روايات

رواية ليلة القاسم الفصل السادس 6 بقلم رحاب أحمد

رواية ليلة القاسم الفصل السادس 6 بقلم رحاب أحمد

رواية ليلة القاسم الجزء السادس

رواية ليلة القاسم البارت السادس

ليلة القاسم
ليلة القاسم

رواية ليلة القاسم الحلقة السادسة

مريم : يا ماما إبنك مش غبي يعني أنا هرن عليه واقول ماما خدت حبايه غلط وتعبت هيصدقني مش من حبو فيا يعني
هبه : امال هنعمل ايه يا أذكى اخواتك
مريم بخبث : انتي بس أتعبني شويه وسيبي الباقي عليا
هبه : والله يا بت حلال فيكي التسع شهور حمل
عند ليلى
ليلى: الو
الشخص : انتي لو فاكره أن قاسم بيحبك تبقي غلطانه هوا بس كبريائه وجعه لانك انتي اللي كنتي بترفضيه السنين اللي فاتت دي كلها
ليلى بعصبيه : مين معايا الو الو ..
رهف (اخت ليلى) : ليلى بقولك ..ليلى ليلى مالك سرحانه ف ايه
ليلى : لا مفيش حاجه ..بصي بقا بصراحه فيه وحكت لها اللي حصل
رهف بضحك : وانتي بقا صدقتي الهبل ده يا حبيبتي دي واحده لسه حالا سامعه مسلسل هندي ولسه سامعه الكلمتين دول ف قالت تطبق على أرض الواقع
ليلى : بصي انا كده كده واثقه ف قاسم بس اللي عصبني الثقه اللي عندها وبعدين دي واحده عارفانا لان هيا عارفه أن انا و قاسم عارفين بعض من سنين
رهف بضحك : اااه قولى بقا أن اللي مضايقك فضولك مش غيرتك عالواد
ليلى بصدمه: الواد ..والله متربيتي اطلعي بره
رهف : طب بس متزوقيش كده انا اروح ل اخويا حبيبي مليش غيرو اصلا
ليلى بسخريه : انا اروح ل اخويا حبيبي مليش غيرو خليكي يارب يديكي على قفاكي ووقتها هتجيلي موجوع
عند هبه
مريم : ماماااا
هبه : يا بت علي صوتك خليهم يسمعو
مريم : اسكتي بنتك جت
نور : في مالك يا ماما
هبه بتمثيل : معرفش يا حبيبتي نفسي بأخدو بالعافيه
نور : ترتاحي بس وانا هتصل على الدكتور بسرعه
مريم : لا انا هتصل على الدكتور
نور : لا خليكي انتي مع ماما انا هروح اتصل
وسألتهم وطلعت
هبه : كل حاجه باظت كل حاجه باظت
مريم : اسكتي بقا وانتي مش عارفه تتعبي يعني
هبه : هخلي شبشبي يسلم على وشك
مريم كانت هتتكلم لكن نور قاطعتها
نور : الدكتور كلها ربع ساعه ويكون هنا
بعد نص ساعه
الدكتور : والله زي م بقولك كده والدتكو كويسه ممكن يكون حص لها كده من التوتر بس هيا كويسه ممكن كتبتلكو على مهدأ بس صدقوني من رأيي انها مش محتاجه عن اذنكو
عند نور
نور : يا حبيبي متقلقش الدكتور قال إن ده من التوتر
قاسم بقلق : بقولك ايه مش تعصبيني روحي خليني اكلمها
نور : حاضر ..ماما قاسم عاوز يكلمك وفتحت الاسبيكر
قاسم : الو يا امي ايه اللي حصل
هبه : لا يا حبيبي انا كويسه متقلقش
هبه ف نفسها : مش عارفه اضحك عالواد ونور واقفه زي القضا المستعجل
قاسم : طول م انتي تعبانه مفيش داعي تروحو اي حته بقا ترتاحي انتي بس كده
هبه : اللي انت عاوزه يا حبيب
لكن نور قاطعتها: لا يا قاسم دي كده ماما اتعب اكتر ده هيا قالت إنو نروح الجمعه اللي جايه نقعد اول مره كده قاعده بنات مش لازم نتعب بابا بعدين نروح نتقدم بعدها علطول
هبه بغيظ : اه اه يا حبيبي
قاسم : اللي انتي عايزاه يا ست الكل اروح طيب نستاذن من ليلى
هبه : ماشي يا حبيبي سلام
بعد م قاسم قفل
هبه : انا يا بنت الهبله قولت كده انتى
نور : وانتي بتخططي انتي وبنت الحربابه على جو التعبانه ماما شوفي كلو الا قاسم ماشي واه مش تقلقي انا مش هقولو اصل هيوعل قوي لما يعرف
عند قاسم
استأذن من والده ليلى وردة عليه بعد م اخدو الموافقه من والدها مع أن بباها هيبقى ف شغلو بس اتفقوا على انها فعلا ابقى قاعده ستات بس وهتكون يوم الاربع
يوم الاربع
ليلى: ماما متاكده أن شكلي حلو بصي الطرحه مظبوطه
سميه : دي المره المليون اللي اتسأل فيها نفس السؤال والله اه قمر يا قلب امك
ليلى : ماما طيب عبدالله راح عشان يستناهم
سميه : اه
عند عبدالله
عبدالله: يا ربي انا كان مالي بي ومال المرمطه دي هيا دي أخرى اللي يبقا عندو اخوات بنات اكيد هما دول
هبه : انت اخو ليلى
عبدالله : اه
عبدالله فنفسو : وللاسف
هبه : ازيك عامل ايه اتفضل يلا عشان اشوف مرات ابني
ركب عبدالله جنب السواق وهبه ركبت جنب نور وغرام
نور بصدمه : اي ده
هبه ايه يا حبيبتي فيه حاجه لا خالص
كملو الطريق تحت صدمة عبدالله ونور
عند ليلى
رهف : ماما وصلو وصلو اخيرا بقا هنش ف الست اللي بنتك بتنام تحلم بيها دي
سميه : طب اتلمي يا لمضه
(طلعوا كلهم وخاصة السلام المصري الاصيل )
خرجت ليلى
ليلى باستحياء : السلام عليكم
وقدمت المشروبات مش بيبسي عشان المقاطعه
هبه بتمثيل : ايه القمر ده عامله ايه يا حبيبتي
ليلى : ربنا يخليكي يا طنط
وسلمت على نور اللي ليه اثار الصدمه على وشها وبعدين غرام
هبه : والله انا قاسم صدمني بحبو لليلى كلو كان متوقع إنو هيتجوز غرام كانو بيحبو بعض حب مش طبيعي
نور : بس ده كان حب عيال ياليلى بس بقا انا مقولكيش بجد قاسم بيحبك حب مش طبيعي حتى لما بييجي يتكلم عنك بحس بفرحه كده فصوته
ليلى ساكته بس لما سمعت كلام نور فرحت وزاد حبها لقاسم أضعاف
غرام بغيظ : عامله ايه يا ليلى
ليلى ف نفسها : الصوت ده مش غريب عليا
ليلى : الحمدلله
خلصوا قاعدتهم دطول القاعده كانت هبه متجاهله ليلى تماما
عند هبه بعد م روحو
نور : ماما قاسم بيرن
هبه : هاتي الموبايل
قاسم : اي يا ست الكل
هبه : البنت جميله والناس محترمه بس انا مش موافقه
قاسم بصدمه : ايه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليلة القاسم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى