رواية ليس أخي الفصل الرابع 4 بقلم أمنية يوسف
رواية ليس أخي الجزء الرابع
رواية ليس أخي البارت الرابع
رواية ليس أخي الحلقة الرابعة
اللهم صلً وسلم على نبينا محمد ♡
_وقفنا لما الباب اتفح ودخلت همس بغضب واتصدمت لما شافت ندى يعتبر في حضن إياد
همس بغضب “هو ايه اللي بيحصل هنا يا إياد دا ”
ندى نظرت اليهم بكسوف شديد وتمنت ان الارض تنشق وتبلعها زي ما بيقولو.
إياد بغضب مماثل”وانتِ من امتى بتدخلى من غير ما تخبطي وبعدين فين الز’فته اللي برا”
ندى بهمس “الز’فته اهي معاك”
إياد بصلها ببتسامه وقال”احلى زف..”
همس بغضب “انتو هتقعدوا تتهامسوا كدا وانت ما تبعد عنها كدا ”
إياد وهو بيبعد عند ندى وبيبص لهمس بهدوء وقال ببراءه”دي كانت حاجه داخله في عيونها وانا عشان اخوها لازم اشوفهالها”وغمز لندى
ندى ببلاهه”هه”
همس بغضب مكتوم”طيب إيه هنفضل واقفين كدا عوزاك في موضوع مهم ولوحدك”
ندى بكسوف وهدوء”طيب انا هستأذن واه صحيح يا إياد انا راجعه البيت” وسابتهم ومشيت…
إياد بهدوء”خير يا همس ”
همس بدلع”حبيبي مش أخد بالك ان امبارح كانت خطوبتنا”
إياد بهدوء “وبعدين انا اعمل ايه”
همس بدلع”يعني تخرجني وتجبلي هدايا، يعني خليك زي خطيب صحبتني كدا لما اتخطبوا جابلها نوع عربية روعه يا إياد”
إياد بتفكيروهمس لنفسه”امممم شكلنا بدأنا طم’ع من أولها ”
إياد بهدوء”والمطلوب مني انا إيه انا مش هجيب الهدايا اللي زي النوع دا”
همس بخبث ودلع”وانا مش عايزه منك هدايا كفايا انت عليا يا حبيبي بس انا بقولك يعني انت مفروض تخرجني”
إياد بتفكير “تمام يا حببتي جهزي نفسك هنخرج انهارده”
همس هتفت بفرحه:
” yes, I love baby”
وسابته وخرجت….اما إياد فقعد وهو بيفكر إزاي هيخرج من الور’طه دي….وفضل يفكر في علاقته مع ندى هتوصل لفين…هو مش فاهم ايه اللي بيحصلها…غيرته على ندى اللي مفيش سبب ليها غير انه بيحبها….افتكر يوم ما جات اعترفت ليه بحبها وكلامه الجارح لها..
اما عند ندى فكانت بتكلم في همس
ندى بضحك”بس يا ستي واهو بيو’لع من امبارح”
همس ابتسمت وقالت”طيب وسليم هتعملي إيه معاه”
ندى بتنهيده”مش عارفه يا همس انا لو وافقت هظلمه معايا لإني بحب واحد تاني وأكيد هرفضه”
همس بهدوء”طيب فكري واوعي تتسرعي يا ندى ماشي ”
بعد ساعات طويله….دخل إياد وهو تعبان من ضغط الشُغل
ام ندى “اجبلك الاكل يا إياد ”
إياد بتعب”لا شكرا يا طنط هتغدى مع همس بس كنت جاي عشان أشوف بابا وهروح شقتي”
نظرت إليه ندى نظره ناريه وهتفت بغيظ بينها وبين نفسها “بيتسرمح مع الهانم وهيتغدى معاها امممم ماشي يا إياد”
■■■■الحمدلله
عدى أسابيع …علاقة إياد وهمس بدأت تزداد فيها المشاكل واللي دايما بيكون سببها طم’ع وجش”ع همس اللي مش بتبطل طلبات كتيره ودا أدى لسبب فسوختهم بعد محاولات كتيره منها انها ترجع لإياد واللي كان متأكد إنه إختار غلط وانه كان مُجرد إعجاب منه ….وطمع منها لانه اكتشف إنها مش بتحبه اهي شافته فرصه لا تعوض
بعد شهر
وفيه يوم ….كانت ندى بتستعد لمقابلة عريس أتى لرؤيتها…فلأول مره إياد لا يثور بل تقبل الامر وابتسم وتمني لها حياه سعيد …وهذا اللي جعلها توافق ان تقابل هذا العريس بعدما يأست منه فهو حتى الآن لم يصارحها بأي شئ تدل على حبه لها
ندى كانت داخله وهي متوتره وبتنظر تجاه كل شئ إلا وجه العريس
سعيد بضحك”طيب انا اسيبكم تتعرفوا على بعض يا شباب”
إياد “احم احم يا بت ”
ندى بصت لإياد وقالت”بابا سعيد قال هنسيب العرسان ايه اللي قعدك انت وبعدين نظرت في كل تجاه في الاوضه لكنها لم ترى احد
ندى بإستغراب “إياد انت طفشت العريس”
إياد بغمزه “لا ماهو انا العريس يا قمر”
ندى بفرحه ودموع وصريخ”نعم بتقول إيه ”
أتى على صوتها سعيد وهمس صاحبتها ومامتها
سعيد بغضب”عملت إيه للبنت ياض ”
إياد بغمزه”يا حج دي بتبكي عشان ابنك اتقدملها اصلها بدوب في دباديبي”
همس بغيظ من ندى “جاكِ …..قولتلك مهما كان مين متبينيش”
ندى بكسوف”كنتِ رستيني على الحوار من اوله”
إياد ….بقولكم إيه خلاص عرفتوا هي موافقه ولا لا هتصل بالمأذون
ندى برفض ….لا انا مش موافقه
إياد وهو يفتح الباب “لا يا حببتي كان زمان دلوقتي كل الناس برا “و ظهر المأذون ومعه اثنين من أصدقاء إياد وعائلة همس وبعض الجيران ومعهم أيضا عم ندى واولاد اعمامها الذين اتوا لحضور عقد القرآن
وبعد فتره افاقوا من صدمتهم على صوت المأذون بجملته المشهوره “بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ♡ ”
إياد بحب وهو بيحضن ندى “والله بحبك”
ندى ببتسامه”انا مكنتش ناويه اوافق غير لما أربيك على اللي عملته فيا بس بعدين بعدين يابن بابا سعيد ”
همس بصوت هامس لندى “طلع مش اخوكِ يا ندى”
ندى بفرحه وكسوف”قولتلك انه مش اخويا يا همس “ونظرت مره أخري لإياد قائله”بحبك”
♡♡♡♡استغفر الله
تمت..
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليس أخي)