روايات

رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل الحادي عشر 11 بقلم نرمين قدري

رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل الحادي عشر 11 بقلم نرمين قدري

رواية صعيدي ولكن عاشق الجزء الحادي عشر

رواية صعيدي ولكن عاشق البارت الحادي عشر

رواية صعيدي ولكن عاشق الحلقة الحادية عشر

فتح جابر الباب وخرجت داليا و هي تنظر له بتوعد وقالت بغضب :
– ماشي يا جابر يا ولد مركوب أن مركبتك حمارة بلمشقلب و حخلي العيال يجولو العبيط اه
كل ده و هي لم تلاحظ و قوف جاسر بجواره
رفعت عينها فجاءة شاهدت جاسر واقف بحوار جابر ينظر لها بغضب
قالت داليا بخوف شديد :
_جاسر انت أهنه من ميته
ابتسم جاسر و قال:
-اية خضتك شوفتي عفريت عاد
-جاسر أنا مقصدتش الحديت اللي جولته عشيا أنا أنا بس كنت خايفه عليك يا ود خالي وجلبي علي مصلحتك عاد
– قاعدتك هنا طول الليل دي قرصة ودن صغيرة من اللي حيحصلك لو غلطي تاني في أي حاجة تخصني
وحور خط أحمر يا داليا فاهمة خط احمر ممنوع تتعديه
ابتسمت داليا بمكر وقالت وهي تخرج :
– لا أحمر ولا أخضر يا نحلة لاتجرصيني و لا عاوزة عسل منك أكده كل واحد في حاله .
هز جاسر راسة وقال:
شاطرة و يلا فزي أجري علي الحمام علشان رحتك بقت تقرف
داليا بغضب :
عيني يا ود خالي طلباتك اوامر تنفذ
دخلت داليا إلى القصر وجرت تحية إليها أهلا يا ضنايا و أخدتها بالحضن لكنها بعدت بسرعة واضعة يدها علي أنفها قائلة :
اوووف خشي اتحممي رحتك كيف البهيمة و انا حخلي هنية تحضر الوكل .
ضحك كل الجالسين علي كلام تحية وجرت داليا علي غرفتها و هي تسب الجميع تستحلف لحور بالذات
جلست حور بجوار مها يتحدثان ودخل عليهما جاسر اقترب من جدته يقبل يدها ويقول بحب :
كيفك يا جدتي دلوقتى بقيتي احسنت
ابتسمت الجدة وقالت بحنان:
-تسلم يابني من كل رضي انا منيحة جوي ومرتك الله يكرمها متابعة علاجي و ما مخليه علي جهدها جهد
التفت جاسر نحو حور وقال :
-انا بجي حسرق منكم مرتي كفايا أكده احنا المفروض مكناش خرجنا جناحنا واصل لمدة سبوع علي الاقل
أحمر وجه حور بشده من الخجل
همس جاسر في أذنها يلا يا فراوله قلبي ومسك أيدها أمام الجميع
بدأ جاسر ينادي وقال:
خاله هنية . يا خالة
جاءةت هنية مسرعة تقول :
نعم يا ولدي خير
ابتسم لها جاسر وقال:
– معلش يا خالة ممكن تخلي حد من البنات يطلعلنا الاكل فوق..
قالت هنية ضاحكة::
بس إكده عنيا ياغالي ربنا يسعدك يا ولدي
صعد جاسر و حور لجناحهما ومازلت حور في حاله من الخجل .
دخل جاسر وهو يمسك يدها وقال بحب :
أنتي عارفة بقالك اد إية بعيده عن حضني يا حوريتي
هزت حور رأسها وقالت بخجل :
جاسر بصراحة أنا كمان حضنك وحشني قوي
ضمها جاسر في حضنة ، فمسكت حور يد جاسر فتألم و ظهر علي وجه علامات الالم :
رفعت حور عينيها في عين جاسر و قالت مستفهمة؛ -صحيح ايدك مالها؟ أنا كل ما اجي اسألك الباب يخبط
ضحك جاسر و قال ::
بس يجعل كلامنا خفيف عليهم
– عادت حور سؤالها وقالت: لا صحيح هو ايه اللي عورلك ايدك
جاسر: اي حاجة لأجل عيونك تهون انا عورت نفسي
حور بخوف عليه : ليه يا جاسر
جاسر بصعيدي : مخبراش ليه عورت نفسي يا نن عيوني
حور ركزت شويا ثم احمر وجهها بشده وقالت:
اممم علشان كده الناس مشت امبارح ،،،، جاسر انت حد جميل قوي انا مش عارفه اقولك ايه انا انا بحبك
جاسر قام من مكانه:
انتي قولتي ايه يا حور انتي .. قوليها تاني عاوز اسمعها كتير انتي ايه .
حور: بحبك ب ح ب ك وعمري ما حبيت حد قبلك ولا ححب حد بعدك .
جاسر : شلها ولف بيها غرفة كلها وانا كمان عاوز اخبيكي جوا قلبي علشان محدش يشوفك غيري .
وكاالعاده لازم متكملش لحظات الرومانسيه دق باب الغرفة
جاسر : يقطع الباب و اللي ركبو الباب إذا كنت واخد الجناح بعيد عن القصر كله اروح بيكي فين اطلع القمر
ضحكت حور علي كلامه .
فتح جاسر الباب و كانت خديجة تحمل طعام الغداء .
جاسر : شكرا يا خديجة بس مش عاوز حد يزعجني خالص متخليش حد يطلع الجناح هنا
ابتسمت خديجة في خجل :
قفل جاسر باب الغرفه ودخل حامل صنية الطعام
حور : الله الاكل جه انا جعانه خالص كانت حور ماسكة جيسي القطة بتاعتها وبتكلمها.
وقف جاسر بيصبصلها / طايب حضرتك اعدي عليكي بكرة تكوني اكلتي انتي و القطة.
حور : ههه هههههههههههه لا تعالي يا جاسر دي جيسي بتحب الناس خالص .
جاسر بتعجب:
لا والله و انا المفروض استحمل القطة و صاحبته. حور خرجي القطة دي برا بدل مرتكب جنايا انهارده
خرجت حور القطة هاج الغرفة و هي غاضبة :
جاسر ::خلاص بقي يا حور تعالي ناكل وجلست حور بجانب جاسر وبدأ جاسر يطعمها في فمها .
حور بحب شديد : جاسر انت مبسوك معايا
جاسر باهتمام : بتسألي ليه السؤال ده .
حور : علشان يعني انت كنت مغصوب علي الجوازه
علشان خاطر الورث وكده
جاسر : ضحك جاسر حتي أدمعت عيناه ..انتي لسة متعرفنيش يا حور . انا اللي عملت الامبراطوريه دي كلها وقادر اعمل زيها صحيح جدتي ماسكة كل حاجة بس انا اللي تعبت و اشتغلت لحد موصلت الشغل في مستوي ده تفتكري واحد كون امبراطوريه مش حيقدر يبداء من اول وجديد،، انا محدش يقدر يجبرني علي حاجة . انا لو مكنتش عاوزك لو كنوز الدنيا مكنتش حتجوزك .
دي خالتي دهب بضعفها كانت لوحدها ووقفت قدام جدتي و اتحدت الكل وسابت كل حاجة وراها و دافعت عن حبها ،،، متعرفيش انا اد ايه بحب خالتي دي وبحترمها جدااااا .. هي صحيح هي وجوزها مستواهم مش قد كده بس عندهم عزت نفس كبيرة قوي رافضين اي مساعده مني مع أن ده حق خالتي .. بس انا اقنعتها أن مها ده حقها ولازم تاخده .. حاجي انا يا راجل اتجوز غصب علشان شوية فلوس
حور : يعني انت اتجوزتي علشان عاوزني بجد يا جاسر طايب ليه محسستنيش بده طايب ليه اتفقت معايا أن جوزنا علي ورق و حنطلق ب كام شهر
جاسر : علشان انا فعلا ناوي اخلي جوزنا علي ورق بس لحد ما اتاكد انك عاوزاني بجد و انا عاوزك بجد متنسيش أننا اتجوزنا في ظروف صعبه وانتي كمان كنتي مغصوبه عليا فلازم نا خد علي بعض وبعد كده نشبع قلت ادب بقي
حور : هو انت دماغك علي طول رايحة لقلة الادب
جاسر : طبعا يا فرولتي وحموت عليكي ماسك نفسي عنك بالعافية
حور بس بقي
جاسر : تعالي بقي في حضني علشان عاوز انام شكلي كده حدمن حضنك
واخدها في حضن وقفت كل ساعات الزمن وناما هما الاثنين وكأن الحضن ده ينبوع الحياه .
في صباح اليوم التالي اتصلت مها بحور
مها : الو أيوه حور عاوزه اقبلك بسرعة
حور باهتمام :
في إيه يا مها انتي عارفه اني مش حعرف اخرج
مها : انا جياالك عاد
جاءت مها لترى حور وكانت حور تقعد مع الجدة فدخلت مها .
مها : السلام عليكم كيفك يا جده و باست ايده
الجده: كيفك يا بنتي ؟
مها : مليحة يا جدتي و أمي كمان مليحة حور هو ممكن اتحدت معاكي شوية.
حور : طبعا يا قمر تعالي نطلع فوق
دخلت داليا عليهم .
داليا : كيفك يا مفعصوصة ايه اللي جابك حدانه
مها : متهيقلي ملكيش صالح بيا انا اچي وقت منا رايده
داليا : من ميتا وانتي رجلك واخده علي الجصر عاد
مها: انتي مبتفهمش جلتلك ملكيش صالح بيا عاد
الجده : خبر ايه هو مافيش احترام لكبير عاد سدي خاشمك منك ليها و انتي يا داليا مالك انتي مها تيجي ميتا ليكي فيه.
داليا : وه وه يا جدتي لحقتي تنسي امها عملت ايه وحطت راس العيلة كلها في طين ،، وبنتها كيفها بكرا تجيب العار لينا كمان .
لم تكمل داليا كلامها حتى جذبتها مها من شعرها علي الأرض .
مها: انتي ايه ياشيخة محدش سالم من سم لسانك بكفياكي عاد بخ سم الحيه وعاوزة جطع راسك
اتلم كل اللي في البيت علي صراخ داليا وبداءت حور تخلص داليا من مها بس مقدرتش لأن مها كانت قاعدة فوق داليا ومعها الحذاء وقامت بضربها .
تدخلت هنية و خديجة و قاعدت وصرخت أمعا ولن يستطع أحد. منه مها عن ضربها كانت تقطع في شعرها وتضربها
دخل جاسر بصوت عالي :
في اية عاد ليه صوات ده مالكم ؟
وقعت عينة علي داليا في الأرض و فوقها مها
رفع مها بسرعة .
جاسر : انتي اتجننتي عاد يا مها ليه أجده
قامت داليا تريد نضرب مها فأمسكها جاسر قائلا :
وبعدين مش حنخلص بقي .
داليا: مش حاسبها الفاجرة بنت الفاجرة كيفها كيف امها ،، حتجيب لنا العار مكفهاش عملت أمها السودة ودخلت العيلة واحد حقير و لسة حتشوف شكل العيلة دي يا ما حتلم وكانت تنظر لحور .
قام جاسر بضربها ولطمها على خدها قائلا:
انتي صوح قليله الربايه وشكل ههحبسك في زريبة، ما دام امك مربتكيش .
تدخلت تحية بسرعة : خلاص عاد ياجاسر وسحبت داليا و انتي يا محروجة اطلعي فوق بكفياكي بجي وسدي خاشمك ده جايبلك الكافيا انهدي بجي ،
جلست مها تبكي وحور بجانبها تواسيها و الجدة لم تنطق بشء و اكتفت بنظرات حزن تجاه مها .
جاسر : بكفياكي عاد بكي يا مها .. انتي كمان مسكتلهاش انتي خرشمتيها خالص ايه يابت بتلعبي مصارعة من ورانا .. ضحكت مها ثم اكمل جاسر ،، بلشبش يا مها الشبشب بس بصراحة هي تستاهل .
مها: وكل مرة حتجيب سيرة أمي حعمل اكتر من أكده كله الا امي محدش يجيب سيرتها واصل
حور: معلش يا جماعة انا حاخد مها واطلع فوق نقعد مع بعض شوية تعالي يلا يا مها
وهي قايمة عينيها جت مع عنين جاسر غمزلها بعينة و عطلها بوسة علي الهوا مخفية .
ابتسمت حوروصعدت مع مهاا لأعلى وعن صعود الغرفة انفجرتا الاتنتان في الضحك علي منظر داليا .
مها بضحك : شوفتيني وانا بنتفها كيف الفروچ
حور: بضحك احسن تستاهل انا كان نفسي اعمل كده
دي عليها لسان عاوز قطعة .
كل كوم و امبارح وهي خرجة من الزريبة و امها بتقولها رحتك شبه البهيمة هههههههههههه بطني مش قادرة حموت من الضحك .
سيبك بقي من ست هبابه دي وقولي مالك صوتك في تليفون قلقني
مها/ انا في مصيبة ومش عارفه أحلها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صعيدي ولكن عاشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى