تعمل زيه
زين/عمري ما هخليكي زعلانه أصلا ديما أن شاء الله هتكونى فرحانه
حور/لما اعمل حاجه غلط متزعقليش علشان أنا بخاف فهمني براحه ذي ما يونس بيعمل
زين/مستحيل فى يوم ازعقلك او اديقك أنتي غاليه اوي وانا تعبت علشان اوصلك
حور/شكرا بعد اذنك بقي أنا هنده يونس يقعد معاك بقى
وخرجت من الغرفة قبل أن يرد عليها
زين/يونس ايه اللى أقعد معاه ماهو في وشى على طول
جاء يونس وقد سمع كلام زين
يونس/لا ياراجل بقى مش عاوز تقعد معايا
زين/ههههه
يونس/ههههه
زين/امو-ت واعرف أنت عمل لبت ايه كل شويه يونس اي حاجه تقولى ذي يونس
يونس/هههه دي بنتي مش اختي بحاول اعوضها عن غياب بابا بس عارف يا زين لو فى يوم لقت دمعه من عنيها نزله مش هيكفيني علتك كلها والله دي الغاليه
زين/ماخفش وبعدين أنت اكتر واحد عارف أنا بحبها قد ايه
يونس/ما بلاش الموضوع ده
زين/صح عندك حق
يونس/تشرب فرواله باللبن
زين/اشرب ايه
يونس/فراوله باللبن عملها حور هى بتحبها جدا على فكره علشان تكون عارف
زين/لما أخلص القهوة بتاعتي الاول طيب
يونس/ماشي يا وحش
____
فى اليوم التالى فى الكلية كانت حور تجلس في مقهى الجامعة
وجاء فهد ليعكر صفوها كعادته
فهد/حور بجد أنتي اتخبطتى
حور/اه فيها أيه دي يعني
فهد/فيها اني بحبك وأنتي مستحيل تكوني لغيري
همت حور لذهاب من أمامه ولكن أمسكها من يديها بغضب قائلا:لما اكلمك تسمعيني
صفعته حور على وجهه بشدة بكل غضب قائله: أنت قيل أدب
هذا الحركه ذات من شدة الموقف خصوصاً أنها لفت أنظار كل الموجودين
فهد/ورحمه امي يا حور لخايكى تندمي على اليوم اللى فكرتي ترفضيني في
جلست حور مكانها وهى تبكى بكاء شديد وجاء يونس وهو فى شدة غضبه اليها وقد علم ما حدث من أفراد الأمن الذين كانوا على وشك التدخل
يونس/حور
سمعت حور صوت يونس وشعرت كالظمأنه سنين طوال واخيرا وجد نبع من الماء وظلت تبكي بشدة بين أحضانه
يونس/اهدى يا حور وفهميني ايه اللي حصل بظبط
قصت حور كل ما حدث على شقيقها
يونس/خلاص يا حور أنتي اهدى دلوقتي وتروحي لزين تقوليله يونس بيقولك روحني ومتحكيش معاه فى حاجه فاهمه
حور/وأنت رايح فين دلوقتي لا مش هسيبك تروح تأذي نفسك
يونس بغضب شديد/روحي يا حور اعملى اللى قولتلك عليه يلا
__
ذهبت حور الى زين وأخبرته بكل ماحدث لذهب لمنع شقيقها من فعل شيء يندم عليه
وتركها زين في المكتب وبعد أن اخبرها إلا تخرج منه وذهب لمكتب فهد بحثاً عن يونس وبالفعل وجد يونس هناك يمسك بفهد ويضربه بشدة
زين وهو يمنع يونس من ضرب فهد/خلاص يا يونس كفايه كده
يونس/سبني يا زين هو فكرني علشان ساكت أن أنا ضعيف لكن لا لحد هنا وكفاية حور خط احمر
زين/كفايه يا يونس أنا عارف اعمل معاه ايه كويس جدا
ترك يونس فهد الملقى على الأرض من شدة تعبه قائلاً/ماشي يا زين عيل مترباش علشان سكت اول مره هيسوق فيها
وبالفعل لم يصمت زين وصعد الأمر الى من هو اعلى منه مما أدى إلى فصل فهد من عمله وليس بسبب مافعله مع حور فقط هو كان يفعل هذا مع الكثير من الفتيات فمن فى مثلا أخلاق هذه ليس هذا مكانه
____بعد مرور فترة
فى قاعة كبيرة وصوت الاناشيد الاسلاميه يعم المكان والفرحه تسكن قلوب كل الحاضرين تعلو الزغاريد بعد أن أطلق المأذون جملته الشهيره “بارك الله لكم وبارك عليكما وجمع بينكما في خير”معلن زواج حور وزين ذهب زين الى قاعه النساء ليأخذ الحوريه الذي سكنت فؤاده بين أحضانه قائلاً لها : أخيراً بقيتي بتعتي ليا أنا ليا أنا بس
___
وبعد مرور سبع سنوات كانت تجلس حور مع ابنها حذيفة صاحبه الخمس سنوات في ركن الصلاة لتحفظه القرآن الكريم
حور/قُلْ أَعُوُذ بِرَبِّ اُلْفَلَقِ
حذيفة /ايه ده يا مامي انتي بطلعي لسانك ليه مش عيب كده
حور/ههههه أنت كمان لازم تطلع لسانك زيي كده
حذيفة/لا يا مامى أنتي قولتي عيب اطلع لساني وباباكمان قالى كده أنا اكون قليل الأدب
حور/بص يا حبيبي فى مواضيع لازم تطلع فيها لسانك فى القرآن
حذيفة/يعني ايه مواضيع
حور/يعني حروف بص هما تلات حور بس حرف(ث،ذ،ظ) فهمت
حذيفة /اه فهمت بس كفايه كده أنا تعبت
حور/نخلص حفظ السوره دي بس علشان بابا يخدك المسجد معاه لو محفظتهاش مش هيخدك معاه وكمان خالو يونس مش هيجبلك شوكولاته
حذيفة/لا خالص هحفظ
حور/شطور يا قلب ماما
كان يراقبهم زين من بعيد وهو يحمد الله على الذرية الصالحة والزوجه الصالحه وهكذا عندما تكون الزوجة صالحه وملتزمة يكون الأبناء مثلها
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لي انا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى