روايات

رواية ليلة المختار الفصل السادس 6 بقلم صفاء حسني

رواية ليلة المختار الفصل السادس 6 بقلم صفاء حسني

رواية ليلة المختار الجزء السادس

رواية ليلة المختار البارت السادس

ليلة المختار
ليلة المختار

رواية ليلة المختار الحلقة السادسة

قطع حديثها امه كريم
يا امى اسمعنى انا متجوزتش حد وبيسان جالها غيبوبة سكر وكانت محجوزة فى المستشفى هو اي حاجه على السوشيال تصدق
شهقت الام
يا خبار اسود طيب انت فين وفين بيسان
تنهد كريم
انزلى يا امى انا واقف في الشارع وافهمك كل حاجه
وفعلا امه لبست عباية على السريع ونزلت
كان كريم يتجنن يفهم ايه الا حصل وازى اشاعة او كذبة بيضة قالوها البنات فى لحظة وصلت للكل
فى نفس الوقت نايمت بيسان وبيان فى اوضتهم واديت ل بيسان العلاج وطلبت من بيان
متعمليش ليها ازعاج يا بيان اوكى ولو حب تنام جانبها نامى وانا هخرج اشوف جدك وعمو كريم واجى
خرجت من الغرفة ليلة
نظرت بيسان ل بيان وضحكت
خطتنا نجحت
سالتها بيان ب عتاب
انتى طلعت شربة من العلاج لم هددنى كنت هتروح فيها
ضحكت بيسان
ما انا مكنتش عارفه الكمية ايه الا تضر وكانت معايا الزجاجة ولم فضلوا يتخنقوا مع بعض كتير خوفت كل مخطط يروح على الفاضي كان لازم اشرب
فلاش باك
لم تعبت بيسان من كلام البنات فى المدرسه وراحوا عند الدكتور
مكنش موجود وكان فى زجاجة دوا موجود
نظرت لها بيسان وقالت
انا عندى فكرة عاوزة نعملها توافقين عليها
نظرت لها بيان ب استغرب فكرة ايه
تنهدت بيسان
احنا هنقول ان مامتك وبابا متجوزين
شهقت بيان
انتى بتقولي ايه مينفعش ومحدش يصدق عشان انا هنا من سنه تانيه واحنا دلوقتي فى رابعة ابتدائي وانتى لسه جايه استحالة حد يصدق
وضحت بيسان
يصدقوا لو قولنا اتجوز عرفي
شهقت بيان
يعني ايه الكلمة دي انا بسمع من ماما انها حرام اصلا والكذب حرام وماما عايش لي من بعد موت بابا يعني عمرها ما تسبنى
اخدت بيسان الزجاجة وفتحتها ووضعتها علي بوقها، وشربت منها حبة انا هنتحر، عشان محدش بيحبنى ومليش ام وابوى دايما مشغول ومش عندى حد
جريت عليها بيان واخدت العلاج
انتى بتعمل ايه حرام عليك
نزلت دموع بيسان
انا حبيت مامتك اوى وعايزة تكون امى واعيش، معاكي انتى وهى جدتى بتكرهني عشان بتكره ماما
تنهدت بيان
طيب هقولهم بس لو بابك ومامتى عرفوا مش يكون كويس
تنهدت بيسان
وقتها نسكتهم ناخد مع بعض نفس الدواء،ده
رفضت بيان
انتى متخلي عن عمرك لكن انا لا انسي الموضوع
طلعت بيسان على مكتب الدكتور وفتحت الشباك
تمام لم بابا يجي قولى ليه بنتك ماتت
انتفضت بيان خلاص موافق هنعمل ايه
بدات تشرح بيسان الا يعملوه
باك
بلعت ريقها بيسان
بابا اتعصب ووقف العربية ولاقيت نفسي شربت كمية كبيرة
تنهدت بيان
ما انا استغربت جيت اخد الازازه لاقيتها فاضي ولاقيتك اغمى عليك قلبي وقف اسفة يا بيسان
رفضت بيسان اعتذرها وقالت
هو انتى عملت حاجه انا الا اتفقت معاكى نعمل كده ونكذب وننشر، كمان الكذبة والكل يصدقها
المهم الخبر، ينتشر، ويوصل للمذيعة الا باعت بنتها عشان الشهرة انا عاوزة دمها يتحرق زى ما حرقت دمى
ابتسمت بيان
متقلقيش وقت ما كلمتنى صحبتنا وعملت كل الا قولت عليه وقبل ما نمشي وقفتنى عشان
تعتذر على الا عملته قولت ليها وقتها
تعتذر منى والا من اهلي الا بسبب الا عملته كنا مضرين انى نكشفت السر، هيحصل ضرر فى حياة اهلا
كشرت وقتها البنت وقالت
والله محدش يعرف انا هقول ل ماما تنزل اعتذر ليهم على جروب المدرسه بس متخليش عمو كريم يسجنى
وبعد كده نادى عليا عموا كريم
لكن مش عارفه وصل والا لا
#الفصل #السادس
#ليلة #المختار
#الكاتبة #صفاء #حسنى
طلبت منها بيسان
طيب افتح الالب توب شوفي كده
وفعلا فتحت جروب المدرسه فوجيت ان بوستت كتيرة نازلة بتبارك ل اهلها على الجواز
شهقت بيان
ده الخبر، انتشار فى جروب المدينة كمان وفى كل مكان الموضوع خرج عن السيطرة يا بيسان
ابتسمت بيسان بخبث هو ده المطلوب
هو انتي تزعلي لم اكون اختك وانتى اختى ونعيش مع بعض ونعمل عيلة وجدو وجدتك وبابا وماما يعيشوا مع بعض انتى تعبت من الوحدة وتعب ولدتك وشقها عليك وانا كمان تعبت من الوحدة وكره جدتى ل امى خالها مش تحبينى ودايما سايبنى لوحدي اوقات كتيرة اتمنيت الموت خصوص لم تحصل مشكله ل بابا بسببي
ضمتها بيان وقالت
بعد الشر ايكى تعملها تانى انا وفقت على كل حاجه عشان خوفت عليك لكن مش هدخل معاكي لعبة تانى
تنهدت بيسان
باذن الله مش يحصل بسبب الاشاعة ده المدرسه هتطلب منهم قيسمة الجواز او الورقة وكدة ممكن يتجبرو يتجوز ونعيش كلنا مع بعض وعرفت ان ماما اشتغلت في شركة بتاعت بابا يعني الدنيا هتتظبط
….
جيه اتصال من مريم ل ليلة
اخصي عليك تطلع متجوزه من غير ما تعرفينى
شهقت ليلة
متجوزه ايه يا بنتى انتى صاحيه من النوم والا ايه
اقسمت ليها مريم وقالت
ادخل علي جروب المدينة ومدرسة بنتك وشوف الكلام الا بيتقال انكم اتجوزت من زمان واصبحتوا عيلة حلوة حتى فى صورة جماعية نزل ليكم على الفيس مكتوب عليها الاسرة المثالية وفى الا منزل ربنا عوض النقيب كريم كل الظلم الا شافه
والكل بيخمن ملامحك ازى
ردت مريم انا جايلك
انصدمت ليلة
اقفلي اقفلي اشوف المصيبة ده وارجع اكلمك وقفلت من قبل ما تسمع بتقول ايه
#الفصل #السادس
#ليلة #المختار
#الكاتبة #صفاء #حسنى
خرجت ليلة وفى نفس الوقت كان داخل كريم والاثنين بصوت واحد
انت انتى ورا الاشاعة ده
والاثنين سكتوا مرة واحدة ورجعوا اتكلموا مع بعض
ازى كدبة اطفال تنتشر، كدة
وبعد كده ضحكوا الاثنين
دخلت الام وشافتهم فطسين على روحهم من الضحك
زعقت فيهم
انتم بتضحكوا كمان مفيش حد في المدينه الا وبيبارك لي ويسالونى اتجوز امتى ومبقيتش عارفه ارد عليهم
خرج الجد وسمع كلمة الجدة وسال
مين الا اتجوزي
بلعت ريقها ليلة وجي تتكلم
هزر كريم وقال
انا اتجوزت بنتك عرفي وهى مراتى دلوقتي
شهقت ليلة
مش وقت تهريج ي كريم احنا عايزين نحل المشكله مش نعقدها
سالهم الجد
ممكن افهم ايه الا حصل بالظبط يا مرات ابنى
تراجع كريم عن هزاره
وبدا يحكى الا حصل ل امه ول عم ليلة كل الا حصل
فى نفس الوقت جات مريم وكمان عصام ووقفت العربية اقدم بعد
واقفت مريم العربية وزعقت
انت اعمى حد يسد الطريق كدة
ركن ايضا عصام العربية وقال
والله انا عايز اسالك نفس السؤال
نفخت مريم وطلبت منه ارجع عشان اركن
عاند عصام
لا طبعا ارجع انتى
نفخت مريم
بقي كدة تمام انا اسيبهلك هنا وشوف هتمشي ازى
ونزلت وسابت العربية ومشيت
انصدم عصام
يا مجنونى استنى
ونزل من العربية وراح عندها ومسك دراعها
انا بكلمك ردى عليا
لفتت نفسها مريم ورفعت ايدها وضربته بالقلم
لم نفسك حضرتك
فى الوقت ده سمعت ليلة صوت مريم بتتخانق
ايه ده مريم بتتخانق مع حد انا اروح اشوفها وارجع ليكم
وفى نفس الوقت
سمع كريم صوت عصام
فقال نفس الكلام
وراح وراها
ضحكت الام وقالت ل عم ليلة
العيال هربت قبل ما تحكي الا حصل
نظر لها الجد بتركيز وسالها
هو انا حاسس اني شفوتك قبل كده لكن مش قادر اتذكر لكن لم ضحكت وغمزتك ظهرت رجع الشريط بي ٤٠ سنه انتى جميله فاروق صح
نظرت له جميله وركزت فى ملامحه وعلى كرسي وهو قعيد وصرخت مش معقول ممتاز احمد ممتاز
كنجوا الكلية انا مش مصدقه نفسي
فى الخارج فتحت ليلة الباب وشافت كريم جى وراها
انتى اتحججت عشان تهرب ومتجوبش على المصيبة الا وقعتنى فيها
رفض كريم
لا طبعاً مش ممكن انتى الا عملت كده
نفخت ليلة
كان يوم اسود يوم ما عرفتك
رد عليه كريم
ما انا بقول كده من الصبح لكن مش مصدقنى
شهقت ليلة
يعني كلامك الصبح كان ان سودى يومك
شعر كريم انه عك وقال
مش انتى كنت مسودها من الصبح عايزة نهايتها ايه تكون بمبى حضرتك
صرخت ليلة
مريم تعالي هنا بتعمل ايه
وقلدها كريم
عصام بتعمل ايه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليلة المختار)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى