روايات

رواية ليلة المختار الفصل الخامس 5 بقلم صفاء حسني

رواية ليلة المختار الفصل الخامس 5 بقلم صفاء حسني

رواية ليلة المختار الجزء الخامس

رواية ليلة المختار البارت الخامس

ليلة المختار
ليلة المختار

رواية ليلة المختار الحلقة الخامسة

#رفعت #ليلة ايدها فى اللحظة ده بعد كريم وخاف ل تتهور وتضربه بالقلم
لكن هى مدت ايده تحت النقاب وسحبت العادست من عيونها الاثنين وقالت
عندك حق مينفعش السماء تعكر، نفسها بالدخان وهى عندها شمس تقدر تحرق بيها اي حد يقرب منها
ابتسم كريم وقال
صح كدة
وعم الصمت وهم منتظرين البنات
فى نفس الوقت كانت البنات فى الفصل منتظرين ميعاد الخروج
جات بنات اقتربت من بيسان وفضلوا يتنمروا عليها
انتم مش عارفين ان فى واحده معانا امها اتبرت منها ومش عندها ام
ردت البنت التاني وهى بتضحك
بجد هو فى ام ترمى، اولادها وتتبر منهم الا لو كنت البنت وحشة
نزلت دموع بيسان وهى بتعيط
قامت وقفت بيان ليهم وزعقت
مين الا قالك بقي ان امها اتبرت منها وهى بيسان اصلا اختى
ضحكت البنت بسخرية
اختك ازى وانتى بيضة وعيونك ملونة وهى سمر ووحشة
صرخت بيان عليهم
اختى جميله ومبحبش حد يتكلم عنها واقسم بالله ابلغ ماما وبابا كريم وعلى فكرة بابا بيكون ظابط ويقبض عليكم
شعرت البنات بالخوف وقالوا
انتى كذابة متعرفوش بعض اصلا وان بيسان لسه منقولة
ضحكت بيان
عشان كان في مشكله في ورقها لكن الفرق ما بين نقلي ونقلها مجرد اسبوعين فقط ومش مصدقينى تعالوا معانا
الجرس ضرب وبدت المدرسه تخرج مراحلة مراحلة وهما منتظرين البنات
لكن اتاخروا
دخلت ليلة وكريم يشوف البنات فين وسالوا
لو سمحتى بنتى بيان سليم لسه منزلتش
ابتسمت المدرسه
بنتك ده الله اكبر عليه شجاعة وحمة اختها من اصحابها الا بيتنمرو عليها تعالي معايا
استغربت ليلة وكريم واتجهوا مع بعض الى غرفة المدير،
اول ما شافهم البنات
جريوا عليهم وقالت بيان
ماما وبابا جيه اهوه صدقتوا بقي ان مش بكذب عليكم
استغربت الام
فغمزت بيان ل امها بعينها
واقتربت بيان من كريم
بابا مش انت ظابط وهتقبض علي البنات ده عشان تنمروا على اختى بيسان
استغرب كريم ومكنش عارف يتكلم لكن حاسه انه ادبس
لحظة ليلة بكاء بيسان اقتربت منها وضمتها
مالك يا حبيبتي مين زعلك
شورات بيسان على البنات وقالت
فضلوا يقولي لي انى مش عند ام تحبينى وان امى رمتني عشان انا وحشه
نظرت ليهم ليلة وحملت بيسان وفهمت مغزة بنتها
يقطع لسان الا يقول ل حبيبتي بنتى انها وحشه وزعقت
لوسمحت حضرتك لازم تبعد انظار ل اولى اومور البنات ده احنا مش ندفع دم قلبنى عشان يجوا عيالنا يتنمر عليهم اختارو النااس المحترمة
ووجهة كلامها ل كريم وهى بتغمز ليه وهو مش فاهم حاجه ومنتحة ومصدوم وهى بتقول
يلا يا كريم اسحب ورق البنات من المدرسه انا مش مستعدد بنت من بناتى تتعقد ويجلها حالة نفسية عشان مدرسة ادراتها فاشلة
فجاءة الكل اصبح يعتذر حتى المدير
احنا اسفين يا هانم واسفين ياباشا احنا فعلا مكنش نعرف انكم متجوزين وان البنات بناتكم
الا لم حكت لينا بيان انكم متجوزين من شهرين ونقلت بيان الاول وبعد كده بيسان المعلومات وصلت لينا غلط
صرخت فيهم ليلة
معلومات غلط يعني اي حد يقول كلمتين فراغين عادى ان كل المدرسين يتكلموا فيها وكمان اولي الطالبة ايه المدرسه المتنمر ده اقسم بالله ل اعملي هشتاج بقفل المدرسه ده حاجه تقرف يلا كريم واقف مستنى ايه
كان كريم فى حالة توهانة من القصة المخلوط ده وسال نفسه
هو احنا اتجوزنى من شهر، وانا مش عارف
ضحكت ليلة لم سمعته وخبطت على كتفه
واضح يا حبيبي الشغل والموامرت نسيتك حتى نفسك
معلش انا هتصرف مع النااس والاشكال ده بكرة
مسكت بيان ايد كريم وقالت
يلا يا بابا عشان نمشي
وخرجوا من المدرسه من هنا وركبوا العربية تحت انظار الجميع
وكريم مش فاهم حاجه
وفجاءة ضحكت بيان وبيسان ومعهم ليلة
وقالت بيان
ده كدبة بيضة صح يا ماما
ضحكت ليلة
هى مش بيضة اوى ده رمادى وممكن تتقلب ل سودة
بدا يستوعب كريم وضحك معهم
وبعد كده سال
ممكن افهم الا حصل
بدات تحكى بيان
البنات اللي اتنمروا علي بيسان بيكون فيهم واحدة بنت مدرسة فى المدرسه يا عموا كريم والا فهمته ان فى المدرسى ده بتكون اخت مدرس كان في مدرسه بيسان القديمه وحكى ل اخته حاجه وسمعتها بنتها وفضلت تتنمر على بيسان هى واصحابها وكانت بيسان زعلانه ف وقتها قولت ليهم ان احنا اخوات وان حضرتك وماما متجوزين من شهرين وماما نقلتني قبل بيسان عشان اجرات نقلك وشغلك وبعد كده نقلتوا بيسان
سالتها ليلة
يعني اخترعت قصة عشان البنات تحترم بيسان لكن وصلت القصة ده للادراة ازى
وضحت بيسان
البنت مش صدقت بيان وراحت سالت مامتها وقالت ان احنا كذابين واخدنوا على الاداره وقتها مكنش عارفين نعمل ايه
وضحت بيان وقالت
قولت ليهم ان ماما اتجوزت بابا كريم
ولما سالونى ليه محدش يعرف
اتنهدت بيسان
انا قولت ليهم انكم اتجوزت عرفي
عشان ماما مش تاخدنى وكمان معاش ابوى بيان
‏ مش ينقطع وان احنا عايشين فى نفس المكان
وقعت كلمة جواز عرفي على مسمع كريم وليلة صدامة
وفى نفس واحد
انتم بتقولي ايه
ونظر كريم ل ليلة
انتم بدبسونى واضح كدة واكيد يا هانم كنت عارفه وجريتهم فى الكلام
ضحكت ليلة
اعمل حسابك انا كنت معاك برا يعني مش عارفه حاجه وبنتك وبنتى هما الا كذبوا الكذبة
نظر لها بغضب
وبتضحك كمان مش انتى وفقتهم على كلامهم
رفعت صوتها ليلة
كان لازم اعمل كده يعنى اكذب البنات ونخلي المدرسه كلها تتنمر عليهم واعمل حسابك سمعتى انا الا بقيت فى الارض ومش بعيد تكون انت الا طلبت من بنتك تعمل كده وتتفق مع بنتى وبدات بالتعين وبعد كده تدبيست جواز
اكمل كريم بغضب
ليه يا ماما ملكة جمال الكون وانا مش عارف انا مش محتاج اعمل افلام وحوارت زيك وزى بنتك
وزى ما كذبتوا صلحوا الكذبة البيضة بتاعتكم الا بيقت سود
قطع حديثهم صريخ بيان وهى بتحاول تصبحي بيسان
بيسان اصحى حصلك ايه
انصدم كريم ووقف العربية وهو مفزوع
صرخت فيه ليلة
انت وقفت ليه اطلع على اقرب مستشفي بسرعة
وحملت بيسان على رجلها وبقيت تدعك ايدها وتفوقها
وفعلا وصل على اقرب مستشفي
حملت ليلة بيسان وجريت بيها
وكريم مسك ايد بيان وجريوا وراها
كانت بتصرخ
بنتى اغمى عليها حد يلحقنى
الممرضين اتلموا وخدوها على سرير نقل وجروا بيها على غرفة وبدا الدكتور الكشف عليها وكانت البنت عندها انهيار عصبي وكمان انخفض نسبة السكر في الدم
وبعد تظبيط السكر وبقيت البنت بخير
كان كريم متوتر على بنته وخصوصا لم عرف أن البنت جاتلها غيبوبة سكر وانها مريضة سكر وطلب منه متتعرضش لضغط عصبي تانى
دخلت بيان عند بيسان ومسكت ايدها وفضلت تعيط
كدة خوفتني عليك يا بيسان انتى مش عارفه انى بحبك وطلعت نامت جانبها
كان كريم وليلة بيتكلموا مع الدكتور
ساله كريم
اول مره بنتى تتعب كدة مكنتش اعرف انها عنده سكر
وضح الدكتور
هو ممكن يكون انخفض السكر بسبب التوتر وممكن
تكون كان عندها لكن مكنش ظاهر ف احنا هنعمل ليها تحليل صائم وفاطر عشان نعرف إن كان عرض عادى والا عندها لكن بعد ما تفوق وتخلص الأدوية الا كتبنها
سالته ليلة بقلق
طيب هى بخير ممكن نروح بيها والا لازم تفضل هنا
وضح الدكتور
هى بقيت كويسة واتظبط السكر في الدم ولو فى متابعه فى البيت مفيش مشكلة انها تروح
ردت ليلة
طبعا اتابعها وهسهر معها طول الليل
استغرب كريم اندماج ليلة وكأنها بنتها
وفعلا كتب الدكتور رشدة علاج
وحمل كريم بيسان الا كانت نائمه ب المحلول وحملت ليلة بيان من جانبها ونامتهم على الكنبة الخلفية وجلست بجوارهم وعم الصمت لحد ما دخلوا المدينة ولحظ محمود دخولهم مع بعض
وبعد كده قبل ما يوصل شقته طلبت منه ليلة
ممكن بعد اذنك تفضل بيسان عندى النهاردة
وضح كريم
امى موجودة وممكن تهتم بيها
هزت راسها ليلة
على راسي من فوق انا مقصدش حاجه لكن انت شايف بيان وبيسان متعلقين مع بعض ونفسية بيسان مش مظبوطة ده لو بعد اذنك
تنهد كريم
مفيش مشكلة وفعلا نزلت بيان وصحتها
فوقي يا قلب ماما عشان اعرف افتح الباب
هزت راسها بيان وبدت تفتح عيونها وبفزعة فين بيسان احنا سبنا بيسان ليه
ابتسمت ليلة
متخافيش يا قلبي بيسان هتنام معاكى النهاردة
هيست بيان بجد يا ماما بيسان فوقى يا اختى هتنام معايا النهاردة
فتحت عيونها بيسان وطلبت من ابوها تنزل وفعلا حاولت تقف على رجلها وسندتها بيان
متخفش يا عموا انا همسك بيسان
فتحت ليلة الباب وحملت بيسان من ايدهم
بعد اذنك ادخلها تنام
هز رأسه كريم بشكر وامتنان
قطع حديثهم عصام وهو بيتصل بيه
فتح التليفون وجى يرد
خير يا عصام انا مش فاضي
ساله عصام
كدة يا وطى تطلع متجوز ليلة عرفي وكمان مقلتش ليا
أنصدم كريم نعم انت بتقول ايه اقصد عرفت من فين
رد عصام
منشور الخبر على السوشيال
شهق كريم انت بتهزر صح
وفى نفس اللحظة جيه اتصال من امه
رد كريم امى على الودنج ارد عليها وابعت لي المنشور
اغلق معه كريم ورد على امه
صرخت امه انت فين وحفيدة فين وايه الا منشور، ده

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليلة المختار)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى