رواية ليل الفصل الأول 1 بقلم مي الحسيني
رواية ليل الجزء الأول
رواية ليل البارت الأول
رواية ليل الحلقة الأولى
بشمهندس غيث(مهندس 25 سنه ملتزم)معاه حد
~ليه
=عاوزه أدخل
~واخده معاد
=لا
~طيب هتتدخلى بنائا على ايه
=بنائا على أن عاوزه أدخل قالتها وهى تهم لفتح الباب
~ايه ده يا استاذه أنتي أنا مش بكلمك مافيش دخول من غير معاد قالها بصوت عالي نسبياً
= أنت بتزعقلي إذاي تتكلم معايا كده أصلا
~انا اتكلم ذي ما أنا عاوز
=اه أنت شكلك متعرفش أنا مين
~ هتكوني ميــ
قطع حديثهم صوت غيث الذي خرج بسبب الصوت المرتفع قائلاً:ايه اللى بيحصل هنا
=بيزعق فيا ومش عاوزنى ادخل
~الانسه مُصره تدخل من غير معاد
-انت عالية صوتك عليها
~والله هى اللى اطرتني لكده حضرتك
-طيب بعد كده مش تمنع حد يدخل غير لما تاخد الأذن وصوتك مش يعلى على حد تاني أين كان مين سامع
~تمام
-انا المره دي هعديها علشان أنت متعرفهاش بعد كده مش هتعدي قالها ثم التفت إلى ليل (18 سنه ملتزمة لسه مخلصه تالته ثانوي منتظره النتيجة )وأخذها من يدها الى المكتب قائلاً: وأنتي يا ست هانم عاوزه ايه
=مش عاوزه منك حاجه أنت اللي عاوز
-اولا لما تتكلمي معايا تتكلمي بأدب وأنا هعوز منك ايه أن شاء الله
=عمتو نهى هى اللى بعتتني
-ليه
=ايش عرفني هى مامتي ولا مامتك
-طيب اترزعى هنا لحد لما اكلمها اشوف بعتاكي ليه
=ينفع تكلمني بطريقة احسن من كده
نظر لها وامسك هاتفه وذهب بعيدا عنها
-السلام عليكم يا أمي
*وعليكم السلام ليل جاتلك
-ايوه بعتاها ليه
*البنت لسه مخلصه امتحانات ونفسيتها تعبانه و متوترة علشان النتيجة على طول فقولت ابعتها عندك تخرجها وتنسيها شويه
-انا مش فاضي يا امي عندي شغل
*معلش دي حتى علشان تاخد عليك انت نسيت انك كتبت الكتاب الاسبوع اللي فات
-مش ناسي يا أمي ومش ناسي انك غصباني عليها علشان وصية جدي
*من غير وصيه جدك كنت عاوزها تقعد معانا إذاي يعني وأنت اجنبي عنها وهي يا عيني معندهاش حد بعد مو.ت ابوها وامها
-اه مينفعش تقعد معانا فادبس أنا
*حاول تتعرف عليها يا حبيبي دي طيبه أوي والله
نظر اليها ووجدها تمسك بالهاتف بهدوء قائلاً: حاضر يا امي سلام
-سلام
ليل:ياربي ايه الظلم ده قالتها وهي ترمي الهاتف على المكتب
غيث باستغراب:ايه فى ايه مالك
=احم خسرت فى فى اللعبة
-اه طيب
=عمتو قالتلك عاوزه ايه علشان امشي
-تمشي تروحي فين
=البيت
-لا ما انتي مش هاتشي احنا هنخرج نتغدا مع بعض
=اممم
-بتفكري في ايه
=مش فى حاجه
-طيب يلا نخرج
=يلا
خرجوا وكان نظر كل الموظفين عليهم وهم يسيرون معا
=غيث يا غيث
-عاوزه ايه
=الناس دي بتبص علينا كده ليه
-ناس قالها وهو ينظر حوله ويمسك بيدها عادي متخديش في بالك
سحبت يدها على الفور عندما امسكها فهو أول مره يفعل ذلك قائله:انت عارف مش بسلم على رجاله فتمسك ايدي
-هههههههه يخرب بيت هبلك أنا جوزك يا عبيطه وامسك يدها مجددا
=احم معلش نسيت
-طيب يلا اركبي
ـــــ فى المطعم
كان الصمت يعم المكان لفترة ليست قصيرة
غيث:احم قوليلي بقا يا ليل نفسك تدخلى ايه
=هندسه زيك
– زيي
=اه جدو الله يرحمه كان دايما بيحكيلى عليك واذاي أنت متفقوق في دراستك واشتغلت مع والدك من قبل ما تتخرج وقدرت تمسك الشركة بعده فى السن ده كان فخور بيك وعاوزني اكون ذيك
– أنت مكنتيش مع جدو من بعد وافات اهلك على طول صح
=احم اه ک ک كنت عند خالتو
-اسف لو ديقتك لو مش عاوزه تتكلمي عادي أنا بفتح كلام بس
=لا عادي ما فيش حاجه هى كل الحكايه أن أنا كنت عايشه عند خالتو لحد من خمس سنين بس جدو دايما كان بيزورني وكان عاوز يخدني من الأول أصلا بس هى اصرت أن هى تخدني
-ليه
=علشان تكون الوصاية عليا وبالتالي هتكون متحكمه في نص الشركه اللى انت المدير بتاعها ورفعت قضيه وخدتني بس كانت دايما بتعاملني بطريقة مش كويسه ولما بغلط او بعمل حاجه مش على مزاجها تحطني في اوضه ضلمه وتقفل عليا الباب كنت بخاف اوي وأنا بيجيلى ضيق تنفس لحد لما فى مره تعبت وفضلت اخبط على الباب وهي مردتش عليا اغمي عليا ولحسن حظي جدو وصل فى الوقت ده وخدني المستشفى فضلت فتره هناك وبعدين رفع قضية حضانه وخدني
-انتي تعبتي اوي فى حياتك
=الحمد لله على كل حال
ابتسمت له وصمت ظل ينظر إليها ياالله كم عانت هذه الصغيره وبرغم من كل ما مرت به راضيه وتحمد الله هل أنا سأكون قادر على تعويضها هل سأكون لها الزوج المناسب
=بعد اذنك خمس دقايق وارجع
-هتروحي فين
=احم هغسل ايدي
-اه ماشي
رجعت مجددا
– اطلبلك آيس كريم
=اممم ماشي شوكولاته
-ماشي
طلب الآيس كريم وفضل سرحان فى ملامحها البريئة والهاديه وعيونها الرمادي
-هى دي عيونك
=نعم
-انا من يوم ما شوفتك صراحه والسؤال ده فى دماغى
=ايوه عيوني
-لونها جميل
=ش ش شكرا
– النتيجة هطلع امتا
= المفروض بكره
-ربنا يجبر بخاطرك أن شاء الله
=ان شاء الله
مر الوقت وذهبوا إلى المنزل
غيث وليل: السلام عليكم
*وعليكم السلام عملتوا ايه اتبسطوا
=اه الحمد لله
-طيب أنا هخرج محتاجين حاجه
*سلامتك يا حبيبي
خرج غيث
*عملتوا ايه بقا اوعى يكون عملك حاجه ديقتك
=لا والله يا عمتو ده كان هادي خالص على عكس العاده
*طيب الحمد لله
=بعد اذنك معلش أنا تعبانه وهروح ارتاح شويه
*ماشي يا حبيبتي
ـــ فى المساء كانت تجلس في شرفه غرفتها وتقراء وردها اليومي وكان يقف هو فى الشرفه المجاورة لان غرفته بجوار غرفتها كان يستمع إلى صوتها باهتمام واعجاب إلى أن سعل وفعلمت هى بوجود احد
ليل: أنت هنا
-اه صوتك جميل اللهم بارك
=اسفه لو دايقتك بس كنت فكراك لسه مرجعتش
-لا طبعا مش مدايق أنتي صوتك جميل
=احم شكرا
-انت صاحيه ليه لحد دلوقتي الساعه واحده
=هقراء الورد اليومي بتاعي وبعدين اصلى القيام وانام
-اه تقبل الله
=منا ومنكم صالح الاعمال
-طيب أنا هخلى الداده تعملى قهوه علشان عندي صداع عاوزه حاجه اخليها تعملهالك
=حرام اكيد نايمه
-…
=ممكن اعملها أنا
-هتعبك معايا
=لا ولا تعب ولا حاجه هعملك احلى فنجان قهوه خمس دقايق
اعدت له القهوة
=اتفضل وده مسكن علشان الصداع بعد اذنك
-شكرا جدا
=العفو يا رب تعجبك أنا مش هنام دلوقتي لو احتجت حاجه أنا موجوده
سُبحآن الله ، والحمدُلله ، وَ لـآ إلھَ إلـآ الله ، وَ الله اَگبـر ، وَ لـآ حوْلَ وَ لـآ قوة إلـآ بالله 💜💜💜💜
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليل)