روايات

رواية ليه يا زمن الفصل الثالث 3 بقلم نسرين بلعليجي

رواية ليه يا زمن الفصل الثالث 3 بقلم نسرين بلعليجي

رواية ليه يا زمن الجزء الثالث

رواية ليه يا زمن البارت الثالث

ليه يا زمن
ليه يا زمن

رواية ليه يا زمن الحلقة الثالثة

نوال: هو انت لسه فاكره ؟ قلبك ابيض يا رحمه، دا احنا بينا عشره عمر.
رحمه: اه فاكره لما قولتيلي ما هو مش مبسوط معاك وعايز وحده تدلعه، واترجيتك بس انت طمعت في خير المعلم. لا وكذبت عليا اني اهنتك وضربتك وخليت المعلم ضربني لحد ما جاني نزيف وابني مات وهو سابني وراح عندك يعملك فرح في الحارة، لولا ابويا الله يرحمه جا و اخذني المستشفي كنت زماني مت. وفضلت غضبانه سنة لحد ما ابويا مات و المعلم رجعني بعد زنك عليه علشان الورق، ولا الي كنت بتعمليه معايا وتمنعيه يجي عندي
وفريال عملت الي كنت بتعمليه. كما تدين تدان.
نوال: بصدمة، ياه يا رحمه كل دا في قلبك؟!!
رحمه: الحمدالله قلبي مليان بربنا وانا سبته ليكم اعملوا الي انتم عاوزينوا بعيد عني، وعايزه بس اقولك الدنيا سلف و دين، الي عملتيه فيا بتعمله فيك. روحي شقتك عايزه اخش انام، والمعلم في شقه فريال مع العروسة وطالما جابها هنا يبقى حاتعمر معاه، واخزي الشيطان وارضي بنصيبك.
نوال: بتطرديني يا رحمه؟؟؟ ماشي ما انت الكل في الكل، فلوسك معاه ومشغلها ليك وبنت عمه، عمره ما حايفرط فيك، بس انا ماليش حد دا حتى الشقه مش راضي يكتبها في اسمي لو طردني ماعرفش اروح فين.
رحمه: وانا عمري ما حاسيبك يا نوال انت اختي وصابره على جنانك، روحي صلي ركعتين وارتاحي.
نوال: لا يا حبيبتي دا انا هاطلع انكد عليهم، بالاذن.
وراحت تجري في السلالم، وترن الجرس.
نوال: افتح يا معلم
وتخبط بكل قوتها على الباب. نوال نار قايده في قلبها من الغيرة و الخذلان، وتعبت من المؤامرات الي بتعمل على كل عروسه جديده لحد ما تطفش، وعارفه إن المعلم متجوز عرفي بس بعيد عن الشقه وبتعتبرها نزوة عابرة، بس انه يجيب العروسة البيت دي بالنسبة ليها اهانة لانوثتها وتضحيتها.
جوه اوضه النوم
الحاج كان نايم تعبان بعد ما نانسي شقلبت حاله وكيانه. العظمه كبرت، برضه 60 سنه رغم انه محافظ على شكله وصحته.
نانسي: يا معلم في حد حايكسر الباب علينا.
المعلم كان في سابع نومه.
طلعت نانسي من غرفة النوم بعد ما لبست روب حرير لونه ابيض
جايباه طقم مع قميص النوم
نانسي: مين؟!؟!
نوال: افتحي الباب.
نانسي عرفت انه صوت نوال، ماهي جمعت كل المعلومات على المعلم قبل ما ترمي شباكها عليه.
فتحت الباب، نوال دخلت زي الثور الهايج.
نانسي: في ايه دخلا بزعبينك كده ليه؟
نوال: المعلم فين ؟!؟
نانسي: عريس ياختي ونايم يرتاح
نوال: عريس هههههه ضحكتيني، اوعي يا بت من قدامي.
نوال حتموت من الغير لما شافت نانسي و جمالها.
نانسي وقفت قدامها.
نانسي : ما تحترمي نفسك يا وليه.
نوال : ولولوا عليك يا بعيده، ايه نسيت نفسك ولا ايه ؟؟
نانسي: نعم نعم؟!!! انسى نفسي دا ايه قالوا ليك عني اني كنت رقاصة بشتغل في كباريه، لا ياعنيا فوقي لنفسك، انا بنت ناس ومتربية مع امي وابويا، مش تربية دار الايتام.
نوال انقضت عل فريستها بكل قوتها، جبتها من شعرها على الارض، وهاتك فين يوجعك، ونزلت بالشبشب على دماغها، وفكل حته من جسمها.
نوال كانت عفية وصحتها بومب.
المعلم صحي على صوتهم وصريخ نانسي اللي جايب اخر الشارع.
رحمة سمعت صوتهم وكانت عايزه تطلع بس البنات منعوها.
اما كريم طلع يشوف امه.
المعلم: في ايه؟؟
نوال : وهي بتنهج هي دي الي جبتها عليا ضرة وبتعايرني كمان.
نانسي: اللي كان الدم نازل من مناخيرها و بؤها، شفت عملت فيا ايه ؟
المعلم: كان مصدوم من شكلها وهدومها متقطعه، و بص على نوال، انت عملت ايه؟
نوال: عملت الواجب، الكلبة دي بتعايرني بأصلي.
طلقها يا معلم والا آخد بعضي واسيب لك البيت…
المعلم: اطلقها ؟!!!!
نوال: عايرتني يا معلم.
المعلم: معلش ماهي ماجبتش حاجة من عندها قالت الحقيقة.
نوال : بصدمه، كده يا معلم بتنصرها عليا؟؟!
المعلم : نوال لمي الدور وروحي شقتك وعقابي ليك مش حاروح عندك شهر كامل.
نوال: بقى كده !!!
المعلم: يلا على شقتك ربي عيالك يا نوال وطلعيني من نفوخك.
نوال: هما عيالي لوحدي انا وانت فين ؟؟ حياتك كلها نسوان انت كبرت والناس بتضحك عليك، وانا مش قاعدة ليك فيها خليها تنفعك.
المعلم : وهو بيضحك ههههه حاتروحي فين ترجعي الملجأ الي كبرت فيه؟ ولا ترجعي الكباريه ترقصي؟ لا انت كبرت على الرقص.
نوال: بتعايرني يا معلم بأصلي اللي انا ماليش ايد فيه، والرقص اتجبرت عليه واتجوزتني وانا بنت بنوت، ويادوبك 3 شهور الي رقصت فيهم واتجوزتني وتبت لربنا وعملت عمرة، وحجيت مع رحمه،وقاعده في بيتي لا بطلع ولا بانزل وشايلاك من على الارض شيل وفي الآخر دا جزاتي؟؟؟صحيح انك واطي وعنيك يتدب فيها رصاص يا فاجر!!!
المعلم نزل بكفو على وشها ومسكها من شعرها يضربها.
دخل كريم بسرعه زق ابوه وبعده عن امه.
كريم : اوعى ايدك على امي، انت مستحيل تكون راجل عندك عقل، اتقي الله في نفسك وفينا.
ومسك امه طلعها من الشقة واخدها على شقتهم.

نوال: وهي بتعيط نروح فين انا لا ليا اب ولا ام ولا عم ولا خال اروح فين؟
كريم: ارض الله واسعه بيعي ذهبك وخلينا نأجر شقه بعيد عنه وانا والله يا ماما حاشتغل واصرف عليك انت و سماح.
نوال : وهي بتصرخ اااااااااه ياقلبي يا ضنايا ماليش غيرك. منك الله يا سعد يا ابن سنية، حسبي الله ونعم الوكيل.
طلعت رحمة هي و البنات عند نوال
وفتح ليهم كريم الباب.
نوال اول ماشافت رحمه قامت حضنتها.
نوال: ضربني و طردني والمحروسة عايرتني بأصلي.
رحمه : لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم، اهدي يا نوال ماتعمليش في نفسك كدا.
كريم: يرضيك يا امي بعد العمر دا كله يبهدلها علشان بدافع عن حقها؟؟ هو خلاص اتجنن.
اتكلمت فرح باسف عل حالة مرات ابوها و اخوها
فرح: عيب يا كريم تتكلم على بابا كده.
كريم : وهو مش عيب عليه الي بيعمله فينا ؟؟
مش كفايه إنه مابيعرفش عننا حاجه؟؟!!
سماح : كريم عنده حق هو زودها كثير، هو فين علي يجي يوقف ليه
رحمة : سيبوا علي في حاله، هو مش ناقص مشاكل مع أبوه.
كريم : بس احنا اخواته ولازم يوقف معانا.
رحمة : وهو كان قصر معاكم في حاجة؟ مش كفايه انو انطرد من البيت؟ حد فيكم فتح بؤه دافع عنه؟ وانت يا كريم ليه ما شهدتش بالحقيقه ان فريال هي الي كانت بتشاغله ؟؟؟
مش طلعك من الحجز وكان بيزورك في المستشفى؟؟؟
كريم: انا كنت صغير وماكنتش بقدر اقف قدام ابويا وانت عارفه ان علي فرق في حياتي قوي.
نوال: رحمة احنا لازم نتصرف قبل المدعوقه دي ماتخلف وتجيب لينا وريث يشارك ولادنا في الرزق و الورث.
جملة نطقتها باسرع منها من غير ماتفكر.
رحمة : حنعمل ايه نحط ليها حبوب منع الحمل في العصير ولا نسقطها لما تحمل ؟!؟!
ردت رحمة وهي قاصده تبين لنوال انها عارفه نواياها الخبيثه والي عملته مع فريال.
اما نوال فتحت بؤها من الصدمة وعرفت إن رحمة عارفه كل حاجة وساكتة، وخايفه لاتكون عارفه كمان انها هي الي وزت فريال إنها تتبلا على علي، وهي زودت كلمتين من عندها على وذان الحاج.
رحمة فهمت نظرات نوال و صدمتها وحبت تأكد ليها الي بتفكر فيه إنه صح.
رحمة : علي ساب البيت ومشاكله، منهم لله الي كانوا السبب في دا.
كريم: يبقي لازم علي يساعدنا مش هو محامي ؟؟
فرح : يساعدنا في ايه؟؟
كريم : بص لوالدته، نحجر عليه
نوال: مش فاهمه يا ولا نعمل ايه؟
كريم: نحجر عليه يعني نعمل دعوة في المحكمه إنه مش في قوته العقليه وبيضيع فلوسنا على النسوان.
نوال : يا نهار اسود ومنيل!!! انت بتقول ايه؟؟
كريم : بقول الحقيقه مش هي دي الحقيقه يا امي؟؟
رحمة: حتى لو هي دي الحقيقه دا ابوك، عايز توقف قدام ابوك في المحكمه ؟ الناس تقول علينا ايه؟
كريم: هي الناس لسه حاتقول! دي الحارة مالهاش غير سيرتنا.
سماح: كيمو عنده حق.
رحمة : شايفه عيالك يا نوال ؟!!
نوال: بصدمه انتم عايزين تخربوا بيتي وطلقوني من ابوكم ؟
سماح بعد ما فاض بيها،
سماح: هو لسه حانخربه؟! دا مخروب من زمان، بس انت مش حاسه. انت معندكيش كرامة ولا احساس إنه كل شويه يجيب عليك ضره اطلقي منه وخلينا نعيش لوحدينا، وهو ملزم يجيب لينا شقة ولا يكتب لينا الشقة بتاعتنا. احنا مانقدرش نبعد عن امنا رحمة وانت تفوقي لنفسك وماتبقيش مركزه على المعلم ونسوان المعلم، وتشوفينا احنا عايزين ايه ولا محتاجين ايه، انت كل حياتك مركزه المعلم عايز ايه.
عن اذنكم.
وطلعت تجري برا الشقة

رحمه: روحي وراها يا فرح يابنتي
فرح راحت تجري تلحقها.
فرح نزلت السلم تجري
فرح: استني يا سماح رايحة فين؟؟
سماح: مخنوقة يا فرح مش عايزه اقعد هنا ولا لحظة.
فرح: طيب استني اخد شنطتي.
سماح فضلت واقفه مستنيه اختها وهي بتعيط وتعبت من كل حاجة في البيت دا.
في شقه نوال.
رحمة : كريم يا بني الي سمعته دا ماتفكرش فيه تاني انت فاهم؟؟؟
كريم : يا أمي انا تعبت من الوضع دا.
رحمة : دا نصيبنا في الدنيا حانعمل ايه؟؟
كريم : حاروح اعيش مع علي
رحمة : كدا يا كريم؟ تسيبني انا وأمك واخواتك البنات من غير راجل؟؟ اخوك انطرد من البيت مراحش بمزاجه اهو على يدك، المعلم ضرب امك، لو ماكنتش موجود ايه الي كان حيحصل؟ استهدا بالله يا بني الشيطان الرجيم بيحضر في المواقف دي. ادخل صل ليك ركعتين، اما ابوك خلاص اتعودنا على طبعه.
نوال: انت شوفت البت عود بطل جننته.
رحمة : يومين ويزهق منها،
استهدي بالله يا نوال.
نوال: ابتدت تعيط ااااااه يا رحمة عايرني هو انا بايدي اني اتربيت يتيمة ولا اشتغلت رقاصة؟ ليه يعايرني انت مش حاسه بالنار الي جوايا، اروح فين ولا اجي منين، ماليش حد ولا معايا حاجه غير شوية الذهب
رحمة : دا بيتك وبيت عيالك وانا عمري ما حاسمح ليه يطردك، خليك في شقتك وعقلي ابنك، انت شايفه نتيجة تربيتك وكلامك في دماغه.
خليني انزل اخد الدوا حاسه اني الظغط عالي عندي، واشوف البنات.
رحمة فتحت الباب وسمعت نوال بتقول
نوال: انزلي ياختي مانتي اللي على الحجر ومكوشه على كله.
رحمه : ربنا يهديك يا نوال على نفسك و على عيالك
ونزلت.

في شقة علي كان قاعد مع مراد بيناقشه قضية عندهم لحد ما زهرة اتصلت بيه كذا مره
مراد : يا عمي رد ولا اقفل البتاع صدعني.
علي : مش فايق اني ارد.
مراد : هي المزه زعلتك في حاجة؟
علي : بعصبية،
من فضلك اخر مره تقول عليها مزه انت شوفتها فين؟
مراد : وحاشوفها فين يا حسره وانت مخبيها علينا، حانحسدك يعني؟! بس اكيد مزه ما انت بتقع واقف، كفاية بنت المدير الي حتموت عليك.
رجعت زهرة ترن تاني.
علي: عن اذنك اشوفها عايزة ايه
مراد : اذنك معاك يا خويا اقوم انا اشوف حاجه اكلها.
علي راح البلكونة اتصل بيها لانه عارف انها شحنت رصيد علشان تكلمه.
علي: الو السلام عليكم.
زهرة: بتنهيده، وعليكم السلام، واخيرا رديت عليا، بالله عليك يا علي هو انا عملت ليك حاجة؟؟
علي: لا يازهرة قلبي بس مشغول، عندي قضية باشتغل عليها مع مراد صاحبي. في ايه يا زهرة اوعي تقولي ليا ان ابوك جابلك عريس؟
زهرة : لو جابلي عريس حاتعمل ايه؟
علي : بعصبية، هو انت ما بتزهقيش من الموضوع دا؟ قولتلك افتح المكتب واتنيل اتجوزك، اخر مرة تتكلمي معايا فيه او تسأليني، ولو مش عايزة تستنيتي انا بعفيك من اي وعد وعدتيه ليا، وشوفي مصلحتك يا بنت الناس علشان ماشيلش ذنبك.
زهرة: بقا كده يا علي انا اسفة
علي : استغفر الله العظيم يا حبيبة قلبي بتضغطي عليا في موضوع الزواج وانا مش ناقص وانت عارفة ان يوم عن يوم ببقا عايزك ومحتاجك اكثر، انا شاب زي كل الشباب نفسي اعيش علاقه بس من يوم ما ارتبطنا ما قربتش لاي ست وعلى وعدي ليك، اعمل ايه اكثر من كده؟؟ انا كمان عايزك في حضني وجنبي اليوم قبل بكره بس هي الظروف.
زهرة : ظروف ايه؟ عندك شقة وعندك شغلك، وابوك مشاء الله عليه اكبر معلم لو بس شاورت ليه يفتح ليك بدل المكتب مكتبين، الظروف دي للشباب الي مش عارف يشتغل، ياريتك طلعت زي ابوك كل شويه يتجوز وحده شكل.
قالت جملتها بعصبيه وغضب ونسيت ان علي الكلام دا بيجرحه.
الوقت دا رن جرس الباب راح مراد يفتح الباب شاف بنتين زي القمر واقفين.
مراد : يخرب بيتك مزتين مرة وحده ماطلعتش سهل.
فرح : مين حضرتك؟؟
مراد : انتو اللي مين؟
سماح : مش دي شقه علي؟؟
عند علي
بعد جمله زهرة، علي اخد قرار انه يعاقبها.
علي: خلصت كلامك؟
زهرة : حست انها عكت الدنيا انا آسفه يا علي.
علي: خلي أسفك عندك يا زهرة الي بينا انتهى، شوفي حياتك انا واحد لسه مش جاهز لخطو الجواز مع السلامة.
وقفل الخط معاها وعمل ليها بلوك واتنهد بحزن و وجع.
سمع صوت خناق بره طلع.
فرح : با جدع انت متنح قدامنا ليه بنسألك علي فين؟
علي: انا هنا. سماح راحت تجري عليه حضنته وهي بتعيط.
علي: في ايه يا حبيبتي حد حصل ليه حاجة؟
فرح : انت عارف اللي حصل
علي : تعالي حبيبتي وفرح ما صدقت تترمي في حضنه.
مراد : يابني ايه ماطلعتش سهل انت يا عم خد وحده وايديني وحده ماتبقاش طماع. علي وأخواته اتصدموا من الجملة دي، وعلي ساب إخواته وراح ليه…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليه يا زمن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى