روايات

رواية ليل الفصل الرابع 4 بقلم مي الحسيني

رواية ليل الفصل الرابع 4 بقلم مي الحسيني

رواية ليل الجزء الرابع

رواية ليل البارت الرابع

ليل
ليل

رواية ليل الحلقة الرابعة

صفق لهم الجميع وبدأت الحفلة
نهى:كل سنه وانتي طيبه وبخير يا حبيبتي عقبال الميه يا رب
=وانتي بصحه وسلامه يا غاليه
*امسكي بقا دي الهديه بتاعتي
=الله السلسله دي جميله أوي
*مافيش اجمل منك يا قمر
-خدي بقا هديتي أنا
=كمان لا بجد كد كتير أوي
-قولتلك قبل كده مافيش حاجه كتير عليكي دلوقتي اديني ايدك علشان الهديه
=ايدي
-اه
اخرج علبه قطنيه وفتحها كان بها دبله وخاتم لها ودبله له هو(مش دهب الدهب محرم على الرجال)قائلاً:ايه رأيك يا غاليه
=الله دول يخبلوا
-ايدك بقا
ألبسها الدبله والخاتم وهى البسته الدبله
=دول حلوين اوي
*اللهم بارك حليتيهم ياليل مش عارفه نسيت حوار الدبل ده إذاي كويس انك افتكرت يا غيث
=تسلمي يا حبيبتى
-كل الناس تعرف أنها بتاعتي ومحدش يفكر فيها تصوري في الشركه فكرينها أختي
*بجد
-اه والله
*ههههه
-ايه يا قلبي ساكته ليه
=لا عادي
-عادي ايه ده أنتي فى دنيا تاني
*طيب أنا هروح اشوف الضيوف
-ماشي يا أمي ايه بقى يا بنتي
=اصل طلع بجد
-هو ايه ده
=أن العوض بيجي ساعات على هيئة شخص
-وانتي ليقتيه صح
=احم أنا هروح اشوف ماما
-ههههه تعالى بس رايحه فين
=ما أنا قولت
-وانا عاوزك متسبنيش لحظه
=يا خوفى أنت اللى تسبني بعد متعلق بيك
-ده مستحيل حد يسيب روحه
ابتسمت ونظرت إلى الأرض
– حبيبي اللى بيتكسف
مر الوقت بسرعه وانتهت الحفله
فى الطريق نامت ليل من التعب
نهى: هى ليل نامت ولا ايه
-ايوه نامت
*فرحت اوي النهارده
-ربنا يقدرني إني افرحها
*يارب
-عارفه يا أمي هى أقل حاجه تفرحها ذي الاطفال
*ودي احلى حاجه فيها بجد
– شكرا جدا يا أمي بجد شكرا
*على ايه
-انك كنتي السبب في جوازنا
*هههه أنت لسه فاكر
-طبعاً و هى كل يوم بتأكد كلامك
*ربنا يبارك فيكم ويحفظكم
-يارب يا أمي يارب أنتى مش عارفه حالتي كانت عامله إذاي امبارح لما فكرت أنها ممكن تروح مني ربنا ستر والله
*الحمد لله اهو لولا اللى حصل امبارح ماكنتش تعترف بحبك
-الحمد لله عدت على خير
وصلوا إلى المنزل
*طيب ايه مش هتصحيها
-لا أنا هشلها اطلعها
طالعها الاوضه ونايمها على السرير وبدأ يشيل الخمار علشان تنام براحه بس حست بيه
=غيث أنت بتعمل ايه
– بشيل الخمار علشان تعرفي تنامي بس طالما صحيتي غيري هدومك بقى
=حاضر قالتها وهى تفرق عينيها مثل الاطفال
-طيب تصبحي على خير أنا خارج
=وأنت من اهله
ــــــــ فى اليوم التالى
الداده:ليل يا ليل
=نعم يا داده
~تعالى اتغدي يا حبيبتي
=مش دلوقتي لما ارجع أنا قايله لماما إني خارجه
~ماشي يا حبيبتي
نزلت ليل
=أنا خارجه يا ماما
*طيب يا حبيبتي ربنا معاكي بس قولتي لغيث
=ده أنا نسيت خالص
*طيب اتصلى عليه
=حاضر
على الهاتف
=السلام عليكم
-وعليكم السلام
=غيث أنا خارجه
-رايحه فين
= هروح المقراءة عندي اختبار قرآن
-طيب استني ابعتلك السواق
=لا يادوبك أوصل أنا متأخره اصلا
-ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
=ماشي سلام
-سلام
ــــ بعد مرور فترة رجعت ليل من الخارج وكانت مبسوطه جدا
=السلام عليكم
*وعليكم السلام
=بصي يا ماما جبت امتياز في الاختبار المعلمه ادتني شهادة تقدير شوفى
*مبارك يا حبيبتي طول عمرك شاطره يا قلبي
=الله يبارك فيكي
*اه صح قفله الفون ليه ده غيث كان قلقاً
=ده فصل شحن
*طيب اطلعى غيري هدومك وأنا هقول لأم احمد تحضير ليكي حاجه تكليها علشان مكلتيش
=حاضر طيب مش هكلم غيث اطمنه
*هو زمانه جاي
=ماشي
صعدة إلى الغرفة وبدلت ملابسها وفردت شعرها الطويل على ظهرها بتحط الفون على الشحن بس سمعت صوت عربيه غيث بصت من البلكونه واتاكدت
نزلت تجري على السلم بسرعه:غيث غيث غيث
-حسبي تقعي حسبي قالها وهو رايح ناحيتها
كانت هتوقع في اخر سلمتين خدها ف حضنه قائلاً:هههه مش قولتلك حسبي تقعي اهو وقعتي فى حضني
=ههههه طيب نزلني
-نازله جري كده ليه
=بص بص المعلمه ادتني شهادة تقدير
-حبيبي اشطر كتكوت يا ناس عاوز واحده في القران كامل بقى مش نصه بس وبمناسبة الخبر الحلو ده ايه رأيك نخرج شويه
=امم ماشي
– طيب غيري هدومك يلا و اه صحيح قافله الفون ليه يا قرده قلقتني عليكي
=معلش والله فصل
-ماشي يا قلبي بس بعد كده تاخدي بالك من شحن الفون قبل ما تخرجي
خرجت نهى من المطبخ قائله: أنت جيت يا حبيبي
-اه يا أمي
*حمدالله على السلامه وأنتى يا ليل يلا الأكل جهز اهو روحي كلى
-انتي مكلتيش ياليل
=لما نرجع
*لو خرجين مافيش خروج من غير أكل أنتي ماكلتيش من الصبح
=لما راجع يا ست الكل
-لا يا ليل امي عندها حق مافيش خروج من غير أكل روحي كلى يلا
=طيب تعالى كل معايا اكيد مكلتش من الصبح برضو
*ايوه صح وأنت كما روح كل معاها
-حاضر
ــــ فى الطريق
-ايه بقى عاوزه تروحي فين
=اممم معرفش شوف أنت بس يكون مكان هادي ومش زحمه
-هادي
=اه مستغرب ليه
– متوقعتش أنك عاوزه مكان هادي تخيلت أنك عاوزه تروحي الملاهي مثلا
=تؤ تؤ مش بحب الزحمه أنا
-طيب تيجي نقعد على البحر
=ياريت أنا بحب البحر
-وانا بحبك أنتي
=وأنا عاوزه شوكولاته
-والله أنتي رخمه
=حبيبي تسلم من ده زوقك
– أنتي اتعلمتي اللماضه دي منين يا بت
=هههه
-ههههه بتضحكى ماشي خليكي هنا وهنزل اجبلك متتحركيش ماشي
=ماشي
على البحر
كانت تجلس و هى تنظر إلى السماء بهدوء تام
– لدرجه دي بتحبي السما
=..
-ليل يا حبيبتي
=هاا نعم
-انتي سرحانه في ايه
=لا مش سرحانه
-مش سرحانه ايه ده أنتي داخله على نص ساعة ساكته وبصه لسما
=معلش لو اديقت أنا اسفه
– حبيبتي لو فى حاجه فى قلبك احكيلي أنتي مش لوحدك قالها يحوطها بيده
= مش عارفه بفكر في أحداث اخر فتره فى حياتي يعني كانت بدأت تستقر وبدأت اتعافى من التعب النفسي اللى سببته خالتو جدو ما.ت وبعدين عشت عندكم فاكتشف أن لازم اتجوز واحد معرفوش غير من كلام جدو عليه وهو ميعرفنيش اصلا بمجرد أن دي وصيه جدو ولازم تتنفذ وأنت تقريباً ماكنتش طايقني فترة بجد متعبه وذكريات بطردني كوابيس مش بتخلص أنا لحد من كام يوم بس كنت بتمنى أن كله ده يطلع حلم واصحي القي بابا وماما عايشين
ــــــــ

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى