روايات

رواية ليه يا زمن الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم نسرين بلعليجي

رواية ليه يا زمن الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم نسرين بلعليجي

رواية ليه يا زمن الجزء الحادي والثلاثون

رواية ليه يا زمن البارت الحادي والثلاثون

ليه يا زمن
ليه يا زمن

رواية ليه يا زمن الحلقة الحادية والثلاثون

فاطمه فضلت مصدومه
فكريه: هي دي كلمتكم لينا ان البنت للولد ؟
المأذون: مبروك عليكم امشي انا

رحمه: بتعمل ايه يا معلم هنا؟
فكريه: أكيد جاي يوقف الجوزاه صح يا سعد
طارق: معلش بس شكل المعلم هو العريس
رحمه : رد عليا يا معلم

هنا طلعت زهرة

زهرة : في إيه؟؟
رحمه: في ايه؟؟ كده تبيعي ابني اللي بحبك ؟
زهرة : إبنك باعني وراح اتجوز
رحمه: اتجوز مين انتي بتقولي ايه؟ دا هو لسه متصل بينا نلحقك
زهرة : خلاص اتجوزت كان فين لما كنت بقوله اخطبني

فكريه: ماهو خطبك وأبوكي قاله انك مقري فتحتك علي ابن عمك ؟
زهرة: ابن عمي مين ومافيش الكلام ده
رحمه: جه خطبك من ابوكي وقال له انك مقري فتحتك بس اداله كلمه انك ليه وكان عايز يكتب عليكي بس ابوكي رفض و تاني يوم جيت انا و عمته نأكد علي الكلام

زهرة كانت مصدومه من الكلام ده
راحت علي أمها
زهرة : صحيح الكلام ده؟؟
فاطمه: خلاص هو اتجوز وشاف حياته انتي كمان اتجوزتي وبقيتي علي ذمه راجل
مراد: انتي بتقولي ايه علي ما اتجوزش خالص وسافر علشان شغل وحاول مليون مره يشوفك و يكلمك و انت مش بتردي و جه عند ابوكي خطبك وتاني يوم الصبح سافر

زهرة: بس انا كلمته وقالي إنه اتجوز بنت المدير
فاطمه: شوفتي احنا ماكذبناش عليكي

زهرة : بس ماقولتيش ليه انه جه خطبني
رحمه: اتجوزتي مين يا زهرة ؟
زهرة : مش عارفه ومش فارقه لاني اتجوزت علشان أبويا ما يتسجنش العريس بيهدده بالسجن انا مضيت علي ورق المأذون وحتي العريس ما شوفتوش
طارق: للأسف العريس هو المعلم سعد ابو علي وانا لما روحت القسم عرفت انهم كانوا عاملينها ثمثيليه عليكي علشان يضغطوا عليكي و توافقي
زهرة: لا مستحيل المعلم مسابناش ولا لحظه وكمان دفع الفلوس للراجل اللي قدم الكمبيالات

عم محمد: إنت مين وداخل بيتي بصفتك ايه؟
طارق: انا المحامي طارق اليزيدي زميل علي وكنت شوفت زهره في القسم وكنت عايز اساعدها بس للأسف بنتي وقعت في المدرسه ومشيت بسرعه وكنت جاي انهارده اكمل مساعدتي ليكم بس الظاهر جيت في وقت مش مناسب
مراد: مين العريس يا عم محمد
لحظه صمت الكل ساكت

زهره حاسه إنها في دوامه وعنيها بتنزل دموع

المعلم : انا العريس
زهرة: إنت ازاي؟؟

المعلم: هو إيه اللي ازاي؟
رحمه: إنت اتجننت تتجوز حبيبه إبنك و خطيبته ؟؟
المعلم: مش خطيبته وبعدين انا كنت مكلم أبوها وهي صغيره بضفاير يعني حتي قبل ما إبنك يشوفها
مراد: مش مصدق ان الاب يعمل في ابنه كده ؟؟؟ انت عارف ان علي بيموت في حاجه اسمها زهرة ازاي تتجوزها ؟؟؟
المعلم: الجواز قسمه و نصيب
فكريه: لا لا انت شكلك اتجننت تتجوز عيله قد بناتك وانت رجلك و القبر إية ياأخي دا انت جد وعندك احفاد وبنتك بتتجوز ومن كل البنات مالاقتش غير اللي ببحبها إبنك
دا علي إبنك البكري من صلبك ازاي تعمل فيه كده ؟؟؟
رحمه الدنيا ابتدت تلف و تدوخ ومش قادره تصلب طولها

مسكها مراد

أما زهرة راحت مسكت في رقبت أمها
زهره: إنتي مستحيل تكوني أم ازاي تبيعيني كده وانت عارفه اني بحب علي تجوزيني ابوه ؟ انتي إيه ملتك ايه؟
فاطمه: اوعي كده انا عايزه مصلحتك ولو كان علي بيحبك كان اتجوزك من زمان
زهرة راحت لطارق
زهرة: أرجوك ساعدني الجوازه دي باطله صح انا بحب علي مستحيل اتجوز ابوه وبعدين ماكنتش اعرف العريس انا بس مضيت

طارق: اكيد هاساعدك مهما كانت عداوتي مع علي بس انتي مالكيش ذنب
هرفع ليكي قضيه ضد ابوكي و امك والمعلم
و القاضي حيطلقك من اول جلسه
صح يا مراد؟
مراد: صح وانا معاك
المعلم ضحك ضحكه مستفزه
المعلم: يبقي خلاص لما ترفعي عليا دعوه انزل انا الفيديو بتاعك وانت استغفر الله تحت السلم فاكره ولا نسيتي وكمان البس ابوكي تهمه انه سرق المخازن ولا أقولك مش هلبسه تهمه هو اصلا كده كده سرق المخازن وصورته منوره الشاشه و امك سرقت دهب من اي شقه عندي
وكده كده علي مستحيل يتجوزك
1
زهرة: اعمل فيهم اللي انت عايزه انا من اللحظه دي ماليش ام ولا اب
وانا ماليش فيديوهات ولو قصدك علي السلم فانا كنت مع إبنك

المعلم: الفيديو فيه بس انت والله اعلم كنت مع مين ابني متربي ومستحيل يعمل كده
طارق بص لخالد و هما مستغربين ازاي اب يعمل في ابنه كده
رحمه: انا لسه مش قادره أصدق انت تتجوز خطيبة إبنك؟؟
المعلم: مكانتش خطيبته اتكلم يا راجل هو انت اديت لعلي كلمه إنها خطيبته ؟؟
عم محمد : لا
فكريه: حسبي الله ونعم الوكيل فيكم انتم ايه جنس ملتكم ايه ؟؟

فاطمه: يوه بقي هو فيه إيه لكل ده؟؟
Nisrine Bellaajili
رحمه: إنت ليكي عين تتكلمي كمان نسيتي إيدي اللي اتمدت ليكي بالخير نسيتي كل حاجه عملتها علشانك تجوزي بنتك لي جوزي ؟؟ تبيعي بنتك كده وماتقوليش لها إن ابني خطبها؟؟

فاطمه: بقولك إيه جوزك واتجوز بنتي علي سنة الله و رسوله لا عيب ولا حرام غلطت في ايه بقي؟
زهرة: إنت بيعتيني مش جوزتيني ضغطتي عليا ان أبويا حيدخل السجن وانه تعبان وانت عارفه ان علي خطبني وعارفه إن أبوه العريس انتي جالك قلب تعملي فيه كده ازاي انتي عارفه انا بحب علي قد ايه ؟؟؟
فاطمه: لمي الدور يا زهرة علي مايجوزلكيش دلوقتي انتي مرات ابوه وهو ابن جوزك وبس
يلا يا معلم خد عروستك
زهره راحت عند رحمه

زهرة: انا بحب إبنك ابوس ايدك
ونزلت علي ايديها تبوسها
الحقيني انا ماليش حد غيرك
رحمه حضنتها
رحمه: طلقها يا معلم؟
المعلم : هو انتي فاكره اني لما أطلقها هتجوز لي إبنك ويتجوزها لا لانها كانت مرات ابوه

طارق: لا ممكن يتجوزها لأنك طلقتها قبل البناء يعني قبل ماتدخل عليها وبعدين هي مش موافقه ويبقي الجواز باطل شرعا

المعلم: انا ماليش فيه طلاق مش هطلق ويلا انجري قدامي
وراح يمسكها من شعرها
بس طارق بعده عنها
طارق: إيدك ماتتمدش عليها فاهم ولا مش فاهم ؟
المعلم: لا مش فاهم دي مراتي ومافيش قوه تبعدها عني
زهرة : أنا مش عايزاك طلقني انتوا ضحكتوا عليا
المعلم: ليه ياختي عيله صغيره مش قلتي بفم مليان انك موافقه علي العريس ؟ و سألك المأذون وقولتي موافقه ايه اللي اتغير دلوقتي؟
زهره: ماكنتش اعرف انك انت العريس انا ماقدرش اعيش معاك قلبي وعقلي ملك علي اللي هو إبنك
المعلم: محمد كلم بنتك والا اقسم بالله فضيحتكم هتبقي علي كل لسان فاهم ولا مش فاهم
عم محمد كأنه اتحول وراح لزهرة مسكها من شعرها
عم محمد: انا عارف ان آخرتي علي ايدك انتي هتروحي مع عريسك والا قسما بالله اقتلك هنا
فكريه: ويجيلك قلب تقتل بنتك؟
عم محمد : انا ماليش بنات
قولتي ايه
روايات نسرين بلعجيلي Nisrine Bellaajili
زهره راحت ورا طارق
زهره : وانا مش هروح في حته وبكرهكم ومنك الله يا علي انت اللي وصلتني لكده إبنك مش راجل ضحك عليا ياما اترجيته يتجوزني وهو كان رافض قال ايه لما يخلص المكتب

رحمه: طلقها يا معلم ؟
المعلم مش مطلق يا رحمه
رحمه: يبقي طلقني انا
فكريه: اسكتي يا رحمه بتقولي ايه ؟؟
رحمه: يا يطلقها يا طلقني انا ؟
المعلم : إنت طالق يا رحمه
فكريه شهقت بصوت عالي

الوقت دا زهره هربت ونزلت السلالم و هي مش عارفه تروح فين
والكل شايفها في الحاره نازله بفستان الفرح و بتجري
وداد كانت في شقتها و قلبها مقبوض لأنها عارفه ان اليوم كتب كتاب اختها وهي مارضيتش تحضر
حاسه انها خانت اختها اللي علي طول واقفه جنبها
طلعت لها جمالات

وفتحت الشقه عادي بالمفتاح
جمالات : غريبه مش انهارده كتب كتاب اختك زي ما امك قالت؟
وداد بعد تنهيده كبيره
وداد : ايوه
جمالات : و ماروحتيش ليه ؟؟
وداد : ماليش مزاج

جمالات : في وحده ماتحضرش كتب كتاب اختها ويبقي مين عريس الغفله بقي ؟
وداد : المعلم
جمالات : مين المعلم ده …. تقصدي المعلم سعد ؟؟
وداد: ايوه
جمالات : و مالك مكشره ليه ؟؟ في حد يكره الخير لاخته ؟؟
وداد كانت عايزه تتكلم مع أي حد من القهره اللي حاساها جواها
وداد: اصلك ماتعرفيش الحقيقه

جمالات: مالك يابت عايزه تعيطي قولي و فضفضي مهما كان انا حماتك وانتي مرات ابني
وداد: علي ابن المعلم خطب زهره وهما بيحبوا بعض بس أبويا وامي جوزها لابوه من غير ماهي تعرف

جمالات : فزوره دي ولا ايه ؟؟
يعني الولا و ابوه عايزين اختك؟
وداد : بصي زهرة و علي بيحبوا بعض من زمان وعلي راح اتقدم ليها قبل ما يسافر بس أبوها توه في الكلام و جوزها لابوه المشكله بقي ان عمت علي و امه الحاجه رحمه جم البيت عندنا و طلبوا إيد زهره لعلي وانا كنت موجوده امي الله يسامحها قالت لهم خير ولما مشيوا جت عندي وقالت لي ماجبش سيره لزهره ان اهله كانوا هنا
لا وكمان انا ضغطت علي زهرة علشان توافق علي العريس بحجه اني أبويا هيدخل السجن و كذبت على زهره وقلت ليها ان علي اتجوز زميلته زهره زعلت و وافقت علي العريس بس هي ماتعرفش مين
جمالات: يا نهاركم اسود إنت وامك ايه الشر اللي انتوا فيه دا ؟؟!!! في حد يعمل قي بنته كده هي بجد امكم ولا لا ؟!!
وداد: ايوه امنا ليه؟
جمالات : لا لا دا مش قلب أم تحرق قلب ضناها وكمان تجوزها ابو الراجل اللي بتحبه بطلوا دا واسمعوا دا ..انا معرفش ازاي ام تعمل كده في بنتها يا خرابي علي كهن النسوان تتآمر علي بنتها ضناها .
يا حزني على زهرة ماتستهلش كده لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم وانت يابت تسكتي كده دا الساكت عن الحق شيطان اخرس مش عيب عليكي اللي عملتيه
منك الله يا شيخه انت وامك في يوم واحد
امك دي ماتعتبش بيتي فاهمه ولا لأ السوسه دي بقت خطر
قومي فزي البسي خلينا نروح عند الولا في المستشفى
وداد : حاضر

في الشارع
راجل: لا حول ولا قوه الا بالله دي عروسه شكلها هربانه والعربيه خبطتها كلموا الإسعاف

صاحب العربيه خبطها و هرب منه الله
ست من اللي كانوا موجودين
الست: يا حبت عيني دي بتنزف بسرعه حد ياخدها المستشفى لو استنينا الإسعاف مش هتيجي والبت تموت
صاحب التاكسي
تيحي معايا واخدها المستشفى مايرضينيش بنت تموت في الشارع وكمان لازم حد يشهد معايا انا راجل في حالي مش ناقص سين و جيم
الست : كثر خيرك يا خويا امشي معاك شيل بالراحه
خالد و طارق نزلوا من فوق بعد ما الكل نزل يدور علي زهره
طارق: على قد ما بكره علي على قد ما بشفق عليه ابوه اتجوز حبيبته لا والبنت صعبت عليا
خالد: بجد وانا كمان بس دلوقتي الصوره واضحه جدا
طارق : طبعا قولتلك علي دخل عش الدابابير برجليه
البنت اللي راحت ضحيه
خالد: طارق يبقي كده ابعد وخاف علي سيلا و وامك مالناش دعوه خالص بالموضوع ده احنا ما صدقنا نخلص منهم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليه يا زمن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى