روايات

رواية ليل الفصل الثاني 2 بقلم مي الحسيني

رواية ليل الفصل الثاني 2 بقلم مي الحسيني

رواية ليل الجزء الثاني

رواية ليل البارت الثاني

ليل
ليل

رواية ليل الحلقة الثانية

فى صباح اليوم التالي على الافطار
غيث: صباح الخير
*صباح النور
-ليل لسه نايمه ولا ايه
*اه يا حبيبي بتسأل ليه
-عادي
*اتكلمت معاها امبارح ذي ما قولتلك
-اه يا امي
*صاحبها يا غيث البنت دي تعبت جدا فى حياتها متحسسهاش انها لوحدها وصدقني لو عرفتها هتشكرني اني جوزتهالك
-حاضر يا أمي هى نتيجتها النهارده صح
*اه
-طيب لما تظهر طمنيني أنا خارج دلوقتي
*ماشي يا حبيبي بس اقولك هاتلها اي هديه مهما كانت النتيجة وعلى فكره أنا هدخلها الكليه اللى هى عاوزها حتى لو خاصه دي كتر خيرها هى امتحنت في وسط تعب بابا الله يرحمه
-ماشي يا حبيبتي سلام
ـــــــ بعد مرور وقت كانت تجلس نهى وهى قلقه لأن النتيجة ظهرت وليل نائمة او تدعي النوم بسبب خوفها وترفض أن تحضرها
أتصل غيث
-السلام عليكم
*وعليكم السلام يا حبيبي
-هااا يا امي عملت ايه النتيجة ظهرت من ساعة
*مش عارفه يا حبيبي هى نايمه ومش عاوزه تجبها اكيد خايفه يا عين امها
-طيب تقدري تجيبي رقم الجلوس بتاعها
*اه يا حبيبي لحظه هو معايا اخته منها امبارح
يا ام احمد أم احمد
~ايوه يا هانم
*معلش تجبيلى الورقه اللى على الدرج جنب سريري
~حاضر
احضرت الرقم واخذوا غيث
*ايه يا غيث
-98% يا امي
*98 اللهم بارك اللهم بارك
زغريط ام احمد مالئت المكان فور سماعها هذا: مبارك يا ست هانم الف مليون مبارك
خرجت ليل من غرفتها تركض قائله:ايه يا عمتو
*مبارك يا قلب عمتو 98 يا قلبي
=بجد الف حمد وشكر ليك يا رب الحمد لله الحمد لله
*أنا كنت واثقه فيكي يا حبيبتي ومتأكده انك قداها
=أنا بجد ماكنتش عارفه هعمل ايه من غير دعمك ليا ولا وقفتك جنبي يا عمتو شكراً جدا بجد
*حبيبتي أنتي بنتي متقوليش كده تاني لو سمحتي وفى حاجه تاني كلمه عمتو دي مش عاوزه اسمعها تاني أنا ماما فاهمه
=حاضر يا ماما
*قلب ماما وبمناسبة المناسبه الحلوه دي هعملك احلى تورته الشوكولاته اللى انتى بتحبيها
غيث: السلام عليكم
*= وعليكم السلام
-مبارك لاجمل بشمهندسه في الدنيا
=الله يبارك فيك انت عرفت
-انا اللى جيبها يا غاليه
=اه
-ياريت بقا هديتي تعجبك
=هديه
-اه كنت محتار ايجيب ايه صراحه
=الله ده فون جديد واحدث حاجه نزلت كمان
-عجبك
=جدا شكرا بس ده كتير بجد
– ينفع مسمعش شكرا دي تاني وبعدين أنت مافيش حاجه كتير عليكي
ذهبت من أمامه بخجل سريعاً ولكن تعثرت في الاسدال الذي ترتديه ووقعت على الأرض
=آه
-انتي كويسه
=الحمد لله أنا اتكعبلت بس
-مامن الاسدال اللى لبساه طول الوقت ده
=ما هو يعني اصل
– أنا عارف أن الوضع جديد عليكي بس خلاص أنا جوزك يعني اشوفك بلبس البيت عادي احنا كتبنا الكتاب علشان تاخدي راحتك مش معقول تقعدي إسدال الوقت كله روحي غيري هدومك يلا والبسي لبسك العادي
=حاضر
صعدة إلى الأعلى وارتدت بيجامه بأكمام ومشتط شعرها الطويل على هيئة ضافرتين وثبته القسه بمشبك شعر لانها لاتريدها جلست على السرير كانت تخجل ان تنزل أمامه
الداده:ليل ليل يا حبيبتي
*نعم يا داده
~يلا تعالى اتغدي يا حبيبتي
*حاضر
نزلت إلى الأسف وكان يجلس على طاولة الطعام ورفع عينيه عليها عندما شعر بها تنزل
غيث:اللهم صل على النبي ايه الجمال ده
*مش قولتلك مش هتندم
– اتأخرتي ليه
=احم عادي
-طيب اقعدي كلي
*على ما اظن بقى النهارده تأكلي بنفس
ابتسمت وجلست
انهوا الطعام وجلسوا في غرفة المعيشة يتحدثون
نهى:طيب أنا هروح اريح شويه
-ماشي يا حبيبتي
مشيت نهى ورح غيث قعد جنب ليل
=احم أنا أنا
-ايه يا بنتي كل التوتر ده
=توتر لا مش توتر ولا حاجه
سحب المشبك من شعرها ونزلت القسه على وشها قائلاً:كده احلى شعرك جميل على فكره
=شكرا
-اهو الحمد لله هتحققى حلمك وتدخلى هندسه
=الحمد لله
-ان شاء الله مكانك في الشركه موجود لو عاوزه
=أنت من الناس اللى بتشجع شغل الستات
-صراحه لا خصوصاً لو كانت الست دي مراتي بس انتي لو عاوزه ده مش هقدر امنعك يعني علشان ده حلمك
=اه
-ممكن اطلب منك طلب
=اتفضل
-ممكن فنجان قهوه ذي بتاع امبارح
=من عيوني خمس دقايق ويكون عندك
ــــ مرت الايام وتقرب غيث من ليل وكونه صدايقه قوية و لكن لم يعترف احد بحبه الاخر حتى بينه وبين نفسه
كانت تجلس في غرفتها وتشاهد الكرتون ولكن قطعها صوت الهاتف
غيث: السلام عليكم
=وعليكم السلام
-ليل حبيبتي (حبيبتي هي كلمه بداهيه يقولها في سياق الحديث ليس اكثر) معلش ممكن تجبيلى الملف اللى فى مكتبي أنا نسيته ده ملف مهم جدا مقدرش اثق في حد غيرك يجيبه
=حاضر هو فين
-على المكتب البسي وهبعتلك السواق ياخدك
=ماشي
ـــــ فى الشركة
همت لتصعد في الاسانسير ولكن رأت السكرتير الذي تشاشر معها من قبل يدلف خرجت هي
~ اه طيب اتفضلى أنتي وأنا هطلع بعدك
=تمام شكرا
صعدة ولكن حدث ما لم يكن في الحسبان تعطل بها
كانت بدأت أن تشعر بضيق في التنفس وخوف شديد حاولت الاتصال بغيث ولاكن لا توجد شبكة
بدأت في الصراخ طلبا لنجده ولكن دون جدوى
بدأت أن تفقد الوعي
ــــ فى مكتب غيث
السكرتير: بشمهندس غيث الحق الاسانسير عطل واخت حضرتك فيه
-اختي قالها باستغراب ولكن ادرك من المقصود لييييل قالها وهو يركض للخارج
اتفتح الاسانسير
ليل وهى تأخذ انفاسها بصعوبة :غي غي غيث
ركض عليها غيث وحملها إلى السيارة ليخذها إلى المشفى لأنه فقدت الوعي ونبضها ضعيف جدا
-ليل فوقي يا حبيبتي أنا معاكي متخافيش ليل يا قلبي بالله ما توجعي قلبي عليكى ليل ليل حبيبتي فوقي
دلف بها إلى الطبيب وفعل الطبيب اللازم
غيث:طمني يا دكتور هى كويسه صح طمني بالله
الطبيب:هى الحالة دلوقتي مستقرة بس اللى مش فاهمه إذاي تسبوها توصل لمرحله دي هى كانت جايه قاطعه النفس تقريبا
غيث:هى الاسانسير عطل بيها واول حاجه عملتها جبتها هنا على طول
~اه طيب الف سلامه عليها
-حضرتك سيبني ورايح فين طمني بالله هى كويسه وفاقت ولا لسه قالها بلهفة وخوف
~ذي ما قولتلك هى مستقرة حاليا وشويه وهتفوق أن شاء الله
-طيب ممكن اشوفها صح
~ممكن
دلف إليها وجلس جنبها وهو يحدثها بعد أن ادرك ان ما يشعر به هو حب وليس تعود
ــــــــــــ

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى