رواية ليلة المختار الفصل الرابع 4 بقلم صفاء حسني
رواية ليلة المختار الجزء الرابع
رواية ليلة المختار البارت الرابع
رواية ليلة المختار الحلقة الرابعة
#ممكن #بعد #اذنك اقدم السي في بتاع عشان الاعلان الا انتم نشرينهم ده
نظرت لها بنت فى استقبال الشركة من تحت ل فوق عشان النقاب وسالتها
اعلان ايه حضرتك وانتى جاية كدة عشان تقدم
نظرت لها ليلة بنظرة غضب وسألتها:
الا هو كدة ازى متقف عوج وتتملم
عدل يا حلوى ولا هتقف عوج اكتر من كده فين اتعلمى يا شطرة وردك يكون بالمختصر مفيش شغل وخلصنى لكن تبصلي، من فوق لتحت ونظرت التنمر والقرف ده مبيكلش، معايا وعلى فكره انا المفروض ابوص ليك النظرة ده علشان انتى بايع دينك وعرضك عشان الفلوس
لاحظ وجود ليلة كريم من خلال الكاميرات
طلب من عصام
افتح الصوت بسرعه واطلب السكرتيره توقفها ده ليلة
وفعلا فتح الصوت وسمع كلامهم
اكملت ليلة
انا الا ميشرفنيش اصلا اشتغل في شركة انتى وجهتها بالشكل ده والسلوك ده يبقي اكيد مديرك العن منك
ضحك عصام
هوبا ده لسانها متبر منها ومش بتفرمل ، انت عايز تنتقم منى صح جايب ده تشتغل معايا ابوس ايدك
بلاش
ضحك كريم
ليلة هتكون مكانى وهتقوم بشغلي وعشان هى فعلا عندها حق وانت مشغال ناس مش وجه ل للشركة
طلعها وانا استقبلها
كشر عصام
بقي كدة عشان واحدة لسانها فرقيل تخسر صاحبك مكنش العشم
قطع حديثهم دخول عميل
مع زوجته
اتعملت البنت بطريقة غير لائقة ودلع ف اتخنقت زوجته وكانت هتمشي
اوقفتها
ليلة
والله عندك حق تزعلي لكن صدقيني انتى أحل منها بكتير وفى الاول والاخير ده مجرد شغالة هنا في الاستقبال يعنى انتى تعاملك مع أصحاب الشركة صح
ابتسمت السيدة
صح انتى شغال هنا انا عاوزة اتعامل معاكى انتى ممكن
نظر له كريم وقال
شفوت الا لسانه فرقيل انقذت الموقف بعد عك السكرتير
هز رأسه عصام
ابوس القدم وأبدى الندم على غلطتي في حق الغنم
ضربه كريم ضرب خفيفه
الحق اتصل قبل ما تمشي ليلة وطالع الناس ده هنا
وقبل ما يتكلم جيه شخص تانى
متدين بيسال عن حجز شقة
اتصل كريم
انصدمت البنت
كان بيزعق كريم
سيبى مدام ليلة تتصرف واديها كل المعلومات وحسابك معايا بعدين
وفعلا اقعدت ليلة فرجتهم
على كل الديلونجات الا اخدتها من البنت وبدت تشرح ليه كل ميزة وكل حاجه في المكان وكأنها شغال من سنين وايه الا ينسبه والعروض والاقساط
كان سعيد العميل ب الشرح وفعلا اختار عرض، منهم وطلب يشوف على الوقع
وكمان الست وجوزها
ومكملوش شوية وجيه عميل تانى
كان عصام مصدوم
أنصدم عصام
عاملين في وقت واحد عندك حق تتمسك بليلتك ده يا ابنى ده وشه حلو استنى ده فى عميل كمان احنا بننتظر ب الاسبوع عشان يجي عميل
ابتسم كريم
انت هتقولي هى فعلا وشها حلو جدا ومكسب الإنسانة ده مع ربنا ولم حد بيساعدها بيكسب يا ابنى انا لمجرد بس وصلتها اترقيت فى شغلي
اندهش عصام
انت بتتكلم بجد ازى مش كان مغضوب عليك بسبب الناس إلا تعرفهم طلقيتك
ابتسم كريم
ربنا بيسبب الأسباب يبني وحظى أن ليلة وقعت اقدمى
وتذكر
لم رجع هو وبنته على البيت
ولسه يغير هدومه جاله اتصال
الو اوى يا نامق خير
ابتسم نامق
خير طبعا انت اترقيت يا كريم
اندهش كريم انت
بتقول ايه
ابتسم نامق
والله العظيم ده الا حصل فاكر القضية الا انت كنت ماسكها من سنه فى الجيزة بتاعت الخطف
كشر كريم
طبعا ووقتها بسبب الا ما تتسم طلقتى عشان تطردنى من الشغل عملت دجه وطلعتنى بشوه مصر عشان السياحة وعملت دجة عشان تتقفل القضية وبسببها انتقلت
رد نامق
طلع الا وراء الموضوع واحد من الناس إلا فوق
ودفعوا ليها عشان تغطى عن الموضوع وتهاجم الشرطة أنها بتهول عشان يقدر يصف اورقه ويهرب
أنصدم كريم
يخبر اسود وهرب
ضحك نامق
لا طبعا ملحقش عشان انا فضلت متابع القضية وقدمت كل الأدلة الا انت كنت مجمعها
تنهد كريم ب امتنان
لكن ده تعبك انت اترق انا ليه
رفض نامق
لا تعبك انت عشان انت الا كنت مجمع انا بس
ربط كل حاجه مع بعضها
يلا الف مبروك انت مش بس اترقيت وكمان هتعمل لقاء تلفزيوني مع مذيعة كبيرة واكبر عدوة ل طليقتك اشكر امك اكيد دعوتها يا ابنى من قلبه أن ينصرك على أعدائك ف ربنا نصرك
نظر كريم من الشباك
شاف ليلة وهى بتودع مريم وبيتكلموا
سالتها مريم
واضح البنت ده بسبب الا بيحصل معها نفسيتها تعبانة
انا بحثت عن الا قالته وفعلا كانت بتحرب كريم لفترة طويلة واتهمته ب الإهمال ب الادعى الكاذب
انصدمت ليلة
لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم يارب لو هو مظلوم ينصره على أعدائه ويبارك في بنته هو الا انقذ بنتى
باك
عاد للواقع مكنتش فاهم بتقول ايه وقتها لكن دعاءك اتحقق نظر على ليلة
الا قدرت تتعامل وتقنع كذا عميل بطريقة جميلة ولابقة وكأنها مع شخص واحد وبعد كده قالت
اكيد حضرتكم المهندسين هنا تحت امرك
مهندس ونظرت الى السكرتيره وقبل ما تتكلم
قطع حديثها كريم وعصام الا نزلوا يرحبوا بيهم ورد
المهندس عصام مع حضرتكم وشريكة
كريم مختار صاحب الشركه
انصدمت ليلة
انت اقصد حضرتك
ابتسم كريم وطلب منها تيجى على المكتب
وفعلا طلعت معه وهى مش فاهمه حاجه
جلس كريم فى حالة صمت لبعض الوقت قطع صمته ليلة
انت الا اديت الاعلان ل عم محمود صح
بلع ريقه كريم
صح
تنهدت ليلة
شفقة صح عشان الا حصل اقدمك
هز رأسه كريم بالنفي
فى حد بيشغل شخص عشان بيشفق عليه لا طبعا
الموضوع انك وشي حلو عليا
ضحكت ليلة
وشي هو انت بتتريق على حضرتك والا ايه
اعتذر كريم
مقصدش كدة هو لازم اكون شفوت وشك عشان يكون حلو عليا في ناس كده تظهر في حياتك بتتحل مشاكلهم وهو ده الا حصل معايا
انا اترقيت فى شغلي بعد ما كنت على الهامش وكمان هتبرا كل حاجه ضده مش عارف أن كانت ابواب السماء كانت مفتوحة وانتى بتدعلي والا ايه لكن هو ده الا حصل و النهاردة لمجرد دخلت الشركة
جيه بدل العميل ٣. ويشتروا شقق انا كنت جاي عشان صحابي بيبلغنى الشركة خسرنا ومفيش حد بيجى
استمعت له ليلة وهى راسها على الأرض وقالت
شكرا على المجاملة حضرتك لكن
قطع حديثها
مفيش لكن نروح نجيب البنات عشان هنتاخر وبعد كده من بكرة هتكون مكانى في الشركة
انصدمت ليلة
مكانك في الشركة ازى
وضح كريم
الشركة ده من ورث لي انا وامى ووقت ما صديقي فكر يفتح الشركة شركته قولت يكون لي عمل خارجى عشان لو حصل لي حاجه امى وبنتى يكون ليهم دخل + معاشي
قالت ليلة بعد الشر حضرتك تفاؤل خير
ابتسم كريم
حاضر المهم صديقي بيشيتك أن مفيش حد بيساعده وهو طول الوقت بيخرج على المواقع
وانتى شفوتى نوعية الا بيستقبلوا ازى وللاسف
استغربت ليلة
طيب متمسكين بيها ليه
وضح كريم
عشان وقتها كانت شركة جديدة وبعد كده عملت الاعلان وكنت اوزعه شافه محمود بالصدفة
سالنى اعلان ايه وقتها قولت ليه اعلان ل مهندسين ل شركة بيع عقارات
فقال لي اعرف مهندسة ممكن اديها العنوان اديته لي هو ده اللي حصل
هزت راسها ليلة تمام على العموم هروح اجيب بنتى واشوار بابا ولو وافق بكرة هتلاقينى فى الميعاد
وجي تمشي
قالها استنى رايح فين
سالته بتعجب على المدرسه اتاخرت على بنتى
ابتسم كريم
ما بنتى كمان مع بنتك نروح مع بعض
رفعت راسها وبغضب
انت بتقول ايه
انتبه كريم انها غيرت لون عيونها بجد
حاول يبرر
لو سمحتى متفهمنيش غلط انا كل الموضوع تعتبرينى سوق تطبيق واوصلك ونلحق احنا الاتنين وهاخد الحساب منك اتفقنا
احرجت ليلة
لو الموضوع كدة موافقة
وفعلا نزلت هى الاول وانتظرت وهو اخد مفتيح العربية
قابل عصام ضحك
وقالي الحق ليلتك لنحس يرجع ليك تانى
ضحك كريم
ليك روقي راجعلك
وفعلا نزل وراح عند العربية
وركب وقرب من عند ليلة
اتفضلي يا فندم جيت في الميعاد متاخرتش
ضحكت ليلة وكتمت ضحكتها
بالظبط يا فندم
وفتحت الباب في الخلف وركبت وهو ساق لحد ما وصلوا عند المدرسه قبل الميعاد
وقف كريم ونزل وفتحلها الباب،
طلعت ليلة فلوس وقالت
كدة مترضي،
ضحك كريم لا انا هخصم التوصيل من الراتب اتفقنا
نظرت له ليلة
على اساس انى وفقت
تنهد كريم هتوافقي باذن الله
هزت راسها ونعم بالله
نظر كريم للسماء وقال
سبحان واضح ان السماء غيرت لونها الطبيعي ب اللون الاسود
نظرت ليلة على السماء وقالت
لا لونها طبيعي ازرق وبعد كدة فهمت بيلمح على ايه
ضحكت وردت
هتعمل ايه غطت نفسها من راسها ل رجله بالشمس وبتحرق الا يقرب،منها وبردوا النااس مش رحمنى
تنهد كربم
لكن بطبيعتها الا ربنا خلقها بيها احسن وكمان هي تقدر تحرق اي حد بنارها لو فكر يتخطى حدودها لكن حرام تضر، نفسها بعدسات مزيف
رفعت ايدها ليلة ووقتها رجع للخلف وهى بترفع ايدها
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليلة المختار)