رواية ليتني لم أكن الفصل السابع 7 بقلم مروة علي
رواية ليتني لم أكن الحلقة السابع
رواية ليتني لم أكن البارت السابع
رواية ليتني لم أكن الحلقة السابعة
خديجة.. قوليله إني موافقة يا أميرة
أميرة بخوف.. أنت متأكدة ياخديجة الموضوع مش سهل
خديجة.. أيوه متأكدة
أميرة.. تمام ياحذيفة بس يعني هنروح لمين
حذيفة.. بصي ياأميرة دي مرات واحد صاحبي وأنا حكتلها الموضوع وهي دلوقتي ف العيادة ف يلا لو هنروح
اميرة.. تمام نص ساعة ونكون جاهزين السلام عليكم
خديجة..يلا أميرة عشان نلحق وبيقوموا يجهزوا
“ف العيادة”
حذيفة..أنا كلمتها وهي مستنياكم جوا وأنا هستناكم هنا
أميرة.. تمام يلا ياديجا
خديجة.. السلام عليكم
إسراء.. وعليكم الىسلام اتفضلوا.. طبعا حذيفة قالكم أن هو حكالي كل حاجة
خديجة بخوف..أيوه
إسراء..بصي ياخديجة أنت زي أختي الصغيرة دلوقتي أنا هكشف عليكي ف لو طلع أن فعلا حصل حاجة عايزاكي ترضي وتحمدي ربنا وهو يحلها ودا هيفضل درس ليكي
خديجة برضا..الحمدلله يلا بينا
إسراء..يلا بينا تعالي ياأميرة ساعديها
اميرة..حاضر
“بعد الكشف”
أميرة..هاا يادكتور
إسراء.. طبعا يا ٱنسة خديجة هتعزميني علي فرحك وإلا هزعل
خديجة بفرحة..بجد اللهم لك الحمد وبتحضن أميرة
أميرة..الحمدلله يارب الحمدلله مبارك ياديجا
خديجة..بجد مش عارفة اشكرك ازاي
إسراء..الشكر لله وحده أهم حاجة تتعلمي من اللي حصلك إن مش أي حد أديله ثقتي
خديجة بدموع..أكيد اللهم لك الحمد
أميرة..جزاك الله خيرا يادكتور السلام عليكم وبتخرج هي وخديجة
حذيفة بيفهم من فرحتهم..يلا ياأميرة
خديجة..بجد مش عارفة اشكرك ازاي علي وقفتك جنبي
حذيفة..لاشكر علي واجب ياٱنسة خديجة إنت زي أختي وبعدين اسمك علي اسم خديجة بنتي ربنا يردهالي سالمة هي ووالدتها إن شاء الله
خديجة..بإذن الله يلا بينا
حذيفة..يلا بينا بس هتروحوا فين
خديجة..أنا هروح بيتي
اميرة وأنا بردو عايزة أروح
حذيفة.. تمام توكلنا علي الله
اميرة بتحضن خديجة.. مع السلامة ياديجا وخليكي فاكرة إن الخمار شكله جميل عليكي
خديجة.. أكيد ياأميرة يلا مع السلامة
“ف بيت خديجة”
خديجة..السلام عليكم
محمد.. وعليكم.. خديجة أخيرا يابنتي وبيبدأ يعيط رجعتلي بنتي بعد غياب اللهم لك الحمد وبيحضنها
خديجة بعياط.. أيوه يابابا ومش هقلعه تاني أبدا وكمان هنزل أدرس علوم شرعية وأحفظ قرٱن
محمد..اخيرا يانور ياعيني اللهم لك الحمد
تهاني..عارفة يابنتي برغم إني كنت شايفة أن اللبس دا مكبرك ولسه بدري إلا إني اما شوفت انهارده مريم صاحبتك وهي مرمية علي الطريق ومعاها شاب سايحين ف دمه*م قلبي اتخلع وحسيت روحي راحت مني لو انت كنتي مكانها كنت قتلت نفسي وراكي يابنتي
خديجة بصدمة..مريم ماتت وبتبدأ تعيط
تهاني.. أيوه يابنتي لاقوها الصبح هي وشاب علي الطريق السريع ميتين والعربية متبهدلة
خديجة..لا حول ولاقوة إلا بالله ربنا يرحمها
تهاني بعياط..حقك عليا يابنتي كنت هوديكي للنار بإيدي وبتحضنها
خديجة..أنا مش زعلانة منك ياماما أهم حاجة كلنا عرفنا غلطنا وبضحك مش هتاكلوني ولا ايه أنا جعانة
تهاني..حاضر يابنتي غيري هدومك وصلي أما اكون حضرت الأكل وأبوكي يصلي هو كمان
خديجة..حاضر وبتلاقي فونها بيرن
اميرة..البقاء لله ياديجا مريم توفت هي وأحمد
خديجة بحزن..الدوام لله وحده أنا زعلانة عليها ياأميرة وزعلانة علي نفسي زعلانة عليها انها ماتت علي معصية وزعلانة علي نفسي ان كان ممكن أكون معاها بس ربنا نجاني الحمدلله
أميرة..الحمدلله أهم حاجة تكوني اتعلمتي من غلطك وكمان تنزلي تتعملي أمور دينك
خديجة..أن شاء الله يااميرة هنزل المجمع اللي جنبنا كنت سمعت ان هو هيبدأ تحفيط وكمان تدريس العلوم الشرعية الخميس الجاي
أميرة..بإذن الله وأنا هاجي معاكي يلا مع السلامة عشان ماما بتنادي
خديجة..مع السلامة وبتقفل معاها
“بعد خمس سنين”
خديجة بتكون ختمت القرٱن وأخدت دورات كتير تعرف بيها دينها وأميرة بتساعدها وبيكونوا الإتنين معلمات وبيحفظوا البنات قرٱن.
-يلا ياخديجة اتأخرنا وكمان انهارده عندك رؤية شرعية
-حاضر ياأميرة عندي لسه بنتين هسمعلهم واجي
-أميرة..تمام هرد علي حمزة لأن فات كيان بنتي بهدلته
خديجة بضحك..طب روحي بدال مابنتك تموت أبوها دي قادرة
اميرة بضحك..حاضر هرد اما تكوني خلصتي
خديجة..يلا يابنات ابدأوا تسميع
سارة..كنت عايزة أسالك ف حاجة يامعلمة
خديجة..اتفضلي ياحبيبتي
سارة..أنا صاحبتي بتقولي إن الطرح أحسن عليا من الخمار وأنا بصراحة عايزة أقلعه
خديجة واميرة بيبصوا لبعض وبيضحكوا
النهاية
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليتني لم أكن)