رواية ليه يا زمن الفصل الخامس عشر 15 بقلم نسرين بلعليجي
رواية ليه يا زمن الجزء الخامس عشر
رواية ليه يا زمن البارت الخامس عشر
رواية ليه يا زمن الحلقة الخامسة عشر
المعلم : الحمدالله، سمعتوا يا ناس؟ البت بريئه.
الجاره: حرام عليك يا وليه،هاتروحي من ربنا فين؟ البنت امبارح صريخها مابطلش ماعرفناش ننام،
وشفتكم امبارح شايلينها وهي يا ولداه مش بتتكلم، انا قلت أكيد ماتت.
كل وحدة من الجارات ابتدت تتكلم.
المعلم : يلا بينا.
جمالات : و الواد مش هاتروحوا تتنازلوا؟؟
المعلم : خير ان شاء الله.
عم محمد : هانروح فين؟؟
المعلم: انزل وحاقولك.
في شقة حماة طارق
نرمين : وبعدين يا ماما هانعمل إيه؟
شويكار : مش عارفه، والبت سيلا مش بتحب تقعد عندنا.
نرمين: ماما أنا بحبه اوي اوي، اعمل إيه ؟ انا حبيته قبل مسك.
شويكار : عارفه، بس هو حب مسك.
Nisrine Bellaajili
نرمين : انا اعترفت ليه بحبي اكثر من مرة ورغم كده اتجوز مسك، وانت كنت عارفه إني بحبه و وافقت على جوازهم.
شويكار : هو مش هانخلص من الاسطوانة دي؟ دا نصيبها واهي ماتت وسابت كل حاجة وهو مش عايزك، اعملك إيه؟؟
نرمين : لا زم نضغط عليه وناخد البنت.
شويكار : هو انت اتجننتي؟
نرمين : اه اتجننت. انا بحبه ومش عارفه انساه، اتخطبت مرتين ومش عارفه اتعامل معاهم وحبيته اكثر لما شفته كان بيعامل مسك إزاي، وكان بيحبها قد إيه.
شويكار : انسيه هو عمره ما هايتجوزك، وعلى مافهمت من امه هو رافض الجواز بعد مسك.
نرمين: وانا مش هاتجوز غيره فاهمه ولا مش فاهمه.
وقامت و سابتها…
شويكار: ربنا يهديكي يا بنتي، حبك لطارق خلاك نكدتي على اختك حياتها مع جوزها. آه لو عرف انك اتخانقتي معاها يوم الحادثه.
يارب صبرني…
على بالليل…
وداد روحت مع امها و ابوها البيت.
بعد ما المعلم دفع المصاريف، زهرة راحت اتنازلت عن المحضر بضغط من ابوها و المعلم.
علي عرف الموضوع من صاحبه في القسم وقاله مايخليش عماد يطلع لحد ثاني يوم علشان يتعلم الدرس. ووصي عليه يتحط في زنزانة مليانه مجرمين علشان يتأدب.
واتصل على زهرة
علي: ألو!
زهره : ايوه يا علي؟
علي : ايه الي انت عملتيه دا؟؟
زهره: أرجوك انا مش ناقصه كلام، كفايه ابوك سمعني كلام قد كده.
علي : باستغراب، أبويا؟؟
زهرة : أيوه، ماهو الي دفع المصاريف وهو الي اخدني على القسم علشان اتنازل بعد ما ابويا زعل قوى مني، لا وكمان العبيطه وداد اترجتني اتنازل
علي: إيه؟!؟!
زهرة : زي ما بقولك. انا مابقتش عارفه انا الي صح ولا هما الي صح.
امي متفقه معاها وانها لازم تسامح ومش بعيد ترجع ليه. على العموم انا مش حاتكلم خالص لأني انا الي بقيت وحشه.
علي: معلش حبيبتي، بس انت صح هما الي غلط. دا اختيارها. طب كويس ترجع بيتها علشان آجي اخطبك، مش معقولة حانقضيها مكالمات تليفون.
زهره : إن شاءالله، بس انا لسه زعلانه منك على اللي عملته.
علي : حقك حبيبتي،و أنا زعلان من نفسي، مكانش لازم اتمادى لأني تعبت اكثر ومش قادر اصبر اكثر من كده.
كنت قلتلك اخلص المكتب بس حاليا مش قادر خالص. آجي اخطبك ونكتب كتابنا في نفس الاسبوع.
عارفه حبيبتي إن امي اتمنتك ليا وقالتلي ياريت تكون زهرة من نصيبك؟
زهرة : بجد حبيبي ؟!؟!
علي : آه والله. حتى فرح شكرتك.
زهرة : آه يعني اكيد ابوك عارف لانه التهاردة كان كويس معايا جدا.
علي: أكيد امي قالت ليه انك عجبتيها.
ثاني يوم الصبح…
عماد طلع من الحجز بعد ما اتروق كويس، جسمه كله كدمات وضرب راح على شقة امه.
أول ما فتحت ليه الباب اتخضت
لانه مكانش قادر يصلب طوله. اغمي عليه عند الباب.
جابوله الدكتور الي اداله علاج، وعلق ليه محاليل وحاول يضمد الجروح.
جمالات وهي مستنكره الوضع،
كانت قاعده بثقلها على الكنبه وبناتها جنبها.
جمالات : آه يا مين يجيب بت الشيال تحت إيدي أكلها بسناني. شايفين اخوكم عامل ازاي ؟ رجعت ليه الحالة من ورا المزغوده الي ماتتسمي.
عواطف : يا ما ابنك الي غلطان. ترضي وحده فينا يجرا ليها الي حصل لوداد؟ انا مش قادره انسى منظرها وهي غرقانه في دمها.
بطه: هي الي ساقت العوج على أخوكي، ما كلنا كنا خايفين في الليله دي بس سلمنا أمرنا لله.
عواطف : هو انت مقتنعه بالي بتقوليه ؟ اخوك اتحول لزومبي
وانت عارفه إنه مابيقدرش يتحكم في نفسه قدام شهوته. تفتكري اتحرش بكام وحدة؟ ولا الخدامه الي اغتصبها.
جمالات : كفايه بقى كلام في الموضوع دا. يلا كل وحدة على بيتها، وحسكم عينكم الكلام اللي حصل يطلع لجوازكم.
بطه : حاتعملي إيه مع بنت الهرمه؟؟
عواطف: يمكن هي الي تعمل و تطلب الطلاق.
جمالات : لا مش حايقدروا لان في الأول والآخر دي سمعتها وشرفها. بس الي مستغربه ليه إزاي المعلم واقف معاهم و يساعدهم.
Nisrine Bellaajili
عواطف : ماهو شغال عنده.
جمالات : لا لا الموضوع فيه إن ولازم اعرفها. يلا غوروا من قدامي.
وداد صحيت مخضوضه و بتترعش
قامت زهرة بسرعه ناولتها كباية ميه.
زهرة : إهدي يا حبيبتي انت في أمان هنا مافيش حاجة
وداد: انا خايفه.
زهرة حضنتها…
زهرة : عارفه يا حبيبتي، بس اهدي كله تمام. انت في بيتنا اطمني و نامي وخدي القرص دا هايخليك مرتاحه.
أخذت وداد منها الدوا ورجعت تنام.
في السطوح طلعت فاطمه بكباية الشاي لعم محمد.
فاطمه : خذ يا خويا اشرب.
عم محمد: هانعمل إيه في الوكسه دي؟؟
فاطمه : مش عارفه يا خويا، البت حالتها صعبة.
عم محمد : ولا بنتك زهرة الي بتبص علي عليا إني ضيعت حق اختها.
فاطمه : آه منها، البت مستقويه مش عارفه طالعه لمين؟
عم محمد : بنتك كانت مع علي ابن المعلم وبلغوا على عماد. الضابط هو الي قال لينا؟
فاطمه : بجد يا محمد؟
عم محمد : ومالك فرحانة ومبسوطه؟
فاطمه: اه لو في بالي صح حايبقي طاقه القدر واتفتحت لينا
عم محمد: وايه اللي في بالك ؟
فاطمه : علي عينه منها. انت ماشفتش الفرح كان بيبص ليها ازاي، ولا الحاجه رحمه.
عم محمد : كفايه تخاريف دا المعلم لسه ممضيني على كمبيالات ثانيه بتاعت مصاريف المستشفى.
فاطمه : حقه، الراجل وقف معانا وقفة رجاله.
عم محمد : بس أنا قلبي مش مرتاح.
الحاجة رحمه كانت قاعده بتشرب قهوتها وسمعت جرس الباب. الخدامة راحت تفتح…
نوال: صباح الخير.
رحمه : صباح الخير. مش عوايدك تصحي بدري ؟
نوال: اسكتي، أنا من ساعة ما رجع المعلم وانا عايزه انزلك.
رحمه: خير في حاجه ؟
نوال: انت ماتعرفيش الي حصل للبت وداد بنت فاطمه الخدامه؟
رحمه : خير اللهم اجعله خير!!
نوال ابتدت تحكي ليها الي قاله المعلم….
رحمه : لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم. كنت حاسه ان الجدع دا مش تمام. بس غريبه، ازاي المعلم بيحكيلك حاجات زي دي؟ مهما كان دي أسرار و عرض و شرف ماينفعش يقول لحد عليه.
نوال : هو انا حد غريب؟ المعلم بعد ما ارتاح واتبسط معايا، ما انت عارفه ماحدش يزبطه غيري،
وضحكت ضحكتها المستفزه، ابتدا يحكيلي، كان في لحظه صفا كده
رحمه : وانت ماصدقت جيتي هنا تحكيلي. نوال اقفلي على السيره دي احنا عندنا بنات.
نوال: بس مش غريبه إن البت تمنع نفسها عن عريسها الا لو كان في حاجه؟!
رحمه : استغفر الله، يا نوال بطلي أسلوبك دا عيب عليك مش قلتي اخته برئتها وكانوا الجيران شاهدين؟
نوال: مافيش دخان من غير نار.
رحمه : يارب يهديك يا نوال.
جات نانسي وهي لابسه عبايتها وشايله شنطتها…
نانسي : صباح الخير يا حاجه.
رحمه: صباح الخير يا بنتي عامله إيه؟؟
نانسي : الحمدالله.
نوال و هي بتبص ليها من فوق لتحت.
نوال : على فين العزم إن شاء الله ؟
نانسي: رايحه عند امي و ولادي.
نوال: الحاج بعد ما فرهدته امبارح لسه نايم، ومش هصحيه علشان تاخذي إذنه.
نانسي : هو عارف اني رايحه. فوتكم بعافيه، انا جيت بس اسلم على الحاجه.
بقلم نسرين بلعجيلي
وطلعت من الشقه وهي مفروسه من نوال. لولا الحاجه رحمه كانت جابتها من شعرها تحت رجليها.
بعد اسبوع وداد بقت كويسه شويه بس على طول ساكته.
والناس ماسبتهمش في حالهم. ما الكلام انتشر بسرعة البرق. جملات ما سكتتش على الي حصل لابنها، جابت كم ست كده الي بيلفوا الحواري، وحكت ليهم على اللي حصل، والناس ماكدبتش خبر، الكل ابتدا يتكلم على شرف وداد، حتى اللي شغالين مع عم محمد مبطلوش كلام.
والمعلم مااتكلمش ولا حاول يبرر ولا يدي عم محمد الفيديو الي عمله لغاية في نفس يعقوب.
مراد رجع من السفر ورجع الشغل.
أول ما علي عرف راح عنده المكتب…
علي: كده يا مراد تعمل فيا كده ؟!؟
مراد ببرود مميت
مراد: عملت إيه؟؟
علي: انا اسف يا مراد. إنت صاحب عمري مش عايز اخسرك.
مراد : آسف على انك تشك فيا ؟؟ لو انا خاين كنت خنت زمان وانا بادخل بيتكم. انا سنين وانا بحب اختك من بعيد وحاطط إيدي على قلبي لا تتخطب، وباعرف اخبارها منك. ولا مره حاولت اقرب منها ولا اكلمها، متابعها في صمت.
علي: وهي كمان بتحبك على فكره و في صمت.
مراد: قلت إيه؟!!!
علي : قلتلك هي كمان بتحبك ومش عارف حالتها عامله ازاي دلوقتي بعد ما عملت ليها بلوك.
أختي ذبلت، بتروح الشغل وهي مش متحمسه، وانت عارف قد إيه هي كانت عايزه تشتغل.
ها هاتخطب إمتى؟ ولا نيجي احنا نخطبك؟!!!
مراد فضل مصدوم من كلام علي.
علي : يا ابني متنح كده ليه ؟!؟
قلي اخطب انا الاول ولا انت ؟
مراد : انا طبعا والليله كمان.
علي : يا راجل انت مستعجل بقى!!؟
مراد: جدا. على فكره، أهلي نزلوا معايا الاجازه، انا رايح اقولهم وانت بلغ والدك و الحاجه رحمه.
علي : رايح فين؟ انت لسه راجع والمدير مش طايقك.
مراد: مش مهم كده كده لازم نفتح المكتب، خليها تيجي منه.
وطلع جري علي اهله….
علي: آه على الحب و عمايله. أعمل انا إيه؟ اتصل بأمي.
كلم رحمه الي كانت طايرة من الفرح، وكلمت المعلم بلغته وطلبت منه مايقولش حاجه لنوال. رغم استغرابه بس كان مبسوط لبنته.
رحمه بلغت الشغالات إن في ضيوف جايين و بعتت جابت جاتوهات و حلويات.
نوال حست في حاجه ونزلت عند رحمه.
رحمه بلغت الشغالات مايتكلموش
وفتحت ليها الباب.
نوال: في إيه يا رحمه ؟
رحمه : قولي سلام عليكم الأول.
نوال : سلام عليكم.
رحمه : وعليكم السلام.
نوال: انتوا عندكم حاجه؟ انا شفت الولا بتاع الحلويات مطلع كراتين
رحمه : آه، ضيوف علي معزومين عندنا.
نوال : ضيوف مين؟
رحمه: نوال انا مش فاضيه، هو كلمني قالي هو جاي ومعاه ضيوف.
نوال: وفرح فين؟؟
رحمه: فرح في شغلها.
نوال: آه طيب، اطلع البس انا وجهز نفسي استقبل معاك الضيوف.
رحمه : مالوش لزوم خليك في شقتك.
نوال: نعم نعم ليه ؟ مش انا كمان مرات المعلم وضيوفه ضيوفي ؟!؟
رحمه: بس دول ضيوف علي مش المعلم. نوال انا مصدعه وعايزه اخش اريح شويه قبل ما الجماعه توصل.
دخلت أوضتها وسابتها.
نوال راحت المطبخ.
نوال : بت يا مسعده قوليلي مين اللي جاي ؟؟
مسعده: مش عارفه يا ستي، كنا قاعدين في المطبخ بنعمل الاكل، واتصل علي بيه وقال إنه عنده ضيوف والحاجه قالتله جيبهم هنا.
نوال : بس دا الي سمعتيه؟ انطقي وانا هازبطك.
دخلت رحمه…
رحمه: مسعده شوفي شغلك. هو انت يا نوال مش هاتستريحي ولا تريحي؟ اي شغاله تعمليها جاسوسه عندك تطلع ليك اسرار بيتي؟
نوال : انا يا رحمه؟ حرام عليك ظلمتيني.
رحمه : كنت بتسألي مسعده ليه؟ مش انا جاوبتك؟
نوال: خلاص يا رحمه، انا طالعه شقتي.
وراحت نوال واتصلت بالمعلم.
المعلم : أيوه؟
نوال: يرضيك يا معلم رحمه تطردني من شقتها؟ ومش عايزاني استقبل الضيوف معاها؟ بتستعر مني.
المعلم : اللهم طولك يا روح. يا وليه اهمدي كده واهدي، هو انت ما بتخلصيش من المشاكل؟ مش سايبه حد في حاله، اعملي زي ضرايرك واقفلي بابك احسن لك. انا مش فاضي لكلام النسوان دا، وحسك عينك المحك تحت عند رحمة انت وعيالك. يلا اقفلي.
قفل معاها…
المعلم: إيه القرف دا؟ الوليه مش بتتهد خالص.
ونده على عم محمد…
عم محمد : خير يا معلم في حاجه ؟
المعلم : اقعد عايز اتكلم معاك.
عم محمد: من عيني.
وقعدوا يتكلموا…
طلع عم محمد من الوكاله وهو هم الدنيا كله عليه. لدرجه كان هايقع بره.
قعد على الأرض و الي شغالين في الوكاله سندوه لحد بيته.
خبط الباب.
فاطمه فتحت الباب.
فاطمه : يا مصيبتي مالك ؟؟
عم محمد : اسنديني على اوضتي يا فاطمه.
دخلته الأوضه.
على بالليل…
جات فرح من الشغل وشافت البيت فيه حركه غريبه.
رحمه: تعالي يا حبيبتي.
فرح : هو في إيه؟
رحمه : تعالي نتكلم في أوضتك.
دخلوا الأوضه.
رحمه: حبيبتي مراد جايب أهله الليله علشان يطلب إيدك.
فرح : إيه!!؟؟
رحمه : صلي على النبي يا حبيبتي.
فرح: عليه الصلاه والسلام.
رحمه : خشي خدي دوش والبسي الفستان دا بعته اخوكي ليكي
فرح،: ماما انت بتتكلمي جد؟؟ مراد رجع وعايز يطلب إيدي؟ ازاي وهو لسه عامل لي بلوك ؟
رحمه : انا مش فاهمه بتقولي إيه، بس هو كلم اخوكي.
يلا هما على وصول.
وصل المعلم وعلي..
المعلم : إزيك يا بني؟
علي: الحمدالله.
المعلم حانفرح بيك إمتى ؟
علي : آخر الأسبوع عايز اروح اخطب.
المعلم : هاتروح تخطب لوحدك ؟
علي: اكيد لأ، هانروح كلنا، دا لو عايز تروح معايا؟
المعلم: أكيد يابني، دا يوم المنى عندي.
قلي من هي ؟ بنت مين ؟
يادوب علي حايتكلم الجرس رن.
علي: الجماعه وصلوا.
سماح كانت واقفة في البلكونه
وطلعت تجري على نوال.
سماح : الحقي مراد جايب اهله ومعاه ورد، عارفه دا معناه إيه؟
نوال: يا خيبتك السودا، دا حيخطب فرح.
سماح راحت تجري على الباب ونوال لحقتها.
يا ترا سماح هتعمل ايه؟؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليه يا زمن)