روايات

رواية ليل الفصل الخامس 5 بقلم مي الحسيني

رواية ليل الفصل الخامس 5 بقلم مي الحسيني

رواية ليل الجزء الخامس

رواية ليل البارت الخامس

ليل
ليل

رواية ليل الحلقة الخامسة

حضنها اكتر قائلاً: حبيبتي بجد أنا اسف علشان كنت سبب في وجعك وتعبك قبل كده بس أنا عاوزك تنسي كل ده ومتفكريش في حاجه تاني لو سمحتي علشان خلاص مافيش تعب تاني كل اللى جاي راحه وحب
=أنا خايفه تزهق مني فى يوم وتسبني
-مقدرش يا حبيبتي أنتي قلبي فى حد يقدر يعيش من غير قلب
صمتت وظلت بين أحضانه
غيث:ليل
=اممم
-تعالى نروح السينما
=لا مش عاوزه
-اممم طيب خليكي هنا خمس دقايق وارجع
=ماشي
بعد مرور ربع ساعة تقريباً عاد غيث ولكن لم يجد ليل مكانها احتل القلق قلبه ظل يبحث عنها فى المكان إلى أن وجدها تجلس مع سيدة مثنه
ركض عليها اخذها فى حضنه قائلاً: أنا كنت همو.ت من الرعب عليكي إذاي تعملى كده أنا مش قولتلك تفضلى مكانك
=أنا أنا اسفه
– متعمليش كده تاني بالله اوعى تسبيني اوعى
=أنا كنت قعده هنا مع تيته لحد لما تيجي
-اه اذاي حضرتك أنا اسف بس كنت قلقاً عليها
~عادي يا حبيبي أنا مقدره
-طيب بعد اذنك احنا لازم نمشي اتفضلى قدامي
=سلام يا تيته
~سلام يا حبيبتي
غادرت ليل وكان خالفها غيث
~غيث
-انتي عرفتي اسمي اذاي
~من ليل خلي بالك منها دي بتحبك أوي على فكره و عاملها كأنها بنتك دي بريئه ذي الاطفال
أبتسم قائلاً: حاضر متقلقيش دي قلبي أصلا
قطعهم صوت ليل من بعيد: غيث غيث
-طيب بعد اذنك السلام عليكم
~وعليكم السلام
-يلا نروح بقى
=لا أنت مش شايف المطره بدأت تمطر
– ما هو علشان كده احنا هنمشي هاتخدي برد
=معلش شويه صغيرين
-لا
=وحياتتتتتتتي
-لا لا لا قدامي على العربيه
=اف حاضر
فتحت باب العربية وكان على الكرسي بوكيه ورد بنفسجي ومجموعة من الشوكولاته
=الله دول ليا
-لواحده بحبها اوي بس أنا دلوقتي مدايق منها علشان خوفتني عليها
= خلاص بقى قلبك ابيض قولت اسفه
-طيب اركبي يا بنت قلبي
ـــ فى الطريق
= الورد ده جميل اوي
-انتي أجمل يا قلبي
ابتسمت و وضعت رأسها على زجاج النافذة وهى تنظر إلى المطر
بعد فترة
-مالك
=مافيش المطر شكله حلو والشوارع فاضيه فى هدوء جميل فى الجو
-فعلا الجو جميل بس برد
=اه برد
-طيب يلا انزلى
دلفوا إلى المنزل
-=السلام عليكم
*وعليكم السلام
-يا داداه يا داده
~نعم يا حبيبي
-معلش ممكن تعملي اي حاجه سخنه ليا أنا وليل
~من عنيا يا حبيبي
-تسلم عيونك يا غاليه
=أنا طالعه اغير هدومي
-ماشي يا حبيبتي وأنا كمان طالع
بعد فترة فى الأسفل كانت تجلس ليل بمفرده لان نهى صعدة لتنام والانوار مغلقه وتشاهد فيلم رعب كانت تجلس وتضم قدميها بيدها وتضعهم على الأريكة نزل غيث من الأعلى بعد أن بدل ملابسه و وقف خلف الأريكة بدون أن تشعر به
-بتعملى ايه يا جبانه
=عععععع ايه ده يا غيث حد يعمل كده قلبي كان هيقف
-ههههه طالما بتخافي كده بتتفرجي على رعب ليه لا وكمان وحدك وطافيه النور
=مش خايفه
-واضح واضح قالها وهو ياخذ كوب السحلب الساخن من على الطاولة ويجلس بجوارها
=تاخد لب
-لا
=براحتك
صمتت واندمجت مع الفيلم إلى أن جاء مشاهد مخيف صرخت واختبئة في حضن غيث وامسكت التيشيرت بقوى
-اهدى ده فيلم
=خلاص
-لا لسه بياكل البطله
=يا ماما
-خليكي في حضني بقى علشان ميكولكيش هو كلها لما سابت البطل ومشيت قالها بخبث وهو يغير القناة
خرجت من حضنه: أنت بتستعبط
-تؤتؤ
=أنت غيرت القناة ليه
-يا حبيبتي أنتي مش خايفه أنتي مرعوبه الكرتون ده حلو اتفرجي عليه احسن
= الله ده الجيله والوحش
-اه وارجعي بقى حضني احسن العفريت يطلع من تحت الكنبه قالها وهو يحيطها بيده
=غيث
-اممم
=أنت حد قالك عني عبيطه
-لا طبعا يا حبيبتي أنا مش مستني حد يقولى أنا عارف واحدي
=أنت رخم اوي على فكره
– هههههه مقبوله منك
مر الوقت ونامت ليل حملها غيث إلى غرفتها
ـــــ فى اليوم التالى
=صباح الخير يا ماما
*صباح الخير يا حبيبتي كويس انك صحيتي
=ليه فى حاجه ولا ايه
*غيث خرج من شويه وكان مستعجل نسي الفون بتاعه ومش مبطل رن
=اه طيب هطلع اغير هدومي واروح ادهوله
*ماشي بس افطري الأول
=حاضر
ـــــ فطرت ولبست وراحت الشركة
خافت تركب الاسانسير تاني استخدمت السلم
=السلام عليكم ممكن أدخل لبشمهندس غيث لو سمحت
~اه طبعاً البشمهندس قال فى اي وقت تيجي تدخلى
=تمام شكرا
دلفت الى المكتب وكان غيث فى قمة غضبه وهو بيزعق فى تلات موظفين خافت ليل منه كانت هتخرج تاني بس غيث شافها
– تعالى يا ليل و اتفضلوا انتوا والغلط ده ميتكررش تاني
خرج الموظفين وليل كانت وافقه
-تعالى أقعدي يا بنتي واقفه كده ليه
جلست في صمت
-ايه يا بنتي ساكته كده ليه فى حاجه حصلت فى البيت ولا ايه
=هو أنا لو عملت حاجه غلط هتزعق فيا زيهم
-هههههه ليه بتقولي كده
=أنت كنت بتخوف اوي أول مره اشوفك كده
-انتي خوفتي منى قالها وهو يجلس في الكرسي اللى قدامها
=…
-احم طيب انتي جاي ليه فى حاجه
=اه أأنت ننسيت الفون بتاعك فى البيت ومش مبطل رن
-ده أنا فاكره فى العربية والله
=طيب أنا هروح
-طيب هروحك أنا وارجع تاني
=لا ششكرا هامشي سلام
خرجت ليل من المكتب
– يعني هى كان ولازم تدخل في الوقت ده
ــــــ فلاش
عند دكتور نفسي بعد ما لاحظ غيث شرود ليل على طول و الكوابيس اللى بتجلها وهو صديق غيث
-ايه يا احمد
~ هى كل اللى بتمر بيه ده بسبب اللى عاشته زمان مش سهل حد فى سنها مش سهل ابدا يعيش اللى عاشته
-طيب أنا اطلعها اذاي من اللى هى فيه ده
~حاول تنسيها تحساسها أن كل حاجه بخير وأن حياتها هتستقر وبحبك ليها يا غيث اوعى يا غيث تتعصب عليها او تزعق فيها لأن ده هيفكرها بخالتها وبعصبيتها و زعيقها فيها متنساش الفترة دي كانت المفروض تملأ فراغ اهلاها مش تعاملها المعامله دي
-تمام يا احمد أنا هامشي دلوقتي محتاج حاجه
~سلامتك يا غالي
ـــــ باك
انشغل غيث فى العمل ومر الوقت إلى أن تاخر الوقت عاد غيث الى المنزل وكان الجميع نائمون
صعد إلى غرفة ليل وجدها نائمة قبل رأسها وهم لخروج ولكن اوقفه صوت ليل النائم
=مشيتوا ليه وسبتوني هنا لوحدي ليه مفضلتوش معايا جدو أنت كمان سبتني ومشيت أنا خايفه هنا خدوني معاكم أنا خايفه اوي
شعر بحزن قائلاً:ليل اصحي يا حبيبتي ليل
=جدو
-انا غيث يا حبيبتي أنتي كويسه
=ايوه كويسه عاوزه أنام
-ماشي يا حبيبتي أنا طالع
=لا خليك معايا أنا خايفه قالتها بنعاس
-انا معاكي متخافيش
=متسبنيش زيهم
-مش هسيبك يا عمري مش هسيبك
نامت ليل مجدداً وتركها غيث وذهب إلى غرفته بعد أن عزم على شئ
ـــــ فى الصباح
على الافطار
-احم امى أنا عاوز اعمل الفرح الاسبوع اللي جاي
=فرح مين
-قولتي ايه يا أمي
*أنا عن نفسي ماعنديش مشاكل بس شوف ليل
=ليل ايه بقى ده حدد كل حاجه مع نفسه
-مش قصدي والله بس يعني قولت أنتي مش هتمانعي اكيد صح
=…
-ليل اسف لو دايقتك بس أنا مش عاوز تأجيل
=اللى تشوفه يا غيث
-طيب عاوزه نعمل شهر العسل فين
=معرفش
-فكري
=معرفش أنا طالعه الاوضه
-هى زعلت صح
*اه و ايه اللى عملته ده المفروض تتكلم معاها الأول وتسالها إذا كان المعاد ينسابها ولا لا مش تحطها في الأمر الواقع
-طيب أنا هطلع اصالحها
*روح
ـــــــ فى غرفة ليل
-ليلى ليل ممكن ادخل
=احم اتفضل
-انتي زعلتى
=…
-طيب بصي جبتلك كتب جديده والشوكولاته اللى بتحبيها كمان جبتهم امبارح بس انتي كنتي نايمه
ابتسمت وأخذت منه الكتب
ابتسم قائلاً: طيب ايه رأيك نروح مكه المكرمه مكان شهر العسل واحجز في اقرب فندق بيطل على الكعبه ونقضي شهر رمضان كله هناك أجواء رمضان حلو اوي هناك حاجة تغسل القلب والروح ولو عاوزه تروحي مكان تاني عادي
=لا طبعا مكان تاني ايه دي احلى فكره بجد ونبدأ حياتنا بطاعه
-طيب نروح بعد الفرح على طول ولا بعد يومين من الفرح
=من القاعه على المطار على طول
-بس كده من عيوني يا قمر
=تسلم عيونك
– هتنزلى تشتري الفستان امتا
=اممم أنت انهارده هتروح الشغل
-لو عاوزاني معاكي بلاش شغل النهارده
=ايوه عاوزاك
-ماشي يا قمر شوفي المعاد اللى عاوزه وأنا معاكي
=بالليل وعلى فكره احنا هنشتري هيلز طويل مش ذي اللى كنت أنت مشتريه كنت مش واصله لكتفك حتى
-والله ده اطول حاجه وبعدين انتي مكنتيش عارفه تمشي بيه اصلا
=ما أنت طويل أوي أنا مش واصله لكوعك
-انتي اللى اوزعه اوي وبعدين انتى وصلتي لكوعي مش اقصر متخفيش تقريباً تحت كتفي بحاجة بسيطه
=لا أنا مش اوزعه أنت اللى طويل وطويل أوي كمان
-ههههههه ماشي
ــــــ تسريع أحداث
كانت تقف ليل مثل البدر في يوم تمامه كانت جميله بحق بفستانها الابيض وخمارها الذي زاد جمالها أضعاف مع تاج يشبه تاج الملكات
-الله اكبر اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد ايه الجمال ده أنتي كل مره بتبهريني بجمالك كده
ابتسمت ونظرت إلى الأرض
-حبيبي اللى بيتكسف يا ناس بحبك فى كل حالاتك
=أنت إذاي سرقت قلبي كده
-‏”وَجدتُ قلبَكَ غَافِلًا فَسرقْتُهُ
والسَّطو بينَ العاشِقينَ حَلالُ”.
لقائلها
تمت بحمد الله

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى