روايات

رواية ليل الفهد الفصل الخامس 5 بقلم هاجر مصطفى

رواية ليل الفهد الفصل الخامس 5 بقلم هاجر مصطفى

رواية ليل الفهد الجزء الخامس

رواية ليل الفهد البارت الخامس

رواية ليل الفهد
رواية ليل الفهد

رواية ليل الفهد الحلقة الخامسة

 

ليل بحزم: انا مش موافقة

فهد: ممكن افهم ليه

ليل: لاسباب خاصة مش هقدر اتكلم عنها

فهد: انتى مش متجوزة ولا ليكي اهل او اي حد يسال عليكي ايه السبب اللى يخليكي متوافقيش

ليل ضربته بالكف

ليل: انا ليه ربنا احسن من اي حد مش هسمحلك انك تهيني او تهين كرامتى

فهد بحدة: القرار بيدك يتتجوزيني يا اما مش عايزك تعالجى اخوى

سبها فهد ومشي دخلت الاوضة جوة

ليل بتعيط ومسكه صورة بإيديها فيها صورتها ومعاها راجل وست كمان

ليل وهى بتعيط: عاجبكوا الحال اللى انتوا سيبني فيه ده وحشتونى اوي ليل موحشتكوش كان لازم تتخانقوا اليوم ده علشان يحصل كده

بعد فترة قامت ليل اتوضت وقدت فرضها ونامت

_______

ليل ثاعدة على السرير بتلم بقيت العلاج: احنا كده خلصنا جلست النهاردة هتمشي على العلاج لحد بكرة

زين بتعب: شكرا

 

 

ليل: العفو على ايه ده شغلى

ملاك بخوف وعيون مدمعه: هي هتوجعوا كده كتير

ليل بإبتسامه: لا دا علشان اول مرة بس

زين: خلاص يا ملاكى انا بقيت كويس

ليل: عن اذنكم انا

خرجت ليل من الاوضة ونزلت تحت لخديجه

ليل: حجه خديجة انا خارجة شوية

خديجة: هتروحى فين يا بنتى انتى متعرفيش البلد

ليل: هتمشي شوية وارجع من نفس الطريق اللى مشيت منه

فاطمه بخبث: متخافيش البلد متوهش

خديجة بقلق: طيب يا بنتى بس متعوجيش معندناش حريم تخرج بره الدار

ليل: انشاء الله مش هتاخر

_______

فهد فى الارض: بس كده يا عم محمود حاضر من عنيا الاتنين

عم محمود: تشكر يا ولادي مش هنسا جميلك ده طول عمري

فهد: ربنا يطول فى عمرك يا عم محمود

كانت ليل ماشية وشافت ارض زراعيه عجبتها قوى ف دخلتها فضلت تلعب فى الزرع وتشم فيه

فهد واقف بيتفرج على الارض من فوق لمحها ونزلها

فهد من ورا ليل: بتعملى ايه هنه يا دكتورة

ليل بخضه: هاا مش بعمل الله يسامحك خضتني

فهد: اسف واسف كمان علشان جرحتك بكلامى امبارح

 

 

ليل: كلام ايه ااه لا عادى ولا يهمك متعودة على كده

فهد: ازاي هو كان فى حد بيدايقك

ليل: كتير بس انا اتعودة

فهد: واضح ان وراكى حكاية تسمحي تحكيهالى

ليل: اكيد هييجي يوم واحكيلك بس مش النهاردة

فهد: هستنا اليوم ده بفارغ الصبر

ليل: انا اسفة لانى ضربتك امبارح مكنش ينفع اعمل كده

فهد: متقبل اسفك زي ما انتى اتقبلتي اسفى

ليل: انا موافقة اتجوزك بس لمدة سنه

فهد بفرحه جواه: طيب هشيع لجدي واقوله علشان نعمل الفرح

ليل بإبتسامه: طيب

فهد: يلا علشان الوقت اتاخر نرجع الدوار

ليل: يلا

_______

فهد: وافقت يا جدي

الجد: كويس اوي شيع للغفير ينشر فى البلد جوازك

فهد: امرك حاجه تاني

الجد: عرفت ماضيها ولا لا

فهد: ملقتش حاجه غير ان عيلتها اتوفت من زمان اوي وانها كانت عايشة مع ست عجوزة هناك بس

الجد: البنية دي وراها حكاية طويلة

فهد: انشاء الله خير عن اذنك يا جدي

________

فهد نده للغفير علشان ينشر خبر جوازة من ليل

دخل فهد لخديجه الاوضة

فهد: فاضية يا حجه

خديجة بإبتسامه: ايوة يعين امك تعالا

 

 

فهد اتقدم منها ونام على رجليها

فهد: هي الدكتورة حلوة يماا

خديجة بخبث: حلوة ازاي

فهد: انتى فهمانى يا حجه مش محتاج اتكلم

خديجة بضحك: يخربيت عقلك يولادى شبه ابوك

فهد بصدمه: وه هو الحج عينه زايغة

خديجة: شبه بعض انتوا الاتنين

فهد: بس هي حلوة بردوا صح

خديجة: قمر ست البنات يحظ اللى هيتجوزها

فهد: لا ما هو انا مقولتلكيش انى انا اللى هتجوزها

خديجة بفرحه وهى بتزغرط: لولولولى دا يوم الهنا يارب اخيرا هتفرحنى يا ابن بطنى

فهد: انشاء الله

خديجة: ربنا يتمملك على خير يا بنى انت وليل يارب

حازم دخل بسرعة: ايه يا روح امك نايم كده ليه

فهد: ايه يا حج انت كل ما تشوفنى تقولى كده

حازم بغيرة: مش قلتلك متقربلهاش مرة تانية كفاية انك بتقولها امى

فهد: قلبك قاسي يا حج ليه بس كده

خديجة بضحك: خلاص خلاص قوم يا فهد خليني اقوم عندنا فرح

حازم: فرح مين عاد

فهد: انا يا حج هتجوز الدكتورة ليل

حازم: وانا اخر من يعلم

فهد بسرعة: لا والله يا حج محدش غيرك انت وجدي والحجه اللى يعرف

حازم: طيب ربنا يتمملك على خير يا ولادى

فهد: انشاء الله

حازم: انا هروح لزين اتكلم معاه شوي فى موضوع مهم

فهد: طيب يا بوى

حازم: قوم ياض اخرج من هنا

فهد قام بسرعة وخديجة نزلت المطبخ وحازم راح لزين

_____

حازم خبط على الاوضة اللى فيها زين

حازم: كيفك ياا… ينهركم اسود

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليل الفهد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى