رواية ليه يا زمن الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نسرين بلعليجي
رواية ليه يا زمن الجزء السابع والعشرون
رواية ليه يا زمن البارت السابع والعشرون
رواية ليه يا زمن الحلقة السابعة والعشرون
زهره: ازاي؟
علي: زي ما سمعتي
زهرة: يعني بجد انت اتجوزت وسافرت تقضي شهر العسل ؟؟
علي: آيوه يا زهرة
زهرة : ليه؟ عملت فيه كده ليه؟ فين وعدك ليه ؟
علي: زهرة انسيني
زهرة : بالسهوله دي؟ ضيعت سنين عمري معاك وفي الآخر تغدر بيا وتتجوز ؟
علي: كفايه يا زهرة
و قفل الخط
سالم : برافو عليك كده تعجبني
انسي زهرة حياتها مش معاك لازم تتعلم مايكونش ليك نقطه ضعف و نقطه ضعف الراجل هي الست لو بيحبها
علي: ازاي عايزني اسيب حب عمري علشان قضيه
سالم: إنت بجد غبي
قضيه ايه ؟ القضيه خلصانه بيك أو من غيرك
انا عايزك إيدي اليمين في الشغل عايزك تمسك مجموعه شركاتنا في مصر ..علي انت دخلت العالم بتاعنا
علي: دخلت ازاي ؟ انا مش موافق اصلا انتوا كدبتوا عليا
سالم: خلاص الي حصل حصل و انت خلاص معانا و خاف علي اهلك و علي زهره وعلي صاحبك مراد
…اه نسيت اللي حصل هنا مش عايز جنس مخلوق يعرفه والا انت عارف النتيجه
علي خرج من عنده وهو تايه مش عارف يعمل إيه ؟
سالم : إنت لسه قاعده روحي وراه بسرعه
هايدي: سالم بيه علي مش كده خالص بابا اللي ورطه في كل دا وهو مايعرفش
سالم: الله الله القطه بتحب علي.؟لو بتحبيه روحي الحقيه و عقليه
لو فعلا خايفه عليه
طلعت هايدي تجري ورا علي لحد ما لحقته
هايدي: استني يا علي
علي: عايزه ايه؟؟
هايدي: علي لازم نتكلم
علي: مش عايز اتكلم مع حد
هايدي : علي الموضوع كبير جدا و خطير ولازم نتكلم علشان نعرف نطلع منه من غير خساير
علي: نعم !!! قولتي ايه؟ من غير خساير ؟
هايدي: اهدا وتعالي نتكلم .
زهره بعد مكالمه علي اتجننت مش قادره تصدق ان علي اتجوز
عقلها مش قادر يستوعب ليه يعمل فيها كده ازاي يسافر من غير مايقول يعني كان بيضحك عليها كل السنين دي
كانت واقفه علي الكورنيش المكان اللي كانوا بيتقابلوا فيه دايما
ودموعها ماليه وشها
لحد ما تليفونها رن
وكانت امها فاطمه بتقول لها إن البوليس اخد أبوها
راحت علي قسم البوليس لاقت امها و وداد
فاطمه :كله منك إنت ماقبلتيش تتجوزي اهم حبسوا ابوكي
زهرة : حبسوه ليه ؟
فاطمه: اتخانق مع صاحب الشقه
وكمان الكمبيالات الي عليه علشان يجوز المدعوقه الي جنبك جاتكم القرف خلفه تشل
زهره فضلت واقفه وهي مش فاهمه حاجه .
خرج أبوها مع العسكري
عم محمد : اتصرفي يا زهره اوعي تسيبيني هنا
فاطمه: قالولك ايه؟
عم محمد: لازم محامي والا هتسجن
حاولي معاها يا فاطمه انا خايف
فاطمه: حاضر يا خويا خلي بالك من نفسك
خدوا عم محمد عالتخشيبه
وداد: هنعمل ايه دلوقتي ؟
فاطمه: العمل عمل ربنا لازم اختك توافق علي العريس
زهرة : هو انت بتتكلمي جد يعني انا لو وافقت عليه أبويا هيطلع من السجن ازاي اتجوز واحد هو اللي سجن أبويا عارفه معني ده ايه ؟ انه انسان معندوش ضمير و مابيخافش من ربنا
فاطمه: احنا في مشكله وحلها في إيدك انت وافقي علي العريس علشان خاطر ابوكي يطلع من الحبس .
زهرة : انا هطلع اشوف اي محامي
فاطمه: وهتجيبي فلوس المحامي منين يا حيلتها
زهرة : هتصرف
بعدت عنهم وراحت بره اول حاجه جت في بالها لو علي كان موجود كان اتصرف
طارق كان في القسم وشاف زهرة هو وخالد صاحبه
طارق: مش دي زهرة تبع علي؟
خالد: ايوه هي
طارق: شكلها عندها مشكله
خالد: باين ..اه نسيت اقولك ان علي سافر دبي هو و هايدي
طارق: عرفت امبارح.
وعرفت سافروا عند مين ؟
خالد: لا بصراحه
طارق: عند سالم الدهشان
خالد: ايه؟!!
طارق: مستغرب ليه؟
خالد: إنت عارف بتقول ايه؟؟
طارق: عارف امال انا حاطط علي في دماغي ليه ؟
خالد: بس ازاي وصل له؟
طارق: سهله اوي هو بيشتغل عند مين؟
خالد بعد ما استوعب
خالد: ايوه صح
طارق: خليني اروح اشوفها عايزه ايه
طارق راح لها
طارق: السلام عليكم
زهرة : وعليكم السلام
طارق: إنت زهرة خطيبه علي؟
زهره بلعت ريقها بصعوبه وغصه في حلقها من كلمه خطيبة علي
زهرة: كنت خطيبته
طارق: ازاي؟
زهرة : علي اتجوز بنت صاحب المكتب اللي شغال فيه
طارق: قصدك هايدي؟
زهرة: معرفهش اسمها إيه
طارق: طيب انت هنا ليه اسف علي سؤالي انت محتاجه مساعده ؟
زهرة : أيوه أبويا اتمسك النهارده عليه كمبيالات و كمان صاحب الشقه عمل له محضر تعدي مش فاهمه اوي و محدش بيقول حاجه وانا لازم اشوف محامي
طارق: طيب ممكن اساعدك ؟ انا محامي
زهرة بصت له اوي
زهرة: بس انا مش معايا فلوس لحضرتك و اكيد اتعابك غاليه
طارق: ولا يهمك تعالي معايا .
***************************
Nisrine Bellaajili
في دبي
هايدي خدت علي وراحوا مكان هادئ
علي: بصي عايزك تحكيلي كل حاجه مين الراجل دا ومين وراه وإيه حكايه طارق
هايدي: حاضر بس انت اهدي شويه الموضوع مش سهل زي ما انت فاكر
علي: ارجوكي انا مش قادر استوعب تهديد الراجل دا ازاي صورني وليه وعاوز مني ايه ؟
هايدي: الكلام اللي هتعرفه لازم يكون سر لولا إني خايفه عليك ماكنتش هتكلم
علي: خايفه عليا لا قولي كلام غير ده انت جايباني لحد هنا وتقوليلي خايفه عليك
هايدي: اقسم بالله انا كمان اتصدمت ماكنتش متخيله اننا هنقابله هو شخصيا بابا مقاليش حاجه وماكنش يعرف لانه اكيد مكانش هيخليني اسافر للخطر
لان أبويا أكثر واحد عارفهم واتأذى منهم
علي: ازاي؟
هايدي : من 15 سنه والدي كان محامي كبير ومعروف عنه النزاهة و الإخلاص لحد ما في يوم جاله واحد وطلب منه انه يشتغل معاهم
بابا طبعا رفض لان الشغل دا كان تزوير في حاجات مهمه تبع الدوله
فضلوا يهددوا فيه هو قال يرفض وبعدين هما هيزهقوا ويبعدوا عنه
بس للأسف ماما راحت ضحيه
علي: ايه؟ قتلوها ؟
هايدي: عملت حادثه عربيه وفي المستشفي جاتله رساله إنها قرصة ودن ولو ماوافقش ممكن يموتوها
أبويا طبعا خاف وراح عمل محضر بس للأسف لما رجع المستشفى كانت ماما ماتت جالها هبوط حاد في الدوره الدمويه
بعد العزا بعتوا له رساله تهديد ان حياتي في خطر
وإنه لازم يخاف عليه والا هيقتلوني وتهديدات تانيه على حسب شغله طبعا خاف وبقي معاهم ومن ساعتها حياتنا اتغيرت جدا
بقي عندنا مكتب المحاماه الكبير والفيلا وشاليهات
بس أبويا عايش ديما تحت التهديد على حياتي .
علي مافيش مجال ترفض لأنهم بجد ممكن ينفذوا اللي قالوه وفي الآخر غصب عنك هتبقي معاهم
عيلتك في خطر وكمان البنت اللي بتحبها اكيد هيفضحوها ويمكن يقتلوها
علي قلبه وجعه علي زهرة
هايدي: انا عارفه انك بتحبها بس لو خايف عليها لازم تنفذ اللي طلبوه منك .
علي: وإيه حكايه طارق
هايدي: طارق بقي وصلوا له وكمان طلبوا منه يساعدهم بس هو رفض و للأسف راحت مراته ضحية لرفضه .
انا كنت صاحبة مسك كانت ست طيبه جدا وبتعشق طارق وهو كمان
علي: لحظه يعني كلام طارق كان صح ان الحادثه كانت مدبره
هايدي: ايوه
علي: يعني انا شاركت في الجريمه دي اني دافعت عن الشخص اللي عمل معاها الحادثه
هايدي: آه وكمان هو اللي كان سايق مش صاحبه اللي مات بس هما قالوا اللي مات هو اللي كان سايق
علي: وطبعا ابوكي كان عارف وهو اللي خلاني ادافع عنه وجابلي دلائل واثباتات انا نفسي صدقتهم وطلعته براءة
هايدي: آه وطارق مفكر انك معانا وانك مشارك في قتل مراته
علي: بس ليه سابوه مش قولتي ان ابوكي في الاخر بقي معاهم يعني طارق هو كمان معاهم؟
هايدي : لا طارق بقي حويط جدا جدا ومسك عليهم حاجات خلتهم يبعدوا عنه او هما مفهمينه كده بص مش عارفه
كل اللي اعرفه انك لازم توافق دلوقتي لو عايز تنقذ اهلك
علي: عارفه انت بتطلبي ايه ؟ اني ابعد عن البنت اللي بحبها من سنين وكمان اخالف ضميري
هايدي : ربنا شاهد انه غصب عنك وكل الي هتعمله انك هتخلص لناس هيبعتوهم ليك أوراق جمارك وحاجات كده
علي: علشان كده ابوكي كل سنه يطلع عمره يكفر عن ذنوبه
هايدي: علي أبويا اتظلم منهم .
عارف يعني ايه انك تعيش خايف علي بنتك ؟ أبويا حتي مارضيش يتجوز و يجيب أطفال تانيه لانه خايف
انت مش فاهم ولا مستوعب الناس دي ممكن تعمل ايه
دول مافيا عالميه بيتاجروا في كل حاجه ممكن تخطر علي بالك
خاف علي نفسك وعلي اهلك ممكن يقتلوك و يقتلوا اهلك كلهم من غير شفقه ولا رحمه هتقولي في قانون في البلد هقولك هما القانون وهما اللي ممشين البلد
علي إياك تفكر تعمل اي حاجه ضدهم مهما قاومت مش هتعرف تبعد لأنهم حطوك في دماغهم وبتقول ليه انا ؟
لانك محامي شاطر ولسه صغير هما عايزين محامي كده علشان الشكوك وكمان تبقي تحت ايدهم لحد ما تكبر انت ممكن تبقي غني ومعروف و مشهور
علي: بالحرام ؟!
هايدي : دول مابيفهموش حرام ولا حلال
كل همهم مصالحهم تمشي
علي : أنا مش قادر أصدق نفسي دا حلم ولا كابوس ولا إيه دا
هايدي: دي الحقيقه المره
علي: بس انت قولتي ان طارق مش معاهم يعني اهو في امل ممكن ابعد من غير ما يأذوني
هايدي: صعب تطلع منهم اكيد طارق معاهم بطريقه غير مباشره طارق لما ماتت مراته فضل سنه تعبان مش بيخرج من بيته خالص كان في حاله وحشه جدا وراح اتعالج من الإكتئاب ورافض يتجوز وبنته لسه صغيره
وهمه اوهموه انهم مالهمش علاقه أنا عارفه التفاصيل كلها
بس الي اعرفه طارق مش سهل وعايز ينتقم من اي حد كان سبب في موت مراته من ساعة العزا مروحتش بيتهم ولا شوفت بنته
وبقيت بعيده خالص عنهم
علي: دلوقتي فهمت سبب كرهه ليا عنده حق ما انا دافعت عن اللي قتل مراته
هايدي: هو مفكر انك معاهم مايعرفش حاجه
علي: بعد ايه ابوكي ورطني من زمان يعني القضايا اللي كنت بترافع فيها ضد طارق كانت من طرفهم صح؟
هادي : ايوه كنت تحت الاختبار
علي: طول الوقت شايف نظرات طارق ليا مش تمام وماكنتش عارف السبب وكل ماكان يربح قضيه كنت بفرح عارفه ليه؟
هايدي : لا
علي: لأني كنت حاسس ان في حاجه غلط
هايدي: علي احنا دلوقتي في مركب واحده ولازم نحط ايدينا في ايدين بعض
علي: مركب واحده حلوه دي
هايدي: علي انا بحبك من زمان
علي: بتحبيني؟!
هايدي: ايوه انت اول راجل حبيته وكنت عارفه انك بتحب زهرة
علي: زهرة دي طفله اتربت علي إيدي الله أعلم هي عامله ايه دلوقتي ؟ حسبي الله ونعم الوكيل فيهم
هايدي : تتجوزني يا علي ؟
بقلم نسرين بلعجيلي
**************************
هيحصل ايه مع علي؟
و هل هيتجوز هايدي؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليه يا زمن)