رواية ليتني لم أكن الفصل الرابع 4 بقلم مروة علي
رواية ليتني لم أكن الجزء الرابع
رواية ليتني لم أكن البارت الرابع
رواية ليتني لم أكن الحلقة الرابعة
-خديجة بعياط.. مريم!!! وبتمسك الفون عشان تسمعهم
-مريم بعصبية.. عاجبك كدا ياغبي
-احمد بعصبية..أنا اللي غبي ولا أنت و بعدين ماتنسيش ياست مريم إنك أنت اللي مخططة لكل دا ولا ايه؟!
-مريم بغل..أيوه أنا اللي مخططة لكل دا ولو طولت أقتل خديجة هقتلها عشان……
خديجة بعياط…ليه كدا ياربي حتي الفون فصل يارب طب ليه؟!دا أنا اعتبرت مريم اكتر من اختي من وقت ماعرفتها وعرفتها كل أسراري ودخلت بيتنا..اه يارب طب وأحمد؟!دا أنا كنت هسلمه نفسي يارب..بس لا مش هسكت عن حقي لازم أعرف ليه عملوا فيا كدا؟!وبتقوم تلبس عشان تنزل.
خديجة بعياط..معلش يابابا هخرج أروح لصاحبتي لأنها تعبانة.
محمد..ألف سلامة عليها يابنتي بس الساعة دلوقتي9والوقت بقي ليل
خديجة..معلش يابابا لازم أخرج ضروري
محمد..ماشي يابنتي بس خديني معاك
خديجة بإرتباك..ها ماهو أصل
محمد..أصل ايه يابنتي
خديجة بكذب..ندي قالتلي انها هتبعتلي أخوها وأختها الصغيرة معاه
محمد..ماشي ياخديجة أما نشوف أخرتها..خلي بالك من نفسك وسبيلي رقم صاحبتك
خديجة..حاضر يابابا مع السلامةوبتمشي
خديجة..السلام عليكم ياأميرة أنا خديجة
أميرة بضحك..خطيبي وعليكم السلام
خديجة بسرعةوعياط..بصي ياأميرة “وبتحكلها كل حاجة”وأنا دلوقتي لازم أروح عشان أعرف عملوا كدا ليه..و مفروض إنك تعبانة وانا هجيلك زي ماقولت لبابا وإن اخوكي هيجي ياخدني وأنا دلوقتي هروح هناك يلا باي.
أميرة بحزن..استني ياخديجة تيتتيت..ياربي طب اعمل ايه وبتبدأ تعيط بصوت عالي
حذيفة..مالك ياميرو بتعيطي ليه؟!
أميرة بعياط..صاحبتي ياحذيفة وبتحكيله كل حاجة.
حذيفة بحزن..لاحول ولاقوة إلا بالله بس كدا ممكن يعملوا فيها حاجة عشان راحة لوحدها.
اميرة بعياط..لازم نلحقها ياحذيفة
“ف شقة أحمد”
مريم وهي بتلبس هدومها..يلا همشي أنا بس خلينا علي تواصل عشان نعرف نوقع الزفتة اللي اسمها خديجة.
احمد بزهق..ماشي بس ولكن الجرس بيرن.
مريم..خليك وأنا هشوف مين..وبتفتح الباب وبتلاقي خديجة ف وشها بصدمة خديجة!!
خديجة بعياط..أيوه خديجة ياست مريم خديجة اللي لعبتوا عليها اللعبة صح..طب ليه دا انا حبتكم أكتر من أي حد وكنت مستعدة أضحي بحياتي عشانكم.
مريم بضحك وغل..طب كويس إنك عرفتي الحقيقة..بتقولي ايه!! حبتيني بس أنا بكرهك ياخديجة عارفة يعني ايه بكرهك وعندي استعداد أعمل أي حاجة عشان أشوفك متدمرة وبتشاور علي أحمد حتي إن خليت جوزي يحاول معاكي عشان يوقعك
خديجة بصدمة..جوزك!!!
مريم..اه جوزي عرفي بس أنت بالنسباله وبتبص عليها بقرف أظن فاهمة قصدي
خديجة بعياط..طب ليه انا عملتلك ايه وحش دا انا من يوم ماعرفتك وانا بقدملك كل حاجة وبسمع كلامك وعمري ماقولت حاجة حتي أحمد حبيته من قلبي ليه ؟!
مريم بغل..عايزة تعرفي ليه؟!من وأنا صغيرة وانا مش بيتقالي غير جملة واحدة شوفي خديجة عملت ايه؟!حتي يوم ما اخدت المركز التاني ف الرسم علي مستوي الجمهورية..اتقالي وليه ماجبتيش الأول زي خديجة؟!كرهتك وكرهت نفسي وكل دا كوم ويوم مالبستي الخمار كوم تاني وقتها كنت لابسة طقم جديدة وفرحانة بيه..أبويا مسكني ضريني لحد ماهدومي اتقطعت والطقم الجديد باظ ووقتها قالي مالبستيش الخمار زي خديجة ليه؟!ووقت ماكنا ف ثانوي حتي الولد اللي حبيته وكنت هموت عليه حبك ولسه كتير تحبي تسمعي
خديجة بعياط..وأنا ذنبي ايه من كل دا..أنا كنت بعتبرك زي أختي وبتبص عليهم وقامت..بس خلاص أنا عرفت حقيقتكم..انا ماشية ومن انهارده مش عايزة اشوف خلقة حد فيكم تاني
مريم بغل..وأنا مش هسمحلك تمشي ياخديجة وبتجري عليها وتحاول تكتفها..احمد البينج بسرعة
خديجة بخوف..ابعدوا عني اه ابعدي عني ولكن احمد بيرش عليها البينج وبيغمي عليها..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليتني لم أكن)