روايات

رواية ليست خطيئتي الفصل الثالث عشر 13 بقلم شيماء سعيد(أم فاطمة)

رواية ليست خطيئتي الفصل الثالث عشر 13 بقلم شيماء سعيد(أم فاطمة)

رواية ليست خطيئتي الجزء الثالث عشر

رواية ليست خطيئتي البارت الثالث عشر

رواية ليست خطيئتي الحلقة الثالثة عشر

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله 🌺
جميل ان يكون لك صاحب يشاركك كل صغير وكبير فى حياتك ويدعمك وقت الحاجة فيكون نعم السند لك ويهديك النصيحة اذا اخطئت ..
فالصديق الحق كالأخ لا تستطيع الانفصال عنه .
انتظر ادهم كثيرا على افتتاح المحل ، لانه لا يستطيع الاقدام على تلك الخطوة بدون مجدى .
فهو كان معه فى كل اللحظات ، فكيف يفعل ذلك بدونه .
ولكن حدثه الحاج ناجى ، أن لا يضيع الوقت هباءا ، ويعمل الافتتاح حتى يبدء العمل ، وعليه أن يدعوا الله عزوجل أن يجمعه بصديقه مجدى .
وهو ولى ذلك والقادر عليه .
ادهم بحزن …حاضر يا حاج زى ما تحب .

 

 

الحاج ناجى ….يا ابنى انا مقدر شعورك بس يعنى ، الموضوع ملهوش دعوة بالافتتاح والشغل .
وانا قلبى حاسس والله ، انك هتلاقيه قريب .
ادهم …يارب يا حاج ، بسمع من بوقك ربنا .
……………
وبالفعل تم الإعلان عن يوم الافتتاح .
ولكن ادهم كان شاردا فى مجدى يوم الافتتاح وحدث نفسه ….كنت اتمنى يجى اليوم و تكون معايا يا مجدى…
وفى صباح يوم الافتتاح…بعث الحاج ناجى الى أدهم.مجموعة من الزهور..وايضا كهربائى يعلق الانوار .وسماعات كبيرة…لتبث ايات من الذكر الحكيم ورفض ادهم الاغانى حتى لا يبدء عمله بمعصية الله فتزول البركة..
أدهم……..يارب وفقنى..واجعلها فاتحة خير يارب .
واظن كده كل حاجة تمام ..ربنا يبرلكك يا حج ناجى مسبتش حاجة محتاجها الا وعملتها …
أدهم…….اه بس لسه حاجة .فين كرم الضيافة ..لازم اجيب جاتوه وحاجةسقعة.
وفعلا ذهب مجدى لشراء قطع الجاتوه ..
ثم قال …فاضل الساقع .
فتوجه إلى أقرب سوبر ماركت كان فى طريقه .
فوضع فى الباسكت عدد ٣ صندوق من الكنز ، ثم توجه نحو الكاشير ليدفع ثمن ما اشترى .
ليقف مصدوما عندما رأى أن الكاشير هو صديق العمر وحبيب القلب مجدى .
.حينها لم تنطق الكلمات بل نزلت العبرات .
وظل الاثنين ينظرون لبعضهم البعض دون تصديق .

 

 

ثم تلاقى الاثنان فى حضن عميق كما تلاقت به القلوب قبل الاجسام من الشوق لرفيق الدرب .
أدهم بحب ……اخيرا..يا مجدى لقيتك ..سبحانك يا ربى .
ده انا كنت محتاجك اوى جمبى خاصة النهارده.
مجدى…….أدهم .حبيبى.حمدلله على السلامة.
انا مش مصدق انى شايفك قدامى ..وبخير .
.متصورش انا تعبت ازاى من ساعة مافرقونا عن بعض ..
بس أنت احكيلى ازاى طلعت من السجن بعد فترة قصيرة كده .
فبدء ادهم يقص عليه ما حدث أثناء المحكمة وشهادة عم عبده معه ، ثم برائته وإدانة ايمن ودخوله السجن .
ثم رفض الرجوع الى المصنع والفيلا .
ثم حكاية المحل والشقة الجديدة إلى أن رآه .
فتهلل وجه مجدى قائلا ….الله اكبر ولله الحمد .
ده ربنا كريم او وحنين اوى .
اللهم لك الحمد .
.اخيرا ..هيكون ليك مكان تشتغل فيه ومفيش مرئوس ليك يوديك ويجيبك وتبدء حياتك بقه يا ادهومى من جديد .
أدهم بحب …….مكان ولوحدى ايه .؟
.انا ما صدقت لقيتك ومش هسيبك .
انا محتاجك جمبى .
واحنا طول عمرنا على الحلوة والمرة مع بعض
..يلا بينا سيب السوبر ماركت .
.وهتيجى تقف معايا ونشتغل مع بعض .
مجدى..بخجل مع مزيج من الحب والفرحة .

 

 

.احتضن أدهم تانى .
قائلا ….ربنا يخليك ليه يا اخويا وصاحبى وحاضر مش هسيبك ابدا .
ولكنه استأذنه قبل أن يذهب معه .
ان يذهب إلى صاحب السوبر ماركت ، ليشكره على صنيعه معاه وان عمره ماهينساه ابدا .
.بس هو مضطر يمشى عشان يقف مع صديق عمره أدهم ليبدئوا حياتهم الجديدة بتوفيق من رب العالمين .
تقبل الحاج أحمد الامر لانه عارف مدى قوة العلاقة بين الاتنين ودعا لهم بالتوفيق والبركة وسعة الرزق .
ادهم…….يلا يا عم مجدى..نشوف شغلنا .
مجدى..بسعادة ….يلا يا اخويا .
وتم الافتتاح ..الذى حضره الحاج ناجى واخته مديرة الدار الاستاذة هدى .
وبعض من العمال المقربين من أدهم .
طالع الحاج ناجى مجدى بفرحة واقترب منها مردفا بندم …الحمد لله يا ابنى انكم اتجمعتوا تانى مع بعض ، وعايزك تسامحنى ، هى كانت لحظة شيطان وعارف أن ابنى السبب فى اللى حصلك ده .
مجدى بحرج ….كل ابتلاء ربنا حلو يا حاج ، واهو الحمد لله كرمه واسع عشان يكرمنا بخير اكبر واحسن .
واحنا اللى نشكرك يا حاج على كل حاجة عملتها عشانا .
الحاج ناجى …الشكر لله يا ابنى ، كله من فضل الله .
ثم تركه الحاج وجلس شارد فى ماضيه وهو ينظر إلى ادهم..
وبيفتكر شبابه عندما كان فى عمر ادهم .
.كان بيحب الشغل جدا…حتى فتح الله عليه من الرزق الوفير .
ومن محل صغير إلى أن أصبح الحاج ناجى صاحب المصنع والمخازن والعمارات .
….الحاج..فى نفسه ..ياريت ايمن ابنى كان زى ادهم بس للاسف .
قلت هيتعلم من تجربة السجن لكن للاسف طلع ناقم اكتر واشد انحرافا .ربنا يهديكى ياابنى .
الحاج ناجى الى ادهم ….
.أنا همشى عشان حاسس انى تعبان شوية معلش وربنا يوفقك يا أدهم ثم اناقه بحب .
.
أدهم بقلق …..سلامتك يا حاج..طيب اجى معاك عشان اطمن عليك ونشوف دكتور فى سكتنا بالمرة .
الحاج ايمن …..لا شوف شغلك انت .
وشوف الناس اللى جاية عشان تبارك وتهنى .

 

 

مينفعش تسببها كده .
ثم تابع بقوله “”
..انا بس مرهق شوية ومحتاج استريح مش اكتر .
.سلام دلوقتى.
ادهم ….الف سلامة عليك يا حاج .
ربنا يطمنا عليك .
ورجع أدهم..للناس بس قلبه كان مشغول على الحاج اوى .
وفى اليوم التالى اتصل ادهم بالحاج.
.وعرف انه فى البيت مخرجش للشغل.
.فقال له …..انا هاجى اطمن عليك يا حاج.
الحاج..تنور يابنى اتفضل بيتك.
وراح فعلا أدهم الصبح الفيلا .واستقبله ايمن ..
ايمن بكبر ……ايه اللى جايبك هنا امشى انا مش عايز اشوف خلقتك تانى .؟
أدهم…..انا عايز اشوف الحاج بعد أذنك واطمن عليه عشان تعبان.
أيمن…..وانا مش هسمحلك تطلعله .
.وكفاية عليك اللى عمله معاك .
…مش عارف ازاى يعمل كده مع الاشكال اللى زيك.
أدهم..بإنكسار .. كده طيب متشكرين. يا أيمن بيه .
.ووصل سلامى للحاج .
ايمن ….مع السلامة يا اخويا .
ثم اغلق الباب فى وجهه بكبر وغيرة .
مشى أدهم .
..وهو بيقول فى نفسه ..مفيش فايدة فيك يا ابن الناس. .
والله خسارة الحاج ناجى يكون ليه ابن فى اخلاقك كده .

 

 

الحاج ناجى ….لما دخل عليه السواق بتاعه عشان يطمن عليه قال
الحاج……مش عارف أدهم.اتأخر ليه كده ده قال جيلى على طول..
السواق…..أنا لسه شايف أدهم وانا طالعلك كان بيتكلم مع ايمن بيه وبعدين شوفته خارج من الفيلا .
الحاج ناجى بغضب…. .يبقى عملها ايمن وكرشه مفيش فايدة فيه .
مش عارف ليه بيكرهه كده ..ربنا يهديك يا أيمن .
الحاج ناجى ….اتصل بادهم.
.واعتذرله عن اللى عمله ايمن .
أدهم……ولا يهمك يا حاج انا كنت بس نفسى أشوفك واطمن عليك .
الحاج ايمن .. …وانا كمان يا أدهم.
.بحب اشوفك ديما وربنا يوفقك يا ابنى .
وقفل معاه الحاج اللى بدوره نادى على ايمن و وبخه على فعله .
ايمن بسخط …..كل ده عشان عيل ميسواش !
الحاج ناجى ….العيل ده هيبقى ليه مستقبل عظيم .
.ياريت تصحبه وتقرب منه. .هيفيدك ويقف جمبك .
ايمن بكبر …..انا اصحاب الاشكال دى ؟
..لو سمحت يا بابا متجبليش سيرة الواد ده تانى .
الحاج ناجى .بتمتمة …
ربنا يصلح حالك يا ايمن يا ابنى .
ادهم..ومجدى ..فى المحل …والحمد لله من اول يوم كان فيه زباين وناس داخلة وناس خارجة وهما كانوا بيبعوه باسعار معقولة فكان ده سبب لاقبال الناس عليه .
ادهم…بص لمجدى…وقله ايه رئيك نعمل زيارة للدار وناخد معانا كام طقم للاطفال ونشترلهم شوية العاب نفرحهم .ونروح فى يوم اجازة المحل .
مجدى……ياريت والله ..انا كنت عايزة اقولك كده بس ترددت لان احنا لسه فى الاول .
ومحتاج تشتغل وتبيع اكتر .
أدهم……الرزق بتاع ربنا وده مش هينقص منا حاجة .
منته عارف يا صاحبى حديث رسول الله .صلى عليه 💓ما نقص من مال صدقة.
مجدى….صل الله عليه وسلم..

 

 

خلاص اهو بكرة الاحد ان شاءالله فنتوكل على الله ونروح .
…..وفعلا راحوا للدار وقابلتهم الاستاذة هدى بكل ترحيب .
..ودخلوا للولاد ..وافتكروا نفسهم وهما صغيرين .
.وحمدوا الله على الحال اللى وصلوا ليه .
وافتكر أدهم ….الحاج حسن وصنيعه معاه ودعا له بالرحمة والمغفرة .
وافتكر..مربيته ..ليلى..وبالرغم انها تخلت عنه وليه عندها فلوس …بس دعا لها .
..لانها كانت فى يوم بتعامله معاملة الام لابنها وشاف منها حنية كتير افتقدها .
وقال يارب تكون بخير دلوقتى .
…فرح الاولاد..بالملابس الجديدة والالعاب وقضوا يوم جميل معاهم .
.ورجع ادهم ومجدى بالليل لبيتهم وهما حسين براحة نفسية ومبسوطين .
تانى يوم ..نزلوا المحل..وعلى العصر..وقفت قدام المحل ..عربية شيك جدا ..ونزلت منها شابة جميلة جدا محجبة .
.لكن ما ترتديه من ملابس ضيقة تبرز جسدها..لا تليق بامراة محجبة ..وتوجهت لداخل المحل.واخذت .تبحث .هنا وهناك .عما يناسبها من الملابس …وتقلب هنا وهنا
…الى ان قالت ….
سمر…….ايه الذوق ده !!
..كله حجات واسعة وطويلة كده ..
سمعها مجدى..وادهم..كان مشغول
..برص شغل جديد من ملابس الاطفال فى الارفف المخصصة له ولم ينتبه لها .
مجدى……يا أنسة .
…المحل مكتوب عليه حجابى. .
يعنى احنا بنبيع ازياء للمحجبات المحتشمة .
..وده طبيعى للاخت المحجبة فلازم تلبس الساتر الذى لا يصف ولا يكشف وبصلها نظرة ..فهمت منها كأنه بيقولها مش زى ما انتى لابسة يعنى .!!
هنا علت صوتها سارة…حضرتك يعنى بتفهمنى ايه اللى ينفع البسه وايه لا.!!
..ليه شايفنى مش محترمة .

 

 

ايه قلة الذوق دى!
هنا انتبه أدهم..لصوتها …وجه يشوف فيه ايه
ولسه بينطق ..خير فى ايه يا أنسه ؟
فتلاقت اعينهما فى نظرة طويلة ..وكأنهما يعرفان بعضهمها البعض منذ وقت طويل ..
وتسلل الى قلبهما شعور غريب ..وكأنه غزو مفاجىء ..
فشرد الاثنان ثم استفاقوا على كلام مجدى.
مجدى…..مفيش يا أدهم
. الانسة عايزة ملابس معينة وانا قولتلها احنا مش بنبيع النوع ده واحنا بنبيع ملابس للمحجبات.
..فمش عجبها وبتقلى انته هتدينى درس فى الاخلاق .
أدهم بتروى …حضرتك عايزة ايه بالظبط ؟
سارة…انااااااا بتلعثم من خجل النظر الى عينيه مرة اخرى ..كنت عايزة بنطلون جينز اللى فيه فتحات .
ادهم…..للاسف مش بنبيع النوعية دى من الملابس
هو فيه بنطلونات بس واسعة وفوقيها كاردى طويل
وانا شايف انه هيكون احلى كتير عليكى ..
فطأطأت رأسها بخجل…..طيب اشوفه ..
عشان خاطرك..انت ذوق خالص عن صاحبك ده اللى دخل شمال على طول ..
مجدى ….يحاول يمسك نفسه من الكلام .
وادهم يحس بيه فيربت على كتفه .
ويقول
ادهم …مجدى بس خايف على حضرتك. لانك اختنا فى الاسلام ..
سارة اوك..يلا خصل خير ….ودخلت بصت على طقم .
مكنتش عارفة تختار ايه فكله مش على ذوقها بس حست انها خجلانة خصوصا من أدهم ..فاشترت تونك طويل مقفول .
..لدرجة انها مقستهوش اصلا بس خدته وخلاص .
وطلعت عشان تحاسب على تمنه
ادهم …خلى علينا المرادى يا أنسه .
سارة……لا لازم. ادفع …وفعلا دفعت ثمن التونك
ادهم بنظرة حانية…….أختيارك جميل وهيكون عليكى أجمل .
سارة ميرسى..شكرا لذوق حضرتك .
وهمت بالخروج..وتبعها أدهم بنظراته …وفجأة وجدهاا تلتفت ..لتلقى عليه ابتسامة ساحرة ثم تعود لطريقها حتى ركبت سيارتها وتنطلق بعيدا .
أدهم..شارد …ونظره معلق بطريق خروجها .
مجدى…ايه البنات دى فين اهلها ؟
فين .ابوها ازاى يسمحلها تخرج بالشكل ده ؟
ولا ايه يا ادهم؟
ادهم ..
…ايه. بتقول حاجة يا مجدى؟
يضحك..مجدى..ايه يا عمنا اللى واكل عقلك !
..مالك ..انا بكلمك انت ولا هنا ؟
أدهم……لا مفيش كنت بتقول ايه؟

 

 

مجدى…..كنت بقول ازاى وحدة محجبة وتلبس كده .
.انا كنت عايز اقلها كلمتين فى نفوخها .
أدهم. …..براحة يا مجدى.
…ممكن توصل للى عايز تقوله بس بأسلوب حلو يوصل للقلب قبل العقل
دى اسمها يا مجدى فن الدعوة بالكلمة الطيبة والقدوة الحسنة.
مجدى..يضحك …..ويقول قصدك انا مدب يعنى .
أدهم……مش قصدى يا صاحبى .بس فكر بعقلك قبل مايتكلم لسانك .
مجدى…..منك نتعلم يا صاحبى .
.بس شكل البنت دخلت دماغك ..صح ..حسيت كده ..من بصتك ليها لغاية مطلعت.
أدهم…..
لا. لا ….انا قافل قلبى .
. …هو اللى زينا ينفع يحب ولا يتحب .
ومين هيوافق عليه وهو بطوله كده .
مجدى …اه والله عندك حق .. بس يعالم نصيبنا فينا
……..
….يا ترى هتتقابل تانى العيون ؟
اقصد سارة وأدهم. ؟
ولا خلاص كده مش هترجع تانى المحل .
نختم بدعاء جميل.
اللهم حبب إلينا الإيمان وكره إلينا الكفر والفسوق والعصيان .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليست خطيئتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى