روايات

رواية ليليان وادهم الفصل الأول 1 بقلم ملك يسري

رواية ليليان وادهم الفصل الأول 1 بقلم ملك يسري

رواية ليليان وادهم الجزء الأول

رواية ليليان وادهم البارت الأول

رواية ليليان وادهم الحلقة الأولى

ترن ترن ترن.
الخدامة: ايوا مين حضرتك.
البنوتة: لو سمحتى هو استاذ سالم ابراهيم جوا.
الخدامة: ايوا يافندم اقوله مين.
البنوتة: ممكن تقوليلة بنت احمد اخوك عيزاك.
نورهان من ورا الخدامة بفرحة: انتى بنت ليلى.
البنوتة ب ابتسامة رقيقة: ايوا اناا.
نورهان ودخلتهاا وحضنتهاا: انتى فين كل دا عمك قلب الدنيااا عليكى.
نورهان بصوت عالى: ياساالم تعالى بسرعة.
سالم: ف اى يانورهان صوتك عالى لى ومين دى.
نورهان بقلة حيلة: النضارة فين يا استاذ.
سالم بتذكير: اه صح ياعايدة هاتى النضارة بتاعتى من المكتب.
عايدة: حاضر يابيه.

 

 

عايدة جابتله النضارة وهو لبسهااا وجه قدام البنت واتكلم بدموع.
سالم: انتى بنت احمد اخويااا صح.
البنوتة: ايواا ياعموو.
سالم خدهاا ف حضنه وبعد سلامات كتيرة.
سالم: خديهاا يانورهان اوضتهاا تستريح شوية وباليل تقعد معاناا.
نورهان: حاضر تعالى ياحبيبتى.
البنت طلعت مع نورهان ودخلت خدت شاور وخرجت.
البنت: يااااه بعد كل العذاب دا اخيرا وصلت اى دا انا لسة معرفتش عن نفسى ” انا ليليان احمد ابراهيم كنت عايشة ف انجلترا مع بابا وماما بس من سنة عملنا حادثة هما اتوفوا وانا فقدت الذاكرة وكنت عايشة مع ناس معرفمش بس كانوا طيبين ولسة الذاكرة رجعالى من شهر واول لما رجعت بيتناا عرفت باللى حصل ل بابا وماما انا اصلا بخاف من اجواء انجلترا ف قولت هرجع مصر عند عمى كان بقالى اكتر من 8 سنين مش شوفتهم وبس كدا دى حكايتى وصح عندى 20 سنة سيبونى بقاا انام “.
༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
ف شركة الابراهيمى للمعمار.
قاسم: هو الحج اللى جوا دا متعصب ولا اى الدنيااا.
نور: احم لا مش متعصب.
قاسم وابتسم: ولى احم هاا.
نور: استاذ قاسم انا وراياا شغل.
قاسم وعدل بدلته: على فكرة انا كمان وراياا شغل.
نور ابتسمت وهو دخل المكتب.
قاسم: حبيبنااا والله عامل اى اخبارك.
ادهم: صبرنى على المصايب اللى بتتحدف على مكتبى يارب نعم ياقاسم على اساس انى مكنتش معاك باليل.
قاسم: كنت وحش باليل يابيبى.

 

 

ادهم وحدفه ب الملف: بنأدم قزر.
قاسم : وسافل بس سيبك انت خلصتلك صفقة الارض اللى جانت مجنناك.
ادهم بسعادة: احلف.
قاسم: يابنى اوعى تستخف ب قدراتى دا انا قاسم البحيرى اومال.
ادهم: اذا كان كدا اناا معنديش مانع اروح واخد النهاردة اجازة وانت كمل الشغل.
قاسم بصدمة: وحياه ابوك.
ادهم بضحك: بهزر معاك تعالى نروح انا وانت بدرى ونقرف خالتك ف البيت.
قاسم: انا ك قاسم موافق خالتى دى لو مكنتش خالتى كنت اتجوزتهاا ياجدع.
ادهم وضربه ف بطنه: هتفضل حيوان الواحد بيحاول يعاملك ك انسان وانت طبعك قزر يلاااا.
قاسم: حبيبى دا شرف.
༺༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻
ليليان صحيت على حد بيلعب ف شعرهاا فتحت عيونهاا لقتها بنت جميلة صغيرة عمرهاا لايتعدى ال 5 سنين.
ليليان ب ابتسامة شالتها: انتى مين.
ماسة: انا ماس.
ليليان: اسمك ماس.
ماسة: تؤتؤ ماسس.
ليليان: مش فاهمة.
ماسة بتحاول تخرج الحروف: ممااسة.
ليليان بفهم: اسمك ماسة.
ماسة هزرت راسهاا ب معنى ايوا.
ليليان: وانتى بقاا تبقى بنت مين.
ماسة: بنت بابا.
ليليان بضحك: اممم طب وماما.

 

 

ماسة بحزن: ماما اش موجود ف بابا بس وهو قال انه هيجيب ماما بس انتى جميلة ف انا هقوله ان انا اللى جبت ماما مش هو.
ليليان بحب باست راسهاا: امممم يعنى انا ماما.
ماسة: ايواا.
ليليان: طب ماما تعبانة خالص خالص وعايزة تكمل نوم ممكن.
ماسة وهى بتتاوب: وانا كمان.
ليليان: طب تعالى ف حضن ماما يالاااا.
وفعلااا ليليان بتاخد ماسة ف حضنهاا والاتنين بيناموا.
༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
ادهم: ماما انا جيت.
قاسم: مزتى اناا جيت.
نورهان بضحك: يواد اتلم سالم لو سمعك هيقتلك.
سالم: هو سالم سمع فعلااا واناا جبت اخرى من الحيوان دا.
قاسم: مش عارف اروح فين من حب الناس دا.
ادهم بضحك: حيوان سيبونا منه ماما هى ماسة فين.
نورهان: كانت لسة بتلعب هناا شوفهاا.
ادهم طلع يدور عليها ف اوضتهاا ملقهاش واوضته نزل جرى ل امه وابوه.
ادهم بخوف: ماسة مش لاقيهاا هى فين.
سالم بقلق: هتكون راحت فين دى طفلة ومش هتعرف تخرج لوحدهاا دوروا عليها حلو.

 

 

كل واحد بيبدأ يدور ف حته ادهم عينه بتقع على الاوضة اللى فيهاا ليليان وماسة وبيدخل يلاقيهم نايمين زى الملايكة.
ادهم بيقرب علشان ياخد ماسة بيلاقيهاا ماسكة ف ليلان جامد ف بيسيبهاا وبيخرج.
نورهان بدموع: لقتهاا.
ادهم وقعد مهموم: ايواا ف حضن ليليان ونايمة.
نورهان اتنهدت براحة.
سالم: انت عرفت ليليان ازاى.
ادهم بص ل سالم بصة هو فاهمها كويس: عارفهاا يابابا عارفهاا عن اذنكوا هطلع اخد شاور……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليليان وادهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى