رواية ليت القدر لم يجمعنا الفصل الثاني 2 بقلم منة مصطفى
رواية ليت القدر لم يجمعنا البارت الثاني
رواية ليت القدر لم يجمعنا الجزء الثاني
رواية ليت القدر لم يجمعنا الحلقة الثانية
وصلو بيتهم ودخلو
مرام..استريحي انتي وانا هعمل عشاء عشان اخواتي
و هيا رايحه مطبخ سمعت الباب بيخبط
مرام..مين جاي دلوقتي
مرام بصدمه..ست مرفت
مرفت بكبر..مرام كنت عوزاكي في موضوع
مرام..موضوع موضوع اي اعتقد إن الكلام انتهى لحد هنا يا مدام مرفت كفاية الي عملتي فيا ولا جايه تبعتري كرامتي انا وامي الست الغلبانه دي انا زهقت منكم ومن الكبر و التناكة و من المعيره ومن الفروق الاجتماعيه و اتفضلي بعد ازنك
كانت هتقفل الباب
سنيه..مرام مين برا
مرام..ست مرفت
سنيه..مرام افتحي الباب ودخليها
مرام بعصبية..لاء مش هي ترطدنا من بيتها يبقي لينا الحق
سنيه..مرام
فتحت مرام الباب
مرام..اتفضلي
مرفت بقرف..وسعي كده
دلفت مرفت لشقه البسيطه والمكونه من ثلاث غرف
تتدل علي عراقة التاريخ من الشقوق الموجوده بالسقف المنزل
مرفت..انا كنت عوزاكي في حاجه
مرام..تهزقيني تاني ولا افتكرتي حاجه نسيتي تقوليها
مرفت..مرام من فضلك اسمعي انا ابني هيروح مني
مرام..والمطلوب؟
مرفت..بصي انا هحكيلك
#فلاش_باك
زين..عجبك الي عملتي دا اي يا امي دا فين حد يعملكده وهي ذنبها اي انا الي طلبت اديها للجواز مش هي وعلي فكره انا كنت عاوز اتجوزها عشان هي محترمه في مجتمع منعدم اي واحده غيرها كانت لفت ودارت عشان اتجوزها عشان انقلها نقلة تانيه من حياتها و من الفقر لكن هي معملتش كده انا انا هسافر لبابا الإسكندريه و مش هعيش معاكي حتي شغلي في جامعة هجي مواصلات مش هسكن معاكي هنا تاني
مرفت..زين زين
#باااااك
مرفت..هو دا الي حصل
مرام..والمطلوب مني حضرتك
مرفت..تمثلي
مرام برفع حاجب..نعم امثل
مرفت..علي زين انك بتحبيه و بعدها بكام شهر اخلعي منو وهديكي ٢٠٠ألف جنيه
مرام..نعم انتي بتقولي اي
مرفت..٢٠٠ألف جنيه
مرام بغضب..انا مش بتكلم علي الفلوس انتي ام دا انتي الأمومة تتبرى منك انتي عارفه ان ممكن تجيبي لابنك الي خايفة عليه عقدة امثل عليه و اسيبه عادي كده
مرفت..ابني وانا حره في
مرام بكبرياء.. خلاص انا ارفض عرض حضرتك ومستغنيه عنو
مرفت بغضب..بقي كده طب لو قربتي من زين لغير اتفاقنا متزعليش من الي هيحصلك
مرام..اعتبر دا تهديد
مرفت..احسبيه زي ما انتي عاوزه
مرام..وانا مبتهددش واتفضلي عشان عاوزين ننام
مرفت بغضب قامت و هبدت الباب وراها..انا بحظرك
سنيه..ليه كده يا بنتي احنا بنقول يا حيطة دارينا
مرام..انتي عوزاني اسكت علي الي هي بتقولوا دا يا ماما
سنيه..يا مرام انا خايفة عليكم
مرام..ربنا مع حق ديمًا يا امي
____________________________________________
في فيلا زايد
ألين.. ام مؤام يا ام مرام
صبرين..نعم يا ست هانم
ألين باستغراب..اي دا انتي مين
صبرين..انا الخدامة الجديدة
ألين..نعم ماما فين
صبرين..الست مرفت خرجت من ساعه و قالتلي حضرتك لما تيجي من برا احضرلك الغداء
ألين..خلاص انا هطلع اغير حضري الغداء و اغسلي الهدوم الي في شنطه دي
صبرين..تحت امرك يا ست هانم
انطلقت ألين لغرفتها ثم توقفت لوهلة
ألين..رحمه يا رحمه
رحمه..نعم يا أنسة ألين
ألين..هو اي الي حصل
رحمه..هقولك يا أنسه بس بالله عليكي ما تقولي للمدام
ألين..قولي
رحمه..امبارح كنت قعده مع بابا بعد ما رجعت من كليه ف سمعنا زعيق لست مرفت جرينا علي جوا و لقيت ست مرفت بتهزء مرام و الحجه سنيه و بتقول كلام زي انها مش محترمه و لفت علي استاذ زين و هي مش من مستوى حضرتكم و كده
ألين..هو فين زين
رحمه..استاذ زين سافر من ساعه
ألين..تمام بقولك عدي علي صبرين هتلاقيها هتغسل هدوم في شنطه بتاعتي هتلاقي مذكرات بتاعتك جبتها
رحمه بفرح.. ربنا يكرمك يا ست ألين يارب
(رحمه اسعد بنت الجانيني غلبانه علي قد حالهم بتدرس تجارة و متفوقه و بتحب والدها و اخوها الصغير جدا عيونها بني و شعرها اسود وبشره قمحاويه )
____________________________________________
في منزل بسيط أركان و عفش رديئ كانت تعيش مرام
سنيه..هتقدمي في كليه اي
مرام..انا جايبه ٩٧٪ انا ممكن ادخل هندسة بس هدخل تجاره
سنيه..ليه يا بنتي
مرام..انتي عارفه الظروف و..
سنيه..استني تعالي معايا
مرام..علي فين
سنيه دخلت الأوضه بتاعتها و فتحت الدولاب خرجت منه صندوق خشبي صغير قديم..خودي
مرام..اي دا
سنيه..دي حتتين دهب انا كنت شايلاهم عشان مصاريف الجامعة
مرام..بس احنا اتأخرنا اوي و اليوم الجامعي هيبدا بعد اسبوع
سنيه..خدي دول و روحي بيعهم و اشتري لبس
مرام..ربنا يخليكي ليا يا ماما
سنيه..ما هو زين بيه حط الملف في جامعه لما عرف
مرا باستغراب.. أي
____________________________________________
عدى الاسبوع و مرام اشترت كل اللبس الي كانت عوزاه و شويه شنط ونزلت الجامعه
مرام..ياربي انا مش عارفه اي حاجه
بتبص مرام لقت بنت بسيطه قاعده لوحدها
مرام..لو سمحتي
البنت..انا
مرام..انا فرقه اولي هندسه معاكي جدول المحاضرات اصل انا مش عارفه اجيبو
البنت..اه انا بردو فرقه اولي اسمي سارة
مرام..وانا مرام
سارة..يلا عشان علينا محاضره حالا
دخلو قاعة المحاضرة
مرام..انا هقعد في بنش الاول عشان اركز
سارة..تمام
دخل الدكتور الجديد
الدكتور..انتِ مرام
مرام بصدمه..استاذ زين
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليت القدر لم يجمعنا)